Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktmotioner avslogs

Featured Replies

Publicerat
3.

Plågsamma jaktformer, punkt 6 (MP, V)

av Åsa Romson (MP) och Jens Holm (V).

Förslag till riksdagsbeslut

Vi anser att förslaget till riksdagsbeslut under punkt 6 borde ha följande lydelse:

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i reservationen. Därmed bifaller riksdagen motion 2010/11:MJ356 yrkande 33 och avslår motionerna 2010/11:MJ336 och 2010/11:MJ427.

Ställningstagande

Alla typer av jakt som innebär en stor risk att det jagade djuret lider tar vi avstånd ifrån. Det innebär förbud mot fälljakt, grytjakt, grytanlagsprov och jakt med levande lockbeten, som utsätter djuren för stor stress och inte sällan också fysiska skador. Uppfödning och utsättning av änder, rapphöns och fasaner enbart i syfte att jaga dem bör förbjudas. Även arbetet mot tjuvjakt bör förstärkas, t.ex. genom krav på märkning av skotermattor. Detta bör ges regeringen till känna.

Eh, hur tänkte de här?

Visst kan man diskutera etiken i att bara föda upp djur som man sedan släpper ut för att jaga men då skall man förbjuda all djurhållning för slakt innan. De vi föder upp har ju åtminstonde en chans!

Sedan skjuter man långt ifrån alla man sätter ut eftersom ett av syftena med detta är ju för att främja artens överlevnad också.

Hade vi inte gjort detta hade vi aldrig haft några rapphöns eller fasaner... (även om fasanen inte hör hit från början)

Intressant att våra politiker sitter och skriver en massa lagändringsförslag när de inte verkar vara insatta i en hel del punkter...

Jag skall nog banne mig börja skriva en massa lagändringsförslag och förbjuda knyppling och square dancing eftersom jag troligen är lika påläst inom de ämnenda som många av politikerna som diskuterar jakt! :angry:

(fast förbjuder jag square dancing lär jag nog bli folkhjälte hur som haver :lol:)

/Förbryllad

Publicerat

Eh, hur tänkte de här?

Visst kan man diskutera etiken i att bara föda upp djur som man sedan släpper ut för att jaga men då skall man förbjuda all djurhållning för slakt innan. De vi föder upp har ju åtminstonde en chans!

Sedan skjuter man långt ifrån alla man sätter ut eftersom ett av syftena med detta är ju för att främja artens överlevnad också.

Hade vi inte gjort detta hade vi aldrig haft några rapphöns eller fasaner... (även om fasanen inte hör hit från början)

Intressant att våra politiker sitter och skriver en massa lagändringsförslag när de inte verkar vara insatta i en hel del punkter...

Jag skall nog banne mig börja skriva en massa lagändringsförslag och förbjuda knyppling och square dancing eftersom jag troligen är lika påläst inom de ämnenda som många av politikerna som diskuterar jakt! :angry:

(fast förbjuder jag square dancing lär jag nog bli folkhjälte hur som haver :lol:)

/Förbryllad

Orkar inte ens läsa vad idioterna tycker :o

Publicerat

Jag kan inte förstå MP och V. :huh::huh:

De är, med all rätt och heder, för att vi ska äta mer närodlat och ekologiskt kött. Hur tänkte de att det ska gå till att vi ska äta mer närodlat och ekologiskt kött om vi dels inte får jaga och dels är de beredda att "offra" tamboskapen ute i landet som stapelföda till rovdjur? Det finns väl en risk att det enda kött vi får i framtiden är dioxinförgiftat griskött från Tyskland, sönderavlat nötkött från Belgien och superdopade kycklingbroilers från USA? :unsure::unsure:

Är det ingen klok människa som kan upplysa mig hur MP och V har tänkt att få ihop denna ekvation? :blink::blink:

Publicerat

De är, med all rätt och heder, för att vi ska äta mer närodlat och ekologiskt kött. Hur tänkte de att det ska gå till att vi ska äta mer närodlat och ekologiskt kött om vi dels inte får jaga och dels är de beredda att "offra" tamboskapen ute i landet som stapelföda till rovdjur? Det finns väl en risk att det enda kött vi får i framtiden är dioxinförgiftat griskött från Tyskland, sönderavlat nötkött från Belgien och superdopade kycklingbroilers från USA? :unsure::unsure:

Är det ingen klok människa som kan upplysa mig hur MP och V har tänkt att få ihop denna ekvation? :blink::blink:

Min erfarenhet av dagen miljöpartister och vänsterpartister är att de inte bryr sig speciellt mycket om sambandet mellan djurhållning och mat.

De jag känner, och det är ganska många, äter i princip bara Euroshopper, Thailänsk Pangasius, Danskt fläsk och frysta broilerfiléer från suspekt ursprung...

Många tror att jag som den "matriddare" jag är borde sympatisera med den riktningen men det gör jag verkligen inte längre.

När slogs V och MP för att stoppa införseln av den typen av matprodukter senast? Precis!

Dagens miljövänner och vänsteranhängare bor nu i städerna och sippar latte samtidigt som många av oss kapitalister flyttar ut på landet och bildar den nya gröna vågen... :P

Jag är miljövän, djurvän och höger. Det är en kombination som funkar väldigt bra tycker jag!

Tar avstånd från Foi Grois t ex och föder upp mina egna gäss och ankor som kan ge mig det i stället. Inte lika stora och välsmakande men det känns godare i själen!

Publicerat

Tycker själv det mest tragiska just nu är att småviltsfrågan i fjällen INTE ändras. Att man förlorade omröstningen med 157-156. :(

Det går att läsa:

"En förklaring till resultatet är enligt Sveriges Radio Norrbotten att en vänsterpartist uppges inte ha hunnit rösta i tid och dessutom fungerade inte det så kallade kvittningsystemet, som ska göra att lika många riksdagsledamöter är frånvarande på båda sidor."

Undra om det är samma idiot som missade att röst för att hon hämtade kaffe när man röstade om talman. :wacko:

Publicerat

Eh, hur tänkte de här?

Skall ha debattera detta imorgon kväll... blir säkert mysigt -_- !

http://www.studieframjandet.se/upload/S%C3%B6rmland/Studiefr%C3%A4mjandet%20Sof%20vad%20h%C3%A4nder%20i%20skogen.pdf

Publicerat

OK, kanske jag drar alla över en kam nu men är inte de flesta av dessa märkliga djur, ja MP'are och V'are, gräsätare och soyabönsfreaks!? I vart fall för de en politik som på sikt kommer det göra det omöjligt att få tag på animaliska födoämnen... Var det inte nå'n så'ndär stolle som ville stoppa fritidsfisket med levande mask för att det var så synd om masken!? :o

Gud hjälpe oss för politiker i allmänhet, miljömuppar och bolsjeviker i synnerhet!

Publicerat

Där har du en bra och kul början till en insändare =)

Publicerat

Där har du en bra och kul början till en insändare =)

+1 :lol: