Publicerat Februari 10, 201115 yr om man nu vill komma igång med bågjakt,så behöver man IBEP? Vart ska man nu ta den när den inte finns med på SBJF?
Publicerat Februari 10, 201115 yr det blir oppdatert på SBJF etter hvert som det blir satt dato for kurs rundt om i sverige. men vil også anbefale deg å kontakte den buejegerklubben som er närmast deg. det arrangeres kurs om det er mange nok interesserte.
Publicerat Februari 11, 201115 yr om man nu vill komma igång med bågjakt,så behöver man IBEP? Vart ska man nu ta den när den inte finns med på SBJF? Hur länge har du skjutit båge?
Publicerat Februari 11, 201115 yr Författare Hellu JS, inte aktivt sen jag var barn,går ju bara o väntar på att snön ska försvinna så man får komma upp på visit och komma igång rejält . Inte högst troligt att det blir närmaste 7 åren med tanke på den här snöstormen som råder Får tillsvidare skjuta grabbens 59:- båge med sugploppar dock känns det som om 9" draglängt är i kortaste laget?
Publicerat Februari 11, 201115 yr Hellu JS, inte aktivt sen jag var barn,går ju bara o väntar på att snön ska försvinna så man får komma upp på visit och komma igång rejält . Inte högst troligt att det blir närmaste 7 åren med tanke på den här snöstormen som råder Får tillsvidare skjuta grabbens 59:- båge med sugploppar dock känns det som om 9" draglängt är i kortaste laget? Ok! Då får vi lägga dig på sån där höghöjdsträning om du ska hinna bli bra nog att klara av skjutprovet under våren! Det tar tid att bli kompis med bågen och duga till att skjuta provet!
Publicerat Februari 11, 201115 yr Författare Ok! Då får vi lägga dig på sån där höghöjdsträning om du ska hinna bli bra nog att klara av skjutprovet under våren! Det tar tid att bli kompis med bågen och duga till att skjuta provet! haha,bor på 5:e våningen, så höjden...check! Kompisar finns det många av här...fullt med eeyyy koompish överallt...check! Båge...inkommande....not check Fick känslan av att det var slut på IBEP i sverige innan besked om svensk bågjakt kommer. Mest därför frågan kom ut.
Publicerat Februari 11, 201115 yr haha,bor på 5:e våningen, så höjden...check! Kompisar finns det många av här...fullt med eeyyy koompish överallt...check! Båge...inkommande....not check Fick känslan av att det var slut på IBEP i sverige innan besked om svensk bågjakt kommer. Mest därför frågan kom ut. Nejdå, det är inte slut. IBEP har funnits i Sverige sen tidigt -90 tal. Jag tog min examen 1993. Bågjägareförbundet kör även något som heter Bågjägareskolan. En bra 2 dagars kurs med teori och praktik. Där ingår IBEP examen också. Sen försöker vi fixa en gruppresa till Åland eller Danmark för att jaga tillsammans och omsätta teorin i riktig jakt. Några erfarna handledare brukar alltid följa med på dessa resor.
Publicerat Februari 11, 201115 yr Författare Såpass Hur ofta körs bågjägarskolan då? Är det i mån om folk?
Publicerat April 5, 201115 yr Såpass Hur ofta körs bågjägarskolan då? Är det i mån om folk? oj! Så dags att svara på detta nu. Men hade totalt missat denna tråd. Bågjägareskolan körs varje år om det finns nog med anmälda deltagare. Håll koll på www.bagjakt.org
Publicerat April 6, 201115 yr Rätta mig nångon om jag har fel, men den 28 maj i örebro är det en Ibep kurs Bättre sent än aldrig JS då ska jag hålla koll
Publicerat April 6, 201115 yr Rätta mig nångon om jag har fel, men den 28 maj i örebro är det en Ibep kurs Ja, det stämmer ju. Hade jag totalt glömt! Inte för sent att anmäla sig än. http://www.bagjakt.org/kurs
Publicerat April 6, 201115 yr Författare Fasen va fint! När är sista anmälningsdag? Får inte tag på kontaktpersonen. Ska man ha egen båge med sig?
Publicerat April 6, 201115 yr Fasen va fint! När är sista anmälningsdag? Får inte tag på kontaktpersonen. Ska man ha egen båge med sig? Näää, vi skjuter med 3 pounds bågar med sugkopp på pilarna! Alla skjuter med samma båge, för då blir det rättvist Förlåt mig! Kunde inte låta bli att raljera lite! Du måste ha egen båge med, som dessutom ska vara intrimmad med jaktspetsar. En förutsättning för att du överhuvudtaget ska klara skjutprovet. Dag ett läser man teori och dag 2 blir det sen skriftligt prov och skjutprov. Man måste ha komplett Svensk jägareexamen i botten. Både de teoretiska delarna och alla skjutprov avklarade. Det här är ingen jägareexamen cirkel utan en påbyggnadskurs för just bågjakt. Det finns en möjlighet att du deltar utan båge och bara läser den teoretiska delen och skriver provet. Men utan skjutprov blir du inte godkänd för IBEP. Om kursen går i slutet på maj så ska du nog ha betalt in senast den 25 denna månad. Då får du kursmaterialet hemskickat och hinner läsa på lite före kursen. Allt kursmaterial går man sedan igenom under kursen och före provet. Om du är medlem i förbundet så får du lite billigare kursavgift.
Publicerat April 6, 201115 yr Författare Haha, då kan jag ta grabbens med andra ord? Jägarexamen är inga problem, håller själv i sådana cirklar. Men nu är ju snön nästan borta så ett besök till mäster JS kanske skulle kunna stunda?
Publicerat April 6, 201115 yr Haha, då kan jag ta grabbens med andra ord? Jägarexamen är inga problem, håller själv i sådana cirklar. Men nu är ju snön nästan borta så ett besök till mäster JS kanske skulle kunna stunda? Det ska nog kunna ordnas! Vi får avhandla det via PM.