Publicerat Februari 3, 201115 yr Någon som har koll på vilka som säljer bondade kulor i 7mm? Tillverkare och vart den säljs!?!? Kör idag med oryx....(Är nöjd, men kan vara kul och testa något annat. Kanske finns det även billigare alt som funkar lika bra/bättre.) Funderade om det finns någon som gör en bondad bt kula runt 10gr i 7mm.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Woodleigh? Finns i 140, 160 och 175 grain. Du hittar dem bland annat hos Staffans vapen. Du tycker säkert att 175gr är för tungt men annars har jag sådana hemma som du skulle kunna få köpa ett antal av för provladdning. Bor i Ö-sund...
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Woodleigh? Finns i 140, 160 och 175 grain. Du hittar dem bland annat hos Staffans vapen. Du tycker säkert att 175gr är för tungt men annars har jag sådana hemma som du skulle kunna få köpa ett antal av för provladdning. Bor i Ö-sund... 175 grain tror jag är för tung för min 7mm rem, fram för allt när jag önskar att den ska samskjuta med en 150grain fmj också. Hur funkar woodleigh i en älg? Restvikt, sårkanal genomskott mm? (160grain skulle nog kunna funka.)
Publicerat Februari 3, 201115 yr Jag använder Barnes Tipp, TSX kulan med gott resultat. Har bara skjutit tre rävar o 2 Vildsvin med den ännu men resultatet har varit önskvärt. http://www.vapex.se/eshop/product_info.php?cPath=81_36_50&products_id=15601&osCsid=12df5ca5ca169ddbca5b96f02fd8b50a //
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Jag använder Barnes Tipp, TSX kulan med gott resultat. Har bara skjutit tre rävar o 2 Vildsvin med den ännu men resultatet har varit önskvärt. http://www.vapex.se/eshop/product_info.php?cPath=81_36_50&products_id=15601&osCsid=12df5ca5ca169ddbca5b96f02fd8b50a // Utan att riktigt veta varför så ogillar jag kopparkulorna. (Har aldrig själv använt kopparkulor.) Jag går ofta med hund och har väl hört att barnes brukar ge genomskott. Men vittnesmål från praktiska erfarenheter kanske kan få mig att ändra mig....
Publicerat Februari 3, 201115 yr Utan att riktigt veta varför så ogillar jag kopparkulorna. (Har aldrig själv använt kopparkulor.) Jag går ofta med hund och har väl hört att barnes brukar ge genomskott. Men vittnesmål från praktiska erfarenheter kanske kan få mig att ändra mig.... jag har haft genomskott på båda grisarna jag skjutit med den, men det säger inte så mycket när det var årsgrisar runt 50 kg och hållen var 30-60m Jag har fått genomskott på samtliga grisar jag skjutit med min 7x64 även med SST kulan. Får väl skjuta en stor gris nästa gång bara för att prova kulan Jag valde bort Oryx av den anledningen att jag sköt rakt genom viltet utan expansion //
Publicerat Februari 4, 201115 yr Hornady Nosler Remington Swift Dessa kulor har antingen Vapex, Torsbo, Staffans Vapen osv. Jag sköt med Hornady Interbond 7-08 Rem Imp och var väldigt nöjd med den kulan.
Publicerat Februari 5, 201115 yr själv funderar jag på att testa swift scirocco men då i 308 och 338 tror det kan vara en bra kula kanske den du söker.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Författare själv funderar jag på att testa swift scirocco men då i 308 och 338 tror det kan vara en bra kula kanske den du söker. Har lite funderingar på A-frame men den verkar lite lätt för älg(140gn) om den inte blir lite för tung(175gn). Scirocco skulle kunna vara ett alt. Någon som har erfarenheter av den vid praktiskjakt??
