Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hemgjord apelsinsaft

Featured Replies

Publicerat

Så god och enkel att göra att jag bara måste dela med mig av receptet till andra :)

2,5 kg apelsiner

1 L vatten

18 dl socker

8 tsk citronsyra

Ovan recept ger ca 3 L saftkoncentrat.

Pressa saften ur apelsinerna och spara skalhalvorna från 2 kg apelsiner.

Koka upp vattnet och när det kokat upp så ta bort pannan från plattan. Rör ner socker och citronsyra tills det löst sig. Lägg ner de urpressade apelsinhalvorna i lagen och låt det stå och dra tills lagen kallnat helt.

Häll därefter ner saften från de 2½ kg pressade apelsinerna. Plocka upp apelsinhalvorna och krama ur dem och häll därefter saften genom ett durkslag/sil så är den klar sedan.

Eftersom man inte häller upp saften på flaska medan den är het, så är ju hållbarheten kortare, men i matkällaren/svalen så håller den i alla fall tillräckligt länge för att inte hinna bli dålig innan den är uppdrucken :rolleyes:

Dessutom går den utmärkt att frysa.. Förslagsvis i lagom stora plastbyttor på ca 2 dl i varje, då är det bara att pluppa ut den frusna saften i en tillbringare och slå på vatten och vänta en stund så saften tinar och därefter röra om.

saft-1.jpg

saft-2.jpg

saft-3.jpg

saft-4.jpg

saft-5.jpg

saft-6.jpg

saft-7.jpg

saft-8.jpg

Tar ca 2½ timme att göra om man häller lagen i en ganska stor bunke/panna.

Publicerat

Mitt recept är något enklare, en tunn skiva apelsin och 30cl väl kyld skogsstjärna ;) Doppa apelsinskivan snabbt, inte för länge, för då kan det bli för stark apelsinsmak, och svep drycken! :lol: (Jag har aldrig testat att lagra efter att jag doppat apelsinskivan, så jag vet inte hur länge den håller...)

Tillbaka till allvaret, ser gott ut. Jag har funderat på att göra lime-saft (älskar lime!), det borde nog att gå att göra med hjälp av anpassa detta.

Publicerat

Kanon Jämta :wub:

Publicerat

Går att göra med citroner också. Bara att byta ut bapelsinerna mot 4-5 citroner. Läskande och gott med lite isbitar när det är sommar och varmt.

Publicerat

mm detta måste jag prova... Tack för receptet :wub:

har rabarbersaft kvar i frysen sedan i sommras längtar efter att ta upp den och avnjuta på trappan en solig vårdag...

Publicerat

Det var väldigt mycket socker!! :o

Publicerat

Mmmm det där ska helt klart provas.

Ett tipps är att hälla i kokande vatten utspädd med lite atamon i flaskorna innan man häller i saften. Blir lite renare då

Sen så använd ekologiska apelsiner då dom inte är besprutade

• 2 weeks later...
Publicerat

Nog är det mycket socker men man späder ju 1/6 eller något sådant och en sats räcker länge. Jämför med en coca cola så är det i det närmaste sockerfritt.

Publicerat

Nog är det mycket socker men man späder ju 1/6 eller något sådant och en sats räcker länge. Jämför med en coca cola så är det i det närmaste sockerfritt.

Det ligger något i det...

• 4 weeks later...
Publicerat

Jävligt god