Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fulltångare på G

Featured Replies

Publicerat

Senaste kniven under färdigställande. Ett fulltångblad i 4mm 01 kolstål av Mick Spain i England. Ett beställningsjobb. Bladet drygt 10cm, totallängd ~22cm

4,8mm Mosaicpins i mässing, samt 6.4mm nysilver i lanyard tuben. Masur i skalorna och den här kommer nog att få sig lite barkfärgning för att lyfta fram träet innan det är dags för oljebadet.

102under1.jpg

102under2.jpg

102under3.jpg

102under4.jpg

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Manligt blad helt klart!

Som en nybliven sucker på fulltangare kan jag bara säga grattis till en riktigt snygg skapelse! :wub:

Har själv beställt min första laddning med mosaikpins och skall testa detta i en kniv framöver.

Skall de hamras ut så de spänner fast skalorna eller sitter de bara fastlimmade?

Jag har alltid kört med corbynitar på alla mina fulltangare så man är säker att skalorna inte skall kunna lossna i framtiden...

Publicerat

Snyggt som vanligt K-E! ;)

Publicerat

Tjena Kalle

kanon fin kniv gillar bladet och mausern va riktigt vacker

:)/Jocke

Publicerat

Oj Oj trevligt Mick Spain. Det bladet har du fått vänta ett tag på va.

Det blir en trevlig kniv. Masurbjörk är ju jäkligt fint. Det ända jag tycker är lite tråkigt med hans blad är att han inte slipar eggen ända mot parerskyddet. Hur känns det.

Seved

Publicerat

den var najs Kalle :wub: bladet var inte riktigt lika najs som din delfin kniv men endå ;)

säkert en jäkligt skön kniv i handen men sa inte så mycket till mig.

Ha de gott

Eas

Publicerat
  • Författare

Manligt blad helt klart!

Som en nybliven sucker på fulltangare kan jag bara säga grattis till en riktigt snygg skapelse! :wub:

Har själv beställt min första laddning med mosaikpins och skall testa detta i en kniv framöver.

Skall de hamras ut så de spänner fast skalorna eller sitter de bara fastlimmade?

Jag har alltid kört med corbynitar på alla mina fulltangare så man är säker att skalorna inte skall kunna lossna i framtiden...

Jag borrar ut hålen exakt, på med lim och raspa upp ytan på pinsen med grovt sandpapper OCH tvätta noga med sprit innan limmning, det är a och o för ett lyckat resultat. Ruggade ytor som är helt rena, det är melodin! :) Jag knackar inte mosaicpins, de skall vara som de är. Om du också använder vulkanfiberplattor som liners mellan skalan och metallen på bladet så tror jag faktiskt att det sitter ännu bättre, då fibern "suger åt sig" limmet bra.

Mvh / Karl-Erik

Publicerat
  • Författare

Oj Oj trevligt Mick Spain. Det bladet har du fått vänta ett tag på va.

Det blir en trevlig kniv. Masurbjörk är ju jäkligt fint. Det ända jag tycker är lite tråkigt med hans blad är att han inte slipar eggen ända mot parerskyddet. Hur känns det.

Seved

Hej Seved,

Tack! Nja, jag fick bladet hem i brevlådan inom en vecka från beställning, så det gick fort som attan! Rekord hittills faktiskt från England iallafall. Provbatchen på mina bushieblad från den nya sliparen har tagit nästan 2 månader...

Eggen mot parerskyddet, det fungerar faktiskt bra fast det tar lite tid att vänja sig. Det är bra balans i bladet så det fungerar.

Mvh / Karl-Erik

Publicerat
  • Författare

den var najs Kalle :wub: bladet var inte riktigt lika najs som din delfin kniv men endå ;)

säkert en jäkligt skön kniv i handen men sa inte så mycket till mig.

Ha de gott

Eas

Tack för alla kommentarer!

Det här bladet är en av många varianter av de klassiska "bushcraft" bladen i England, inspirerade i huvudsak av Ray Meers. Det finns en till modell som dom kallar för Woodlore, som baseras från Alan Woods design. Den är mer rak i ryggen från skaft över till bladet. Personligen är detta inte de blad jag själv valt, då det ser lite "platta" ut i designen, men just Mick Spain har lekt lite med mjukare former som tilltalar mig. Men som sagt, detta är kundbeställt.

Själv hade jag ju valt Dolphin, men jag är ju också otroligt partisk i ämnet! :D

Men som du säger, den sitter skönt i handen, och är trots sin bladlängd en väl fungerande friluftskniv som tål tuffa tag i skog och mark.

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Hej Seved,

Tack! Nja, jag fick bladet hem i brevlådan inom en vecka från beställning, så det gick fort som attan! Rekord hittills faktiskt från England iallafall. Provbatchen på mina bushieblad från den nya sliparen har tagit nästan 2 månader...

Eggen mot parerskyddet, det fungerar faktiskt bra fast det tar lite tid att vänja sig. Det är bra balans i bladet så det fungerar.

Mvh / Karl-Erik

Jaha där ser man. Jag har hört att han har rätt lång leverans tid. Men den kanske han fått bort :). Ja det var inte farligt alls.

Jaha har du en egen modell på blad oxå.

Okey så bra att det funkar och är bra balans.

Seved

Publicerat

Tjena Kalle. En fin fulltångare o lagom på alla det sätt. Tycker om den.

Publicerat
  • Författare

Så här blev den med barkfärgning och linolja. Det lyfter en hel del på masuren :D

102finish1.jpg

102finish2.jpg

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Så här blev den med barkfärgning och linolja. Det lyfter en hel del på masuren :D

DAMN! :blink:

Grym! :wub:

Publicerat

5+ vilken fullträff. :D Berätta mer om barkfärgningen. Vad är det och hur gjorde du? :)

Publicerat

den blev härligt varm o trevlig :wub:

köparen till den måsta vara mer än nöjd.

riktigt fin

MVH

Eas

Publicerat

Den blev riktigt snygg!

Publicerat

Tänk vad lite olja kan göra... ;):D

Publicerat

Tjena Kalle

fruktansvärt snyggt vart de efter färgningen riktigt fin modell

kanon jobb :)

/Jocke

Publicerat

Snygg!! Blev riktigt fin efter oljningen. :)

Publicerat

102finish1.jpg

102finish2.jpg

Mvh / Karl-Erik

Jäklar va snyggt det är när man färgar in med Bark "bets".

Seved

• 2 weeks later...
Publicerat

Hejs Kalle.

Vad är det för barkfärgning du har använt ?

det skulle sitta som en smäck på min kniv nämligen .

MVH

Eas

Publicerat

Är det penslat med ammoniak och barkflingor?

Publicerat

det skulle sitta som en smäck på min kniv nämligen .

Stort +1 på det!

Avslöja hemligheten nu!!! :P

Publicerat

Snyggt!

Publicerat

Här en metod att göra färg: . Slipmjöl av rödfärgad al eller albark löser man inte i linolja utan 2-sätt, blanda mjölet med K-sprit eller propyalkohol, propanol som man häller i bensintanken på bilen när det är kallt. Därefter när vätskan blivit rödfärgad, blanda med kokt linolja som oxiderar i luft och torkar. Rå linolja fungerar inte på samma sätt.