Publicerat Februari 3, 201115 yr Jag har samlat på mig rejält med torkat trä av en massa olika slag och har betydligt mer än vad jag kan göra av med. Är någon intresserad av att göra ett byte? Bland annat så fällde jag ett dött trä hos grannen förra året av alm som har visat sig mycket vackert inuti! Det har bildats en massa vrilar på stammen och när man betsar dessa bitar kommer ett mycket vackert mönster fram. Skulle tippa att jag har mer än 100 kilo trä kvar Om man lägger t ex 10 spännande bitar i en påse och sedan ser vi hur många som är intresserade av att byta bitar så fixar vi en lista över vem som skickar till vem. Detta skall nog vara egenkapat trä och inte de snordyra bitarna man har importerat, även om ingen blir ledsen för att få det också, men så sätter vi förutsättningarna. Någon som är intresserad?
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Här är lite skräpbitar av min torkade alm som jag bara har kapat med motorsågen och dragit på lite bets för att visa. (mahogny och mörk ek) Hårt som bara den är det dock... Har även ek från senare delen av 1700-talet och en massa annat kul om någon vill ha lite Svenskt trä
Publicerat Februari 3, 201115 yr Tjena. Du har ju massor av godsaker ser jag. :-) Skulle vara intresserad av bilder på det gamla eken du har.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Den understa alm biten. Har du möjlighet att såga ett block av det mörkaste partiet där ??
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Den understa alm biten. Har du möjlighet att såga ett block av det mörkaste partiet där ?? Jajemensan! Jag har varierande tjocklekar beroende på var på trädet jag tar ifrån men jag skall kolla om jag hittar någon rejäl bit i morgon när det är ljusare Jag gillar ådringen i detta trät samt att den tar betsen så bra. Det är torkat på plats över lång tid och jag uppskattar bitarna till ungefär 120-130 år gamla. Har även en del vrilar från samma träd där ute där det finns lite spännande mönster i.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Jag har en del äpple, päron och körsbär som torkat i 10 år nu.... kan såga lite bitar om någon är intresserad.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Det är ju riktigt fina bitar det där... synd att man inte har något att byta med bara MVH Eas
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Det är ju riktigt fina bitar det där... synd att man inte har något att byta med bara MVH Eas Vill du ha lite träbitar så nog skall vi ordna det! (just alm har jag nog 100 kilo kvar varav åtminstonde 20 kilo är riktigt snygga bitar!)
Publicerat Februari 3, 201115 yr Självklart eas ska vara med. Jag har säkert något wisard vill ha och min del av bytet om jag kan bara behålla en bit kan eas få.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Eas, om du är i Lund någon dag så kan du hämta en påse träbitar när jag är på jobbet
Publicerat Februari 3, 201115 yr Hallojs på er träbytar bröder lund är bara ett stenkast hemifrån säg när du e där o vad du vill ha för det så kommer jag dit kan säga att jag har fått min leverans från nordells med 2 st blad :lol: en bit trä o lite annat smått o gott. man e ju smått sugen på o rusa ut i garaget o börja. men där ser ju ut som fan ännu. ( har köpt andnings mask på bauhaus ,så nu skall dammet få ) Ha det BÄST!!! Eas
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Hallojs på er träbytar bröder lund är bara ett stenkast hemifrån säg när du e där o vad du vill ha för det så kommer jag dit kan säga att jag har fått min leverans från nordells med 2 st blad :lol: en bit trä o lite annat smått o gott. man e ju smått sugen på o rusa ut i garaget o börja. men där ser ju ut som fan ännu. ( har köpt andnings mask på bauhaus ,så nu skall dammet få ) Ha det BÄST!!! Eas He behövs inget! Har man en ordentlig gård och eldar med ved kommer man över en hel del trä om jag säger så... Dessutom om gården har fått växa hej vilt och behövde en rejäl omgång med motorsåg bland fruktträden bl a så blev det en del. Jobbar Måndag till Torsdag i Lund normalt så är du inte för långt ifrån är det bara att sladda förbi! Själv skall jag börja att titta på mitt blad till knivtävlingen i helgen... hehe... Antingen kommer det att funka eller så kommer det att skita sig ordentligt
Publicerat Februari 5, 201115 yr Författare Har du några bitar av almknölar kvar. Seved Japp. Det är vrilarna du menar va? Skall inventera knölarna i morgon men jag kapade av en i går med motorsågen som borde räcka till några knivar Tror jag har kanske 200 kilo totalt med torkad alm Återkommer...
