Publicerat Februari 6, 201115 yr Jag äter inte broilerkyckling uppfödda industriellt. Jag äter inte danskt industriellt uppfött griskött. Jag äter inte ägg från äggfabriker. Djur som jag konsumerar skall ha haft det bra. Jag besöker djurparker tillsammans med mina barn. De tycker att det är kul och jag tycker att det finns en pedagogisk poäng i att se djur på riktigt. Men jag gillar inte riktigt djurhållningen i djurparker. Oavsett hur stora hägnen är så blir de ej tillräckligt stora för att ett djur skall kunna leva "naturligt". Men det accepterar jag, åtminstone för vissa djurparker. Nordens Ark är en sådan. Där utger man sig verka som en slags genbank som garanterar hotade djurs fortlevnad. Men gör man verkligen det i praktiken? Är det inte bara en chimär? Frågan har ställts på sin spets genom att Svenska Djurparksföreningen för sina medlemmars räkning sagt nej till utplantering av varg från svenska djurparker. Vargar som hade kunnat förstärka den svenska vargstammens gener. Motverkar man inte sitt grundläggande syfte då? Eller är och förblir syftet med en djurpark inget annat än att visa upp djur i bur? Jag undrar just om det inte är dags att uppmana till en bojkott av svenska djurparker snart! (Detta är en förkortning av en blogpost jag gjorde i morses, men frågan känns relevant att banka igenom här också. http://lipoptena.blogspot.com/2011/02/dags-for-djurparksbojkott.html )
Publicerat Februari 6, 201115 yr Kruxet är att jag kan förstå de som jobbar på djurparkerna i den här frågan... tror jag... Med tanke på hur uppjagad debatten är av media så har det blivit någon slags kutym att motarbeta den svenska jägarkåren med alla medel och metoder. Med denna svartmålning och bitter smak i munnen tror jag att många av de anställda på djurparkerna hellre låter avliva sina djur än att de skall riskeras att plågas ihjäl på de mest vidriga sätt (försöker skriva som de gör i Aftonbladet...) av oss jägare i skogen! Skulle djurparkerna gå med på detta så riskerar även de att utsättas för den vrede som "djurens rätt", "djurens vänner" och alla andra rabiata djurvänsorganisationer som tycker det är kurant att klippa upp stängsel och släppa ut djuren i det fria... Detta är nog en ganska stor fråga för djurparkerna kan jag tro... Men skall de hjälpa till med att bibehålla den biologiska mångfalden så skjuter de sig själva i foten nu tror jag. Dock är det ju bra att kunna ringa in en hög jägare när vargarna rymmer i en djurpark vilket vi fick erfara ganska nyligen men då verkar det vara ok?... Jag har på tok för dålig insyn i hur djurparkerna resonerar och vad de baserar sina val på så det är svårt att uttala sig i denna frågan. Annars kör jag exakt samma linje som du vad gäller slaktkycklingar, danskt fläsk, ägg osv... Det är mitt nästan lite religiösa val men det är så jag har valt att leva! God mat med gott samvete brukar jag kalla det Nej, usch vad mycket bättre det var när vi inte hade så många vargar och inte hade denna medieorgie av urpuckade "journalister" som skriver en massa smörja om jakten medans de vräker i sig någon snabblunch med något oidentifierbart proteininnehåll!
Publicerat Februari 6, 201115 yr När vi ändå håller på med detta ämne så varför inte ; plantera in lite sibirisk råbock här i Sverige. Tycker våra rådjur börjar se lite genetiskt defekta ut. Hornen börjar bli små bla. När vi sedan ändå håller på så varför inte lite alaskan moose o kodiakbjörn oxå. Tycker även dessa arter börjar degenerera i Sverige
Publicerat Februari 6, 201115 yr När vi ändå håller på med detta ämne så varför inte ; plantera in lite sibirisk råbock här i Sverige. Tycker våra rådjur börjar se lite genetiskt defekta ut. Hornen börjar bli små bla. När vi sedan ändå håller på så varför inte lite alaskan moose o kodiakbjörn oxå. Tycker även dessa arter börjar degenerera i Sverige Nja, Jag tror det kan vara farligt att raljera och ironisera i det här ämnet. När det gäller djurparkerna så har jag sällan varit på så dåligt humör som när jag sett bla isbjörn i fångenskap // Henrik
Publicerat Februari 6, 201115 yr Jag äter inte broilerkyckling uppfödda industriellt. Jag äter inte danskt industriellt uppfött griskött. Jag äter inte ägg från äggfabriker. Djur som jag konsumerar skall ha haft det bra. Jag besöker djurparker tillsammans med mina barn. De tycker att det är kul och jag tycker att det finns en pedagogisk poäng i att se djur på riktigt. Men jag gillar inte riktigt djurhållningen i djurparker. Oavsett hur stora hägnen är så blir de ej tillräckligt stora för att ett djur skall kunna leva "naturligt". Men det accepterar jag, åtminstone för vissa djurparker. Nordens Ark är en sådan. Där utger man sig verka som en slags genbank som garanterar hotade djurs fortlevnad. Men gör man verkligen det i praktiken? Är det inte bara en chimär? Frågan har ställts på sin spets genom att Svenska Djurparksföreningen för sina medlemmars räkning sagt nej till utplantering av varg från svenska djurparker. Vargar som hade kunnat förstärka den svenska vargstammens gener. Motverkar man inte sitt grundläggande syfte då? Eller är och förblir syftet med en djurpark inget annat än att visa upp djur i bur? Jag undrar just om det inte är dags att uppmana till en bojkott av svenska djurparker snart! (Detta är en förkortning av en blogpost jag gjorde i morses, men frågan känns relevant att banka igenom här också. http://lipoptena.blogspot.com/2011/02/dags-for-djurparksbojkott.html ) Att man arbetar med å hjälpa utrotningshotade djur på djurparker är förvisso sant men det är mer för att legetimera djurparkernas existens än något annat. Djurhållningen är inte alltid den bästa på djurparker men att inga av dom djur som lever i svenska djurparker inte skulle kunna utöva sina naturliga beteenden måste jag opponera mig mot, jag tycker mig på dom flesta djurparker kunna se en hel del saker som möjliggör för djuren att utöva sina naturliga beteenden. Vissa saker blir svårt att få till i fångenskap som dom afrikanska djurens långa vandringar, dom vandringarna tvingas ju dock fram av brist på mat och vatten, så frågan om dom mår dåligt eller inte av att det högst naturliga beteendet försvinner tycker man ska ställa sig. Ang att man inte vill släppa ifrån sig valpar till våren så har jag full förståelse för den saken. Att stressa fram sådana här projekt är bara dumt, dom borde ha pratat med djurparkerna redan innan dom ens tillät jakten så att djurparkerna hade en chans att förbereda sig och planera om aveln så att dom valpar som ska sättas ut föds under rätt tidsperiod. Läs vad som står på deras hemsida så ser ni nog att det inte handlar om att man vägrar släppa ifrån sig några valpar utan att man vill göra det ordentligt. SDFs hemsida: http://www.svenska-djurparksforeningen.nu/Aktuellt.htm Men i övrigt så är det ingen dålig idé att helt bojkotta djurparker eller iallafall välja noga vilka djurparker man besöker, det finns helt klart en del tveksamheter runt konceptet.