Publicerat Februari 1, 201115 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2011/02/Ingen-jakt-trots-varldens-tataste-lostam-1.15817/ Jag blev lite skrämd när jag läste detta. Är det någon som har koll på vad inventeringsreultatet var och vad SNF anser rimligt? Den starkt begränsade erfarenhet jag har av dylika inventeringar pekar mot att det är troligare att det finns 10-15% fler föryngringar än de som blivit godkännda. Om man skall vara riktigt konspiratorisk så kan man kanske påstå att detta är ett sätt att genom att skita fullständigt i det lidande (svält) man utsätter Lodjuren för så tvingar man fram en vandring som antagligen kommer att sprida Lodjuren. Och det lär ju knappast vara mot Gävleborg de söker sig. Nej jag skulle tippa Södemanland, Östergötland och kanske t.o.m. småland. Nu vill man väl i och för sig ha en spridning. Men att tvinga fram den genom att "svälta ut dem" känns lite konstigt. Då föredrar jag t.o.m. flyttning på samma sätt som diskuteras med vargen. // Henrik
Publicerat Februari 1, 201115 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2011/02/Ingen-jakt-trots-varldens-tataste-lostam-1.15817/ Jag blev lite skrämd när jag läste detta. Är det någon som har koll på vad inventeringsreultatet var och vad SNF anser rimligt? Den starkt begränsade erfarenhet jag har av dylika inventeringar pekar mot att det är troligare att det finns 10-15% fler föryngringar än de som blivit godkännda. Naturskyddsföreningen & Länstyrelsen är inte samma sak det blir nog lo jakt i Uppsala län även iår. Naturskyddsföreningen har på senare tid altmer ställt sig offside. //Lasse D.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Författare Naturskyddsföreningen & Länstyrelsen är inte samma sak det blir nog lo jakt i Uppsala län även iår. Naturskyddsföreningen har på senare tid altmer ställt sig offside. //Lasse D. Ja det är väl det minsta man kan säga. De börjar sälla sig till de jaktmotståndare som gärna plågar djuren bara det blir negativt för jakten/jägarna... Jag hoppas du har rätt i att LST inte lyssnar allt för mycket på SNF. För då är vi snart illa ute! // Henrik
Publicerat Februari 1, 201115 yr Nog blir det jakt. Men tilldelningen blir väl som vanligt löjligt låg tyvärr. Tror beslutet om tilldelning skulle dröja till 15 feb.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Vad SNF tycker/vill vet väl alla, bara att inse att dom är bättre lobyister än oss. Annars hade ju inte VVD gått på den linjen med 24 familjegrupper. Klart att lodjuren kommer minska i Uppland detta år med den isen som ligger och den klena tillgången på mat på stora ytor. Börjar dom svälta är ju det vårt fel också så länge det skjuts 1 rådjur i Uppland.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Idag samanträder VFD i Uppsala, beslut om lojakt och ev omfattning skall tas. Under tiden dörgar SNF på i vanlig ordning. http://www.unt.se/debattspecial/bestamt-nej-till-lodjursjakt-1228797.aspx Har läst en del material på morgonen som jag inte kan lägga ut, men LSTs linje är iaf lojakt i någon omfattning. Men har blivit förvånad förr.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Nog finns det lodjur alltid, för första gången någonsin så vekar det finnas flera individer på och runt min mark. I Söndags hade vi nattfärska spår i Forsa, på väg upp mot Akademimarken. Gissar att tilldelning blir väldigt låg men med tanke på hur många lodjur det har kommit de senaste åren så är jag faktiskt glad för de få som kommer skjutas, även om jag tror att intresset/kunskapen är väldigt låg just i mitt jaktområde.
Publicerat Mars 9, 201115 yr Nog finns det lodjur alltid, för första gången någonsin så vekar det finnas flera individer på och runt min mark. I Söndags hade vi nattfärska spår i Forsa, på väg upp mot Akademimarken. Gissar att tilldelning blir väldigt låg men med tanke på hur många lodjur det har kommit de senaste åren så är jag faktiskt glad för de få som kommer skjutas, även om jag tror att intresset/kunskapen är väldigt låg just i mitt jaktområde. Waxin, Kom till skyttepaviljongen i morgon kväll klockan 19:00. LSTs fältpersonal kommer att förklara hur dom skall få till en lokal rovviltsförvaltning i framtiden. Kan bli intressant.