Publicerat Februari 5, 201115 yr Japp. Det är vrilarna du menar va? Skall inventera knölarna i morgon men jag kapade av en i går med motorsågen som borde räcka till några knivar Tror jag har kanske 200 kilo totalt med torkad alm Återkommer... Ja just, dom borde se fina ut ini . Är dom torra med. Kan du inte fota lite av det. Jag har lite av varje å byta med Björkvril, lite säljmasur,Valnöt och lönn mm Fy fn 200 kilo det var inte dåligt. Seved
Publicerat Februari 5, 201115 yr Författare Ja just, dom borde se fina ut ini . Är dom torra med. Kan du inte fota lite av det. Jag har lite av varje å byta med Björkvril, lite säljmasur,Valnöt och lönn mm Fy fn 200 kilo det var inte dåligt. Seved Vi fällde 5 st träd som var "ganska" stora och två av dem hade ganska ordentligt med knular på sig. Träden hade en diameter på över en meter och de var minst 100 år gamla. Det mesta har vi nu eldat upp men jag har lätt 200 kilo kvar... (det är på tok för tungt att hugga med taskig rygg och ingen klyv vi har testat rår på det så vi fick helt sonika såga upp det med motorsåg... Har tappat räkningen på hur många kedjor jag har förbrukat på dessa träden ) Nu kör jag med furu och således är inte almen attraktiv som bränsle, även om den ger mer energi. Sedan har jag ju nu upptäckt knivslöjd och tittar på trä med ett annat öga Jag sätter in bilder i morgon!
Publicerat Februari 5, 201115 yr Oj Oj rejäla doningar, 1 m riktigt gamträ, har du nåt klykträ kvar oxå. Ha ha japp såna gamlingar brukar kunna innehålla det mesta i barken. Speciellt om det står bredvid en väg. Ha ha då kan det nästan gnistra när man sätter i sågen. Ja absolut du kan ju inte elda upp fina slöjd virket . Ha ha ja huvudet går som en radar antenn när man är i skogen. Seved
Publicerat Februari 6, 201115 yr Häftigt. Ett block ellr ett par av det mörka med ådring vi skrev tidigare skulle jag vara intresserad av. Har masur att byta med :-)
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare Här är lite snabbfotade bilder på min torkade alm. Det är ganska rejäla bitar en del av dem och lag kastade in en snusdosa som jämförelse... Hårt är det också Hojta om ni ser något intressant! 200 kilo var nog en underdrift eftersom jag nog har någonstans mellan 500kg och ett ton kvar! Även en del klykved var det där...
Publicerat Februari 7, 201115 yr Riktigt fina bitar, vissa har ett ganska mjuk kurvigt mönster medans andra vrider på sig rejält . en fråga till den/dom som vet, om man får tag på trä som det här oavsett trädslag måste man behandla träet innan eller e de bara o såga på ta en bit sno ihopa o sen olja ? förlåt för offtopicen Wizard.. MVH Eas
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare Riktigt fina bitar, vissa har ett ganska mjuk kurvigt mönster medans andra vrider på sig rejält . en fråga till den/dom som vet, om man får tag på trä som det här oavsett trädslag måste man behandla träet innan eller e de bara o såga på ta en bit sno ihopa o sen olja ? förlåt för offtopicen Wizard.. MVH Eas Jag har gjort några skaft av just denna almen och jag bara sågar, slipar, polerar och sedan sätter jag kniven i några dagar i ett bad av kokt linolja och balsamterpentin, sedan får hela rasket torka i en vecka innan jag polerar det för att sedan knida in det med samma lösning igen. Är träet ordentligt torkat (långsamt) så skall det inte vara något problem tror jag. Du kommer snart att få en bärkasse av dessa bitarna så det är ju bara att prova
Publicerat Februari 7, 201115 yr Titta ja. Det ser ju ut att finas en hel del fint där. Jag är intresserad av klykträet där, det knuliga och vril. Det området till vänster om dosan ser ju fint ut. Seved
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare Titta ja. Det ser ju ut att finas en hel del fint där. Jag är intresserad av klykträet där, det knuliga och vril. Det området till vänster om dosan ser ju fint ut. Seved Jag kan fylla ett sverigepaket, nema problema! Skicka adress via PM bara
Publicerat Februari 8, 201115 yr Jag har gjort några skaft av just denna almen och jag bara sågar, slipar, polerar och sedan sätter jag kniven i några dagar i ett bad av kokt linolja och balsamterpentin, sedan får hela rasket torka i en vecka innan jag polerar det för att sedan knida in det med samma lösning igen. Är träet ordentligt torkat (långsamt) så skall det inte vara något problem tror jag. Du kommer snart att få en bärkasse av dessa bitarna så det är ju bara att prova Ja det skall bli kul. är riktigt taggad o få börja med kniveriet. :lol: har bara lite kvar i garaget innan jag kan vara där inne en längre tid.( rensa ut det sista i prylväg, skrapa golven,väggarna o taket från pulver , damsuga våttorka alla väggytor och golv. måla taket väggarna o ny färg på golvet . in me bordet o hyllor ,fixa belysningen) sen e jag på G :D :D Ha de najs Eas