Hoppa till innehåll

Kikare till bla vak på räv och toppfågel


Lapua mega

Recommended Posts

Jag vet inte riktigt vad du söker efter men en kikare i den prisklassen som jag kan rekommendera är Sightron III som finns både med MOA och metrisk justering. Optiskt och mekaniskt håller den riktigt bra klass.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Meopta Meostar R1 3-12x56 belyst och är väldigt nöjd. Enda nackdelen som jag kan se är att det är rätt så kort ögonavstånd- men det har bara betydelse vid kraftiga kalibrar. Det är 75 mm- de har blandat i hop det med pupill i länken nedan :D. Detta sikte är nog det prisvärdaste som finns när man talar mörkeregenskaper.

http://www.torsbohandels.com/art_1615127

Du har ju lite budgetutrymme till så kolla även på Docter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du ska köpa nytt, Sightron SIII, precis som Henrik skrev.

En sådan 6-24X50 med cm-justering skulle jag kunna använda till allt utom i rent kolmörker.

Om även begagnat är aktuellt så hade jag tittat efter ett Schmidt&Bender 3-12X eller 4-16X.

För 12-13.000 kan du kanske hitta ett nytt eller demo av någon av dessa.

Sen finns det förstås många bra sikten, men ovan nämnda är skarpa och stryktåliga. De håller om du skulle åka omkull på skidorna, alltså ^_^

//Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Robban och jag beställde var sitt Sightron SIII 6-24x50 med 0.1mrad-klick för strax över en månad sedan. Lite nyfiken på om ni som rekommenderar dem har testat dem själva eller bara läst om dem? Jag har aldrig tittat på ett själv, men däremot läst och hört gott om dem :rolleyes:

Tyvärr är det ju en stund kvar innan de med 0.1mrad-klick blir tillgängliga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja och nej,

jag har tittat i flera olika Sightron SIII men dock inte i någon variant med metrisk justering men gemensamt för de Sightron jag har tittat i tidigare har varit att de gett väldigt mycket optik för pengarna.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har tittat i flera olika Sightron SIII men dock inte i någon variant med metrisk justering men gemensamt för de Sightron jag har tittat i tidigare har varit att de gett väldigt mycket optik för pengarna.

Ok, tack! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tittade lite i ett SIII 6-24X med MOA justering. Jag fick ha-begär direkt, för skärpan var riktigt bra.

Och den var bra även på 24X, vilket är ovanligt bland varmintsikten.

(Ett Swarovski 6-24X som jag provade en gång var oandvändbart på 22-24X.)

Och man behövde inte trixa med parallaxjusteringen i en evighet för att få en bra bild - också tacksamt.

Reglagen kändes också distinkta och bra, kanske aningen lätta, men inget att oroa sig över.

Men jag har inte gjort någon test av Sightrons mekanik på en skjutbana, men vad jag har läst och hört så ska dom fungera perfekt.

Kan också tänka mig en 6-24X med cm-justering. Alternativt en 3,5-10X44. Det skulle kunna bli en fin all-round glugg.

Kanske t.o.m. någon av mina kära SuB får vika åt sidan för en sådan.

mvh Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sightron SIII 6-24x50 med 0.1mrad-klick Tyvärr är det ju en stund kvar innan de med 0.1mrad-klick blir tillgängliga.

Ser ut att det dom kommer under April månad!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nightforce beg NXS finns oxå för vettiga pengar och det är väl inte direkt några dåliga sikten tycker jag inte ^_^

Även NF serien är bra för vettiga pengar! dock inte cm klick vad jag vet. 1/8MOA har iaf jag på min jag har nu samt hade det även på förra NF:et jag hade. Funkade och funkar till full belåtenhet och grym skärpa i dessa ( anser en glad amatör )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Månadsskiftet februari-mars var sista jag hörde från Skytteoptik.

Japp tills i fredags så var detta den troliga leverans tiden, men tyvärr så blev det fram flyttat.

/Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nightforce beg NXS finns oxå för vettiga pengar och det är väl inte direkt några dåliga sikten tycker jag inte ^_^

Även NF serien är bra för vettiga pengar! dock inte cm klick vad jag vet. 1/8MOA har iaf jag på min jag har nu samt hade det även på förra NF:et jag hade. Funkade och funkar till full belåtenhet och grym skärpa i dessa ( anser en glad amatör )

Instämmer. Har en NF som jag köpte beg, används till räv och för att panga kråkfågel på åtel. Nackdelen är att den är tung som stryk så att släpa om kring med den en hel dag kommer inte på frågan för mig i alla fall. Sedan är jag inte riktigt överrens med belysningen i den, för även om jag har adapter så tycker jag att den bländar så jag kör i princip alltid utan ljus helt enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trijicon 2,5-10x56 då har du ett sikte som funkar bra till det mesta.

Har själv ett och är supernöjd.

Mvh Stefan

Köpte nu i veckan ett sånt med BAC... har inte monterat och testat än men jag tror och hoppas det blir ett kanon allround sikte. Har bara hört gott om dessa iaf :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

till stefanm och martinj1 vilket riktmedel är bäst att välja triangeln eller ett vandligt hårkors

är den hära nått bra pris eller ska jag köpa nått anat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

till stefanm och martinj1 vilket riktmedel är bäst att välja triangeln eller ett vandligt hårkors

är den hära nått bra pris eller ska jag köpa nått anat

Jag själv höll på och velade runt detta först, men valde den gula triangeln.

Den syns betydligt bättre i dagsljus än den lilla punkten som är i det med hårkors.

Jag ville att mitt sikte skulle funka bra till drevjakt med(ungefär som ett rödpunktsikte) och då tyckte jag den lilla punkten syndes alldelens för dåligt.

Triangeln funkar perfekt till det, då den lyser riktigt starkt i dagsljus.

Jag har skjutit ett par rävar på vak med siktet och är supernöjd över mörkeregenskaperna.

Sist tog jag med fars Nightforce bara för att jämföra i mörkret och det fanns ingen skillnader alls i mörkeregenskaper snarare att mitt var ljusare, dock så var det ett större synfält i Trijiconet :rolleyes:

Dom går att köpa till riktigt bra priser på tex Blocket(privat import)

Mvh Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Docter 56a till ett mycket bra pris.

http://wildboars.nordicshops.com/product.html/docter-classic-3-12x56-l?category_id=170

Docter är vassa än Trijicon enl. mig men du ska egentligen själv kolla för det kan variera mellan olika ögon. Jag skulle vilja påstå att Doctern är i klass med Zeiss Classic serien och det finns en viss chans att det är i grunden samma sikte eftersom Docter är ett företag som bildades ur Zeiss Jenna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Toppjakt och vakjakt är en rätt krävande kompromiss när det gäller riktmedel

För toppjakt önskar man ett tunt riktmedel gärna något ballistiskt mönster för att klara att rikta bra på längre avstånd om man inte skruvar på kikaren.

För vakjakt önskas ett rejält grovt riktmedel gärna belyst och en ljusstark kikare.

Jag skulle välja efter vad som är viktigast men vakjakt är i princip omöjlig med många fina toppjakts sikten däremot fungerar allt till toppjakt bara olika bra ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tacka för alla tips och råd.

har tyvärr inte haft så mycket tid att vara inne på forumet för att jag har nästan bara suttit och vakat på en skabbis då jag har haft nån ledig tid.

men igår natt fick den i alla fall smaka på en oryx 18,5gr och fick vandra till dom sälla jaktmarkerna den hade nog inte klarat många nätter till i vinter kylan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...