Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

två mindre lyckade knivar.

Featured Replies

Publicerat

hej på er,

Jag har haft två fulltang (jag kör bara med denna typ) liggandes i 1 år limmade och klara för slipning.

jag insåg redan 2 veckor efter jag gjort dem att de inte skulle bli som jag tänkt eftersom träet är så rikt på kåda.

dom går inte att få blank yta pga denna egenskap hos träet. Golvet de ligger på är mitt sovrumsgolv i samma trä (vilken fantasi eller hur... <_< ) och det är från oanvändbara spillbitar jag gjorde försöket. Lite modernt recyclingtänk...

Det är sk senvuxen fur där ett träd ger ca 3 plankor om man har tur... runt 200 ådror i varje träd och de blir max 16-17cm tjocka samt det finaste virket sitter ytterst, 30 ådror per cm. :rolleyes:

själva buköppnaren tänker jag ev slipa bort för jag känner den som så grov och brutal - men praktisk. då förblir svängen på bladet och man får en ganska speciellt flåkniv med tveeggad topp.

vi får se.

Karl

post-3288-0-68531700-1298708562_thumb.jppost-3288-0-76563900-1298708602_thumb.jppost-3288-0-12215700-1298708701_thumb.jp

post-3288-0-25927100-1298708783_thumb.jppost-3288-0-38714400-1298708874_thumb.jppost-3288-0-79717200-1298708988_thumb.jp

Publicerat

vad då mindre lyckade ??

tycker dom ser riktigt bra ut

Publicerat

Tycker också som det var två fina knivar. Kåda är inte så roligt när det kommer fram på vissa trädslag. Omöjligt att polera yta på dessa trädslag men tycker du har gjort ett jätte fint jobb ändå.

Ser inga nitar på dem?

Publicerat

Dom e ju hur fina som helst Kalle !!

MVH

Eas

Publicerat
  • Författare

eh, man får tacka då :blush:

nitar, nä, jag gillar inte nitar så jag ger dem vad de tål med epoxy och tving samt en skvätt cyanacryltat. det sitter än så länge :rolleyes:

jag kan inte hjälpa det att jag inte gillar nit, men trä är det finaste man kan ha i mina ögon och själva "nit"-känslan kommer kanske fram med knastarna som jag vill ha med så dessa ger finurliga strukturer som ett lotteri oftast

tack för kritiken alla.

Publicerat

å våga inte slipa bort buköppnaren heller

Publicerat

tycker åsså du fått två riktigt trevliga knivar :)

och tycker inte dom behöver bli polerade

/Jocke

Publicerat

Hej.

Dagens limm som epoxy är ju sten hårt o bra grejer så det borde ju hålla ändå.

Tänkte att man kan kanske borra innifrån med gängskruv en bit in i trät för att slippa nitarna utan på. Hmm... Ska prova det någon gång.

Publicerat

hej på er,

Jag har haft två fulltang (jag kör bara med denna typ) liggandes i 1 år limmade och klara för slipning.

jag insåg redan 2 veckor efter jag gjort dem att de inte skulle bli som jag tänkt eftersom träet är så rikt på kåda.

dom går inte att få blank yta pga denna egenskap hos träet. Golvet de ligger på är mitt sovrumsgolv i samma trä (vilken fantasi eller hur... <_< ) och det är från oanvändbara spillbitar jag gjorde försöket. Lite modernt recyclingtänk...

Det är sk senvuxen fur där ett träd ger ca 3 plankor om man har tur... runt 200 ådror i varje träd och de blir max 16-17cm tjocka samt det finaste virket sitter ytterst, 30 ådror per cm. :rolleyes:

själva buköppnaren tänker jag ev slipa bort för jag känner den som så grov och brutal - men praktisk. då förblir svängen på bladet och man får en ganska speciellt flåkniv med tveeggad topp.

vi får se.

Karl

post-3288-0-68531700-1298708562_thumb.jppost-3288-0-76563900-1298708602_thumb.jppost-3288-0-12215700-1298708701_thumb.jp

post-3288-0-25927100-1298708783_thumb.jppost-3288-0-38714400-1298708874_thumb.jppost-3288-0-79717200-1298708988_thumb.jp

Håller med dig, inte speciellt lyckade. Kasta dem, eller vet du vad... Skicka hit dem så kan jag ta dem, så slipper du...

^_^

Publicerat
  • Författare

å våga inte slipa bort buköppnaren heller

Du bor i Norrland va, så jag vågar :ph34r:

tycker åsså du fått två riktigt trevliga knivar :)

och tycker inte dom behöver bli polerade

/Jocke

du har kanske en point, vi kan ju se hur de ser ut efter man använt dem ett tag och utvärdera om det funkar med "öppen" yta.

Hej.

Tänkte att man kan kanske borra innifrån med gängskruv en bit in i trät för att slippa nitarna utan på. Hmm... Ska prova det någon gång.

Du skulle kunna vara helt rabiat och våga skita i det helt o hållet ;)

Håller med dig, inte speciellt lyckade. Kasta dem, eller vet du vad... Skicka hit dem så kan jag ta dem, så slipper du...

^_^

Det är som du säger, ene mannens dynga är den andres guld! :lol:

Det är lite smått fix såsom tangen sticker ut lite på ett ställe samt en ojämnhet på annat ställe.

bladet blir det närmaste tokvasst man kan komma även om man inte tror det om rostfritt, C440 är hårt och med keram blir det riktigt skarpt. sen kan man slipa det på undersidan en kaffekopp om man vill och det blir bra.

Jag har en favis jag gjorde för nått år sen eller två som EAS ska få i uppdrag att förse med fodral, iom att mannen gjort snygga grejer i andra fall!

Publicerat

tycker dom ser helt OK ut endå skulle lätt kunnta ta hand om dom och anväda dom i skog och mark :)

Publicerat

Du bor i Norrland va, så jag vågar :ph34r:

tja för en dansk så kanske :P

Publicerat

Skitfula :D tar inte Racerback den av någon anledning så kan du ta dom med till mig när du är hos Skuris.

Lasse

Publicerat

Jag tycker det är skitkul med bruksknivar!

De ser inte alls dumma ut :wub:

Smyckesknivar i all sin glans och ära men min kärlek ligger just i bruksknivarna :blush:

Publicerat
  • Författare

Jag tycker det är skitkul med bruksknivar!

De ser inte alls dumma ut :wub:

Smyckesknivar i all sin glans och ära men min kärlek ligger just i bruksknivarna :blush:

bladen kostar liksom 28 kr...

så dyra grejer är det inte. jag ska visa upp en idé jag har, ska bara ta en bild.

Publicerat

bladen kostar liksom 28 kr...

så dyra grejer är det inte. jag ska visa upp en idé jag har, ska bara ta en bild.

Kostnaden för bladen skvallrar inte mycket om kniven om jag skall vara ärlig, dock kan det vara en tvivelaktiv legering i metallen men det är en annan femma. (jag har köpta knivblad här hemma som kostade mig mindre än 50 kronor och jag har knivblad som kostade fyrsiffrigt. Priset dikterar inte kvalitet rakt av men det skvallrar om tillverkningsprocessen)

Nu när jag har börjat smida mina egna blad så ligger materialkostnaden för ett blad av högsta kvalitet (då menar jag stålet, inte smidet :P) på mellan 40 och 150 kronor.

Använder jag återvunnet verktygsstål eller en gammal bakaxel så pratar vi 50-öringar!

Dock tillkommer "en del" arbetstid till detta men en kniv behöver inte kosta så mycket i material.

Den bästa kniven är den som funkar bäst till det den skall användas till!

Publicerat

Ta med dig "Lill killen " o hans buksvåger till banan i morgon så skall jag sy ihopa nått fint till dom (försöka)

om du kan vara av med dom en stund dvs. :lol

MVH

Eas

Publicerat
  • Författare

såå, du hann bannemej med ett inlägg mellan!

jag tänker göra en serie - Till mig själv! totalego minst sagt.

Jag har en kniv redan som jag gjort som ett jubileum kopplat till min fars japanska kökskniv i samma trä som var min absolut första kniv jag gjorde. min lille jaktkniv kommer från samma rotstock som stod på deras tomt vid huset och mätte 1,1 meter i diameter. vi tog de 5cm inne mitt i kärnan.

nummer ett:

Jag skall göra ett skaft med någon av de bitar trä jag har som du ser på bilden, det är fur från samma decennie som Gustav Wasa, helt Stenhård och har härdat på något udda sätt.

