Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rökt salt

Featured Replies

Publicerat

Jag brukar köpa Hickoryrökt salt och använder det då jag lagar mat. Det ger en liten röksmak åt maten som jag gillar.

Problemet är att jag har lite svårt att få tag på det och att det är relativt dyrt.

Är det någon här på forumet som själv provat att röka salt?

Jag hade en tanke om att bre ut salt i en långpanna och sedan in i röken ett par timmar, funkar det tro??

Publicerat

Jag skulle nog stoppa in något så att det hölls hög fuktighet i röken också, eftersom salt drar åt sig fukt så underlättar nog det upptaget av rökpartiklar.

Annars så tycker jag att det låter som att det bara är att testa, det kan ju inte gå mer än bra eller fel :P

Publicerat

Saltet är smaksatt med rökolja som är framställt i lab.

Tråkigt att pajja er illusion :blush:

Rökessens/olja går att köpa och på så sätt kan ni göra ert eget röksalt.

Alternativet är väl att ställa in en skål med salt i en rök när man röker kött men jag vete fan hur det blir :huh:

Publicerat

däremot att röka olja går riktigt bra! som man kan krydda både salt och hemlagad majonnäs med; )

Publicerat

däremot att röka olja går riktigt bra! som man kan krydda både salt och hemlagad majonnäs med; )

Precis!

Det är så man gör rökessensen!

Jag har testat att göra ister i en varmrök en gång och det blev en riktig höjdare att steka vitfisk i sen :wub:

Är du fortfarande nöjd med din Bradley?

Har du testat lite större bitar i den?

Publicerat

jag lagar allt i den om jag vill. nöjd? jadå!!:)

gillar även webers smokey mountain.. unika smaker får man. underbar grillkokare:) / BBq

Publicerat

vad är ister och isterband egentligen? läser mycket på forumet om det. är det nån typ av fett?

Publicerat

vad är ister och isterband egentligen? läser mycket på forumet om det. är det nån typ av fett?

Ister är smält fett från gris. (Läs mer HÄR) (Motsvarigheten från nötdjur kallas Talg). Isterband är grovkorning korv med hög fetthalt... (Läs mer HÄR)

Publicerat
  • Författare

Saltet är smaksatt med rökolja som är framställt i lab.

Tråkigt att pajja er illusion :blush:

Rökessens/olja går att köpa och på så sätt kan ni göra ert eget röksalt.

Alternativet är väl att ställa in en skål med salt i en rök när man röker kött men jag vete fan hur det blir :huh:

Rökessens/olja är det sk. liquid smoke du tänker på då eller?

Kan man röka olja så borde det ju gå att röka salt? Oljan är ju bara ett sätt att binda "röksmaken"?

Allt man hänger in i röken får ju en brunaktig röksmakande film på sig så det borde ju även funka med salt? Antar att det kan bli problem med att saltet klumpar ihop sig men om man torkar det efter rökning och sedan mixar sönder eventuella klumpar så kanske det kan funka??

Nåväl, bara att testa vid nästa röktillfälle....

Förstör man ett halvkilo salt så är det ju inte någon ekonomisk katastrof direkt....

Publicerat

Rökessens/olja är det sk. liquid smoke du tänker på då eller?

Kan man röka olja så borde det ju gå att röka salt? Oljan är ju bara ett sätt att binda "röksmaken"?

Allt man hänger in i röken får ju en brunaktig röksmakande film på sig så det borde ju även funka med salt? Antar att det kan bli problem med att saltet klumpar ihop sig men om man torkar det efter rökning och sedan mixar sönder eventuella klumpar så kanske det kan funka??

Nåväl, bara att testa vid nästa röktillfälle....

Förstör man ett halvkilo salt så är det ju inte någon ekonomisk katastrof direkt....

Klart man kan röka salt men ur ett kommersiellt perspektiv gör man det i regel inte.

Det är inte mycket inom livsmedelssvängen som är äkta ;)

Vill man bara röka en liten batch hemma kan man göra det i en wok med lite the i botten och sedan ställer man en plåtburk i botten med några muttrar under så man inte bränner saltet så blir det rökt under locket.

Publicerat

Det är inte mycket inom livsmedelssvängen som är äkta ;)

Det är väl just därför man jagar, har djur och odlar...

Men egen saltutvinning är nog lite klurigt på dessa breddgrader.

Publicerat

Annars kan man göra chilli salt o det e gott.

bara slänga en massa chilli i en matberedare. eller ja.. ett par stycken utan kärnorna. o sen blanda i salt ,lägga allt på en plåt o in i ugnen på ca 100 grader. i en timme ca. in o ruska om det imellan åt .

stoppa allt sen i valfri burk .

MVH

Eas

Publicerat

finhackar man chilin eller klyver man den lite grovt bara o tar bort den när det är färdigt?

Publicerat

Annars kan man göra chilli salt o det e gott.

bara slänga en massa chilli i en matberedare. eller ja.. ett par stycken utan kärnorna. o sen blanda i salt ,lägga allt på en plåt o in i ugnen på ca 100 grader. i en timme ca. in o ruska om det imellan åt .

stoppa allt sen i valfri burk .

MVH

Eas

Ja jävlar. Det gjorde jag ju för ett par år sedan. Men lite mesigt är det allt att fimpa kärnorna :D

Sedan kan man ju välja någon lite rivigare chili än den vanliga som finns i var och varannan mataffär.

Lite rotselleri och vitlök har jag för mig skall vara ett bra komplement i saltet.

För övrigt har jag gjort sambal ölek på habanero, den blev riktigt stark.

@Herr Mattsson: jag har mixat tillsammans med grovt salt. Och jag har aldrig plockat bort "grönsakerna" efteråt utan låtit dem vara med hela tiden.

Publicerat

finhackar man chilin eller klyver man den lite grovt bara o tar bort den när det är färdigt?

Hejs Herr Matsson.

Chillin skall vara med hela tiden. blir riktigt snygg färg på saltet med den röda elleer gröna chillin. hacka så fint som möjligt eller kör de i en blender.

Lycka till o smaklig spis

Eas

Publicerat

Ska prova det där!

Att man tar bort kärnorna beror väl på att man vill ha tänderna kvar i munnen efter att man ätit? ;)

Publicerat

eller för att den riktiga styrkan sitter i kärnorna :P

jag tar ur kärnorna för att jag vill kunna använda saltet till mer än skrämma häxor med det. :lol:

MVH

Eas

Publicerat
  • Författare

hitta den här länken

http://www.zmaka.se/rokt-salt-hickory-p-2297.html

MVH

Eas

Prexis sånt är det! 350:-/kg tar dom och det är anledningen till att jag tänkte prova att göra själv, + att det är kul att göra eget förståss......