Publicerat Februari 5, 201115 yr farsan min hade swift a-frame och scirocco. Dom är ganska lika men med aframen är lite tyngre om jag minns rätt. men å andra sidan var det mindre köttförstöring med sciroccon. nu har han bytt till lapua naturalis men den funkar dåligt, den vill inte expandera och det blir ofta genomskott
Publicerat Februari 6, 201115 yr om det inte måste vara bondad så är ju nosler partition ett val för det har sett ut riktigt bra när dom har skjutit med den. jag har inte själv någon 7mm men det är några andra som använder den i laget och dom har skjutit med nosler partition ,hornady interbond, naturalis och den det har blivit minst försöring med är noslern.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare farsan min hade swift a-frame och scirocco. Dom är ganska lika men med aframen är lite tyngre om jag minns rätt. men å andra sidan var det mindre köttförstöring med sciroccon. nu har han bytt till lapua naturalis men den funkar dåligt, den vill inte expandera och det blir ofta genomskott Sciroccon är jag faktist riktigt nyfiken på. Vill gärna höra mer om hur kulan har uppfört sig i älg. Genomskott, restvikt, hur den fungerar vid träff i benmassa osv. Sen om någon laddar med den kula så vill jag gärna veta laddata, så jag har något att utgå ifrån. Kulan kan också vara intressant i 308w(samma info söks även där)
Publicerat Februari 10, 201115 yr Scirrocon har fungera bra både i min 270 och i pappas 7 mm. Kulorna har ofta stanna i andra bogen , och köttförstöringen har varit helt ok faktiskt man måste ju alltid ha lite köttförstöring annars blir det svårt Mellan 10 och 15 kilo har vi fått skära bort direkt. Restvikterna är höga nu minns inte jag exakt vad dom vägde efteråt men minst 90 procent är då kvar
Publicerat Februari 11, 201115 yr Författare Scirrocon har fungera bra både i min 270 och i pappas 7 mm. Kulorna har ofta stanna i andra bogen , och köttförstöringen har varit helt ok faktiskt man måste ju alltid ha lite köttförstöring annars blir det svårt Mellan 10 och 15 kilo har vi fått skära bort direkt. Restvikterna är höga nu minns inte jag exakt vad dom vägde efteråt men minst 90 procent är då kvar Så pass!! Älgar jag skjutit med oryx har jag skurit bort 2-3 köttbullar.(Förutom på en kalv som jag träffade i låret och lågt i bogen.... ) Men jag är lite sugen att prova Sciroccon iaf.... Finns det fler erfarenheter av kulan här??
Publicerat Februari 13, 201115 yr Så pass!! Älgar jag skjutit med oryx har jag skurit bort 2-3 köttbullar.(Förutom på en kalv som jag träffade i låret och lågt i bogen.... ) Men jag är lite sugen att prova Sciroccon iaf.... Finns det fler erfarenheter av kulan här?? men då har det varit rena bogskott och med 7mm sitter dom på andra sidans bog. jag tycker inte att den skadar mer än vad resten av laget brukar skjuta sönder
Publicerat Februari 13, 201115 yr För några år sedan sköt jag ett par kalvar med Sciroccon i min 300WSM. Om jag minns rätt så var det 165 grainsvarianten. Jag var inte jätteimponerad av kulan. Restvikten var helt ok, ca 90%, men jag fick uppfattningen att djupverkan var alltför dålig. Bytte därför till A-Frame i samma vikt och blev kanonnöjd. Återigen får jag rannsaka mitt dåliga minne efter vilken hastighet jag laddade smällarna till... Tror det var ca 940m/s Med en långsammare kaliber kan Sciroccon fungera bättre. Jag tror dessutom att Swift gjort om kulan sedan dess.
Publicerat Februari 13, 201115 yr Författare För några år sedan sköt jag ett par kalvar med Sciroccon i min 300WSM. Om jag minns rätt så var det 165 grainsvarianten. Jag var inte jätteimponerad av kulan. Restvikten var helt ok, ca 90%, men jag fick uppfattningen att djupverkan var alltför dålig. Bytte därför till A-Frame i samma vikt och blev kanonnöjd. Återigen får jag rannsaka mitt dåliga minne efter vilken hastighet jag laddade smällarna till... Tror det var ca 940m/s Med en långsammare kaliber kan Sciroccon fungera bättre. Jag tror dessutom att Swift gjort om kulan sedan dess. Låter som den kan passa mig.... Vill helst att kulan lämnar all sin energi i kroppen, så jag slipper genomskott. Stannar den i lunga nr2 så är det perfekt! Jag misstänker att den kommer laddas upp en liten bit över 900 också.
Publicerat Februari 13, 201115 yr Låter som den kan passa mig.... Vill helst att kulan lämnar all sin energi i kroppen, så jag slipper genomskott. Stannar den i lunga nr2 så är det perfekt! Jag misstänker att den kommer laddas upp en liten bit över 900 också. Jag tänker lite annorlunda. Genomskott gör mig inte mycket, det får man ändå alltid ta med i riskbedömningen. Jag är istället väldigt mån om att kulan skall gå rakt genom kroppen och inte vinkla. Sen jag bytte till A-Frame har det inte hänt mig en endaste gång, alltid rakt igenom. Inte en kula har jag fått igen och effekten har det inte gått att klaga på.
