Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skulle du vilja betala för bågjakt i Sverige?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag håller på med ett arbete inom jaktturism och undrar om det finns ett intresse för att betala för bågjakt i Sverige?

Detta är bara ett av många forum jag lägger upp detta så vg att bara svara på ett av forumen om ni hittar inlägget någon annanstans!

Om ni svarar, vg skriv om ni har jägarexamen och IBEP (International Bowhunting Education Program).

Vilka vilt skulle ni vilja jaga?

Vad skulle ni vilja betala för? Upplevelsen, fällt vilt, skottchansen osv.

Hur mycket skulle ni kunna tänka er och betala?

Det finns inga rätt eller fel! Jag är bara ute efter en liten marknadsundersökning!

Ni får hemskt gärna svara på omröstningen!

Så jag kan göra någon liten kurva till mitt arbete!

Och om ni har något emot denna undersökning, vg skicka mig ett PM!

//TMT

Publicerat

Hej!

Jag håller på med ett arbete inom jaktturism och undrar om det finns ett intresse för att betala för bågjakt i Sverige?

Detta är bara ett av många forum jag lägger upp detta så vg att bara svara på ett av forumen om ni hittar inlägget någon annanstans!

Om ni svarar, vg skriv om ni har jägarexamen och IBEP (International Bowhunting Education Program).

Vilka vilt skulle ni vilja jaga?

Vad skulle ni vilja betala för? Upplevelsen, fällt vilt, skottchansen osv.

Hur mycket skulle ni kunna tänka er och betala?

Det finns inga rätt eller fel! Jag är bara ute efter en liten marknadsundersökning!

Ni får hemskt gärna svara på omröstningen!

Så jag kan göra någon liten kurva till mitt arbete!

Och om ni har något emot denna undersökning, vg skicka mig ett PM!

//TMT

Tjena, om du behöver hjälp så kan du alltid fråga mig, jag bedriver bågjaktsturism här på Åland

Publicerat

Bågjaktens vara eller inte vara kan den som har synpunkter på starta en egen tråd om, om nu behovet anses finnas.

Allt tjafs som postas här kommer att raderas.

Låt nu denna tråd handla om TMT:s undersökning.

Janne/moderator

Publicerat

Till trådstartaren,

jag är inte intresserad av att betala för något annat än sedvanligt jaktarrende för jakt,

att betala extra, en valmöjlighet som inte fanns på din omröstning, är inte något jag skulle göra för att få jaga med båge,

eller med andra ord jakten skulle vara den samma, enbart beväpningen skifta.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tjena, om du behöver hjälp så kan du alltid fråga mig, jag bedriver bågjaktsturism här på Åland

Ok tackar för erbjudandet!

Kommer garanterat att kontakta dig senare i mitt arbete!

Tänker inte på någotvis göra ett plagiat på ditt företag, men är väldigt nyfiken på hur ditt företag fungerar!

Till trådstartaren,

jag är inte intresserad av att betala för något annat än sedvanligt jaktarrende för jakt,

att betala extra, en valmöjlighet som inte fanns på din omröstning, är inte något jag skulle göra för att få jaga med båge,

eller med andra ord jakten skulle vara den samma, enbart beväpningen skifta.

/Christian

Skulle du inte heller vilja "prova på" bågjaktsformen? Jagar du bara på dina egna marker, så att säga egenarrenderade marker?

Ändrade omröstningen lite

Tack för responsen:)

Publicerat

Jag skulle tänka mig att betala för att få bågjaga viltarter som jag inte har på min egen mark, såsom kron & dov, gris och mufflon i första hand.

Trofeén är inte viktig, utan det är totalupplevelsen som är det viktigaste, dock ska markerna hysa sådana stammar att det finns goda chanser för skottillfällen, om jag bara gör min del rätt.

Likaså är det ett plus om det är förbrett med riktiga torn, treestands och blinds, för bära kan jag göra på min egen mark.

Publicerat

Instämmer med mr Marlin,

svårigheten ligger dock i den svåra balansen mellan att det är gott om vilt, dvs att man har en reell chans att ha vilt i håll och det att känslan för jakten inte försakas,

jag har sett i Vapentidningen om en del "jakt reportage" med pistol, nu är inte det relevant men jaktens genomförande är det,

den har skett i hägn på vilt som är hinkmatat och utportionerat i lagoma antal i jakthägnet, sådant vänder jag mig emot och förmodligen de flesta andra också.

