Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv med 22magnum

Featured Replies

Publicerat

MatsN- har/hade väl en 22-243 AI till räv,

äckligt effektiv var visst ordet som användes.

Fart, mjuka kulor och man får god effekt, jag har likt Rikard skjutit räv med 308 win, det har tagit otroligt bra när jag skjutit och ändå har räven gått en bit.

Men alla har olika krav och tankar om skottverkan.

/Christian

Bryr man sig inte om hur djuret ser ut efter skottet så är receptet hög fart och mjuka kulor, vill man använda skinnet får man använda hårdare kulor men nog räkna med längre flycktsträckor. Fast en hårdladdad 222a med varmintkula går inte alltid igenom och då får man bara ett 5,6mm stort ingångshål och bättre än så blir det nog aldrig. ^_^

Publicerat

MatsN- har/hade väl en 22-243 AI till räv,

äckligt effektiv var visst ordet som användes.

Fart, mjuka kulor och man får god effekt, jag har likt Rikard skjutit räv med 308 win, det har tagit otroligt bra när jag skjutit och ändå har räven gått en bit.

Men alla har olika krav och tankar om skottverkan.

/Christian

Här finns nog inga svartvita sanningar eller felaktigheter.

En fullt expanderad 22:a har definitivt större area än en 6,5:a/308:a som inte expanderat.

Jag har haft betydligt fler långseglande tjädrar med 6,5:an än med 22:an.

Har för begränsad erfarenhet av räv för att våga säga något om den men principen borde vara densamma.

Men om en klass 1:a laddas med något som expanderar så tar det givetvis "bättre". (Oavsett om det är räv eller annat småvillt vi talar om) Men då blir det kanske inte så mycket att ta tillvara på...

Publicerat

Här finns nog inga svartvita sanningar eller felaktigheter.

En fullt expanderad 22:a har definitivt större area än en 6,5:a/308:a som inte expanderat.

Jag har haft betydligt fler långseglande tjädrar med 6,5:an än med 22:an.

Har för begränsad erfarenhet av räv för att våga säga något om den men principen borde vara densamma.

Men om en klass 1:a laddas med något som expanderar så tar det givetvis "bättre". (Oavsett om det är räv eller annat småvillt vi talar om) Men då blir det kanske inte så mycket att ta tillvara på...

...lägger man sen till att kulor i grövre kalibrar oftast har en kraftigare konstruktion. Ta t ex Nosler BT som i kal 22 är en ren skadedjursgranat medan i kal .30 så har den hårdare bly samt tjockare mantel (propotionerligt). Anledningen är säkert att kal .30 används till hårdare och ätbart vilt.

Publicerat

Nu lämnar vi trådstartarens frågor därhän,

för att rekapitulera, 22 WMR är ok på räv men marginell och inte något för långa håll, 22 Hornet är mer kraft och mer död men ändå lite pysslig att ladda och dyr som fn att skjuta annars.

OT-

Jag har använt Sierra Varminter i 110 grains versionen i 308 Win på en räv för ett par år sen,

död ja, tillvarta skinn nej, nu var det sensommarräv så det är lite vilket som med pälsen men ändå.

Jag har även nyttjat en utgången Lapua kula 79 eller 89 grain med en alukärna i .30 cal, den kulan var så explosiv att det var nästan skrämmande, efter att jag delat på ett par svartfåglar och skalat en räv lät jag resten av det 250 paketet gå åt på älgbanan,

det finns en gräns för allt och min var nådd.

/Christian

Publicerat

Jag är mycket road av att jaga räv, tidigare satt jag en hel del på rävåtel med med tilltagande ålder, bekvämlighet och små barn hemma så har jag allt mer kommit att inrikta min rävjakt på lockjakt.

