Publicerat Mars 8, 201313 yr Är det inte risk för låg restvikt i 280 ai? Nej det tror jag inte. Den är ju lite långsammare än 7mmRM
Publicerat Mars 8, 201313 yr Nej det tror jag inte. Den är ju lite långsammare än 7mmRM Ja 950m/s är ju långsammare än 975m/s har du sett fler siroccokulor som hållt ihop bra i dessa farter? Jag trodde den skulle bli halverad restvikt! kanske vore nått i 270wsm om den håller så bra?
Publicerat Mars 8, 201313 yr Sciroccon är en djävulsk kula till att kunna klara av. Kommer nog att gå över till Scirocco i både 308 (150grs) och 243 (90grs) så fort nuvarande kulförådet börjar att sina. Har en bekant som använder 150grs Scirocco i 7mmRM och han verkar riktigt nöjd med ett X antal grisar i backen. Mvh Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 8, 201313 yr Sciroccon är en djävulsk kula till att kunna klara av. Kommer nog att gå över till Scirocco i både 308 (150grs) och 243 (90grs) så fort nuvarande kulförådet börjar att sina. Har en bekant som använder 150grs Scirocco i 7mmRM och han verkar riktigt nöjd med ett X antal grisar i backen. Mvh Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Vilken fart?Restvikt?
Publicerat Mars 8, 201313 yr Sciroccon är en djävulsk kula till att kunna klara av. Kommer nog att gå över till Scirocco i både 308 (150grs) och 243 (90grs) så fort nuvarande kulförådet börjar att sina. Har en bekant som använder 150grs Scirocco i 7mmRM och han verkar riktigt nöjd med ett X antal grisar i backen. Mvh Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Vilken fart?Vet faktiskt inte. Kring 900m/s kanske.Restvikt? I min värld ganska så ovesäntligt. Gör kulan jobbet som den ska och köttförstöring är ok så skiter jag i vad kulan väger när den kommer ut på andra sidan. Stirrade mig blind på det också förut, men det känns inte som om jag skulle skippa kulan om jag är nöjd med den i allt vesäntligt men att restvikten bara råkar vara 65%. Mvh Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 8, 201313 yr Har du sett denna bilden. Ligger under "kulor som vi hittat i vilt....." 308win 150grs Scirocco i runt 870-880m/s (Henrik får fylla i om mitt minne sviker). Mvh Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 8, 201313 yr Jo och mycket plattare går väl inte att få den? Undrar hur den sett ut i 975m/s. Bör det inte vara lite bakkropp som styr kulan rakt?
Publicerat Mars 8, 201313 yr Jo och mycket plattare går väl inte att få den? Undrar hur den sett ut i 975m/s. Bör det inte vara lite bakkropp som styr kulan rakt? Tycker att det ser ut och känns som en Oryx men som faktiskt fungerar och inte flyger och far åt alla håll och kanter och utan de ojämnheterna som Oryx dras med, ena stunden expanderar de bra och nästa stund expanderar de knappt något. Men det är väll bara till att ta en TSX eller TTSX om det tvunget ska ha restvikt och bakkropp... Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 8, 201313 yr Har bara skjutit 2st älgkalvar, 1st älgko och ett rådjur med 150gn scirocco kulan i min 7X57 och alla dog Acceptabel köttförstöring, kommer att fortsätta med den kulan i 7mm. Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 8, 201313 yr Jag ser nu när jag sitter vid datorn att jag låter negativ om sciroccokulan, tvärt om är det. den verkar mycket tuffare än vad jag trodde. Jag har ju funderat på en något mjukare kula än rhino ,ttsx,nf ,a-frame och denna kanske är snäbbet mjukare utan att vara för för mjuk. Det hade varit kul att veta lite restvikter mest för att det som försvinner från kulvikten måste ju ta vägen någonstans och då borde låg restvikt slå sönder mycket men det verkar ju som denna inte gör. Ni får jättegärna skjuta lite mer med denna kula och redovisa resultatet, bild är ju ett +
