Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
J S

PSE X-Force Omen

Recommended Posts

J S

Igår var en vacker vårdag och jag tog ut min Omen på lite skytte. Har skjutit lite inomhus under vintern och där började jag märka en liten orolig tendens till att pilen "vispade" till när jag sköt. Samtidigt har grupperna börjat bli lite större än vad jag är van med. Tog självklart en närmare undersökning av bågen och upptäckte att övre camhjulets märke hade krypit ut lite från kabeln som den brukar ligga parallellt med. Hmmmm! Inte bra tänkte jag. Det innebär ju att det övre camhjulet inte kommer fram samtidigt som det undre och får till följd att pilen får sig en skjuts lite neråt vid avfyringen.

Satte bågen i min bågpress och tvinnade 2 varv på ena kabeln och ut och testa igen.

Under inomhusskyttet i vinter har jag skjutit både fältspetsar och jaktspetsar. De mekaniska har träffat precis som fältspetsarna. Men mina 3 bladiga 100grains Muzzy har hela tiden tagit högt upp till höger oavsett hur mycket man mixtrat med pilhylla och nockläge.

Nu stod man ute igen efter att tvinnat kabeln endast 2 varv och drog iväg 3 pilar. En mekanisk, en fältspets och sen den gamla beprövade Muzzyn.

På 25 meters håll satt alla pilarna inom en snusdosa. Ordningen är alltså återställd.

Tänk vad mycket ett par varv på en kabel kan göra. Så ni som har dubbelcambågar ska självklart ta detta i beaktande om ni tycker att skyttet inte går som det ska efter en tid. Det är inte alltid skit bakom strängen.

Ibland sträcker sig kablarna och en liten justering kan vara nödvändig. Speciellt om bågen är ny och du inte hunnit skjuta så många pilar med den.

Skulle inte sträckningen avstanna efter ett tag och du blir tvungen att justera gång efter gång så kan du misstänka att några kardeler i kabeln är av. Då är det bara att byta till en ny.

PSE har tydliga referensmärken på sina camhjul. Det underlättar när man ska se om någon kabel sträckt sig. Märkena behöver inte alltid ligga exakt parallellt efter kabeln. Men grundtanken är att de ska ligga lika på båda camhjulen. Ni som har enkelcam bågar slipper ju detta problem.

J S

Jahapp, då har man skjutit under ett par veckor igen och i helsicke att det blir någon ordning på detta. Frustrationen har varit oändlig.

Dåliga grupperingar taskig pilflykt. Mina misstankar har mer och mer riktats mot fallhyllan Ripcord. I ren förbannelse slet jag bort den idag och monterade på min gamla trotjänare Whisker Biscuit från Carolina Archery. En snabb injustering av nockläge och angreppsvinkel och sen ut på baksidan och skjuta. Började försiktigt på 10 meter för att se att man åtminstone höll sig i samma riktnummerområde där man skjuter ifrån.

Tog en aning för långt till vänster. Snabb justering av siktet. Backade ut till 23 meter och skickade iväg 3 pilar.)En 3 bladig muzzy och en vanlig tavelspets. Avslutade med en mekanisk jaktspets (Spitfire) Men den vågade jag inte sätta i samma punkt som de 2 övre på bilden. Det var trångt där redan. Så jag sänkte riktpunkten en aning. Så enkelt fixade jag problemet med att jaktspetsen med fasta blad inte ville samskjuta med fältspetsen. Friden är återställd. Jag kollar på Ripcordhyllan nån annan dag. Just nu är jag så nöjd med Whisker Biscuithyllan.

Kollade sedan hastigheten på bågen och med en 407 grains pil (26.6 gram) gjorde den 290 fot per sekund. Då är min båge på 60 pound.

Jag var in en stund och väntade tills regnskuren skulle dra förbi och passa samtidigt på att spreja lite silikonspray på borsten i hyllan.

Sen provsköt jag igen och då hade hastigheten stigit till 298 fot per sekund. En silkon behandling gjorde att jag tjänade 8 fot i hastighet direkt. Men det bästa var att jag tog en serie till på närmare 40 meter och samlingen var mycket bra. Jag känner mig redo för afrikajakten i augusti!

post-1478-0-82528500-1339084271_thumb.jp

Roger_P

Ett till klipp!

[media=]http://www.youtube.com/watch?v=h4UgOtF3IIo[/media]

Behöver justera siktet en aning. Kort tid mellan avfyring och träff i tavlan. Skjutavstånd ca 23 meter.

Va e filmen då ditt miffo??

ground n pound

HAN FÖRSTOD NOG INTE DET DÄR MED ZOOM. PROVA ATT ZOOMA UT LITE MER TILL NÄSTA FILMSNUTT :cool:

G5 bowhunter

Igår var en vacker vårdag och jag tog ut min Omen på lite skytte. Har skjutit lite inomhus under vintern och där började jag märka en liten orolig tendens till att pilen "vispade" till när jag sköt. Samtidigt har grupperna börjat bli lite större än vad jag är van med. Tog självklart en närmare undersökning av bågen och upptäckte att övre camhjulets märke hade krypit ut lite från kabeln som den brukar ligga parallellt med. Hmmmm! Inte bra tänkte jag. Det innebär ju att det övre camhjulet inte kommer fram samtidigt som det undre och får till följd att pilen får sig en skjuts lite neråt vid avfyringen.