På åteln så använde jag 22 WMR, 22 hornet och 222 rem. De första tiotalet rävar som jag sköt på åtel sköt jag med 40 grains CCI Maxi Mag blyspetsar i 22 WMR med ok resultat, avståndet var nog runt 50-70m och rävarna sprang oftast 5-20m innan de lade sig. Nästa bössa jag provade var en supermysig liten anschütz helstock i 22 hornet i vilken jag sköt Winchesters 46 grains kula vilket innebar lite bättre effekt och fler rävar lade sig direkt på skottplatsen även om en del av dem fortfarande sprang iväg. Jag provade då att ladda 40 grains BT i horneten, på grund av att det är en rätt lång kula och att magasinet på min bössa var rätt kort så var jag tvungen att ladda skotten direkt i loppet vilket gjorde att jag förvandlade min lilla anschütz till en enkelskottare. Däremot så började rävarna som regel att lägga sig på skottplatsen med denna laddning. Från att tidigare regelmässigt fått genomskott på rävarna gav dessa små BT bara genomskott i 50-60% av fallen.

Det naturliga nästa steget var att ta steget upp till 222 rem och 50 grains BT, nu blev rävarna regelmässigt på skottplatsen och jag kan inte påminna mig att de var någon som gick ifrån mig (utom när jag provade den vansinniga idéen att börja skjuta rävarna med helmantel vilket jag snabbt lade ned). jag upplevde också att genomskotten blev färre men där kan det vara så att minnet spelar mig ett spratt.

Sedan följer ett antal år när jag sköt majoriteten av mina rävar när jag primärt var ute efter annat vilt och då var jag som regel beväpnad med klass 1 laddningar, konsekvensen blev då också att rävarna började gå ifrån skottplatsen igen trots att skadorna ofta var stora när jag kom fram till räven. För 6-7 år sedan började jag så smått intressera mig för lockjakt och då sköt jag rävarna primärt med 85 grains Sierra varmint kulor ur min 6.5x55, jag kunde då börja mäta flyktsträckan i dm men skinnen såg inte speciellt vackra ut.

För några år sedan skaffade jag mig en liten 6x45 ur vilken jag sköt 55 grains BT i 1010 m/s och med den laddningen blev rävarna kvar på skottplatsen även om jag som regel fick genomskott men resultatet var ändå smakligare än med 6.5x55. Under den gågna säsongen har jag skjutit sju rävar med 40 grains Vmax i min lilla kipplauf och detta har hittills varit den bästa medicinen för rävjakt som jag har provat, obefintliga flyktsträckor och genomskott på en enda av de sju rävarna. Jag tror att en del av förklaringen ligger i den lilla explosiva Vmax kulan som känns betydligt blötare än BT kulorna.

Just nu funderar jag på om det inte skall bli en 5.6x50R till nästa säsong men vi får väl se....

Henrik

Publicerat

40 gr V-max och herrejösses fart :wub::wub:

På min 22WMR tid fanns i våra tillgängliga butiker enbart CCI MaxiMag hålspets eller helmantel men någon blyspets såg jag aldrig, tvivlar på att ditt minne spelar dej ett spratt så jag är benägen att tro att utbudet här var lite sisådär..

Mvh!

Publicerat

Hej

Om du inte skall ta rätt på skinnen så är tex .222 inte fel, skall du skinna så måste du nog bli skräddare oxå pga hastigheten, detsamma torde gälla liknande snabba kalibrar.

Jag har skjutit med .22 Win Mag o hålspetsen sedan 80-talet och med kulan i kroppshålan så ligger räven inom max 50 meter, fixar du träff i lungor/hjärta så ligger den ofta på skottplatsen och skinnet är helt ok. Skotthållet är dock begränsat till absolut max 100 meter och det får inte blåsa på det avståndet.

Hornet borde räcka lite längre, den har jag inte provat. Jag använder en Krico, en sådan hittar du nog för runt 3000 sek.

MVH FinneoTysk

Publicerat
  • Författare

Klass 1 på räv är något jag har pysslat med en del nu, jag tycker att rävarna mer än regelmässigt lägger sig direkt, faktum är att de inte ens slår ett slag med svansen efter en hygglig träff.

