Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varg i östergötland?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Nu har jag hört från flera källor att varg ska ha synts i Östergötland kring Motala. Har också hört rykten om utplanteringar, bilar med antenner och annat som mest låter som konspirationsteorier, men eftersom de kommer från så spridda kllor vill jag gärna höra om det är någon annan som vet något?!

Publicerat

Ja visst,

eller så inser man att den varg som är spårad och säkrad till utanför Linghem tidigare, som typ för två veckor sedan är på väg genom länet.

Det är inte alls uteslutet att det är en avkomma från Riala reviret men det är inte fastställt,

de förefaller dock ha vandringslusten i blodet de vargarna samt att Riala är ett allt för litet område för att hålla mer än ett fåtal vargar så det är naturligt att den flocken delar med sig av det genetiskt viktiga materialet.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Kan ju såklart vara så, men den är spårad och omskriven i tidningarna. Har hört om mer hyshhysh-vargar.

Publicerat

Jo visst,

men om man då tar av sig foliehatten,

jag är uppvuxen i länet, Motala är inte direkt någon folktom obygd att härja fritt i, det finns inga hysh-hysh vargar,

eller låt oss i varje fall säga så här,

det har aldrig en enda gång kunnat föras i bevis som håller för granskning att det har skett "utsläpp" av varg, det skall komma utsättningar men det är en annan sak. (bara så du vet, jag är en av dem som mycket väl tror att det skulle kunna skett, då så mycket annat sjukt sker och har skett i Sverige med statlig inblanding)

Så med detta i åtanke, en varg kan klara 5-6 mil om natten, Linghem-Motala är ganska exakt 58 km, ergo det är synnerligen troligt att det är samma varg som är viskad om.

Men om du har konkreta resultat från Lst om varg sedan tidigare i vinter, ja då är det

vargen i linghem är veriferad

men det är också spår från varg tidigare under 2010 i Kinda,

som vi alla vet är inom 6 mil från Motala.

Så nja, det är bara att inse, vi har mer varg än vi någonsin anat och fler blir de för varje vår.

/Christian

Publicerat

Det är väl knappast ovanligt med varg som traskar igenom.

Det är väl 4 år sen det var varg uppe runt Stjärnorp.

I fjol hade vi en som traskade över marken söder om Åtvidaberg, misstänksamt samma som i Kinda.

Sen så kan den ju komma från andra hållet med, det är inte så fruktansvärt långt upp till vargarna ovanför vättern.

Publicerat
  • Författare

Har fått ny info nu på kvällen från en källa som hjälpt en kolmårdsbil upp ur diket när de stödutfodrade en varghona som släppts/rymtinnan jul, vet inte säkert vilket.

Lite för mycket som pekar på att det inte är någon "lone wolf" som är ute i jakt på eget revir.

Publicerat

Har fått ny info nu på kvällen från en källa som hjälpt en kolmårdsbil upp ur diket när de stödutfodrade en varghona som släppts/rymtinnan jul, vet inte säkert vilket.

Lite för mycket som pekar på att det inte är någon "lone wolf" som är ute i jakt på eget revir.

Jag hörde att det var smurfarna som körde bilen och att det var Fantomen som hjälpte dom upp... :ph34r:

Publicerat

Jag hörde att det var smurfarna som körde bilen och att det var Fantomen som hjälpte dom upp... :ph34r:

:P:lol:

Publicerat
  • Författare

Måste varit några jävla smurfar som körde, för annars tar de väl inte ut den märkta bilen för ett sånt jobb? Håller med om att det låter otroligt, men har två fall där en Kolmårdsbil stått på små skogsvägar där uppe, en gång där de till och med alltså berättat vad de gjorde...

Är också uppvuxen där och det är var jag jagar. Finns absolut tillräckligt stora skogar norr om Motala för att hålla varg.

Tyvärr är mycket av den info jag har andrahands-info, men enligt uppgift ska det ha varit ute en spårare från länsstyrelsen för att titta på kadaver och spår som setts. När länsstyrelsens spårare väl kommer till platsen med den som hittat spåret så ser de en varg vid kadavret varpå spåraren ber de andra att hålla tyst om det hela.

Ska också ha varit en helikopter som flög frekvent över området kring jul men nu har slutat med det vilket skulle peka på att vargen dragit vidare upp mot Norrköping där det setts mycket varg senaste tiden att döma av rapporter som kommit in.

http://www.cj-rovdjur.eu/

139. 11-03-04. Synobs av en varg vid Krokek.

138. 11-03-04. Synobs av en varg vid Kvarsebo.

137. 11-03-03. Synobs av ett stort lodjur V om Regna.

136. 11-03-03 Synobs av en varg på Bråvikens is.

135. 11-03-03. Vargspår rapporterade på Vikbolandet.

134. 11-03-02. Synobs av en varg i Gryts skärgård. (Bekräftad)

133. 11-02-28. Lodjurspår och byte rapporterade N om sjön Boren.

132. 11-02-28. Lodjurspår rapporterade S V Hävla.

131. 11-02-27. Lodjurspår och byte rapporterade N O om Motala. (Bekräftad)

130. 11-02-26. Lodjurspår rapporterade N om Svalsjö. (Bekräftad)

129. 11-02-26. Lodjurspår rapporterade N V om Horn.

128. 11-02-24. Två synobsar av varg NO om Söderköping.