Men det belyser frågan om reell chans att få vilt i pass med frågan om formen för jakten.

Förövrigt lär mufflon, dov och kron vara synnerligen svåra och roliga att jaga med båge.

/Christian

Publicerat

Instämmer med mr Marlin,

svårigheten ligger dock i den svåra balansen mellan att det är gott om vilt, dvs att man har en reell chans att ha vilt i håll och det att känslan för jakten inte försakas,

jag har sett i Vapentidningen om en del "jakt reportage" med pistol, nu är inte det relevant men jaktens genomförande är det,

den har skett i hägn på vilt som är hinkmatat och utportionerat i lagoma antal i jakthägnet, sådant vänder jag mig emot och förmodligen de flesta andra också.

Men det belyser frågan om reell chans att få vilt i pass med frågan om formen för jakten.

Förövrigt lär mufflon, dov och kron vara synnerligen svåra och roliga att jaga med båge.

/Christian

Jodå, Kron är en riktig utmaning med båge! Hjortarnas formel 1 sägs det ju! :lol:

Publicerat
  • Författare

Jag sitter här o ler som en idiot över all respons!

Skitkul att det finns bra folk som tycker om att dela med sig av sin kunskap!

Hur stora marker är lagom för bågjakt? Hade till exempel 30 hektar räckt för att jaga rådjur på i söder? Eller hade du hellre haft stora marker med många pass alternativ och naturskiftningar?

Nu menar jag ju mer i termerna: hur mycket kan man jaga igenom på en dag? hur mycket vilt fälls med bågen per jaktdag?

Om ett jakttorn används vid bågjakt, används det isåfall som vakjakt? dvs sitta där tills man har blivit trött och sen går man hem. Eller är syftet att man ska se vilt på håll, och därefter börja pürcha viltet?

Om du är ute och bågjagar i en vecka, hyfsat väder, hyfsade marker.

Hur många gånger ser du vilt, får skottchanser, fäller vilt?

Berätta gärna vad du anser hade varit roligast för dig, och berätta gärna vad du brukar vara med om!

Jag blir tokglad för allt ni skriver, inte så att jag kommer ta med allt i mitt arbete, men jag får ju en jättebra helhetsbild!

Publicerat

skulle betala för vildsvinsjakt. finns ju inte sådana här. har ibep osv.. jagar rådjur och mårdhund o räv här hemma med båge.

vildsvin samt älg är mina drömvilt med båge.

även vattenbuffel. ;)

mvh

Publicerat

oj. såg rösrningen nu.

fågel är helt ointressant för mig. jag kruxade i allt annat. men du glömde björn!

Publicerat

Jag sitter här o ler som en idiot över all respons!

Skitkul att det finns bra folk som tycker om att dela med sig av sin kunskap!

Hur stora marker är lagom för bågjakt? Hade till exempel 30 hektar räckt för att jaga rådjur på i söder? Eller hade du hellre haft stora marker med många pass alternativ och naturskiftningar?

Nu menar jag ju mer i termerna: hur mycket kan man jaga igenom på en dag? hur mycket vilt fälls med bågen per jaktdag?

Om ett jakttorn används vid bågjakt, används det isåfall som vakjakt? dvs sitta där tills man har blivit trött och sen går man hem. Eller är syftet att man ska se vilt på håll, och därefter börja pürcha viltet?

Om du är ute och bågjagar i en vecka, hyfsat väder, hyfsade marker.

Hur många gånger ser du vilt, får skottchanser, fäller vilt?

Berätta gärna vad du anser hade varit roligast för dig, och berätta gärna vad du brukar vara med om!

Jag blir tokglad för allt ni skriver, inte så att jag kommer ta med allt i mitt arbete, men jag får ju en jättebra helhetsbild!

För en rejäl helhetsbild så har du ju forumet att läsa. Där finns info så det räcker och blir över! :lol:

För att få en referens till hur mycket mark man hinner jaga igenom så kan jag säga följande. En sträcka på 500 meter genom bruten terräng som t.ex på åland kan ta några timmar i anspråk om man sakta pürschar igenom området.

Skottchanserna och fällt vilt kan du ta i genomsnitt gevärsjakten X 10. X5 på riktigt bra marker. Det tar alltså mellan 5-10 gånger längre tid för varje fällt vilt jämfört med gevär. Då är det inte själva skjutandet som är svårare, utan att komma i sådant läge att du kan släppa en pil på djuret.

Publicerat

Jag har tyvärr just nu ingen egen mark (så kom gärna med erbjudande om en jaktmark runt Stockholm eller rent av Åland där man får jaga med båge… B) ).

Jag gästjagar en del, viltvårdar och får i utbyte lite jakt osv.

Men jag köper också en hel del dagskort. Jag tycker ofta det är väldigt prisvärt att betala 400-500kr för en rådjursjakt med bra hundar och jaktledning på en bra mark. Rådjuren kostar mellan 300-600kr/st

Vildsvin vak tycker jag ska vara betydligt billigare.

Ofta tycker jag att priserna på betaljakter är sjukt höga. Glöm att jag betalar 800kr för ett vildsvinsvak och sedan dessutom sedan 50kr/kg. Jag vill inte heller betala flera tusen för skjuta trofer. Jag har blivit erbjuden rådjursjakter för över 1000kr/dag. Allt faller utanför vad jag tycker det är värt.

Hägnjakt skulle jag kanske kunna tänka mig om det är ett väldigt ”naturligt” hägn, men jag är väldigt skeptisk (har inte gjort det än)

Jag kommer åka till Afrika med bågen och det kommer att kosta 30-40’, men jag tror att jag kommer tycka att det också är prisvärt.

Jag funderar också på att åka till Åland och Danmark och jaga med bågen, men inte heller där vill jag betala några fantasi summor för att jaga.

Summerat kan man säga att jag skulle kunna tänka mig köpa dagskort för bågjakt också och att det är upplevelsen jag betalar för. Jag kan tänka mig betala olika mycket för en jakt. Men jag vill ha mesta möjliga jakt för mina pengar.

Publicerat

Jag sitter här o ler som en idiot över all respons!

Skitkul att det finns bra folk som tycker om att dela med sig av sin kunskap!

Hur stora marker är lagom för bågjakt? Hade till exempel 30 hektar räckt för att jaga rådjur på i söder? Eller hade du hellre haft stora marker med många pass alternativ och naturskiftningar?

Nu menar jag ju mer i termerna: hur mycket kan man jaga igenom på en dag? hur mycket vilt fälls med bågen per jaktdag?

Om ett jakttorn används vid bågjakt, används det isåfall som vakjakt? dvs sitta där tills man har blivit trött och sen går man hem. Eller är syftet att man ska se vilt på håll, och därefter börja pürcha viltet?

Om du är ute och bågjagar i en vecka, hyfsat väder, hyfsade marker.

Hur många gånger ser du vilt, får skottchanser, fäller vilt?

Berätta gärna vad du anser hade varit roligast för dig, och berätta gärna vad du brukar vara med om!

Jag blir tokglad för allt ni skriver, inte så att jag kommer ta med allt i mitt arbete, men jag får ju en jättebra helhetsbild!

Om du ska bågjaga rådjur med framgång skulle jag säga minst 100-150 hektar beroende på topografi och ekologi förutsättningar, dvs hur mycket djur

du kan ha på ett område, en familjegrupp rör sig vanligtvis över minst 100ha revirbockar på 200-300ha (detta kan variera på område förstås)

Men igentligen så är det antalet djur som är avgörande för om du lyckas. Jag har 400ha som vi jagar på och i år jagade vi från 15augusti till sista september

med gäster, i september jagade vi i princip varje dag, vi sköt 10 djur på den tiden och vi har i åländska mått mätt gott om djur på vår mark! Jag vill nog säga att alla jägare hade kontakt varje pass de var ute (med vissa naturliga undantag). Sen beror det mycket på jägaren, är man duktig får man kontakt eller skottchans, nybörjare får nog kämpa mera då man gör många misstag i starten.

Vid tornjakt sitter man kvar till man är färdig i 9 fall av 10, och det är det jag rekomenderar till mina gäster, för mig är inte 6 timmars pass ovanligt alls! men endel är otåliga, särkillt de som betalar för jakten, de vill av naturliga skäl öka sina chanser så de börjar smyga när de sett djur på håll, och i alla fall (nästan) så misslyckas detta eller så skrämmer man bort djuret som stod 20 meter bakom ditt torn! så nej man bör inte blanda i hop de två jaktformerna. Ska man smyga så bestämemr man det direkt, och klär sig för det, ska du sitta i torn så är det andra förberedelser som gäller.

Om man inte har smugit med båge är det svårt att förstå hur jobbigt det kan vara, det kräver mycket god teknik och kännedom om området, jag har någon klistrad tråd här om smygjakt tror jag, sen kan du läsa Jaktrapporterna här http://www.aba.ax som beskriver lite olika jakttilfällen.

Smygjaga med båge är INTE samma som att smygjaga med bössa det kan jag lova i alla fall.

Publicerat

Ville tillägga en sak..

Om man ska bågjaga, måste man släppa krutjaktstänket, det går helt sonika inte att direkt använda samma tekniker

vid bågjakt som vid krutjakt, inte bara de korta hållen då utan andra faktorer (läs i forumet) som är direkt avgörande

om du kan skjuta eller inte. Tvärt om däremot funkar utmärkt, dvs annamma bågjaktstekniker på krutvapenjakt!

Publicerat

Jag har tyvärr just nu ingen egen mark (så kom gärna med erbjudande om en jaktmark runt Stockholm eller rent av Åland där man får jaga med båge… B) ).

Jag gästjagar en del, viltvårdar och får i utbyte lite jakt osv.

Men jag köper också en hel del dagskort. Jag tycker ofta det är väldigt prisvärt att betala 400-500kr för en rådjursjakt med bra hundar och jaktledning på en bra mark. Rådjuren kostar mellan 300-600kr/st

Vildsvin vak tycker jag ska vara betydligt billigare.

Ofta tycker jag att priserna på betaljakter är sjukt höga. Glöm att jag betalar 800kr för ett vildsvinsvak och sedan dessutom sedan 50kr/kg. Jag vill inte heller betala flera tusen för skjuta trofer. Jag har blivit erbjuden rådjursjakter för över 1000kr/dag. Allt faller utanför vad jag tycker det är värt.

Hägnjakt skulle jag kanske kunna tänka mig om det är ett väldigt ”naturligt” hägn, men jag är väldigt skeptisk (har inte gjort det än)

Jag kommer åka till Afrika med bågen och det kommer att kosta 30-40’, men jag tror att jag kommer tycka att det också är prisvärt.

Jag funderar också på att åka till Åland och Danmark och jaga med bågen, men inte heller där vill jag betala några fantasi summor för att jaga.

Summerat kan man säga att jag skulle kunna tänka mig köpa dagskort för bågjakt också och att det är upplevelsen jag betalar för. Jag kan tänka mig betala olika mycket för en jakt. Men jag vill ha mesta möjliga jakt för mina pengar.

Priserna beror oftas på vilken förutsättning man har när det gäller mark, om man arrenderar mark så måste avgiften täcka inte bara arrendet utan även guiden,foder,torn, transportkostnader och försässongs arbeten, att priset för att fälla en stor revirbock (6taggar kanske guld)är högt för att man vill spara på djuret för avel så är det i allafall hos oss.

men visst finns det helt orimliga avgifter med, som med allt antar jag

Publicerat

Priserna beror oftas på vilken förutsättning man har

Självklart och jag betalar extra för en välskött mark med flera djur. Men jag fäller lika gärna en spets som en sexa, så jag har lite svårt att betala massa extra för en trofé.

Till detta ska läggas alla "stackars markägare" som har fått så otroligt stora problem med vildsvin att dom kommer och ber om hjälp att skjuta dessa. Om man då förklarar sig villig att hjälpa dom kommer dock det lilla "MEN"-et för dom vill ju ha LITE betalt dvs. 1000kr/dag + 50kr/kg och att man ska ha egen eftersökshund. Sen blir dom förvånade att man avböjer och säger åt dom att dom kan behålla sina problem grisar för det verkar mesta vara ett kapital problem. :angry: Näää, gud välsigna svinen och låt dom bli ännu fler så man kan börja TA betalt för att jaga dom! B)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.