Publicerat Februari 20, 201115 yr Blir ut ringd idag på denna. Vilka beslut skulle ni ta? Älgen kunde röra på alla benen försökte resa sig på fram benen men det går inte pga att den inte får fäste vispade med bakbenen som verkar ok när älgen arbetar med dom ligger på blankis. Ligger på isen på ån som vattnet har sjunkit så det är en lite backe med blankis på båda sidor så det är svårt att ta sig upp på land. Skriver i morgon när jag hinner om hur det gick. Lasse
Publicerat Februari 20, 201115 yr stackare. dra den tills den får fäste o ställa sig upp? lär ju vara frusen och svag kanske om den legat länge så kanske hjälp att ställa sig upp osv. hoppas det ordnar sig.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Hade det varit jag hade jag nog lagt ett spännband bakom röven på den, som man gör på hästar som inte vill gå, och sedan med hjälp av någon mer baxat älgen tills den fick fotfäste. Dock hade jag varit observant så den inte hade åkt på spjälkning för då är det inget mer man kan göra... Det finns sätt att hjälpa dem upp på benen men med tanke på hur halt det verkade vara där och att älgen nog är tämligen slut så är nog inte det någon bra idé. Hoppas det gick bra!
Publicerat Februari 20, 201115 yr Jag hade nog avlivat. Beror ju mycket på hur det ser ut när man är på plats. Men är ju väldigt svårt om man inte vet hur länge de legat heller. Vi var ju ute för samma sak med ett rådjur förra helgen. Vi sköt det.
Publicerat Februari 20, 201115 yr va e spjälkning? En del djur tål inte att gå ner i split och då kan de bryta bäckenbenet. Det är en skada de inte kan läka ut och det är bara att avliva.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Ja de beror ju på, men hade det gått så skulle jag nog försökt dra den dit där det finns fotfäste. Reser den sig inte då och går normalt så är det ju bara till o avliva.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Jag hade provat att sanda så det blev fäste, dra den mot land så långt det går, man har ju inte så bra fäste själv på blankis, annars hade det nog blivit en avlivning!
Publicerat Februari 20, 201115 yr En del djur tål inte att gå ner i split och då kan de bryta bäckenbenet. Det är en skada de inte kan läka ut och det är bara att avliva. Skåningar säger nog fläkning Wizz Sen håller jag med Pertan jag hade nog försökt sanda o se om den kunne gå normalt. Sand är ju iof en bristvara i dessa tider. Jag menar då sand man kan gräva fram
Publicerat Februari 20, 201115 yr Drog in ett rådjur förra vintern som antagligen legat över natten. Det låg precis som älgen på bilden men mådde fint. Ett jäkla sprattlande men det tog sig och efter några vingliga steg stack det till skogs.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Författare Älg på is 2011-02-19 En bekant ringer vid 8 tiden och berättar att det ligger en älg som har gått igenom isen i en å har jakten i området. Ringer en bekant som bor i närheten han åka ner och titta efter. Själv så gör jag mig i ordning han ringer och han står på ca 40 m håll och tittar på älgen som inte har gått igenom isen utan ligget på blankisen med fläkta bakben och inte kan komma upp. Älgen har kommit och gått över ån halkat ner men gått på alla fyra ordenligt mot andra sidan ligger snö mitt på ån så man ser slagen tydligt. Jag kommer skall bar ringa polisen först och meddela läget pratar med vakthavande som är själv jägare haft kontakt med honom vid ett par trafik sök så jag vet att det är en kille som vet vad vi pratar om och kommer överens om att när jag är på plats och informerat mig om läget så ringer jag igen. På plats kan lätt se älgen från en liten skogsväg älgen ligger på andra sidan ån är redan lite folk som står och tittar och berättar att den kan röra på benen. En lantbrukare även jägare kommer och berättar att han har haft liknande situationer med tam djur som när dom rest sig rasat ihop igen men även att kreaturen har klarat sig. Ok ska försöka ta mig runt så jag kan komma från rätt sida och se vad som kan göras är tät skog på den sidan. Smyger ner till älgen går lite nerströms för att komma på den bakifrån. Vi åkanten ser jag att den har försökt komma upp efter en sträcka på ca. 25 m som det syns att den har legat ner och försökt resa sig det är branta kanter pga att vattnet har sjunkit så det är väldigt halt. Kommer upp bakom älgen och tittar verkar som han kan röra benen ordenligt men älgen är väldigt medtagen så den har nog legat ett tag. Går