Publicerat

Petter-

en sak skall vi nog ha klart för oss en Kolmården uppfödd varg lär sakna kunskaperna för att jaga,

men du är helt säker på att man har åkt från Kolmården 2 mil norr om Norrköping, till norr om Motala för att leta efter en påstått förlupen varg,

i målad bil och med personal som identifierar sig som anställda på på Kolmården.

(Även om djurparker har varit notoriskt dåliga på att rapportera rymlingar, tror jag att rådande klimat inte tillåten sådana avvikelser,

en varg som är så pass tillvänjd till människor är en risk)

I min värld känns det där bra mycket mer som ett bra skämt som någon har utövat på övriga.

/Christian

Publicerat

Är själv från Motala området om vi ska kalla det så. Vi hade varg förra vintern strax norr om Tjällmo va 2 djur som gick över ansjön, har själv sett spåren o det va inga hundar men va förmodligen dom djuren som drog sen mot rejmyra hållet senare. En av dessa va förmodligern den vargen som dom fan drunknad mellan mariestad och lidöping. Morra östergötland är bra varg mark då mankan röra sig ganska omärkt där uppe, man hör ingen skrika i ödemarken som jag brukar säja

Publicerat
  • Författare

Petter-

en sak skall vi nog ha klart för oss en Kolmården uppfödd varg lär sakna kunskaperna för att jaga,

men du är helt säker på att man har åkt från Kolmården 2 mil norr om Norrköping, till norr om Motala för att leta efter en påstått förlupen varg,

i målad bil och med personal som identifierar sig som anställda på på Kolmården.

(Även om djurparker har varit notoriskt dåliga på att rapportera rymlingar, tror jag att rådande klimat inte tillåten sådana avvikelser,

en varg som är så pass tillvänjd till människor är en risk)

I min värld känns det där bra mycket mer som ett bra skämt som någon har utövat på övriga.

/Christian

Christian, det är väl för fan för att vargen inte har lärt sig att jaga som de måste stödutfodra den??

Ja, jag tror de skulle lägga tid på att hålla den under kontroll, 1) För att som du säger, de inte rapporterat att den rymt, kan vara människovan och de därför vill se hur den rör sig och beter sig. 2) Det är ett planerat utsläpp, trots vad alla zoologer på Kolmården och andra experter uttalade sig om i samband med debatten kring vargjakt och utsläpp av djurparksuppfödda vargar.

Jag hoppas det är ett skämt, för annars har myndigheterna kackat i det blå skåpet när första hunden blir tagen och inte käft velat erkänna att det de vetat.

Publicerat

Var är dom där 6 miljonerna? <_<

Publicerat

Petter-

/Christian

För några år sedan rymde ju några vargar från Kolmården och de ställde till en hel del för några fårägare innan de kunde avlivas. Så jaga sitter nog i generna.

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=1627879

Publicerat

Det tror jag inte heller är något som helst problem. Vad som däremot kan ses som ett problem för konspiratorerna är måhända det faktum att hela vår vargpopulation härrör från endast fem vargar. Varav någras historia är tämligen kartlagd. Men fortsätt gärna bomba med djurparksuppslag, det skänker en viss behållning ändå.

Tomas

Publicerat

Jag hörde mig för med Kolmården, dom har ingen egen föryngring då dom motar detta med p-piller. Så, nu kan vi slå dessa teorier ur hågen.

Om jag någon gång skaffar mig ett hundsläp skall det prydas med dekaler från Kolmårdens djurpark, man kan tänka sig alla konspirations-inläggen på diverse jaktforum.. <_<

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej,

Varg finns/fanns i Östergötland kring Linghem, Lillkyrka, Törnevalla. Jag satt ute på kvällen då vi hade några vänner hemma som skulle röka. Fick då höra ylanden och läten som borde vara brunstläte. Nästa morgon gick jag iväg och hittade spår från varg där jag hört den, ca 500-600m från min dörr. Samma kväll hörde jag den igen och då var den ca 1km bort mot Lillkyrka till, såg spår där också. Jag ringde dagen efter till jaktledaren och hans fru såg vargen när hon var ute och gick.

Vet att spårare har hittat vargen i Linghem och spårat den. Spårare har också varit och funnit spår vid Lillkyrka/Gistad där vargen gått över tågspåret mot vår mark.

Mvh

Publicerat

jo, nog pågår det en del konstigheter i området.

vet också folk som observerat märkliga bilar och blivit hindrade att köra in på vissa vägar av polis.

Publicerat

jo, nog pågår det en del konstigheter i området.

vet också folk som observerat märkliga bilar och blivit hindrade att köra in på vissa vägar av polis.

Kan tillägga att det går rykten om inplantering från Ryssland i Östergötland... Man vet ju aldrig vad som är sant!...

Mvh

Publicerat

är dock inte förvånad över om ex. Kolmården offentligt skulle säga nej till utplantering.

för övrigt har jag hört att det körts på minst två lodjur ute på vikbolandet. det är inte helt lätt för lodjuren att komma dit heller. någon som kan bekräfta/dementera (inte fabulera).

Publicerat

Relativ säker vargobs mellan Ringarum och söderköping för 2v sen.

Publicerat

Startade för ett tag sen en tråd om vargobs för att undvika att det startas nya trådar om vargobs tycker det är bättre att smla alla obsar i en tråd då kan folk gå in o kolla var är det senast sedd varg, här är tråden.