Publicerat Mars 8, 201115 yr Har surfat runt litegranna men inte hittat någon bra sida. Utbudet på Nordell är lite begrännsat. Jag tänkt börja med att göra ett par väldigt enkla slöjdknivar till sommaren. Det jag är på jakt efter är ett plattstål/stångstål av tool steel 01 eller fjäderstål eller dylikt kolstål i dimentionerna 2*15 mm eller 2*20 mm. Hur får man tag på sånt enklast?
Publicerat Mars 8, 201115 yr bästa är om du prata men någon som jobbar på en verkstad o kan hem det åt dig. :-)
Publicerat Mars 8, 201115 yr verktyg stål som 01 är . SS2140 2260 osv. Vill du ha de riktiga benämningarna på stål sorter kontakta Seved per pm. Han är riktigt duktig på dem.
Publicerat Mars 9, 201115 yr Författare De här sorterna går att hitta på nätet. Jag skall beställa lite läder så ev kan jag samordna köpet. På slöjddetaljer har dom "SS 1778 17 VA" på Nordell har dom UHB20C i rätt dimension skulle det kunna vara något att göra slöjdknivar i? Jag tänker mig en slipvinkel på 12,5 grader och ett ganska hårt stål. Härdning m.m. har jag tänkt göra i en liten primitiv gasolugn av "coffe can" eller "one brick"-modell. Ugen är alltså en ogräsbrännare med en kammare med lite eldfast isolering kring som jag tänkt slöjda ihop på en förmidag. Dimetionen är ca 3x20x150mm. Nått sånt här med ett par olika utformningar på självaste bladet.
Publicerat Mars 9, 201115 yr Varför inte AEB-L? Hårt som fan kan man få det utan problem och jag tyckte det var lättjobbat.
Publicerat Mars 9, 201115 yr Författare Planen var att få så lite arbete som möjligt genom att välja rätt dimensioner. AEB-L bitarna är 30 mm. Jag behöver 20 eller 25 mm.
Publicerat Mars 9, 201115 yr Planen var att få så lite arbete som möjligt genom att välja rätt dimensioner. AEB-L bitarna är 30 mm. Jag behöver 20 eller 25 mm. Vinkelslip? Järnsåg? Det går utmärkt att kapa AEB-L med lite tålamod innan man har härdat det
Publicerat Mars 9, 201115 yr Japp Slöjd detaljer är nog dom enda som har så tunt stål, som jag vet. Annars kan du ju be nån på en verkstad planslipa bladet. Det brukar inte kosta så mycket. Ja AEB-L är ett riktigt bra stål att jobba med, ändå går det bra att få hårt. Det är ett av mina favvis stål. Seved
Publicerat Mars 9, 201115 yr Författare Jag har glasfiberarmerade kapplattor till min dremel. Tror ni man skulle kunna bygga en liten jigg och kapa med den. Om man kanske bara tar 0,2 mm per gång och kyler biten emellan. Levereras AEB-L mjukglödgat och är det svårare att arbeta med än kolstål? Mycke frågor blir det när man är helt grön. Fixade tre stenar eldfast poröst tegel från en keramikugn idag för att kunna bygga mini-propan-ugnen idag.
Publicerat Mars 9, 201115 yr Nja kapa med dremeln låter lite klent. Men jag har alldrig provat, så jag kan inte säga säkert. Har du ingen vinkelslip. Det kulle funka lite bättre. AEB-L är kanske lite lite hårdare att jobba med ohärdat, men inte alls mycket.Det kommer mjukglödgat. IAF det jag har haft. Seved
Publicerat Mars 9, 201115 yr Dremel och AEB-L är ingen höjdare. Klart det går men det blir nog billigare att köpa en vinkelslip för de pengarna som diamantskivorna du sliter ut kostar. Det går även bra att såga med tigersåg men då skall det vara riktiga blad och inte "stormarknad" varianten. Min Metabo med riktiga blad går bra.
Publicerat Mars 9, 201115 yr Klart det går men det blir nog billigare att köpa en vinkelslip för de pengarna som diamantskivorna du sliter ut kostar. I mina tafatta försök har jag använt vinkelslip. På Biltema kan man köpa en som fungerar för ändamålet läskigt billigt!
