Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finns det erfarehet av ett sådant blad?Bilder på klart skaft

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Gick igenom mina lådor lite o hittade grejer jag glömt bort helt o hållet. Det här bladet fick jag en vän ett par år sedan. Han sade att den hade suttit på en avfångnings kniv som han tagit bort skaftet på o tänkte att jag kanske hade användning för den. Har aldrig sett en sån här tre eggad blad o tänkte att jag frågar er om ni har erfarenhet av denna typ. Känns som att det har rätt så bra piercing power om man vässar upp den lite mer. Bladet är 23 cm långt o tänkte att jag gör ett mörkare skaft till den. Det är rostfritt o robust. Tror ni att den funkar??

mvh Kimmo

dolk-2.jpg

Publicerat

Hade en gång i tiden en engelsk bajonett från WWI med det tvärsnittet. Sedan har jag för mig att det finns lite stickdolkar fårn sent 1400 och tidigt 1500 tal med sådana blad.

Publicerat

den typen av trebladig klinga är rätt vanligt på gamla bajonetter så effektivt ja då den ska visst underlätta urblödning iom "skårorna"

Publicerat

Har för mig att jag läst någonstans att utformningen är till för att utrymmet mellan eggarna skall fungera som kanaler för att förenkla blödningen.

Edit: Killer_Mouse han före

Publicerat

du förklarade bättre wizzie

Publicerat
  • Författare

Då kanske det är en ide att göra något av det med vackert mörkare trädslag :-)

Publicerat

det ser vi fram imot.. den ser tung ut. undra hur den är o bära i skogen ?

och hur kommer slidan att se ut ?

MVH

Eas

Publicerat

Har för mig att jag läst någonstans att utformningen är till för att utrymmet mellan eggarna skall fungera som kanaler för att förenkla blödningen.

Edit: Killer_Mouse han före

Bör nog stämma... Vad jag har förstått så de skåror som finns på "platta" sidan av en svärdsegg är just någon typ av urblödningskanaler...

Har också för mig att skårorna var bra för det motverkade att bladet på något sätt skulle fastna i offret.. fråga mig inte om källor på det dock ^_^ ..

Publicerat

Bör nog stämma... Vad jag har förstått så de skåror som finns på "platta" sidan av en svärdsegg är just någon typ av urblödningskanaler...

Har också för mig att skårorna var bra för det motverkade att bladet på något sätt skulle fastna i offret.. fråga mig inte om källor på det dock ^_^ ..

Tyvärr inte, Peter Johansson (sveries främste svärdssmed) skriver:

Om svärdet smids med en ränna i bladet kan både tvärsnittstjockleken och bredden ökas, utan att vikten behöver bli större. Resultatet är att bladet blir styvare.

Informationen finns på Björns svärdssida: http://bjorn.foxtail.nu/swords.htm

Publicerat
  • Författare

Okey. Vilket som så är det viktigaste just vid en avfångnings kniv att att punkterings dugligheten är bra och att den gör en bra sårkanal. Det är jag säker på att den här gör :-) Fast jag måste nog hålla med tidigare talare att urblödningen torde vara bra med bladet då det är nästan naturliga gångar i bladet. Logiskt tänkt, men jag kan ha fel.

Eas: :) Hej. Har inte riktigt bestämt slidan än men det brukar jag tänka ut när skaftet börjar bli färdigt. I och med att det är en stick kniv så bör jag göra en bra guard som stoppar händerna när man sticker :-) o då blir kanske en slida med tryck knapp bäst. Har kännt på bladet o det blir inte tyngre i skogen än en större kniv att bära på. Bladet är ju inte så brett så tyngden reduceras lite även om det är robust stål.

mvh Kimmo

Publicerat

Hmm,

ett vanligt snitt från ett knivblad kan under vissa förutsättningar sluta sig själv igen om såret och då sker ingen/eller en mycket begränsad utblödning från det snittet,

ett triangulärt snitt kan inte återsluta sig igen, det garanterar att snittet komner att leda till en blödning,

därtill har en god vän, kirurg och traumautbildad i Johannesburg, förklarat för mig att sådana sår är otroligt svåra att sy jmfr med ett vanligt snitt, ibland tom omöjliga att sy på ett adekvat sätt.

Men som stick kniv är bladet säkert utmärkt, gör något snyggt av det hela nu istället för att prata om det.

/Christian

Publicerat

Hmm,

ett vanligt snitt från ett knivblad kan under vissa förutsättningar sluta sig själv igen om såret och då sker ingen/eller en mycket begränsad utblödning från det snittet,

ett triangulärt snitt kan inte återsluta sig igen, det garanterar att snittet komner att leda till en blödning,

därtill har en god vän, kirurg och traumautbildad i Johannesburg, förklarat för mig att sådana sår är otroligt svåra att sy jmfr med ett vanligt snitt, ibland tom omöjliga att sy på ett adekvat sätt.

