Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägarexamen och vapenlicens för utskriven svensk medborgare

Featured Replies

Publicerat

Jag har sökt med ljus, lykta och Google efter svar på följande problemställning.

Jag är Svensk medborgare men sedan ett par år utskriven ur Sverige och boende i Liberia (Västafrika). Nu skulle jag vilja ta jägarexamen för att kunna börja jaga i Sverige när jag besöker familjen där. Vilka problem finns kring detta? Specifikt undrar jag:

1) Kan jag som utskriven Svensk medborgare ta jägarexamen under ett besök i Sverige?

2) Kan jag som utskriven Svensk medborgare få vapenlicens i Sverige (söka under ett längre besök), samt tillstånd att förvara vapen hos annan? (går dessa två dokument att ansöka om tillsammans eller godkänns det mycket sällan?)

3) Föreligger några problem om min far (bor i Sverige och har redan 3 jaktvapen) köper vapen och sedan lånar ut detta till mig under mina besök?

4) Kan "utlåning till familjemedlem" anses som ett fullgott skäl vid ansökan om vapenlicens för jaktvapen nr 5 och 6 i vapengarderoben?

Finns det andra problem/saker jag bör tänka på?

P.S. Att köpa och förvara vapen i Liberia är inte ett fullgott alternativ eftersom endast enkelpipiga hagelvapen (ej halvautomat) godkänns här. D.S.

Publicerat

Hej och välkommen.

Skriv gärna en presentation av dig själv i medlemsarean ^_^

1. På fråga ett undrar jag hur långt ett besök är? Jägarexamen är inget man tar på en vecka liksom :blush:

Men läser du på teorin som bara den och har möjlighet att öva skyttet så skulle du kunna hoppa på en intensivkurs när du är i svedala några veckor.

2. Förvar av vapen hos annan är inte helt enkelt om man inte skall bo där själv, speciellt om du har utrikisk adress.

Är överhuvudtaget skeptisk till att du beviljas vapenlicens om du inte är skriven i Sverige.

Jag blev av med mina när jag flyttade utomlands, dock var jag borta i väldigt många år och flyttade helt sonika över mina vapen till det landet.

3. Din far skulle kunna låna ut vapen till dig när du är på besök (lånelicens) men då krävs det att du redan har en licens i motsvarande klass.

Alternativet är uppsiktsjakt men då måste han vara med dig hela tiden.

4. Nej men det är inte svårt att få vapen 5 och 6.

Jägarexamen kan du nog läsa men licens på egen bössa blir nog i det närmaste omöjlig eftersom du bor i Liberia.

Lyckligtvis har vi experter här på forumet från Svenska Jägareförbundet som kan alla paragrafer och regler!

Publicerat
  • Författare

Tack för svar!

1. På fråga ett undrar jag hur långt ett besök är? Jägarexamen är inget man tar på en vecka liksom. Men läser du på teorin som bara den och har möjlighet att öva skyttet så skulle du kunna hoppa på en intensivkurs när du är i svedala några veckor.

De praktiska aspekterna av jägarexamen har jag ganska bra koll på (har läst in teorin grundligt, skjutit tidigare, har en bra lärare i Sverige och har inte bråttom) men vad jag undrar här är mer den lagliga sidan. Kan jag lagligen ta jägarexamen.

2. Förvar av vapen hos annan är inte helt enkelt om man inte skall bo där själv, speciellt om du har utrikisk adress.

Är överhuvudtaget skeptisk till att du beviljas vapenlicens om du inte är skriven i Sverige.

Jag blev av med mina när jag flyttade utomlands, dock var jag borta i väldigt många år och flyttade helt sonika över mina vapen till det landet.

Jag misstänkte detta. Jag har inte läst det underliggande lagtexterna utan bara det material som ingår i jägarskolan. Från den texten kom mina funderingar kring vad som kan krävas förutom "behovskravet" (som oftast anses uppfyllt i.o.m. jägarexamen).

3. Din far skulle kunna låna ut vapen till dig när du är på besök (lånelicens) men då krävs det att du redan har en licens i motsvarande klass. Alternativet är uppsiktsjakt men då måste han vara med dig hela tiden.

Jag kanske har fel här men vill minnas att det inte finns krav på att ha vapenlicens för att låna ett vapen (självständig utlåning), så länge man genom jägarexamen är godkänd på klassen som lånas och ett låneintyg skrivs? Är det inte så att när man har vapenlicens för motsvarande vapen så behövs inget låneintyg?

Här är det återigen utlandsboendet som jag undrar om. Är det faktum att jag är skriven utomlands ett problem?

4. Nej men det är inte svårt att få vapen 5 och 6.

Publicerat
  • Författare

.

Publicerat

3. Din far skulle kunna låna ut vapen till dig när du är på besök (lånelicens) men då krävs det att du redan har en licens i motsvarande klass. Alternativet är uppsiktsjakt men då måste han vara med dig hela tiden.

Jag kanske har fel här men vill minnas att det inte finns krav på att ha vapenlicens för att låna ett vapen (självständig utlåning), så länge man genom jägarexamen är godkänd på klassen som lånas och ett låneintyg skrivs? Är det inte så att när man har vapenlicens för motsvarande vapen så behövs inget låneintyg?

Här är det återigen utlandsboendet som jag undrar om. Är det faktum att jag är skriven utomlands ett problem?

För att få låna ett vapen på lånelicens (om du skall ränna runt med bössan själv) krävs det att du redan har ett vapen i den klassen. Vapenlicens söker man på enskilda vapen efter genomförd jägarexamen och eftersom du troligen inte kommer att beviljas vapenlicens på ett vapen eftersom du varken bor i landet eller kan förvara dessa vapen hemma blir det nog svårt.

Om det finns lättare regler mellan familjemedlemmar som ännu inte har licens vet jag inte men det är inte troligt.

Dock kan du uppsiktsjaga med din far.

Det finns säkert en massa finstilt som vidare förklarar detta men i grund och botten lär du få det svårt med en vapenlicens. Jägarexamen får i princip vem som helst göra, dock är det ingen garanti till att man beviljas vapenlicens.

Krisar det får du pyssla med hagel och slug i en pump med slätborrad pipa tills den dagen du flyttar hem igen. Dock har jag absolut noll koll på jakt i Liberia :mellow:

Publicerat
  • Författare

För att få låna ett vapen på lånelicens (om du skall ränna runt med bössan själv) krävs det att du redan har ett vapen i den klassen.

Ursäkta att jag uppehåller mig vid den här frågan men lag är ju lite krångligt och frågan är av förklarliga skäl viktig för mig.

Jägarskolans bok "Lagen" anger på s. 102:

För att en låntagare ska få handera ett lånat vapen självständigt vid jakt krävs att han eller hon har fyllt 18 år. Det krävs inget särskilt tillstånd (lånetillstånd) om låntagaren själv innehar ett jaktvapen av den typ som skall lånas. [...] Däremot krävs ett lånetillstånd om låntagaren inte har ett eget jaktvapen av den typ som ska lånas, utan endast har en godkänd jägarexamen för den aktuella vapentypen.

Har jag missförstått denna del? Jag tolkade den som att man får låna vapen (upp till 2 veckor med osepcificerat mellanrum mellan låneperioder) så länge man har godkända skjutprov på den givna vapentypen.

Publicerat

Ursäkta att jag uppehåller mig vid den här frågan men lag är ju lite krångligt och frågan är av förklarliga skäl viktig för mig.

Jägarskolans bok "Lagen" anger på s. 102:

Har jag missförstått denna del? Jag tolkade den som att man får låna vapen (upp till 2 veckor med osepcificerat mellanrum mellan låneperioder) så länge man har godkända skjutprov på den givna vapentypen.

Det lånetillståndet skrivs ut av polismyndigheten och är likvärdigt ett vapentillstånd vill jag minnas... (och tar lika lång tid att få)

Denna frågan har diskuterats förr i Svenska Jägareförbundets area är jag ganska säker på och där finns även svar från vår jurist.

Publicerat

Om jag inte minns helt fel så skrivs lånelicens mellan utlånaren & den som lånar, om den som ska låna vapnet inte har licens för vapentypen (klass 1-4 samt hagel), måste personen söka tillstånd hos polisen för att få låna vapnet, om man beviljats tillstånd att låna ett klass1 vapen behöver man inte söka om tillståndet om man vill låna vapnet vid ett senare tillfälle igen eller ett annat klass1 vapen (om inte tillståndet blivit återkallat).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Om jag inte minns helt fel så skrivs lånelicens mellan utlånaren & den som lånar, om den som ska låna vapnet inte har licens för vapentypen (klass 1-4 samt hagel), måste personen söka tillstånd hos polisen för att få låna vapnet, om man beviljats tillstånd att låna ett klass1 vapen behöver man inte söka om tillståndet om man vill låna vapnet vid ett senare tillfälle igen eller ett annat klass1 vapen (om inte tillståndet blivit återkallat).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det borde ju i så fall lösa problemet i detta fall. Om man inte behöver ansöka på nytt varje gång utan har en "stående" lånelicens.

Förutsatt att man kan ta examen i detta läge vilket jag inte anser borde vara något problem om man är svensk medborgare (Det är ju ägandet av vapen som inte lär gå igenom) så kan man ju i så fall låna ett vapen varje gång man kommer till sverige. Löser man statligt jaktkort så borde ju detta fungera.

Mvh John

Publicerat

Lånelicens skrivs mellan utlånaren och låntagaren. Är låntagaren familjemedlem så skrivs ingen lånelicens utan originallicensen skall medföras vid lån....typ om jag lånar farsans bössor.

Däremot krävs att låntagaren har genomgått och klarat de teoretiska och praktiska proven motsvarande det vapen som skall lånas. Har jag bara gjort teoriprovet och skjutit upp med hagel så får jag inte låna en studsare. Med fullt godkänd jägarexamen fåm man således låna de vapen som är godkända av NVV för jakt.

Lånelicensblankett finns att hämta på polisens hemsida, den gäller som sagts tidigare i 14 dagar, inget speciellt mellanrum krävs mellan lånetillfällena.

Jag har mycket svårt att tro att du inte skulle få skriva jägarexamen och genomföra proven bara för att du inte är boende i sverige eller svensk medborgare, känner till fall där amerikanska medborgare har gått examen för att de skulle vara i sverige ett år och då även jaga lite, du kan nu gå jägarexamen via internet på jägarförbundets hemsida.

Förvaringen av egna vapen hos annan är ett större problem, innan gick det bra, men idag innebär det att du inte har uppsikt över dina vapen och att annan person har tillgång till dom, MEN, det är inte omöjligt och jag tycker att du ska prata med din lokala ärendehandläggare hos polisen, ev. även rikspolisstyrelsen.

Publicerat

Lånelicens skrivs mellan utlånaren och låntagaren. Är låntagaren familjemedlem så skrivs ingen lånelicens utan originallicensen skall medföras vid lån....typ om jag lånar farsans bössor.

Däremot krävs att låntagaren har genomgått och klarat de teoretiska och praktiska proven motsvarande det vapen som skall lånas. Har jag bara gjort teoriprovet och skjutit upp med hagel så får jag inte låna en studsare. Med fullt godkänd jägarexamen fåm man således låna de vapen som är godkända av NVV för jakt.

Jo, men det krävs väl fortfarande att man har en egen licens för motsvarande vapenklass om man ska skriva lånelicensen själv?

Har man inte det så måste man väl gå via polisen???

Bara för att man har tagit jägarexamen så betyder inte det att man är godkänd att inneha eller låna vapen.

Det är ett beslut som måste tas av polisens tillståndsenhet.

Publicerat

Hej

Med risk för att slå in öppna dörrar så föreslår jag att du skriver en direkt fråga på förbundets area. Då kommer du säkert att få ett uttömmande svar.

Det jag tror krånglar till det lite är att reglerna som jag uppfattar det ändrats för inte så länge sedan. Det krävs numer att polisen utfärdar ett tillstånd för dig att låna ett vapen. Själva lånelicensen som upprättas mellan dig och din far är en annan sak. Om du har en licens på ett liknande vapen så motsvarar det polisens lånetillstånd. (Som säkert heter något annat än lånetillstånd...) Detta gäller även om din licens råkar vara utländsk. (Jag fick detta svar då jag skulle få en besökare från SydAfrika) Och ur Svensk synvinkel är ett hagelvapen ett hagelvapen. Så har du licens på en enpetare hagel så får du gärna låna din fars hagelbock eller halvautomat. Kula kan ju bli värre om du inte kan få licens på en sån "hemma".

Gällande själva Jägarexamen så kan du självklart ta en sådan även om du inte bor i Sverige. Däremot är det så vitt jag förstått inte ett krav om du istället väljer att visa att du har licens för ett dylikt vapen i ditt hemland. (Återigen svar på fråga ställd till Polismyndigheten i Jönköping när jag skulle få besök från SA)

Men summa sumarum. Ställ frågan till Förbundet så får du säkert ett bra svar av Ola.

Sedan hoppas jag på att du tackar för hjälpen från Ola och oss här på detta forum genom att om du inte redan är det så bli medlem i förbundet. Glöm förresten inte att du hur som helst måste betala Svenskt Jaktkort! OBS ingår inte i någon medlemsavgigt eller prenumeration...

MVH // Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar!

Jag undersöker fortfarande och ställer säkerligen en fråga till förbundet när jag har lite mer kött på de lagliga benen.

Jag ringde till polisen i det län där jag tar jägarexamen och där jaktlaget finns som jag kommer bli medlem i. Enligt polismyndigheten på orten så är det inga problem att ansöka om vapenlicens+tillstånd om förvaring hos annan trots att jag inte är boende i Sverige. Samma gäller för lånetillstånd.

Att jag är utskriven från Sverige skall inte vara ett hinder utan det verkar som om de mer går på det faktum att jag är svensk medborgare.

Detta återstår naturligtvis att testas i verkligheten, men ger mig ändå lite hopp!

Publicerat

Jo, men det krävs väl fortfarande att man har en egen licens för motsvarande vapenklass om man ska skriva lånelicensen själv?

Har man inte det så måste man väl gå via polisen???

Bara för att man har tagit jägarexamen så betyder inte det att man är godkänd att inneha eller låna vapen.

Det är ett beslut som måste tas av polisens tillståndsenhet.

Ehh, jag naturligtvis måste man det, (tänkte inte på det):blush: endast vapenhandlare kan skriva lånelicens annars och den sträcker sig så kort tid som möjligt från och till skjutbana och provskjutning av detta vapen.