Publicerat Februari 14, 201115 yr Författare Jag tänker lite annorlunda. Genomskott gör mig inte mycket, det får man ändå alltid ta med i riskbedömningen. Jag är istället väldigt mån om att kulan skall gå rakt genom kroppen och inte vinkla. Sen jag bytte till A-Frame har det inte hänt mig en endaste gång, alltid rakt igenom. Inte en kula har jag fått igen och effekten har det inte gått att klaga på. Jag jagar med hund... Vill inte ha genomskott som kan vinkla igenom kroppen eller på något i naturen. Visst! Skott ska inte lossas om hunden finns i riskzonen, men hellre dubbel säkerhet än ett felbedömt och vinklande skott!
Publicerat Februari 15, 201115 yr Jag jagar med hund... Vill inte ha genomskott som kan vinkla igenom kroppen eller på något i naturen. Visst! Skott ska inte lossas om hunden finns i riskzonen, men hellre dubbel säkerhet än ett felbedömt och vinklande skott! Jag jagar också med hund, därav mitt resonemang. Jag har sett mjuka kulor vinkla otroligt i rådjur och i en sådan liten kropp får du räkna med genomskott oavsett vilken klass 1 klaiber du använder. En mindre gris är ju inte mycket större och då kan hunden vara mycket nära.
Publicerat April 1, 201115 yr Någon som har koll på vilka som säljer bondade kulor i 7mm? Tillverkare och vart den säljs!?!? Kör idag med oryx....(Är nöjd, men kan vara kul och testa något annat. Kanske finns det även billigare alt som funkar lika bra/bättre.) Funderade om det finns någon som gör en bondad bt kula runt 10gr i 7mm. Hornady InterBond 154grs finns på torsbo i 100askar för ca 500:- skjuter kanon i polarens 7mm rem mag
Publicerat Mars 7, 201313 yr Författare Hittade en gammal tråd.... Har testat Scirocco II. Genomskott 2 av 4 älgar. En tjur, en kviga. 1 skott på en ko blev kulan kvar i kroppen. Då skjuten rakt fram ifrån i stickhålet och kulan stannade någonstans i vom/tarmar. 1 skott på kalven blev kvar, men skjuten snett bakifrån genom levern och upp i bogleden på andra sidan där kulan stannade. Övriga skjutna rätt igenom "spjälstaketet". Rätt lite köttförstörning i förhållande till skottplacering. Dock går kulan nu bara ca 940m/s. Ska försöka hitta en laddning som ger mellan 960-980 m/s iaf. Får se om den svampar bättre då.....
Publicerat Mars 7, 201313 yr Jag har köpt scirocco 150gr till 280AI. Tror skarpt på den. Hittat en Scirocco skjuter ur en 7mm RM i en älgko i höstas. Mycket fin kula. Bild finns i "kulor vi hittat i vilt eller efter testskjutninger"
Publicerat Mars 8, 201313 yr Författare Jag har köpt scirocco 150gr till 280AI. Tror skarpt på den. Hittat en Scirocco skjuter ur en 7mm RM i en älgko i höstas. Mycket fin kula. Bild finns i "kulor vi hittat i vilt eller efter testskjutninger" Tror att mina saknar lite fart för att få rätta effekten. Strax före jakten så hittade jag en laddning som gav godtagbara träffbilder för älg upp mot 200m. Den gick jag till skogen med. Dock tror jag att farten i 150 gn är lite låg och jag tänkte komma upp lite till i hastighet om träffbilderna inte blir sämre. Högre fart ger snabbare svampning och därmed förhoppningsvis färre genomskott. Sen var det nog ingen kula som hade en optimal placering... Får se om jag återkommer i höst med nya erfarenheter.
Publicerat Mars 8, 201313 yr Jag har köpt scirocco 150gr till 280AI. Tror skarpt på den. Hittat en Scirocco skjuter ur en 7mm RM i en älgko i höstas. Mycket fin kula. Bild finns i "kulor vi hittat i vilt eller efter testskjutninger" Är det inte risk för låg restvikt i 280 ai?