Men som stick kniv är bladet säkert utmärkt, gör något snyggt av det hela nu istället för att prata om det.

/Christian

fullständigt logiskt att ha det tvärsnittet på bajonetter med andra ord.

Människan är ond (eller effektiv om man inte lägger moraliska aspekter i det hela).

Publicerat
  • Författare

Så sant så sant. Är det något människan har varit riktigt uppfinningsrik på så är det att utveckla metoder, produkter hur man kan ha ihjäl varandra med :-)

Publicerat

Så sant så sant. Är det något människan har varit riktigt uppfinningsrik på så är det att utveckla metoder, produkter hur man kan ha ihjäl varandra med :-)

Och tyvärr har uppfinningsrikedomen funkat många gånger...

Hoppas nu att ditt nya projekt inte ska användasför att avliva människor....

Ska bli spännande att få se slutresultatet!

Publicerat
  • Författare

Nääee, inte ska det mördas något folk med bladet hoppas jag ;) Däremot säkert någon gris eller dylikt djur.

Tänkte jag visar bladet med kommande skaft. I det här läget är det bara grovt format och mycket kommer att ändra sig innan det blir färdig,.Dessert ironwood. Ådringen på trät syns inte bra i det här läget men kommer att synas fint i den färdiga kniven sen. Som sagt mycket kvar men kan vara kul att se när det är halv dant kanske. Bladet kommer vara helt blankt också när det är färdigt :-)

mvh Kimmo Lilja

tv-108.jpg

ett-109.jpg

Publicerat

Fan vilket tempo du har Kimmo!!! :blink:

Hippen kallar mig för duracellkaninen men det vete fan om inte du skall få överta det namnet :D

Den kniven skall du ha i skinkan eller gåsen till jul! :wub:

Publicerat
  • Författare

Hah hah.... Inte gäller det hushålls görat iallafall om du frågar frugan :unsure:

Guarden ska ner i tjocklek o form o trät formas massor mer.Sen tror jag att det blir mässing pinns 2 på vardera sida.

Publicerat

Fan vilket tempo du har Kimmo!!! :blink:

Hippen kallar mig för duracellkaninen men det vete fan om inte du skall få överta det namnet :D

Den kniven skall du ha i skinkan eller gåsen till jul! :wub:

Jag vet inte om vi ska kalla Kimmo för hjulben i "Gråben o Hjulben". Du får ju bli Gråben isf.:rolleyes::lol:;)

Publicerat

Jaha en ny tråd av Kimmo, skoj tänkte jag och började läsa.

Tappa lite hakan när jag såg att kniven, i en lekmans ögon, är i stort sett klar. :rolleyes:

Starta inte tråden för några timmar sen bara? Eller har jag missat den helt under de senaste dagarna?

Ska bli skoj se resultatet i af ^_^

EDIT: såg att jag missat tråden några dagar :wacko::blush:

Publicerat

Ser lovande ut Kimmo

Publicerat
  • Författare

Hah hah... Roligt att du tog upp det där med hjul bent då mina döttrar brukat reta mig för att vara hjulbent :rolleyes::rolleyes::wacko::) och visst de har rätt. Jag är hjulbent. Brukar säga att det var för att jag inte fick ordentlig mat när jag var liten och fick växa upp i en skokartong men de tror inte på mig heh....

Publicerat
  • Författare

Jaha en ny tråd av Kimmo, skoj tänkte jag och började läsa.

Tappa lite hakan när jag såg att kniven, i en lekmans ögon, är i stort sett klar. :rolleyes:

Starta inte tråden för några timmar sen bara? Eller har jag missat den helt under de senaste dagarna?

Ska bli skoj se resultatet i af ^_^

EDIT: såg att jag missat tråden några dagar :wacko::blush:

Nejdå, det är massor kvar.Bladet kommer också som sagt att skina. Det kommer synas hoppas jag i den färdiga produkten :)

Publicerat

Hah hah... Roligt att du tog upp det där med hjul bent då mina döttrar brukat reta mig för att vara hjulbent :rolleyes::rolleyes::wacko::) och visst de har rätt. Jag är hjulbent. Brukar säga att det var för att jag inte fick ordentlig mat när jag var liten och fick växa upp i en skokartong men de tror inte på mig heh....

Det var dom här fig. som jag menade och då den snabbare av dom.:rolleyes::D

Ha, det visste jag inte!

Publicerat
  • Författare

Jodå, det är sant. Ungarna brukade cykla mellan bena på mig med sina trehjulingar när de var små.... Eller kanske inte riktigt så men åt det hållet hah.. :)

Publicerat

Jodå, det är sant. Ungarna brukade cykla mellan bena på mig med sina trehjulingar när de var små.... Eller kanske inte riktigt så men åt det hållet hah.. :)

:D :D :D