Publicerat Februari 23, 201115 yr Nu är jag lite lur på vart jag ska lägga denna tråd, men lägger den här så får vi se hur det går =) Jag fick ett infall att kolla hur det är med jakt på allmänt vatten här i trakten, tänkte att det kanske finns några fina sjöfågelöar som är inkluderade i detta.. Så jag tog kontakt med Länsstyrelsen, och den man som där är ansvarig för frågan. Han sa att det skulle nog inte vara några problem, de har aldrig nekat någon detta. Men dom har inte någon karta över vilket vatten som inkluderas i detta utan hänvisar till lantmäteriet. Där ställer de sig frågande, men det har gjorts en utredning över vilka öar som ägs av vem, så där bör ju allt man vill veta finnas. Då kommer en fråga, det kostar 4kr/sida att skriva ut, och det är så klart en ok kostnad för utskrifter MEN om man kan få en offentlig handling på pdf, kan man då ta betalt för den? När jag hörde det så hajade jag till, och tycker det låter mycket märkligt att man ska kunna ta betalt för offentliga handlingar när inga omkostnader finns? Sen finns det ju en till fråga i detta, hur är det med jakt på allmänt vatten, vad räknas till detta vatten? Räknas statens öar dit, troligen inte, men hur är det med stora grynner och sådant då? Från en mycket fundersam och jaktsugen Johan
Publicerat Februari 23, 201115 yr Att det kostar med bearbetningen av det material du vill ha ut, ser du inte det som en acceptabel grund för att erlägga viss ersättning? jag är van vid att begära ut underlag, handlingar och dokument och det kan konstateras att myndigheter ofta efterger sitt krav på ersättning när det är frågan om 5-10 sidor som man vill ha ut, det är tom som så att många myndigheter har den policyn, de första 10 sidorna är gratis. Men frågan är alltså om de får ta betalt för PDF-filer? Min bedömning är ja, om du vill ha ett visst material och det krävs bearbetning från deras sida, om inte så är det tveksamt. /Christian
Publicerat Februari 23, 201115 yr Jag skall försöka kolla med hustrun som är arkivarie, men det Christian nämner om 10 sidor (om det är pdf eller utskrift är nog inte intressant) låter för mig väldigt bekant från när jag begärt ut material. Sedan är det väl frågan om vad du vänt dig till, Lantmäteriet (som är den statliga myndigheten) eller Metria som är deras vinstdrivande konsultbolag...
Publicerat Februari 23, 201115 yr Jag skall försöka kolla med hustrun som är arkivarie, men det Christian nämner om 10 sidor (om det är pdf eller utskrift är nog inte intressant) låter för mig väldigt bekant från när jag begärt ut material. Sedan är det väl frågan om vad du vänt dig till, Lantmäteriet (som är den statliga myndigheten) eller Metria som är deras vinstdrivande konsultbolag... Även att ta fram en PDF-fil innebär en kostnad, det är trots allt någon som skall skapa denna fil. Sedan är givetvis frågan om en myndighet har rätt att ta ut avgift överhuvudtaget. //Lasse D.
Publicerat Februari 23, 201115 yr Sedan är givetvis frågan om en myndighet har rätt att ta ut avgift överhuvudtaget. //Lasse D. Nja den frågan har man prövat rättsligt ett antal gånger, nu är de cirka 10 år sen jag läste förvaltningsrätten men jag vill minnas att resultatet av just dessa är de 10 gratis sidorna med utskrifter eller motsvarande. Myndigheter har en serviceskyldighet men de är inga upplysningsbyråer som en del, inte trådstartaren har fått för sig, det finns/fanns ett antal företag som systematiserade ett utnyttjande av vissa tjänster. Åter till frågan om vilka det var son du frågade om uppgifter, Metria tar betalt, jag har skapat kartor genom deras tjänst, det blev dyrt som fn. /Christian
Publicerat Februari 23, 201115 yr Författare Åter till frågan om vilka det var son du frågade om uppgifter, Metria tar betalt, jag har skapat kartor genom deras tjänst, det blev dyrt som fn. /Christian Det var lokala delen av lantmäteriet, som på något vis hör ihop med kommunen. Ja så fort de har en utgift som resultat av min fråga, så har jag full förståelse för att de vill ha en avgift för att täcka den kostnaden. Som i detta fall mycket väl kan vara 10min arbetstid. Jag tycker fortfarande att det verkar lite konstigt att de kan ta en avgift som resulterar i en vinst för att lämna ut en offentlig handling, men det är klart att skulle de räkna på exakt vad det kostar dem så är väll kostnaden för att räkna ut det mer än kostnaden för själva arbetet.. Tack för svar. Är det någon som vet mer om vad som räknas till allmänt vatten?
Publicerat Februari 23, 201115 yr Författare http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____5595.aspx Mycket bra och tydlig, att man inte tänkte på den sidan. =)