Publicerat Februari 17, 201115 yr Äntligen har det börjat röra på sig igen på åtlarna. Nackdelen är bara dessa förbannade smågrisar som dyker upp! Normalt har jag årsgrisar på runt 60kg denna tiden, men nu är de bara på 35-40kg.... T.o.m grisar som inte väger mer än ett femtontal kilo och som oftast är ensamma utan sugga... Upp och ner i grisvärlden med andra ord och anledningen är förra tuffa vintern med ännu mer snö än vad vi har/hade nu. Många Suggor brunstade om efter det att den första kullen inte klarade sig. I våras upplevde jag ändå många normalfödslar och mars månad i topp som brukligt. De kultingarna har jag inte sett mycket av, som nu borde väga de 60 kilona... Däremot kom det nya kultingar på sommaren och även en bit in på hösten och de har jag på åtlarna nu. Under de 11 åren jag studerat grisarna har jag inte upplevt något liknande och det skall bli intressant att följa utvecklingen detta året. Jag har också märkt hur suggorna dragit sig undan och kultingar på ca 15kg är framme på åtlarna... Tidigare år kom alltid suggorna fram till åteln och kunde sen lämna den ganska så fort, men ändå hålla sig i närheten. Nu kan suggorna var borta mycket längre och de lämnar kultingarna vind för våg att klara sig själva under långa tider. Fråga mig inte vad som sker, men något märkligt är på gång och jag tror att vissa suggor börjar brunsta igen, även om de redan har små kultingar... Mycket intressant läge!!
Publicerat Februari 17, 201115 yr Visst är det väl som så att ljuset styr mycket av brunsten? Det kan vara förklaringen till det lätt aparta beteendet. /Christian
Publicerat Februari 17, 201115 yr Visst är det väl som så att ljuset styr mycket av brunsten? Det kan vara förklaringen till det lätt aparta beteendet. /Christian Eftersom grisarna kan få smått året om så tror jag inte på ljuset om du nu inte menar dag/natt
Publicerat Februari 17, 201115 yr Eftersom grisarna kan få smått året om så tror jag inte på ljuset om du nu inte menar dag/natt Tja de flesta av oss registrerar ju sånt där som hur långa nätterna är jmfr mot dagarna, djuren också så vitt jag förstår, det är en bättre värdemätare än exempelvis temp på när man är på året, dvs när man skall börja brunsta eller vad det nu är man vill göra. Helt klart är att jag nog inte uttryckte mig klart i tidigare inlägg, men visst frågan tål att granskas, gör grisarna det oftare på natten än på dagen, ja ni vet, the beast of two backs, inte backbreak eller brokeback utan bara vanlig back? Min tanke var att även om vildsvin, dräller året om med att föryngra sig så kanske ändå det i botten i delar styrs av årstiden och således ljuset. /Christian
Publicerat Februari 17, 201115 yr Tja de flesta av oss registrerar ju sånt där som hur långa nätterna är jmfr mot dagarna, djuren också så vitt jag förstår, det är en bättre värdemätare än exempelvis temp på när man är på året, dvs när man skall börja brunsta eller vad det nu är man vill göra. Helt klart är att jag nog inte uttryckte mig klart i tidigare inlägg, men visst frågan tål att granskas, gör grisarna det oftare på natten än på dagen, ja ni vet, the beast of two backs, inte backbreak eller brokeback utan bara vanlig back? Min tanke var att även om vildsvin, dräller året om med att föryngra sig så kanske ändå det i botten i delar styrs av årstiden och således ljuset. /Christian jodå för tusan jag är med på ljuset inverkan o sådär. Men med gris.. isåfall skulle själva akten ske mestadels vid ett speciellt tillfäle. typ våren. Vilket iofs inte är helt fel utan det som är normalt men ändå så har vi kultingar året om. Tar vi andra djur i landet så är det ju extremt ovanligt att de tex föder i oktober...
Publicerat Februari 17, 201115 yr Författare Jovisst inverkar ljuset på den biologiska klockan, men frågan är om det är så påverkningsbart att en sugga lämnar kultingar tillfälligt bara för att brunsta om... I vanliga fall sker detta när årsgaltarna stötts bort och bara "gyltorna" är kvar. Allt talar emot teorierna, men en klarhet i frågan får jag framåt vårkanten!
Publicerat Februari 21, 201115 yr Författare Nu råder det stiltje igen på åtlarna.. Om det bara kunde bli lite varmare och snön försvinner!
Publicerat Februari 21, 201115 yr Grisens naturliga brunst är en gång om året...på senhösten så att kultingarna ska födas i feb-mars. Skulle dessa nyfödda av någon anledning inte klara sig så brunstar suggan om, likaså när den första kullen är avvanda med diandet och det finns ett extremt överskott med mat så kan suggan brunsta om. Som vi säkert alla vet så är tamgris och vildsvin dräktiga i 3 månader, 3 veckor och 3 dagar +/- något dygn. Suggan bestämmer i en fungerande flock även vilka av hennes avkommer (döttrar och dotterdöttrar) som ska bli betäckta. Hittade en intressant text genom att söka på "Grisens brunstcykel" http://chaos.bibul.s...23/UST00-23.HTM
Publicerat Februari 21, 201115 yr Smått o smått.. Jag har den här framme var natt nu. Ja o så den där baconklubben, fast har bilder med 4 på nu. en verkar betydligt större så jag tror det är suggan. Första gången på en månad nu jag fått bild på henne, märkligt.. har hon hållit sig utan för åtelkameran hela tiden? Eller så kanske de inte hör ihop o det bara är tillfälligt att de hamnade på samma bild?
Publicerat Februari 21, 201115 yr Författare Kanske du har samma fenomen som jag har här, om du läser vad jag skrev från början.
Publicerat Februari 22, 201115 yr Kanske du har samma fenomen som jag har här, om du läser vad jag skrev från början. jo de är ju möjligt. Men varför?
Publicerat Februari 22, 201115 yr Författare jo de är ju möjligt. Men varför? Förra vintern var extrem för grisarna och så mycket snö och kallt har vi inte haft på många herrans år. Grisarna är vana att brunsta på hösten och det gjorde de också, men vid själva nedkomsten blev allt fel iom all snö och kyla. Det blev ny brunst på våren och många kultingar föddes framåt sommaren/hösten. Min teori är att suggorna åter brunstade denna hösten som var, även om de redan hade smått och som klarade sig mycket själva. Jag har märkt flera gånger suggor som "dumpar" sina små vid åtlarna för att sen ge sig iväg någon annanstans och de kommer inte tillbaka på flera veckor. De är oroliga av någon anledning och jag tror de försöker ta igen lite av vad de är vana vid när allt blev så fel förra vintern/våren. Observera att detta i viss mån bara är teorier, men klart intressant att följa upp! Får vi se en ensam sugga framåt våren med relativt nyfödda kultingar och även sådana som väger 35-40 kg, så stämmer det vad jag skriver!
Publicerat Februari 22, 201115 yr Ljuset har ingen betydelse för vildsvinets fosterutv. (ej fördröjd - dvs ljusberoende). Vildsvinet är dräktigt i ca 115 dygn innan födsel. // RG
Publicerat Februari 22, 201115 yr Teorier finns det gott om, liksom mina egna. Vi har en vildsvins stam som vi inte riktigt har koll på, det är säkert. Som de flesta kommit fram till så är det suggan, iaf ledarsuggan som styr hierarkin inom flocken. Gyltor blir brunstiga och skjuts med foster i sig på löpande band. Man tänker aldrig på följderna. Man tänker inte på att den dräktiga gyltan är en framtida sugga, att denna kan ha små under en gran men att juvret är litet jmf med en suggan som haft flera kullar och man tänker heller inte på vinterpälsen som döljer det mesta. Man skjuter bort stora djur i hopp om fina betar. Kvar blir de mindre som egentligen borde tagits som räntan. Personligen tror jag vi kommer se en nedgång i stammen efter dessa två vintrar, speciellt den förra. Ska vi ha en bärkraftig stam så får vi nog tänka om, kanske se till helheten och att vildsvinet är ett fantastiskt vilt. Det är lätt att se lite bök och helt plötsligt går en storm bland nejden att vildsvinen är i tusentalet, när de kanske bara är begränsade flockar. Jag hoppas att jag har fel men där finns tydliga varningssignaler. Min tanke om fredningstid har iaf spritt sig och det är nog inte fel för vilket vilt man än jagar, eller är vildsvinen mindre värda än kråkan?!