tillbaks över ån håller det för älgen så bör det hålla för mig. Bollar runt olika idéer hur vi kan göra känns som än vad som skall göras så stressa älg ännu mer det här med rep spännband bollades med ett tag men få dit grejerna på älgen kan nog gå men känns lite osäkert sen ska det bort också utan den trasslar in sig räddningstjänsten kommer också på tal. Sandning slänga ut ris på isen och lite andra idéer också bollas. Ringer polisen och han ska kolla med räddningstjänsten som ringer upp mig efter 10 min och meddelar att dom inte har möjlighet att komma ut på en älg som ligger ute i skogen i en å hade det varit vid stan eller risk för föroreningar hade dom kommit. Ringer polisen igen och vi tar beslutet att jag får avgöra om den behöver avlivas eller om vi kan lösa det på annat sätt. Fyra timmar har gått snart sen jag fick beskedet om älgen tar det tunga beslutet att avlivning är nog det ända som finns nu. Går över ån försöker smyga upp lite försiktigt bakom den för att göra det så lugnt som möjligt smällen går älgen faller ihop och lidandet är slut. När jag passade ur älgen så hade den skador på bäckenet och verkade även ha skador invärtes i bäckenregionen för det låg någon gulaktig vätska med något grönt i lantbrukaren trodde det kunde vara urin men jag vet inte har aldrig sett något liknade på alla älgar jag passat genom åren så beslutet var rätt. Men fan vad jobbigt det är att behöva ta sådana beslut men med facit så skulle jag ha avlivat den omedelbart men man vill göra så mycket som möjligt föra att rädda älgen. Skit också. Lasse
Publicerat Februari 20, 201115 yr Bra Lasse. Nu kanske jag går lite OT. Självklart vill man rädda djuren i nöd men även om man inte kan se skador på dom så kan de ju finnas där o djuret går en långsam och plågsam död till mötes. Ibland funderar jag på om det inte är lika bra att avliva först som sist om man är det minsta tveksam. Har jag en poäng eller har jag bara abstinens redan //
Publicerat Februari 20, 201115 yr Stabil insats Lasse, du gjorde ju verkligen allt enligt regelboken. Skönt att få det verifierat också att det verkligen var skadat. Självklart lätt att vara efterklok och tycka att du borde ha avlivat direkt, men ingen kan lasta dig för det sättet du skött detta på, mycket bra.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Författare Bra Lasse. Nu kanske jag går lite OT. Självklart vill man rädda djuren i nöd men även om man inte kan se skador på dom så kan de ju finnas där o djuret går en långsam och plågsam död till mötes. Ibland funderar jag på om det inte är lika bra att avliva först som sist om man är det minsta tveksam. Har jag en poäng eller har jag bara abstinens redan // Tänkte att avlivning var det bäst också när jag kom runt och såg älgen. Men det kom nog lite för mycket känslor plus att det har gått att rädda tam djur som har varit i samma läge. Som sagt med facit så är det alltid lätt. Man lär sig hela tiden. Lasse
Publicerat Februari 20, 201115 yr Tänkte att avlivning var det bäst också när jag kom runt och såg älgen. Men det kom nog lite för mycket känslor plus att det har gått att rädda tam djur som har varit i samma läge. Som sagt med facit så är det alltid lätt. Man lär sig hela tiden. Lasse Det är just det jag menar, många ggr så är avlivning det bästa men det kan man oftast inte veta förrens man har avlivat o då är det för sent att ångra sig. Slut OT Än en gång bra jobbat Lasse. //
Publicerat Februari 23, 201115 yr Författare Pratade med en polare idag dom råkade ut för samma sak med en älgtjur i helgen som hade också lagt sig på isen. Dom lyckades få in älgen så den fick fäste men den lyckades inte resa sig så det blev avlivning den var också skadad i bäckenet. Så nu vet jag hur jag kommer att agera om det händer samma sak igen. Lasse
Publicerat Februari 23, 201115 yr Starkt Lasse! Tufft läge men som jag läser det har du gjort allt rätt. Sköt om dig kompis! //Putte
Publicerat Februari 24, 201115 yr Bra jobbat, tyvärr är inre skador osynliga, och vanligare an man tror
Publicerat Mars 3, 201115 yr Förstår din vånda, men jag hade gjort som du. Det visade sig ju vara rätt beslut! Bra gjort Lasse.
Publicerat Februari 25, 201214 yr Författare Jag vet vad jag hade gjort om jag fick bestämma. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14430843.ab Lasse
Publicerat Februari 26, 201214 yr trodde alla visste vid det här laget att en fläkt älg inte kommer att repa sej,,fastän dom rör på bakbenen