Att jag vill ha en mindre kaliber är ju till viss del för att slippa sopa upp resterna av räven, men också för att minska störningen runt i husen.

Att så många tycker att klass 1 är dålig död i är förvånande, jag har endast sådan erfarenhet vid enstaka helmantelträffar , men ofta så slår de också sönder mer än vad som går att ta vara på.

22 Hornet eller 22 vmr verkar vara bra men gränsfall vissa av er skjuter på upp till 80m är det så att kalibern inte har tillräckligt med fart kvar efter det?

Kan man tänkas använda dem vid lockjakt upp till dryga 100m (150)?

Publicerat

Jag hade 22WMR och 22Hornet samtidigt ett tag. Hann inte jaga så mycket med dem, det bev lite fågel med WMR och några rävar med Hornet. Inte så mycket att dra några slutsatser av men jag missade en räv med Hornet på grund av felbedömt avstånd- det var närmare än jag trodde så jag sköt över. Därefter köpte jag 22-250 istället, så nu håller jag i övre delen av träffområdet om jag tror att det är under 200 m. Då tar det oavsett vilket avstånd det är under 200m.

Jag hade väldigt bra precision i 22 WMR på 80 m, men vid 100-110 m började det sprida ca 10 cm :huh: Trodde det bara skulle tappa i höjd men nu spred det istället. Konstigt när det låg inom enkronan på 80 m. Jag hade i alla fall inte tvekat att skjuta räv på 80 m med 22 WMR. Men jag lockar mest och till det vill jag ha något mer flackskjutande eftersom avstånden lätt kan bli långa.

Så- beroende på vilket avstånd du skall skjuta på så är 22 WMR lämplig/inte lämplig. Beror på bössvalet också.

Publicerat

Att så många tycker att klass 1 är dålig död i är förvånande, jag har endast sådan erfarenhet vid enstaka helmantelträffar , men ofta så slår de också sönder mer än vad som går att ta vara på.

Har en hel del med kulval att göra. Jag sköt ett par bockar och en räv med Accubond 180 i dåvarande 30-06:an. Det var den sämsta kombination jag nånsin jagat med. Bockarna sprang 100 meter vid perfekt lungskott, och räven krävde två piller.

Hade jag laddat med V-Max 110:or så är jag säker på att utgången varit en helt annan.

Publicerat

och dess
,

sen har jag en liten extra filmsnutt som visar på

,

jag undrar om den kulan verkligen tål mycket mer än 1050 m/s?

/Christian

Publicerat

jag undrar om den kulan verkligen tål mycket mer än 1050 m/s?

Jag vevade upp den i 1100 m/s i 300 RUM:en men fick "tyvärr" aldrig testa den på vilt.

• 5 weeks later...
Publicerat

men jag säger bara att de ska vara 5,6x52R eller 222rem :P jag har aldrig fått de att gå vidare.

men sj är jag väldigt sugen på att testa någon annan caliber på räv :) för jag är ute efter en ny bössa igen :)

tips?

har redan:

358 NM

8x57 js

222 rem

12/5,6x52R

mvh pumbaa

Publicerat

men jag säger bara att de ska vara 5,6x52R eller 222rem :P jag har aldrig fått de att gå vidare.

men sj är jag väldigt sugen på att testa någon annan caliber på räv :) för jag är ute efter en ny bössa igen :)

tips?

har redan:

358 NM

8x57 js

222 rem

12/5,6x52R

mvh pumbaa

du har ju redan en riktigt fin allroundgarderob ju:p

vilken har du tänkt dig att bli av med? eller tänkte du skaffa en till?

mvh

Publicerat

du har ju redan en riktigt fin allroundgarderob ju:p

vilken har du tänkt dig att bli av med? eller tänkte du skaffa en till?

mvh

hade tänkt he iväg sako vixen 222, men är väldigt sugen på en 6,5 eller en annan caliber. men jag har plats till en tills så :)

pumbaa