Publicerat Mars 8, 201313 yr Författare Jag ser nu när jag sitter vid datorn att jag låter negativ om sciroccokulan, tvärt om är det. den verkar mycket tuffare än vad jag trodde. Jag har ju funderat på en något mjukare kula än rhino ,ttsx,nf ,a-frame och denna kanske är snäbbet mjukare utan att vara för för mjuk. Det hade varit kul att veta lite restvikter mest för att det som försvinner från kulvikten måste ju ta vägen någonstans och då borde låg restvikt slå sönder mycket men det verkar ju som denna inte gör. Ni får jättegärna skjuta lite mer med denna kula och redovisa resultatet, bild är ju ett + Jag upplever den snarare lite väl hård.... Nästan som att skjuta helmantel. Men som sagt jag har inte fått rätt fart på den än.... Oryxen på 156 gn är mjukare och stannar i kroppen oftare, även vid farter kring 940-960. Har en känsla av att 150 gn Sciroccon måste upp mot 1000m/s för att svampa rätt och inte bara pila rätt igenom.
Publicerat Mars 8, 201313 yr jaha, jag trodde oryxen inte klarade 950m/s utan att nästan haverera! vad har du för restvikt på oryxen i dessa farter? du såg ju hur sciroccon svampade upp fint i 875m/s dock utan bakkropp så varför har du fått uppfattningen att 950m/s inte räcker? finns det olika scirocco? Jag upplever den snarare lite väl hård.... Nästan som att skjuta helmantel. Men som sagt jag har inte fått rätt fart på den än.... Oryxen på 156 gn är mjukare och stannar i kroppen oftare, även vid farter kring 940-960. Har en känsla av att 150 gn Sciroccon måste upp mot 1000m/s för att svampa rätt och inte bara pila rätt igenom.
Publicerat Mars 8, 201313 yr Författare jaha, jag trodde oryxen inte klarade 950m/s utan att nästan haverera! vad har du för restvikt på oryxen i dessa farter? du såg ju hur sciroccon svampade upp fint i 875m/s dock utan bakkropp så varför har du fått uppfattningen att 950m/s inte räcker? finns det olika scirocco? Scirocco och scirocco II Har varit nöjd med oryxen. Har skjutit i "spjälstaketet" på ett flertal älgar på olika avstånd med ca 960 m/s 156 gn och kulan stannat i skinnet. Skurit bort 5 köttbullar kring hålen. Men på slutet fick jag några genomskott. Har faktiskt inte vägt någon oryx jag hittat, men den har haft en bra svampning och sett "hela" ut. En hyffsad gissning är att restvikten har varit på över 90% förmodligen över 95%. Sen är oryxen en rätt dyr kula, därför började jag leta annan. Scirrocon har jag inte fått igen någon kula av. Den i vom/tarmar letade jag inte efter. Den i kalvbogen letades inte fram av den som fick kalvhalvan. Resten finns i skogen efter genomskott. Rent generellt så är det så att högre fart ger bättre svampning och större chans att återfinna kulan i kroppen. Därför tror jag att sciroccon går för långsamt för mig i 7 mm rem och 150 gn, laddad med URP (tror det var kring 61 gn. Måste leta i papper om du vill ha exakt....) Edit.... Många siffror osv, Har faktiskt inte i huvudet om oryxen väger 154 eller 156 gn... 10,1 gr är jag rätt säker på att den väger. Men det finns bara en kring den vikten i 7 mm sen tror jag nästa låg på 168 eller 175 gn....
Publicerat Mars 8, 201313 yr Jag fattar inte att kulan inte funkar i så "låga" farter som 950 m/s(sciroccon) sen fattar jag inte heller att oryxen funkar i 950 m/s. så det är mycket som jag inte förstår här! du menar att sciroccon behöver kanske +1000m/s? men bilden vi har tittat på visar ju en platt kula i 875m/s? dessutom har jag/vi sabbat ts tråd om bondad kula!
Publicerat Mars 9, 201313 yr På sida 3 i "kulor vi hittat i vilt" tråden så finner du en fabriksladdad Scirocco 2 7mmRM som plockades ur en älg i höstas. Ko skjuten framifrån på ca 100m.
Publicerat Mars 9, 201313 yr I min värld ganska så ovesäntligt. Gör kulan jobbet som den ska och köttförstöring är ok så skiter jag i vad kulan väger när den kommer ut på andra sidan. Stirrade mig blind på det också förut, men det känns inte som om jag skulle skippa kulan om jag är nöjd med den i allt vesäntligt men att restvikten bara råkar vara 65%. Mvh Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Kan bara hålla med!
Publicerat Mars 9, 201313 yr Skjutit några dov med 165gr 890m/s i en 3006, snabb död, lite blodsprängt och dryga enkrone stort utgångshål. Sköt inte tätt förens det var hett .... Inte i nån av de 308&3006 har de gjort det. / H.
Publicerat Mars 10, 201313 yr Författare Jag fattar inte att kulan inte funkar i så "låga" farter som 950 m/s(sciroccon) sen fattar jag inte heller att oryxen funkar i 950 m/s. så det är mycket som jag inte förstår här! du menar att sciroccon behöver kanske +1000m/s? men bilden vi har tittat på visar ju en platt kula i 875m/s? dessutom har jag/vi sabbat ts tråd om bondad kula! Kan vara så att Oryx är något mjukare än scirocco II, det är ju inte samma kula eller ens samma tillverkare.... Sen är det visst så att kulorna mycket väl är helt uppsvampade när dom går ur djuret eller stannar i skinnet på andra sidan även om dom håller lite låg hastighet. Men lite bättre fart så börjar svampningen tidigare och lämnar mer energi i kroppen. Samt att kulan troligtvis stannar i djuret oftare.... Detta för att svampningen börjar tidigare och då blir inbromsningen av kulan effektivare. Vissa vill ha genomskott och gärna "hatt" stora utgångshål för att underlätta eftersök. Jag ser helst att kulan stannar i kroppen. För hur det än är så minskar riskerna att träffa något bortom djuret om kulan stannar. Min Scirocco II som gick i ca 940 m/s.(Måste nog ner och gräva i pappren, det kan vara att den låg så låg som 920...) Har jag för mig att den rekommenderas att ligga på ca 980 m/s. Kanske dessa 40m/s gör skillnad. Men att gå över 1000m/s kanske ger snabb svampning men orkar ändå helt igenom. (Sen tror jag utan att ha belägg. Så finns det en övre fart då du inte får effektivare svampning utan endast högre fart på kulan. Och då går den rätt igenom iaf. Samma finns det en gräns för hur låg hastigheten kan vara som ger uppsvampning och genomskott. Tillräckligt låg fart stannar kulan direkt den kommer in i djuret och kanske helt utan svampning. Vart gränserna går lär man få prova sig fram i den kaliber man har och den kula som väljs.....) Edit: Kollat upp det jag skrivit ner. Den kula jag gick till skogen med är en 150grs Scircco II Laddad med 61grs URP med en utgångshastighet på 3019 fps dvs ca 920m/s. Den gav acceptabla träffbilder så jag valde att gå till skogen med den då jag inte hade tiden att hitta bättre laddningar. Dock upplevde jag många genomskott med små utgångshål, väldigt lite köttförstörning med undantag för kalven som blev skjuten genom levern och upp i bogleden. Den bogen var riktigt trasig. Är övertygad om att jag får bättre effekt om jag får upp farten till 960-980 m/s när det gäller Scirocco II. För det är i det fartspannet den kulan rekomenderas att ligga.