Publicerat Februari 13, 201115 yr Jag är i valet & kvalet om jag ska byta ut min H&K 630 222Rem mot en bultbössa i samma kaliber, men jag velar som satan i frågan, då jag verkligen gillar den bössan, då den håller superkvalitet och skjuter som en dröm. Men i jaktformerna som jag använder 222:an till ( rävlock och toppfågel ) gör det sig bättre med en bultbössa har jag kommit fram till, då jag vill ha varma patroner, tyst laddning på plats, och ljuddämpare, vilket är svårt, ( men iofs inte omöjligt) i en halvauto. Försäljnings/bytesvärdet med fästet ligger på runt 5000:-, alternativt så säljer jag min Helia CT 3-10x50 och köper en bultbössa för de pengarna, fast då blir ju H&K:n kvar mest av nostalgiska skäl.. Sako Vixen är ju ett populärt alternativ tycker jag mig ha märkt, men vad finns det för andra bra alternativ av bössor i 222rem att tillgå i det prissegmentet ? Finns det någon enkelskottare i 222rem, tycker de flesta man ser är i 223 ?
Publicerat Februari 14, 201115 yr Du gillar ju H&K:n, så om licenstanter och vapengarderob tillåter, behåll den... En gång i tiden funderade jag starkt på en 770 i .308. En minst sagt rejäl mekanism har dom, vilket man också förväntar sig av Heckler&Koch. Har 630:an portningen/flamdämpningen vid mynningen också? En bra beg. cylinderrepeter i .222 eller .223 behöver inte kosta skjortan. Vixen, som ju är riktigt välgjord, har fördelen av att den är verkligen är byggd för små patroner. Annars brukar tillverkarna använda sina vanliga mekansimer även för .222 (vilket ju också funkar bra). Har för mig att Kimber också har en riktigt kort liten mekanism för .222/223. Vill man ha en enkelskotts .222 som skjuter bra så är faktiskt en gammal Tikka kombi ett säkert kort. Inte så exklusivt som en Kipplauf, men tätt sköt dom. Sen TC Arms, kanske. Finns det pipor i .222 till dom? Om man vill vika av lite. //mvh Danne
Publicerat Februari 14, 201115 yr Författare Du gillar ju H&K:n, så om licenstanter och vapengarderob tillåter, behåll den... En gång i tiden funderade jag starkt på en 770 i .308. En minst sagt rejäl mekanism har dom, vilket man också förväntar sig av Heckler&Koch. Har 630:an portningen/flamdämpningen vid mynningen också? En bra beg. cylinderrepeter i .222 eller .223 behöver inte kosta skjortan. Vixen, som ju är riktigt välgjord, har fördelen av att den är verkligen är byggd för små patroner. Annars brukar tillverkarna använda sina vanliga mekansimer även för .222 (vilket ju också funkar bra). Har för mig att Kimber också har en riktigt kort liten mekanism för .222/223. Vill man ha en enkelskotts .222 som skjuter bra så är faktiskt en gammal Tikka kombi ett säkert kort. Inte så exklusivt som en Kipplauf, men tätt sköt dom. Sen TC Arms, kanske. Finns det pipor i .222 till dom? Om man vill vika av lite. //mvh Danne Jo det hade ju varit den bästa lösningen, men jag har en pang till som ska få komma in också vad det lider, och som du ser så är ju min lista aningen full redan.. Ett brytvapen med en ickerandpatron kommer aldrig innanför de här dörrarna igen, hade 222 på Valmet 202.an, sköt skitbra, men utdragaren...ujuj.. Sen skjuter jag mest liggandes med benstöd med 222.an, och då är ju inte brytisar det optimala precis, märker av det väldigt väl på min H&R 22Hornet, det blir lite krystat när man ska ladda om i liggande ställning, annars gillar jag brytvapen, speciellt enkelskottare. Kaliberanpassad låda är ett krav, och jag har för mig att det finns Winchestermodeller som har 222 i kort låda, måste forska vidare i det. 222.an är ju rätt kall som kaliber numera, så det borde kunna gå att få tag i en till skapligt pris kanske. Jo, 630 har flamdämpare också, i alla fall den som jag har.
Publicerat Februari 14, 201115 yr Jodå, ser att du har några Marlin byglar gillas, ser jag? Jag har sett fina små .222:or från Krico och Steyr också. Och Tikka förstås... M55, M595 Master m.fl. Visserligen aningen för lång låda, men satan vad dom skjuter... .222:ans rykte har ju lortats ner ett antal gånger, vilket inte var patronens fel. Utan man använde helt fel ammo till helt fel ändamål. Precisionsmässigt är det inte många som slår den på fingrarna. //Danne
Publicerat Februari 14, 201115 yr Författare Marlinbössorna står högt i kurs i det här skåpet. Ja du har rätt,det finns lite mer att tillgå, nu när man kollat runt lite, så min bössa finns nog därute den också. Att folk använder i princip fulladdad varmintammo i 222 till rådjur och skogsfågel, med resultatet blodsprängd färs är ju som sagt inte kaliberns fel.. Handladdning är grejen om man ska skjuta matvilt, alternativt att man skjuter genom spjälstaketet på rådjuren t ex. Kalibern är ju skitmysig att hålla på med, mycket effekt för ringa kostnad.
Publicerat Februari 14, 201115 yr Nu har jag inget behov av en 222:a men skulle jag någonsin skaffa mig en halvautomat så är det H&K Deras vrid/lås mekanism är skitbra och djävulsk dyr... En H&K 940 skulle jag faktiskt kunna tänka mig!
Publicerat Februari 14, 201115 yr Författare Nu har jag inget behov av en 222:a men skulle jag någonsin skaffa mig en halvautomat så är det H&K Deras vrid/lås mekanism är skitbra och djävulsk dyr... En H&K 940 skulle jag faktiskt kunna tänka mig! Ja den är verkligen bra, och den är ju ansedd som världens bästa halvauto också. Och just mekanismen vart väl dess undergång till slut, den vart för dyr att tillverka helt enkelt..
Publicerat Februari 15, 201115 yr Fritid%Vildmarksliv har en Winchester 70 .222 på hemsidan. Den ser riktigt fin ut, men det är nog den långa lådan ser det ut som. Men kan ju vara värd att kolla upp iaf. Sen har dom en Brown .223 också. Lite dyr och kolvens färg kan väl diskuteras. Men garanterat välbyggd //Danne
Publicerat Februari 15, 201115 yr Författare Jepp, har sett dem, men lång låda går bort. Dock vart jag lite intresserad av deras brnobössor, det fanns ju både zkw och fox där, zkw har jag haft, välbyggt och välskjutande vapen, foxen har jag inte haft tidigare, men den har ju gott rykte och är smidigare än zkw, dock kan tydligen foxen vara kinkig med patronlängder om man handladdar, iom det lösa magget. Ska klura lite på det där. H&K:n är i stort sett såld nu i alla fall, en på grannkanalen som vill ha den.
Publicerat Februari 19, 201115 yr Om vi skall hitta något "roligare" än en gammal vixen så finns det ett par lite mer "udda" mekanismer som dels är anpassade till 222 rem men som också håller hög kvalité så finns det VÄLDIGT trevliga gamla Mannlichrar och Anschütz på begagnat marknaden. Jag var nära att slå till på en begagnad liten Mannlicher helstock i 222 rem för ett tiotal år sedan, komplett med snälltryck och en liten smidig kikare var den väldigt trevlig men tyvärr slog jag inte till den gången. När det gäller Winchester och de andra jänkejärnen som du brukar föredra så kan jag på rak arm bara erinra mig att Kimber har haft lådor anpassade till 222 rem. Numera har väl remington i o f s tagit upp minizastavan på programmet men att kalla den välgjord eller särskilt roligt kräver nog en rätt extrem jänkeromantiker (särskilt som bössan är serbisk). Henrik
Publicerat Februari 19, 201115 yr Författare Något krav på att det ska vara ett jänkejärn finns inte i denna fråga, jänkevapenintresset ligger mer på nivå bygel & och singelskottare. Lustigt att du nämner just mannlicher, för jag satt i morse och klurade på denna bössa, och vilken prisklass den kan ligga i ungefär. http://www.blocket.se/kronoberg/222_Manlischer_SL_31746265.htm?ca=5&w=3 Googlade lite och bössan ser trevlig ut, hittade bara en prisreferens, en auktion på Widfors, där en likadan i bra skick sålts för 4500:-, men det var några år sen, så lite mer borde man nog ha på fötterna innan man lägger ett ev bud. Beteckningen SL, kan det stå för att det är en lättare version, precis som på Simsonkombin med samma beteckning tro ?
Publicerat Februari 19, 201115 yr Många bössbyten gör jag genom åren... Men ALDRIG jag byter bort min 222:a, som jag för övrigt köpte av Matte Larsson här på jaktsidan Fattar inte att han sålde den :0) Men bra för mig... //Pikehunter
Publicerat Februari 19, 201115 yr Janne, SL står för "Super leicht" eller något liknande och är helt sonika beteckningen på den lilla korta mekanismen som såvitt jag känner till har kamrats för 222 rem, 223, 222 rem mag och 5.6x50. Jag är inte uppdaterad på priserna för dessa vapen som finns både i halvstocks och helstocksutförande men de är helt klart lite dyrare än motsvarande Sako vixen (på goda grunder). Jag har för mig att jag sett helstockarna (vilka intresserar mig mest) för 8-9000 med vettiga kikare. Halvstockarna bör vara något billigare. Henrik
Publicerat Februari 19, 201115 yr Författare Många bössbyten gör jag genom åren... Men ALDRIG jag byter bort min 222:a, som jag för övrigt köpte av Matte Larsson här på jaktsidan Fattar inte att han sålde den :0) Men bra för mig... //Pikehunter Trevlig bild, och herrn använder Stoney Pointstöd ser jag Men vad är det för bössa ?
Publicerat Februari 19, 201115 yr Författare Janne, SL står för "Super leicht" eller något liknande och är helt sonika beteckningen på den lilla korta mekanismen som såvitt jag känner till har kamrats för 222 rem, 223, 222 rem mag och 5.6x50. Jag är inte uppdaterad på priserna för dessa vapen som finns både i halvstocks och helstocksutförande men de är helt klart lite dyrare än motsvarande Sako vixen (på goda grunder). Jag har för mig att jag sett helstockarna (vilka intresserar mig mest) för 8-9000 med vettiga kikare. Halvstockarna bör vara något billigare. Henrik ja det stämmer säkert. En helstock får faktiskt mig att gå igång också, tycker det ofta är väldigt vackra vapen, så bygelmupp jag är. Tyvärr går en sådan bort för mig denna gång, då kravet är att jag ska ha ljuddämpare på denna bössa, då jag vill kunna jaga mer by-nära kvällar & mornar än vad jag kan nu, och då blir det ju lite svårt med en helstock. En kamrat i laget har en Ruger 308 i helstock, riktigt smutt bössa att bära runt på, och inte alls otrevlig att skjuta med heller.
Publicerat Februari 19, 201115 yr Ja, Kimber hade en otroligt smidig liten mekanism för .222/223 för ett antal år sedan. Jag har för mig att det var i slutet av 90-talet som Vapen&Skytte i Lycksele tog in dom. Modellen hette 84/84C och fanns som enkelskott också. Att hitta en sån begagnad kan bli lurigt, men går nog. Steyr har/hade några riktigt korta och lätta modeller med halvstock också. Den gamla "Sverige-Mannlichern" tex. Men ska du köpa en Steyr, så passa dig för de gamla modellerna med underbeslag och rullmagasin i plast. Det var ett rätt kasst plastmaterial som sprack i tid och otid. Speciellt vid lådskruvarna. Och hitta reservdelar till en sån... mvh Danne
Publicerat Februari 19, 201115 yr Författare Ja, Kimber hade en otroligt smidig liten mekanism för .222/223 för ett antal år sedan. Jag har för mig att det var i slutet av 90-talet som Vapen&Skytte i Lycksele tog in dom. Modellen hette 84/84C och fanns som enkelskott också. Att hitta en sån begagnad kan bli lurigt, men går nog. Steyr har/hade några riktigt korta och lätta modeller med halvstock också. Den gamla "Sverige-Mannlichern" tex. Men ska du köpa en Steyr, så passa dig för de gamla modellerna med underbeslag och rullmagasin i plast. Det var ett rätt kasst plastmaterial som sprack i tid och otid. Speciellt vid lådskruvarna. Och hitta reservdelar till en sån... mvh Danne Aj fan, det var nog en sån som var i Blocketannonsen som jag förstod det, när jag googlade på modellen.. Ja då går den bort, köper inte på mig en "risk för problem" bössa. Tack för varningen. Faktum är att jag helst skulle vilja ha en med fast magg, har inget alls emot dessa konstruktioner, då jag upplever dessa som lättare att ladda precis inför skottögonblicket, som ju är ett av kraven för mig med denna bössa, då jag har behov av varma patroner denna tid. Brno har ju faktiskt några intressanta modeller, med snälltryck mm, och jag svär en än gång över att jag sålde min förra ZKK i 222, jag inser nu hur bra den var...och i nyskick dessutom..
Publicerat Februari 20, 201115 yr http://www.blocket.se/halland/Heym_sr40_222rem_31984346.htm?ca=10&w=3 Varför nöja sig med det näst bästa? 5000, färdiggängad.....och vacker.
Publicerat Februari 21, 201115 yr Jag är nog benägen att hålla med magnus om att Heymen i annonsen är en ruskigt trevlig bössa för de pengarna (om den nu inte är extremt vanvårdad).... Henrik
Publicerat Februari 21, 201115 yr Författare Jo ni har så rätt, ett vackert vapen som frestar hårt, och gängningen är ett stort plus, förutsatt att den är slagen i en svarv på rätt sätt. SR20 har fast magasin vad jag kommer ihåg, är det lika på denna ? Lite svårt att se på bilden, men det verkar som att det är fast. H&K:n och Winchestern är nu sålda, bara licensköret som ska väntas in, så att platser frigörs, och med lite tur så finns den kvar då när det är klart.
Publicerat Februari 22, 201115 yr Jo ni har så rätt, ett vackert vapen som frestar hårt, och gängningen är ett stort plus, förutsatt att den är slagen i en svarv på rätt sätt. SR20 har fast magasin vad jag kommer ihåg, är det lika på denna ? Lite svårt att se på bilden, men det verkar som att det är fast. H&K:n och Winchestern är nu sålda, bara licensköret som ska väntas in, så att platser frigörs, och med lite tur så finns den kvar då när det är klart. Jo jag har en 40a fast i vänster i ovan nämnda kaliber, det är kryssmag för 5 bulor och ledad magasinbotten...dvs precis som SR20.
Publicerat Februari 28, 201115 yr Trevlig bild, och herrn använder Stoney Pointstöd ser jag Men vad är det för bössa ? En Sako vixen men med en custom stock sitter som en smäck, lite roliga utsmyckningar och infälld patronhållare i stocken.. Stoney Pointen är kanon :0) //JP
Publicerat Februari 28, 201115 yr Författare En Sako vixen men med en custom stock sitter som en smäck, lite roliga utsmyckningar och infälld patronhållare i stocken.. Stoney Pointen är kanon :0) //JP Okej, låter trevligt.
Publicerat Februari 28, 201115 yr Ja, Kimber hade en otroligt smidig liten mekanism för .222/223 för ett antal år sedan. Jag har för mig att det var i slutet av 90-talet som Vapen&Skytte i Lycksele tog in dom. Modellen hette 84/84C och fanns som enkelskott också. Att hitta en sån begagnad kan bli lurigt, men går nog. Steyr har/hade några riktigt korta och lätta modeller med halvstock också. Den gamla "Sverige-Mannlichern" tex. Men ska du köpa en Steyr, så passa dig för de gamla modellerna med underbeslag och rullmagasin i plast. Det var ett rätt kasst plastmaterial som sprack i tid och otid. Speciellt vid lådskruvarna. Och hitta reservdelar till en sån... mvh Danne Det svåra kan vara att få fatt i nya magasin men mina har hållt även så om det ena inte är så bra (Studsaren är från 1975). Min 30-06:a är ännu äldre & den håller också (Ta i trä) . Torsbohandels har magasin i lager för 695 spänn beställde precis ett nytt magasin för 222:an innan de tar slut. //Lasse D.
Publicerat Mars 4, 201115 yr Författare http://www.blocket.se/halland/Heym_sr40_222rem_31984346.htm?ca=10&w=3 Varför nöja sig med det näst bästa? 5000, färdiggängad.....och vacker. Jag är nog benägen att hålla med magnus om att Heymen i annonsen är en ruskigt trevlig bössa för de pengarna (om den nu inte är extremt vanvårdad).... Henrik Har mailat på Heym:en nu, får se om den är kvar, och om säljaren är villig att skicka den.