Nummer två:

skall bli från en "pressad" bit ek, den ser ut så med ådror som fått "foga sig" och bildar mysiga speglar från Elis gård (en kompis, magnus svärfar) i småland som kommer få mig att minnas den platsen och allt arbete som lades ned i skogen för golvet.

Nummer tre:

här vacklar jag väldigt, jag skulle vilja ha något modernt samtidigt slitstarkt och färgat. Jag hade tänkt kontakta dig om det men jag kan lika gärna ta det i öppen tråd, komma och kolla lite på dina grejer du gjort om du bor något sånär i närheten. Symbolen skall bli att man alltid ska söka sig framåt.

kronologin blir då:

- Sveriges vagga, Sverige är beständigt, kvalitet knäcker det mesta och det som görs står i tiden.

- Jag växte upp med mina föräldrar, minnet av det och saker vi gjort tillsammans och platsen för tryggheten och banden till detta.

- vi byggde hus, jag tog mig vatten över huvudet och redde endast ut det med rent skärt slit och jag blev ödmjuk inför hjälp från vänner och bekanta samt deras hantverk, det är tungt, ett arbete från själen och man skall vårda kunskapen

- Man skall söka sig framåt mot saker man inte kan, alltid utvecklas och aldrig stanna upp.

Nu är detta en i min skalle mysig idé och totalt ego. sen att knivens ergonomi är förträfflig gör ju inget :rolleyes:

post-3288-0-89796700-1298727095_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Ta med dig "Lill killen " o hans buksvåger till banan i morgon så skall jag sy ihopa nått fint till dom (försöka)

om du kan vara av med dom en stund dvs. :lol

MVH

Eas

slå en pling om en timme så vi får pratas lite också, jag är av med ditt nr

Publicerat

Lycka till med dit projekt dom kommer att bli skit fina.

Lasse

Publicerat

Hej.

Sjysta knivar!

Har inte täkt på det innan, det ser faktiskt bättre ut utan nitar.

Ska faktiskt själv testa det nån gång.

Vi får väl se vem som hinner först Kimmo heheheh.Askul.gif.

Nicke (Lilltysken)

Publicerat
  • Författare

Sjysta knivar!

Har inte täkt på det innan, det ser faktiskt bättre ut utan nitar.

Ska faktiskt själv testa det nån gång.

Vi får väl se vem som hinner först Kimmo heheheh.Askul.gif.

Nicke (Lilltysken)

hehe!

det blir annan karartär, skaftet ser ofta smalare och mer format ut eftersom man inte fäster blicken på nitarna. Det är annars ett väldigt bra sätt att få bort fula/störiga saker, bara att nita så ser man det inte.

Publicerat

Mindre lyckade knivar? Nåja, tur att inte alla ser vad du ser. Jag tycker dom är fina, jag. ^_^

Publicerat

Dom ser fina ut tycker jag. Tråkigt med skaften. Furu är inte lätt med all kåda. Använde man inte shellack förr, för att låsa kådan i kvistar. Men jag har ingen aning om hur det funkar eller hur det blir.

440C är ett bra stål, riktigt rostfritt. Jag har använt det endel faktiskt. I USA är det rätt poppis. Det var länge superstålet nummer ett, men det var ett tag sen Innan ATS34 o pulverstålen. Det är som sagt ett mycket rostavisande och håller skärpan bra.

Seved

Publicerat
  • Författare

Dom ser fina ut tycker jag. Tråkigt med skaften. Furu är inte lätt med all kåda. Använde man inte shellack förr, för att låsa kådan i kvistar. Men jag har ingen aning om hur det funkar eller hur det blir.

440C är ett bra stål, riktigt rostfritt. Jag har använt det endel faktiskt. I USA är det rätt poppis. Det var länge superstålet nummer ett, men det var ett tag sen Innan ATS34 o pulverstålen. Det är som sagt ett mycket rostavisande och håller skärpan bra.

Seved

Shellack funkar inte då kådan äröveralt. Shellack använder jag till golven under lacken för att just binda kåda samt att fylla i kvisthål då man blandar ut det med sågspån.

men tackar för tipset. ;)