Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem drar sin lans för vildsvinen

Featured Replies

Publicerat

Världsnaturfonden, f.ö ett äkta självhävdelseförbund anklagar jägarkåren för att bedriva oetisk jakt på bl.s lodjur, de jagas i sin föryngringsprocess och kan heller inte jagas tidigare på säsongen för då är deras avkomma för ung. Visserligen har jag aldrig hört WWF själv uttala sig om vildsvinsjakten men dagligen hör man om att jägarna måste ta sitt ansvar och i princip utrota grisarna då de äter bl.a tulpanlökar och förstör golfgreener som kostat stora pengar att anlägga men vem drar sin lans för vildsvinen? De jagas ju "hänsynslöst" på dygnets alla timmar och även i brunsten, varför är inte det oetiskt då? OK, kultingförande sugga är fredad ett par månader varje år, egentligen en kvasiregel då ingen, och ja menar verkligen ingen jägare med berått mod skjuter en kultingförande sugga lika lite som vilken annan mor somhelst med småbarn i naturen. Hur ska vi få "Svensson" att fatta att vi inte är blodtörstiga och oetiska mördare utan i stället högst etiska människor som har ett intresse av att förvalta det som bjuds i naturen? Hur ska vi få media att i stället för att beskriva oss som mördare beskriver oss som högst etiska, djur och naturälskande förvaltare av resurserna som finns omkring oss? Jag blir bara sååå trött... En vapeninnehavar måste vara mer etisk och laglydig än alla andra om han vill behålla sina vapen, en "vanlig" människa kommer undan en rattfylla t.ex med lite böter och en tids indraget körkort, en vapenägare får indragen licens som lök på laxen och straffas därmed hårdare, i.o.f.s OK, det är ett extra ansvar att förvalta ett vapen men vet verkligen "Svensson" om detta? Det är ju även ett extra stort ansvar att förvalta en människas liv som tusentals läkare gör dagligen men förmågan att förvalta det ansvaret ifrågasätts aldrig i och med en rattfylla då detta på sikt skulle kunna innebära större skada.

Svår nöt detdär... :mellow:

Publicerat

Dessa funderingar har jag själv alltsom oftast. Inte nödvändigtvis med just vildsvin då utan mera åt hållet: Hur får man ut detta budskap till gemene man i samhället ? Det är med all säkerhet en liten del av befolkningen som är här eller på liknande ställen/tidskrifter och förkovrar sig.

Tjena fan..skarú me ut å göra stan ? Neförfan törs inte! kan ju råka få betongkeps på Engelen å eget rum för natten. Å jag har ju licenser å grejer... :blink:

Svår nöt absolut och tyvärr sitter inte undertecknad med facit :huh:

//M

Publicerat

Ja det är som sagt en svår nöt det där. Vildsvinen kommer troligen att öka än mer om man ser till det som visst skall ligga till underlag för lagstiftning ang hundanvänding vid jakt. Hörde av en källa som är rätt högt uppsatt i stövarklubben samt hade väl ett finger med i spelet ang detta att de nya reglerna skulle förbjuda jakt med hund över en viss mankhöjd om den inte är RR (rådjursren). Stövarklubben hade visst redan fått förfrågan av Wachtelklubben (ej säker om det var dom en jag tror det)om hjälp med prov och domare då de såg att deras ras skulle få problem med detta.

Likaså skulle det bli regler ang antalet hundar/hektar man skulle få släppa.

Går detta igenom tror jag att vi kommer få stora problem med grisjakten i fortsättningen. Kan tänka mig att de högbenta hundarna skall kunna blåsas av ett drev men jag tror inte riktigt på RR prov. En begränsning/hektar kan man ju spela runt om man vill. Ren koppeljakt är jag emot men skall du få rörelse på grisar får man störa ordentligt där de känner sig trygga, en hund kommer till nästan 100% inte klara att få loss dom.

Någon mer än jag som hört om dessa regler?

Skall vara igångdraget av jaktmotståndare med bla stöd från youtube klipp där "jägare" lägger upp all sorts skit rent ut sagt som skadar jägarkåren.

Publicerat

Hur ska vi få "Svensson" att fatta att vi inte är blodtörstiga och oetiska mördare utan i stället högst etiska människor som har ett intresse av att förvalta det som bjuds i naturen?

Merparten av "Svensson" vet att vi är vanligt folk. Har för mig att det var 85% av befolkningen var positivt inställ till jakt i senaste undersökningen (säkert någon som har den exakta siffran) och att stödet ökade.

Att vi är några blodtörstande lustmördare är det säkert bara någon % av befolkningen som tycker. Men det störst felet är att i denna % finns det många som är journalister. Och deras "reportage" är endast deras egna agenda.

Folk är ursäkta uttryckt så dumma att dom tror på saker och ting bara för att det skrivs om. Skrivs det mycket om oss blodtörstiga jägare så måste det ju vara så. "Och har jag ingen egen åsikt så vill jag ju inte sticka ut mot mängden så det är nog bäst att jag också tycker illa om t.ex vargjakten eller lodjursjakten."

Att Svenska folket inte bryr sig om etiska frågor om vildsvinsjakt beror på att Aftonbladet och Expressen inte skriver om det och lokalpressen skriver om folk som har problem av svinen.

För idag bryr sig 98% av folket inte om vargjakten. Varför?? Enkelt det står inget om det i tidningarna.

Så dumma är svenska folket. För annars skulle inte reklam i TV och tidningar finnas om vi inte gick på den.

Upprepa något tillräckligt länge så blir det sant.