Publicerat Februari 10, 201115 yr Hej på er matlagande forumvänner Det är inte det att jag är helt rookie i köket, jag har en viss grundkompetens, men det finns vissa saker jag tycker är lite svårt att få bra. Helsteka ett lår i ugn är den av de sakerna. Jag är fullkomligt allergisk mot ihjälstekt kött, i min närmast maniska kamp för att inte dräpa fina köttstycken så blir det ibland lite för lite stekt, framförallt när det är ojämn tjocklek på köttet och ben i, mao hela lår. Hur jag än placerar termometern och varierar temperaturen vid vilken jag tar ut steken (jag låter alltid ugnsstekt kött vila på trancherbrädan under alufolie och handdukar minst 15minuter) så blir det lätt lite för blodigt runt benet. Den självklara lösningen är ju då att skära ut benet och binda ihop steken, då kan man ju också passa på att fylla den med godis, men jag tar nu tacksamt mot alla tänkbara tips för att på bästa sätt ta tillvara ett lår. skära ut ben eller inte? bra tips för helstekning? kryddor att fylla steken med? Späckning? något annat? Kom igen nu
Publicerat Februari 10, 201115 yr Det går utmärkt att göra porter eller coolastek av låret. Enkelt recept och inget passande, bara att låta det koka. Går utmärkt att ta köttet direkt från frysen och ner i grytan. Av skyn reder man en sås med grädde. Coolastek är i stort samma recept som porterstek men med coola i stället för porter och svartvinbärssaft.
Publicerat Februari 10, 201115 yr När jag gör en helstek av rådjursbog brukar jag bena ur, fjärila ur lite och sedan fylla den med något gott! Rosépeppar funkar riktigt bra till rådjur, även chili. Tänk på att tillföra max två smaker/kryddor till många viltraser för annars kolliderar lätt smakerna... Ett udda recept består av fylld rådjursstek med karl-johan och lakrits! Måhända låter skumt med det är skitgott!!! Och ta det nu försiktigt med innertemperaturen... Rådjursstek är så sjukt gott!!! Servera gärna med sauterade grönsaker, svartrötter och mandelpotatis... Och kanske en liten sås till... mums
Publicerat Februari 10, 201115 yr Författare Hmm fina förslag, colastek är jag skeptisk till, porterstek är ju svingott, då måste jag tina, bena ur och surra. -det blir ju hemska mängder sås Jag är bara lite rädd att portern tar över och döljer viltsmaken, men det kanske inte är något problem. Det måste testas Det lutar nog åt att jag kommer att tina och bena ur i alla fall. Lakrits.... njaaaa... det verkar ju vara det nya nu som kommer efter att choklad i all mat har varit inne ett par år. Rosepeppar är nog mer min grej annars. När det gäller sås så har jag den senaste tiden gjort rätt mycket bearnaise, reduktionen kan man ju koka i väldigt god tid innan så inte gästerna blir tårögda av vinägerångorna. Annars är ju en sjysst rödvinssås rätt ok: lök, smör, muscovadosocker, rödvin- reducera, sila, viltfond, reducera igen, smaka av, toppred. Ja ni fattar Jag kokade en rejäl balja fond i helgen på älgben, det enklaste med en vanlig gräddsås är ju inte heller fel. Ungnsrostade rotfrukter med timjan och honung är ju en personlig favorit till viltstek men mandelpotatis är ju också fantastiskt. Svartrötter har jag aldrig provat, det kanske är ett must do det också. Spåna på ni, jag suger i mig alla tips
Publicerat Februari 10, 201115 yr Hmm fina förslag, colastek är jag skeptisk till, porterstek är ju svingott, då måste jag tina, bena ur och surra. -det blir ju hemska mängder sås Jag är bara lite rädd att portern tar över och döljer viltsmaken, men det kanske inte är något problem. Det måste testas En tanke som slog mig var att man kan ju byta ut colan mot enbärsdricka! Borde ju fungera utmärkt som alternativ när det gäller vilt. Eller must...
Publicerat Februari 10, 201115 yr En tanke som slog mig var att man kan ju byta ut colan mot enbärsdricka! Borde ju fungera utmärkt som alternativ när det gäller vilt. Eller must... Must har jag testat och det inte helt fel.