Publicerat Februari 22, 201115 yr Författare Ljuset har ingen betydelse för vildsvinets fosterutv. (ej fördröjd - dvs ljusberoende). Vildsvinet är dräktigt i ca 115 dygn innan födsel. // RG Någon som påstått det?
Publicerat Februari 22, 201115 yr Författare Teorier finns det gott om, liksom mina egna. Vi har en vildsvins stam som vi inte riktigt har koll på, det är säkert. Som de flesta kommit fram till så är det suggan, iaf ledarsuggan som styr hierarkin inom flocken. Gyltor blir brunstiga och skjuts med foster i sig på löpande band. Man tänker aldrig på följderna. Man tänker inte på att den dräktiga gyltan är en framtida sugga, att denna kan ha små under en gran men att juvret är litet jmf med en suggan som haft flera kullar och man tänker heller inte på vinterpälsen som döljer det mesta. Man skjuter bort stora djur i hopp om fina betar. Kvar blir de mindre som egentligen borde tagits som räntan. Personligen tror jag vi kommer se en nedgång i stammen efter dessa två vintrar, speciellt den förra. Ska vi ha en bärkraftig stam så får vi nog tänka om, kanske se till helheten och att vildsvinet är ett fantastiskt vilt. Det är lätt att se lite bök och helt plötsligt går en storm bland nejden att vildsvinen är i tusentalet, när de kanske bara är begränsade flockar. Jag hoppas att jag har fel men där finns tydliga varningssignaler. Min tanke om fredningstid har iaf spritt sig och det är nog inte fel för vilket vilt man än jagar, eller är vildsvinen mindre värda än kråkan?! Jag såg ingen nedgång från förra vintern och denna vintern ligger inte i närheten... Detta gäller västkusten och jag vet att det sett värre ut på andra håll! Får vi däremot en blöt och kall vår på detta, kan det gå riktigt illa. Skjuter vi bort kapitalet, ja då går det snabbt utför, men det är ju självklara saker...
Publicerat Februari 22, 201115 yr Författare Satt ute en stund i kväll och tittade på 5 kultingar på ca 15 kilo styck. När de begett sig av kommer 7 andra kultingar på ca 30 kilo stycket... Inga suggor fanns med... Tog en bild med min pocketkamera på de 7 grisarna, därav den dåliga kvaliteten!
Publicerat Februari 22, 201115 yr Jag såg ingen nedgång från förra vintern och denna vintern ligger inte i närheten... Detta gäller västkusten och jag vet att det sett värre ut på andra håll! Får vi däremot en blöt och kall vår på detta, kan det gå riktigt illa. Skjuter vi bort kapitalet, ja då går det snabbt utför, men det är ju självklara saker... Är på östliga sidan. Har sett nedgång och talat med jaktgrannar där vi konstaterar nedgång, men det kan vara lokalt. I och med att kylan höll i, mkt tö och blött i markerna. Dock såg jag små kultingar förra året i februari i 80cm snö, de rörde sig väldigt begränsat och fanns kvar sen. Beror precis som du sett på suggan och hur mkt support hon väljer att ge.
Publicerat Februari 23, 201115 yr Författare Ja, det stämmer att den sidan har haft det besvärligt. Känner några därifrån och de är allt mer än glada..
Publicerat Februari 23, 201115 yr vid närmare eftertanke så var det lite väntat. Godsen samt markerna runtom hade väldiga avskjutningar förra höst, vinter. Man skulle bosätta sig i Berlin och bli skyddsjägare =)
Publicerat Februari 24, 201115 yr Författare Och vi har bara stora på våra åtlar ( Hörde det också tidigare av en gemensam vän!
Publicerat Februari 25, 201115 yr Kanske skulle startat en ny tråd om detta, men provar väl här när det egentligen rör varannat. Vi pratar ju ofta om 15kg och 30kg grisar osv. Men hur gamla är de då under normal födotillgång? Jag känner själv att jag har dålig koll på hur fort de växer.