Satte bågen i min bågpress och tvinnade 2 varv på ena kabeln och ut och testa igen.

Under inomhusskyttet i vinter har jag skjutit både fältspetsar och jaktspetsar. De mekaniska har träffat precis som fältspetsarna. Men mina 3 bladiga 100grains Muzzy har hela tiden tagit högt upp till höger oavsett hur mycket man mixtrat med pilhylla och nockläge.

Nu stod man ute igen efter att tvinnat kabeln endast 2 varv och drog iväg 3 pilar. En mekanisk, en fältspets och sen den gamla beprövade Muzzyn.

På 25 meters håll satt alla pilarna inom en snusdosa. Ordningen är alltså återställd.

Tänk vad mycket ett par varv på en kabel kan göra. Så ni som har dubbelcambågar ska självklart ta detta i beaktande om ni tycker att skyttet inte går som det ska efter en tid. Det är inte alltid skit bakom strängen.

Ibland sträcker sig kablarna och en liten justering kan vara nödvändig. Speciellt om bågen är ny och du inte hunnit skjuta så många pilar med den.

Skulle inte sträckningen avstanna efter ett tag och du blir tvungen att justera gång efter gång så kan du misstänka att några kardeler i kabeln är av. Då är det bara att byta till en ny.

PSE har tydliga referensmärken på sina camhjul. Det underlättar när man ska se om någon kabel sträckt sig. Märkena behöver inte alltid ligga exakt parallellt efter kabeln. Men grundtanken är att de ska ligga lika på båda camhjulen. Ni som har enkelcam bågar slipper ju detta problem.

undrar hur gör du när du kontrolerar timning på en tvåcams båge(oavsätt system)

det är nämlingen så att markeringar på camen behöver inte alls vara exakta(nock läge är ju inte i mitten av strängen)

det är bara utgångs läge att börja jobba med

jag har fått en uppläxning av XXXXXX på XXXXX archery med hans tvåcamsbågar när det gäller såna saker

gissa vad jag var förvånad när min XXXXX blir hela 16 fot snabbare trots att jag var 100 säkert att timningen var rätt innan

jag helt enkelt kontrolerade på helt fel sätt(två olika sätt)

samma gäller för alla andra cam system

det är just den lila justeringen som gör otroligt mycket om man vill ha max förlåtande båge(gäller även encam)

jag gissar att 99 %av 100 kontrolerar så att de hänger upp båge i D loop i en krok ,sen håller i stocken ,drar båge och

tittar hur timningen funkar

1% tar i handtagen med en hand och drar i båge(lite mindre fel och funkar på en del bågar hyfsat bra)

men i båda fall är det lite fel

ska prova hinna göra en film och visa min timningsbord,och hur jag gör ,det är lite enklare en att beskriva nu det hela

tro mig ,det gör stor skilnad specielt med rena tvåcams bågar

J S

undrar hur gör du när du kontrolerar timning på en tvåcams båge(oavsätt system)

det är nämlingen så att markeringar på camen behöver inte alls vara exakta(nock läge är ju inte i mitten av strängen)

det är bara utgångs läge att börja jobba med

jag har fått en uppläxning av XXXXXX på XXXXX archery med hans tvåcamsbågar när det gäller såna saker

gissa vad jag var förvånad när min XXXXX blir hela 16 fot snabbare trots att jag var 100 säkert att timningen var rätt innan

jag helt enkelt kontrolerade på helt fel sätt(två olika sätt)

samma gäller för alla andra cam system

det är just den lila justeringen som gör otroligt mycket om man vill ha max förlåtande båge(gäller även encam)

jag gissar att 99 %av 100 kontrolerar så att de hänger upp båge i D loop i en krok ,sen håller i stocken ,drar båge och

tittar hur timningen funkar

1% tar i handtagen med en hand och drar i båge(lite mindre fel och funkar på en del bågar hyfsat bra)

men i båda fall är det lite fel

ska prova hinna göra en film och visa min timningsbord,och hur jag gör ,det är lite enklare en att beskriva nu det hela

tro mig ,det gör stor skilnad specielt med rena tvåcams bågar

Ser framemot din film. Ska bli intressant att se. Jag gör ju bara som tillverkaren rekommenderar och då ska de 2 märkena som sitter på camhjulen synka med varandra. Har faktiskt inte brytt mig i att finlira mer med detta. Pilarna sitter ju i 10 när jag skjuter så det är inte något problem tycker jag! :woot:

G5 bowhunter

SAM 0027

det går fan inte att hinna med(tänkte göra filmen idag)
ska prova hinna med den lite senare
som du ser det kommer lite nya "paket pilbågar"???????????????? som tar tid att fixa :wallbash: :wallbash: :wallbash: