Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finland vill inte ge bort några vargvalpar

Featured Replies

Publicerat

ja de är ju den stora frågan de =)

jag tror ja bara blir GLAD B) B) :D

Publicerat

Varför hatar ni vargen?

Att den är ett problem i vissa områden förstår jag verkligen. Att det finns för många, att inte politikerna bryr sig osv. Jag fattar det.

Men varför HATAR man dom så otroligt starkt?

Publicerat

hånle lite..de kan man väl göra B)

Publicerat

Varför hatar ni vargen?

Att den är ett problem i vissa områden förstår jag verkligen. Att det finns för många, att inte politikerna bryr sig osv. Jag fattar det.

Det är ingen som säger sig hata vargar däremot så är det många inkluderande du som sägar att andra hatar vargar.

//Lasse D

Publicerat

Det är ingen som säger sig hata vargar däremot så är det många inkluderande du som sägar att andra hatar vargar.

//Lasse D

+1

Publicerat

//Lasse D

Så jag inbillar mig? Jägare riktar sin ilska och frustration mot politikerna, inte mot djuren?

Publicerat

Nej, nej.. "Jägare" är ordet du söker Vicks.

Tycker dock även jag att det är lite konstigt att vissa är så rädd för förändring.

Publicerat

Så jag inbillar mig? Jägare riktar sin ilska och frustration mot politikerna, inte mot djuren?

Saknar man argument i en debatt så börjar man med att försöka förminska sin motståndare.

Man kommer med påstående om att människor är rädda eller att de hatar någon eller några.

Man håller på som du håller på just nu försöka skapa en debatt om något annat än om ämnet så lägg av.

//Lasse D.

Publicerat

Varför hatar ni vargen?

Det är ingen som har sagt sig HATA vargen, det är väldigt tråkigt att så många anser att hela svenska jägarkåren gör detta vilket absolut inte är fallet. Det stora problemet är hur vargstammen förvaltas av staten tror jag. Det sättet som "fötterna slås undan" för jägare i vargtäta områden är direkt förödande för den igentliga sakfrågan kring vargens vara eller inte vara och i vilken omfattning den isåfall skall finnas. Mig veteligen har det i princip aldrig förekommit någon konstruktiv diskussion kring vargens omfattning för så fort någon jägare eller vildmarsmänniska/fäbodsbrukare eller liknande yttrar så mycket som en negativ stavelse kring vargen så skall han lynschas vid fotknölarna.

Jag tror många jägare utrycker sin frustration lika mycket över förvaltningen av stammen och all problematik med myndigheterna minst lika mycket som problemet med vad vargen i praktiken åsamkar vad gäller skador på hundar, viltstammar osv. Det är bara väldigt tragisk att en hel jägarkår ska anklagas för så mycket "skit" bara för att diskussionen inte går att föra på en vettigt sätt utan pajkstning..tyvärr..

Publicerat

Saknar man argument i en debatt så börjar man med att försöka förminska sin motståndare.

Man kommer med påstående om att människor är rädda eller att de hatar någon eller några.

Man håller på som du håller på just nu försöka skapa en debatt om något annat än om ämnet så lägg av.

//Lasse D.

Jag är inte ens inblandad i någon debatt.

Ämnet jag drog upp är - som sagt - varför jägarna riktar sin ilska på djurarten.

Jag hävdar att det är så, att det handlar om en stor grupp människor, och sedan huruvida det är en fullt naturlig reaktion (med tanke på alla problem som råder) eller om den bara är allmänt "hatisk", det är ju det jag funderar på. :)

Publicerat

Det är ingen som har sagt sig HATA vargen, det är väldigt tråkigt att så många anser att hela svenska jägarkåren gör detta vilket absolut inte är fallet. Det stora problemet är hur vargstammen förvaltas av staten tror jag. Det sättet som "fötterna slås undan" för jägare i vargtäta områden är direkt förödande för den igentliga sakfrågan kring vargens vara eller inte vara och i vilken omfattning den isåfall skall finnas. Mig veteligen har det i princip aldrig förekommit någon konstruktiv diskussion kring vargens omfattning för så fort någon jägare eller vildmarsmänniska/fäbodsbrukare eller liknande yttrar så mycket som en negativ stavelse kring vargen så skall han lynschas vid fotknölarna.

Jag tror många jägare utrycker sin frustration lika mycket över förvaltningen av stammen och all problematik med myndigheterna minst lika mycket som problemet med vad vargen i praktiken åsamkar vad gäller skador på hundar, viltstammar osv. Det är bara väldigt tragisk att en hel jägarkår ska anklagas för så mycket "skit" bara för att diskussionen inte går att föra på en vettigt sätt utan pajkstning..tyvärr..

Visst är det synd!

Alla är inte särskilt bra på att uttrycka sig heller. Kan vara en bidragande orsak.

Publicerat

Inte ens jag hatar vargen. Jag hatar bara vart den befinner sig.

OnT Finnarna kanske har har politiker som ser lite bortanför Stureplan.

Jag är glad i alla fall. Det räcker gott och väl med alla expriment med varg som det är.

Publicerat

Visst är det synd!

Alla är inte särskilt bra på att uttrycka sig heller. Kan vara en bidragande orsak.

Håller med dig och det är ju tyvärr inte en enkel fråga uppenbarligen då det vädras ogenomtänka åsikter till såväl höger som vänster mest hela tiden! Det tråkiga är just det att vi får inte en fungerande debatt någonstans för summa summarum så ställer vargen till med mycket oreda inom såväl vår unika svenska hundjakt, som vårt gamla anrika fäbodbruk vilka är två saker vi måste värna om, precis som vi faktisk måste värna om vargen som art. att få en balanserad och väl avvägd rovdjurspolitik som majoriteten av alla inblandade är nöjda med borde ju såväl myndigheter som jägare o andra näringsidkare vara intresserade av. Men då krävs ju en öppen o tydlig dialog, utan pajkastning.

Publicerat

Är det egentligen en nyhet? Frågan är om man inte borde lyssnat på vad Finland sa från början, följande skrevs i alla fall av Jägareförbundet den 11/11-2010 http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2010/11/Ingen-import-av-vargvalpar-fran-Finland-1.15216/

Finska regeringen säger ja till att flytta vuxna vargar från Finland till Sverige. Däremot vill Finlands regering inte att valpar flyttas till Sverige.
Publicerat

Har Sveriges regering frågat Finlands regering?

Eller är det bara någon som ringt upp och sagt "Kan vi få lite valpar av er?"

Publicerat

Jag är inte ens inblandad i någon debatt.

Ämnet jag drog upp är - som sagt - varför jägarna riktar sin ilska på djurarten.

Jag hävdar att det är så, att det handlar om en stor grupp människor, och sedan huruvida det är en fullt naturlig reaktion (med tanke på alla problem som råder) eller om den bara är allmänt "hatisk", det är ju det jag funderar på. :)

Man måste vara lite försiktig med ord.

Hat är de känslor gentemot Ryssar som finns bland de som blev skickade till Sibirien direkt efter Warshavas "befrielse".

Hat är de känslor som finns i våra grannländer bland de som förlorat familj medlemmar till Ryssar & Tyskar under två världskrig.

Den sorg & förtvivlan som människor boende i olika vargrevir känner då de inser att de ej längre kan leva eller försörja sig på det sätt som de & deras anfäder gjort i århundraden är inte hat utan just sorg & förtvivlan.

//Lasse D

Publicerat

Har Sveriges regering frågat Finlands regering?

Eller är det bara någon som ringt upp och sagt "Kan vi få lite valpar av er?"

Jag vet inte om frågan är formellt ställd men det är åtminstone jord/skogsbruksministeriet som svarar SR.

Publicerat

Vad som är lite paradoxalt är att djurparkerna har i årtionden försvarat sin djurhållning med att den var en viktig del av räddandet av hotade djurarter.

De två djurarter som de svenska djurparkerna har varit mest stolta över har var europeisk bison & europeisk varg.

Under de över tjugu år som jag haft direkt personliga kopplingar till denna värld via min hustru har detta framhållits gång på gång.

Det har framhållits som självklart att djurparker över hela Skandinavien har samverkat via artdatabasen.

Det har också som självklart sagts att vargvalpar skulle planteras ut vid lämpligt tillfälle.

Nu när tillfället kommer säger man nej !

Frågan är då, vad har djurparkerna för existensberättigande ?

Att vargarna behövs för djurparkernas egna avelsprogram är inte sant för tex den lilla flock av vargar som du kan gå in till på Kolmården består av kastrerade djur.

Det finns (eller fanns åtminstone tidigare) med andra ord gott om överflödiga vargvalpar som kastreras på höstarna åtminstone på Kolmården.

Vargarna på Skansen är inte kastrerade & de har inte heller tillfrågats eftersom de inte har några valpar.

//Lasse D

Publicerat

Man måste vara lite försiktig med ord.

Hat är de känslor gentemot Ryssar som finns bland de som blev skickade till Sibirien direkt efter Warshavas "befrielse".

Hat är de känslor som finns i våra grannländer bland de som förlorat familj medlemmar till Ryssar & Tyskar under två världskrig.

Den sorg & förtvivlan som människor boende i olika vargrevir känner då de inser att de ej längre kan leva eller försörja sig på det sätt som de & deras anfäder gjort i århundraden är inte hat utan just sorg & förtvivlan.

//Lasse D

Mycket bra! sorg o förtvivlan de kan jag förstå att ni känner.

Det som är svårare att förstå, varför vargen har blivit viktigare än människan.

Publicerat

Mycket bra! sorg o förtvivlan de kan jag förstå att ni känner.

Det som är svårare att förstå, varför vargen har blivit viktigare än människan.

Figaro ! Såg du att våran vargstam bara minskar och är nu bara runt 140 individer :wub: ...så kanske vi behöver våra djurparksvalpar själva :ph34r:
Publicerat

Det är bara att gratulera.

//Lasse D.

Publicerat

Det är bara att gratulera.

//Lasse D.

:rolleyes: ...det ser riktigt bra ut och om jag inte minns fel så hade dom minskat från ca 180 individer till nu ca 140 :wub: