Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lejonjakt i Sydafrika

Featured Replies

Publicerat

I denna videosekvens skjuter en Finländskt bågjägare ett lejon. Pilen går nästan rätt igenom lejonet i längdriktning.

Som jag kan se så har pilen gått in i bringan och kommit ut i baken på den.

Lejonet väger ca 200 kg och gick undan 5 meter efter skott (Enligt jägaren på videon)

http://videoita.fi/video.php?id=125

Publicerat

Jäklar vilken kraft, lite annat än dom bågar jag skjuter med som normalt ligger på 20-30 pound, max 60 pound. Vad ligger dom moderna bågarna på?

Publicerat

En skam man ikke ser ham skyde den, men regner da med det er rigtigt......

Publicerat

Finns nog inga lejoninnor på 200 kg. Dock en imponerande kraft i bågen.

Publicerat

Min Bear bue er på 66 pund, men ved dem der skyder storvildt i afrika, skyder med buer på 90 pund ;)

Publicerat
  • Författare

Jäklar vilken kraft, lite annat än dom bågar jag skjuter med som normalt ligger på 20-30 pound, max 60 pound. Vad ligger dom moderna bågarna på?

En jaktbåge ligger på mellan 55-80 pound. Hur mycket han hade i filmen vet jag inte. Men tror inte att det var över 80 pound.

Publicerat
  • Författare

Min Bear bue er på 66 pund, men ved dem der skyder storvildt i afrika, skyder med buer på 90 pund ;)

Jag sköt allt mitt vilt i afrika med 70 pound. Då sköt jag rätt igenom alla djur. Kudu, impala, vårtsvin.

En kompis sköt en Eland på ca 500-600 kg. Den pilen gick också rätt igenom hela djuret.

Din 66 pounds båge duger till eland om du har rätt pil och spets.

Lite vägledning inför en afrikajakt:

Small game

Rock-rabbit (hyrax), Rabbits, Porcupine, African Wildcat, Caracal, Black-backed Jackal, Damara Dik-Dik, Steenbok, Duiker, Klipspringer, Springbok, Letchwe, Blesbok, Bontebok, Bushbuck and huntable game birds. Energy less than 33.9 joules (25ft/lbs) Weight less than 22.68 gram (350 grain)

Medium game

Chakma Baboon, Warthog, Black-face and Southern Impala, Nyala, Spotted Hyena and Cheetah Energy less than 54.24 joules (40 ft/lbs) Weight less than 25.92 grams (400 grain)

Large game

Gemsbok/ Oryx, Kudu, Red Hartebeest, Roan antelope, Sable antelope, Tsessebe, Waterbuck, Blue and Black Wildebeest, Hartmann's Mountain Zebra and Burchell's plains Zebra, Cape Eland and Giraffe. Energy less than 88.13 joules (65 ft/lbs) Weight less than 29.16 gram (450 grain)

Det är inte alltid som poundmängden säger allt. Min nuvarande PSE Omen på 60 pound ger 110 joule.

Publicerat

Jag sköt allt mitt vilt i afrika med 70 pound. Då sköt jag rätt igenom alla djur. Kudu, impala, vårtsvin.

En kompis sköt en Eland på ca 500-600 kg. Den pilen gick också rätt igenom hela djuret.

Din 66 pounds båge duger till eland om du har rätt pil och spets.

Tænkte mere på dem der skyder bøffel og elefant......

Har en veninde fra USA der skød vandbøffel i Australien, med en 70 punds bue, fuldt gennemskud ;)

Publicerat
  • Författare

Finns nog inga lejoninnor på 200 kg. Dock en imponerande kraft i bågen.

Han uppskattade förmodligen vikten lite väl hastigt! :lol:

Vem som helst hade förmodligen varit lite uppspelt efter en sån jakt!

Publicerat
  • Författare

Tænkte mere på dem der skyder bøffel og elefant......

Har en veninde fra USA der skød vandbøffel i Australien, med en 70 punds bue, fuldt gennemskud ;)

Då är inte cape buffalo något problem. Det finns minimigränser för båge som man ska följa och då kan man fälla buffel.

Fast jag läste att det har kommit nya lagar om jakt på farligt vilt i sydafrika. Allt vilt är inte längre tillåtet med båge.

Publicerat

En jaktbåge ligger på mellan 55-80 pound. Hur mycket han hade i filmen vet jag inte. Men tror inte att det var över 80 pound.

Såpass, trodde dom skulle ligga högre, jag skjuter ju mest för skojs skull och i reenactment med något klenare bågar men vi har ju endå använt 60 poundsbågar på vissa uppvisningar där vi skjutit skarpa pilar i sköldar, fast då med tavelspetsar, jaktspetsarna kanske går in lättare?

Publicerat

Då är inte cape buffalo något problem. Det finns minimigränser för båge som man ska följa och då kan man fälla buffel.

Fast jag läste att det har kommit nya lagar om jakt på farligt vilt i sydafrika. Allt vilt är inte längre tillåtet med båge.

Big Five lär inte vara tillåtet längre i SA

Publicerat
  • Författare

Big Five lär inte vara tillåtet längre i SA

Jodå, en del av the big five får fortfarande jagas med båge.

Hippos, buffalos and giraffes may still be hunted with a bow,

but no cats such as lion and leopard.

Bowhunters should note that, in terms of these regulations, the

following animals will not be allowed to be hunted with a

bow:

White rhino (Ceratotherium simum)

Black rhino (Diceros bicornis)

Nile crocodile (Crocodylus niloticus)

Elephant (Loxodonta Africana)

Cheetah (Acinonyx jubatus)

Spotted hyena (Crocuta crocuta)

Brown hyena (Parahyaena brunnea)

Wild dog (Lycaon pictus)

Lion (Panthera leo)

Leopard (Panthera pardus)

When one considers that it is perfectly legal to hunt a hippo

and a buffalo with a bow, but not a hyena or a lion or a

leopard, then one must question the thinking behind these

regulations.

Mer finns att läsa här:

http://www.matlabas.co.za/hunting/files/Download/SA_Bowhunting_Regulations.pdf

Publicerat

Jodå, en del av the big five får fortfarande jagas med båge.

Hippos, buffalos and giraffes may still be hunted with a bow,

but no cats such as lion and leopard.

Bowhunters should note that, in terms of these regulations, the

following animals will not be allowed to be hunted with a

bow:

White rhino (Ceratotherium simum)

Black rhino (Diceros bicornis)

Nile crocodile (Crocodylus niloticus)

Elephant (Loxodonta Africana)

Cheetah (Acinonyx jubatus)

Spotted hyena (Crocuta crocuta)

Brown hyena (Parahyaena brunnea)

Wild dog (Lycaon pictus)

Lion (Panthera leo)

Leopard (Panthera pardus)

When one considers that it is perfectly legal to hunt a hippo

and a buffalo with a bow, but not a hyena or a lion or a

leopard, then one must question the thinking behind these

regulations.

Mer finns att läsa här:

http://www.matlabas.co.za/hunting/files/Download/SA_Bowhunting_Regulations.pdf

Jaha där ser man. Märkligt urval av arter tillåtna för båge kan man tycka

Publicerat

Såpass, trodde dom skulle ligga högre, jag skjuter ju mest för skojs skull och i reenactment med något klenare bågar men vi har ju endå använt 60 poundsbågar på vissa uppvisningar där vi skjutit skarpa pilar i sköldar, fast då med tavelspetsar, jaktspetsarna kanske går in lättare?

Det är stor skillnad på tavelspets och en vass jaktspets, motståndet och anläggningsytan i en jaktspets är i det närmaste

obefintlig, så pilen tappar väldigt lite energi. Som att trycka tummen igenom ett fryst smörpaket eller trycka en nål genom

det samma.. ( ungefär gämförelse bara)

Publicerat

I denna videosekvens skjuter en Finländskt bågjägare ett lejon. Pilen går nästan rätt igenom lejonet i längdriktning.

Som jag kan se så har pilen gått in i bringan och kommit ut i baken på den.

Lejonet väger ca 200 kg och gick undan 5 meter efter skott (Enligt jägaren på videon)

http://videoita.fi/video.php?id=125

Ja jäklar!! Rätt friskt vågat av jägarna,med en sån där mullrande V8 i buskarna är man inte allt för studdig

Skottläget verkar inte vara helt optimalt,lite felträff så kan kissen va ute ur buskarna på tre röda..

Halt klart imponerad av jägaren,onekligen är det bra kraft i bågarna nu förtiden..

Här blev nog compounbågen 2a,undra hur många av snubbarna i båten som bajsa ner sig!! :lol:

Publicerat

Ja jäklar!! Rätt friskt vågat av jägarna,med en sån där mullrande V8 i buskarna är man inte allt för studdig

Skottläget verkar inte vara helt optimalt,lite felträff så kan kissen va ute ur buskarna på tre röda..

Halt klart imponerad av jägaren,onekligen är det bra kraft i bågarna nu förtiden..

Här blev nog compounbågen 2a,undra hur många av snubbarna i båten som bajsa ner sig!! :lol:

Inte bara tvåa. Känns inte direkt som optimal placering av pilen. Men vad f-n gör man när bjässen kommer rusande. Vad jag inte fattar är "missen" som provocerade fram attacken. Var det med flit?

Publicerat

Inte bara tvåa. Känns inte direkt som optimal placering av pilen. Men vad f-n gör man när bjässen kommer rusande. Vad jag inte fattar är "missen" som provocerade fram attacken. Var det med flit?

Publicerat

Jägaren måste blivit nervös eller nå för pilen hamna ju flera meter ifrån fast skottläget var bättre än rakt frammifrån iaf..

Känns som en pil inte biter spciellt bra på en flodhäst,helt enkelt för hård och lunga/hjärta sitter för långt in så pilen inte når dom??

Av snok träffen blev den nog ännu mer sur av :lol:

Publicerat

I mitt tycke bara jävla dummheter, bågen är ett utmärk vapen i rätt händer och rätt tillfälle,detta är inget dera anser jag