Publicerat Mars 10, 201115 yr Senaste kniven under färdigställande. Ett fulltångblad i 4mm 01 kolstål av Mick Spain i England. Ett beställningsjobb. Bladet drygt 10cm, totallängd ~22cm 4,8mm Mosaicpins i mässing, samt 6.4mm nysilver i lanyard tuben. Masur i skalorna och den här kommer nog att få sig lite barkfärgning för att lyfta fram träet innan det är dags för oljebadet. Mvh / Karl-Erik
Publicerat Mars 10, 201115 yr Manligt blad helt klart! Som en nybliven sucker på fulltangare kan jag bara säga grattis till en riktigt snygg skapelse! Har själv beställt min första laddning med mosaikpins och skall testa detta i en kniv framöver. Skall de hamras ut så de spänner fast skalorna eller sitter de bara fastlimmade? Jag har alltid kört med corbynitar på alla mina fulltangare så man är säker att skalorna inte skall kunna lossna i framtiden...
Publicerat Mars 10, 201115 yr Tjena Kalle kanon fin kniv gillar bladet och mausern va riktigt vacker :)/Jocke
Publicerat Mars 10, 201115 yr Oj Oj trevligt Mick Spain. Det bladet har du fått vänta ett tag på va. Det blir en trevlig kniv. Masurbjörk är ju jäkligt fint. Det ända jag tycker är lite tråkigt med hans blad är att han inte slipar eggen ända mot parerskyddet. Hur känns det. Seved
Publicerat Mars 10, 201115 yr den var najs Kalle bladet var inte riktigt lika najs som din delfin kniv men endå säkert en jäkligt skön kniv i handen men sa inte så mycket till mig. Ha de gott Eas
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare Manligt blad helt klart! Som en nybliven sucker på fulltangare kan jag bara säga grattis till en riktigt snygg skapelse! Har själv beställt min första laddning med mosaikpins och skall testa detta i en kniv framöver. Skall de hamras ut så de spänner fast skalorna eller sitter de bara fastlimmade? Jag har alltid kört med corbynitar på alla mina fulltangare så man är säker att skalorna inte skall kunna lossna i framtiden... Jag borrar ut hålen exakt, på med lim och raspa upp ytan på pinsen med grovt sandpapper OCH tvätta noga med sprit innan limmning, det är a och o för ett lyckat resultat. Ruggade ytor som är helt rena, det är melodin! Jag knackar inte mosaicpins, de skall vara som de är. Om du också använder vulkanfiberplattor som liners mellan skalan och metallen på bladet så tror jag faktiskt att det sitter ännu bättre, då fibern "suger åt sig" limmet bra. Mvh / Karl-Erik
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare Oj Oj trevligt Mick Spain. Det bladet har du fått vänta ett tag på va. Det blir en trevlig kniv. Masurbjörk är ju jäkligt fint. Det ända jag tycker är lite tråkigt med hans blad är att han inte slipar eggen ända mot parerskyddet. Hur känns det. Seved Hej Seved, Tack! Nja, jag fick bladet hem i brevlådan inom en vecka från beställning, så det gick fort som attan! Rekord hittills faktiskt från England iallafall. Provbatchen på mina bushieblad från den nya sliparen har tagit nästan 2 månader... Eggen mot parerskyddet, det fungerar faktiskt bra fast det tar lite tid att vänja sig. Det är bra balans i bladet så det fungerar. Mvh / Karl-Erik
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare den var najs Kalle bladet var inte riktigt lika najs som din delfin kniv men endå säkert en jäkligt skön kniv i handen men sa inte så mycket till mig. Ha de gott Eas Tack för alla kommentarer! Det här bladet är en av många varianter av de klassiska "bushcraft" bladen i England, inspirerade i huvudsak av Ray Meers. Det finns en till modell som dom kallar för Woodlore, som baseras från Alan Woods design. Den är mer rak i ryggen från skaft över till bladet. Personligen är detta inte de blad jag själv valt, då det ser lite "platta" ut i designen, men just Mick Spain har lekt lite med mjukare former som tilltalar mig. Men som sagt, detta är kundbeställt. Själv hade jag ju valt Dolphin, men jag är ju också otroligt partisk i ämnet! Men som du säger, den sitter skönt i handen, och är trots sin bladlängd en väl fungerande friluftskniv som tål tuffa tag i skog och mark. Mvh / Karl-Erik
Publicerat Mars 11, 201115 yr Hej Seved, Tack! Nja, jag fick bladet hem i brevlådan inom en vecka från beställning, så det gick fort som attan! Rekord hittills faktiskt från England iallafall. Provbatchen på mina bushieblad från den nya sliparen har tagit nästan 2 månader... Eggen mot parerskyddet, det fungerar faktiskt bra fast det tar lite tid att vänja sig. Det är bra balans i bladet så det fungerar. Mvh / Karl-Erik Jaha där ser man. Jag har hört att han har rätt lång leverans tid. Men den kanske han fått bort . Ja det var inte farligt alls. Jaha har du en egen modell på blad oxå. Okey så bra att det funkar och är bra balans. Seved
Publicerat Mars 11, 201115 yr Tjena Kalle. En fin fulltångare o lagom på alla det sätt. Tycker om den.
Publicerat Mars 12, 201115 yr Författare Så här blev den med barkfärgning och linolja. Det lyfter en hel del på masuren Mvh / Karl-Erik
Publicerat Mars 12, 201115 yr Så här blev den med barkfärgning och linolja. Det lyfter en hel del på masuren DAMN! Grym!
Publicerat Mars 12, 201115 yr 5+ vilken fullträff. Berätta mer om barkfärgningen. Vad är det och hur gjorde du?
Publicerat Mars 12, 201115 yr den blev härligt varm o trevlig köparen till den måsta vara mer än nöjd. riktigt fin MVH Eas
Publicerat Mars 12, 201115 yr Tjena Kalle fruktansvärt snyggt vart de efter färgningen riktigt fin modell kanon jobb /Jocke
Publicerat Mars 19, 201115 yr Så här blev den med barkfärgning och linolja. Det lyfter en hel del på masuren Mvh / Karl-Erik Jäklar va snyggt det är när man färgar in med Bark "bets". Seved
Publicerat April 1, 201115 yr Hejs Kalle. Vad är det för barkfärgning du har använt ? det skulle sitta som en smäck på min kniv nämligen . MVH Eas
Publicerat April 1, 201115 yr det skulle sitta som en smäck på min kniv nämligen . Stort +1 på det! Avslöja hemligheten nu!!!
Publicerat April 2, 201115 yr Här en metod att göra färg: . Slipmjöl av rödfärgad al eller albark löser man inte i linolja utan 2-sätt, blanda mjölet med K-sprit eller propyalkohol, propanol som man häller i bensintanken på bilen när det är kallt. Därefter när vätskan blivit rödfärgad, blanda med kokt linolja som oxiderar i luft och torkar. Rå linolja fungerar inte på samma sätt.