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Jag har vinkelslip på jobbet. Tanken var att hålla det jätteenkelt så man skulle kunna göra ett halvt dussin knivar för att lära sig härda. Alltså fokus på eggen. Samtidigt är det ju bra att inte behöva byta stål när man väl har lärt sig ett hjälpligt så här i början. Finns det nåra trick för att få raka snitt med vinkelslipen?
Publicerat Mars 10, 201115 yr Jag har vinkelslip på jobbet. Tanken var att hålla det jätteenkelt så man skulle kunna göra ett halvt dussin knivar för att lära sig härda. Alltså fokus på eggen. Samtidigt är det ju bra att inte behöva byta stål när man väl har lärt sig ett hjälpligt så här i början. Finns det nåra trick för att få raka snitt med vinkelslipen? Använd en planka eller en järnbit som linjal och följ bara kanten på den när du kapar. Det funkar riktigt bra med trä eftersom kapskivorna inte slipar med sidorna utan bara kapar med eggen.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Hmm... Varför är det så noga med raka kapsnitt?? Själv slipar jag fram grovt formen med bänk slip efter vinkel slip eller dylikt.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare @ Wizard Tackar! Finns det ingen risk att man får problem med kast om man kör så? Var just i kontakt med Uddeholm och säljaren där kände inte till något AEB-L stål.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Hmm... Varför är det så noga med raka kapsnitt?? Själv slipar jag fram grovt formen med bänk slip efter vinkel slip eller dylikt. Jag tänkte att det skulle gå fort så man får många blad att försöka lära sig härda på.
Publicerat Mars 10, 201115 yr @ Wizard Tackar! Finns det ingen risk att man får problem med kast om man kör så? Var just i kontakt med Uddeholm och säljaren där kände inte till något AEB-L stål. Köp du en vinkelslip, den håller ett bra tag och du kan använda den till annat oxå. Nej jag vet Uddeholm i Sverige valsar inte AEB-L. Det är nån Europeisk tillverkare som gör dom, måste vara på license eller nåt. Men det är ju konstigt att inte försäljaren vet nåt. Ska prata med Ingemar. Seved
Publicerat Mars 10, 201115 yr @ Wizard Tackar! Finns det ingen risk att man får problem med kast om man kör så? Var just i kontakt med Uddeholm och säljaren där kände inte till något AEB-L stål. Jag har troligen svart bälte i vinkelslip men nej, riskerna är små. Lägg biten plant på en bänk eller på golvet. De kasten man kan få är inte speciellt farliga om man håller i prylarna. Här är lite info om AEB-L från Uddeholm http://www.uddeholmstrip.com/u.ssp.mss.html Vet inte om AEB-L tillverkas i staterna eller i Sverige. Tänk också på att de klippta bitarna man köper inte har en acceptabel kant och måste slipas hur som haver.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Jag tänkte att det skulle gå fort så man får många blad att försöka lära sig härda på. Ha inte så bråttom. Att slipa eggen som du har tänkt kommer ändå att ta sin "lilla" tid... Jag har försökt göra knivblad på så kort tid som möjligt för att se var man kan gasa och var man måste vara försiktig och i slutändan får det helt enkelt ta sin tid. Med lite övning om man bara skall slipa fram ett blad så kan man fixa det grova på under 10 minuter men finliret tar mig mer än en timma och det inkluderar inte härdning och polering.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Tackar för all bra info info! Jag gjorde fick dock tag på en firma som lagerför SS2140 i alla dimensioner och säljer till privatpersoner. Jag beställde en meter av 2*20 mm respektive 3*25 mm. Undrar vart det här skall sluta?
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Ha inte så bråttom. Att slipa eggen som du har tänkt kommer ändå att ta sin "lilla" tid... Jag har försökt göra knivblad på så kort tid som möjligt för att se var man kan gasa och var man måste vara försiktig och i slutändan får det helt enkelt ta sin tid. Med lite övning om man bara skall slipa fram ett blad så kan man fixa det grova på under 10 minuter men finliret tar mig mer än en timma och det inkluderar inte härdning och polering. Jag är långsammast i stan när jag arbetar. Lite därför ville jag ha få moment runt omkring.