Publicerat Mars 13, 201115 yr Mest för att det är smidigt för mig Jobbar mest kväll/natt så jag brukat lägga mig vi 03.00 och 04.30 och då är jag inte så sugen på att gå upp o mata hundarna o gå o lägga mig igen... Bera som blir 1år i april slukar all mat direkt, dom andra äter upp det under kväll/natten så jag ser ingen anledning att mata 2ggr/dag. Mina får bara torrfoder. Ok tänkte om det var typiskt för rasen att dom inte vräker i sig mat. Är första jakthunden som jag har så tänkte det var bättre att fråga.
Publicerat Mars 13, 201115 yr Jag ger hundarna en gång per dag morgon/förmiddag när det är jakt får dem två morgon och kväll.
Publicerat Mars 13, 201115 yr morgon och kväll torrfoder med vatten. efter kvällsmålet var sin morot, det har blivit en vana så den lilla ger sig inte utan sitter utanför skafferiet o väntar om jag missar någon gång... jaktdagar blir det uppdelat på tre givor och lite extra kött i. har inga problem att få sov morgon på helgen någon gång, eller jo sonen ska ju konstigt nog upp sju på helgerna men när det är dagis då får vi ruska i honom för att han ska vakna den tiden??, hundarna sover tills de hör att jag är uppe då kan det bli gny och gnäll, resten av familjen kan gå upp utan att de bryr sig men när de hör mina steg då sjutton!.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Morgon och kväll! I förstahand torrfoder, men om jag tillgång till färskfoder(slaktrens från jakten) så byter jag ut hälften av torrfodret. Jaktdagar när jag går första såten och släpper på morgonen, blir det en halv giva med ganska mycket vatten direkt när jag stiger upp. Andra halvan efter avslutat jakt, helst ser jag att hunden varvat ner lite/vilat i 30-60 minuter, innan den får mat. På kvällen extra stor giva. Går jag andra såten lite senare på förmiddagen så får hunden normalt på morgonen. Ev en korv eller liknande när jakten är slut i väntan på kvällsmålet. Samma med stövaren men är det lite kort med tid mellan jag kliver upp och när jag ska släppa så kan jag skjuta upp morgonmålet alt att hon får lite färs eller liknande. Finns risk för magomvridning när stövartiken har mat i magen och driver som hårdast. Har inga bergfasta mattider. Så hundarna håller sig rätt lugna även om jag tar sovmorgon. Dock vill dom gärna ha mat om dom varit i hundgården en stund på dagen. Inte ovanligt att dom fått mat direkt när jag tar in hundarna från hundgården på em/kvällen. Så har dom bara varit ute en kortstund mitt på dagen, så kan dom tro att det är matdags även fast klockan bara är 14....
Publicerat Mars 27, 201115 yr morgon och kväll men är det jakt får dom inget på morgon utan då får dom efter avslutad jakt istället. kvällen före jakt ger jag oftast mera mat och vatten och det ser ut som att det fungerar bättre än att ge på morgon före man ska ut och jaga.
Publicerat April 5, 201115 yr Fundera lite över hur ofta man ska ge en aktiv hund mat? min hund har oftast inte alltid men oftast mat hela tiden. Men nu är jag i tanken om att skaffa en hund till och om det är ett matvrak hur många gånger ska den ha mat?. Normalt sett får våra hundar mat morgon och kväll. Sen inför större och tyngre jaktdagar så får de ett större mål på kvällen före, sen ett mindre mål på morgonen, ett litet extra mål (som en liten energigiva) vid lunchpausen, då uppblandat i en del varmt vatten på jakten och sen ett litet mål direkt efter avslutad jakt och så resten på kvällen när man kommer hem. Detta gäller framförallt retrievrarna i slutet av säsongen när de ska göra många timmar i iskalla viltdammar osv. De drivande hundarna i detta hem får mat morgon och kväll som vanligt men kan även få en matsked mat i varmt/ljummet vatten mellan släppen i olika såtar.
Publicerat April 5, 201115 yr Normalt sett får våra hundar mat morgon och kväll. Sen inför större och tyngre jaktdagar så får de ett större mål på kvällen före, sen ett mindre mål på morgonen, ett litet extra mål (som en liten energigiva) vid lunchpausen, då uppblandat i en del varmt vatten på jakten och sen ett litet mål direkt efter avslutad jakt och så resten på kvällen när man kommer hem. Detta gäller framförallt retrievrarna i slutet av säsongen när de ska göra många timmar i iskalla viltdammar osv. De drivande hundarna i detta hem får mat morgon och kväll som vanligt men kan även få en matsked mat i varmt/ljummet vatten mellan släppen i olika såtar. Vanliga dagar blir det mat morgon och kväll, men det äts inte så gärna innan man varit ute på morgonpromenaden och även då kan det vara lite dåligt med ätandet så det blir ofta mindre mängder då. Vid jakt är det absolut inte problem att få i honom mat. Hade en session i höstas då vi jagade 9 dagar på raken och då blev det en rejäl frukost. Sedan blir det att sticka till honom en liten näve käka vid paus/fika. Sedan när man är åter efter jakten blev det ett stort mål mat. Och sedan kunde det bli en liten omgång till innan nattasömnen satte in för en annan två-bening. Som Hippen skrev tidigare, det är kärlek att se sin hund helt slut efter rejäla jaktdagar när de bara sover som stockar mellan jaktpassen.
Publicerat April 5, 201115 yr Under icke jaktdagar en gång om dagen! och det på kvällen,under jaktdagar å de efter avslutad jakt en extra dos för att ladda batterierna till nästa dag, har vi inte skrivit om det här förr? Jo det hade jag visst själv