Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En enkel slöjdkniv för en nybörjare.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

20% klar. Jag får nog fundera på en ny slipmetod. :D

• Svar 90
  • Visningar 29,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

Så här ser det ut när det är 30% klart. Det blir till att köpa lite vattenslipstenar i morgon.

IMG_0425.jpg

Men målsättningen var att kapa ett frihängande hårstrå innan kvällen är klar så jag tog den sista halvtimmen till att lägga en sekundär ägg på kniven som fick en eggflisa vid härdningen. Stroppad och klar så nöp den ett hår i luften rakt av. :D:ph34r:

IMG_0426.jpg

Publicerat
  • Författare

Köpte en 120/400 sten. Tempot ökade lite men det har tagit mig tre timmar för att komma till 60%. Problemet är att fingerblommorna slits tills dom blöder lite. En liten pinne gör att det blir lättare att lägga tryck även på den tunnaste delen av bladet. :)

IMG_0430-1.jpg

IMG_0432-1.jpg

IMG_0435.jpg

Publicerat

Snacka om hantverk med din slipning,ett tips är en bandslip ;)

Publicerat
  • Författare

Hantverk eller handvärk? Efter 9 timmars slipning så är jag nu imål. 150/400/800/8000/oljat läder blev den slutgiltiga serien.

IMG_0436.jpg

IMG_0437.jpg

IMG_0441.jpg

IMG_0442.jpg

Video på ett frihängande strå.

th_MVI_0452.jpg

:lol:

Publicerat
  • Författare

Nu är den invigd men inte som slöjdkniv. Som en kökskniv. Känns otroligt bra trots att den saknar skaft. :wub:

Publicerat

Det där är en liten tinglig kniv. Vad är det för mått. Skulle passa som nyckelringskniv eller necker :D

Seved

Publicerat
  • Författare

Bladet

Publicerat

Japp :)

Seved

Publicerat
  • Författare

Totalt 14cm, bladet är 6 cm och 2 cm brett. Jag blir tvungen att skruva lite på designen innan det blir en slöjdkniv. Den som ligger längst upp i bilden vid glöden är nog farligt nära perfekt. Denna är mer av en blandning av en skalpell och en skalkniv. Lämpar sig bäst i köket eller som en fältskalpell. Bladet är lite för stort så man tappar lite i moment. Skär dock skinn och kött som smör, läskigt.

Publicerat

Aha, Jag fick för mej att den var lite kortare. Så nyckelringsknivvar den väl lite för lång för. :)

Seved

Publicerat
  • Författare

Jag har nog visat bilder på en som är under 10 cm. Den blir nästa som jag vässar upp när mina fingertoppar läkt. :D

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Tänkte lära mig att tälja pluggar idag.

IMG_0556.jpg

IMG_0557.jpg

IMG_0558.jpg

IMG_0559.jpg

IMG_0561.jpg

Jag provade ene, poppel och valnöt. Poppeln var för mjuk, enen var perfekt men den biten jag hade torkad hade för täta knastar så fibrerna åkte slalom i bitarna. Så det var endast valnöten som gav långa likformiga pluggar.

IMG_0562.jpg

Detta blev första gången jag använde kniven och den skötte sig riktigt bra. Även om den är oskaftad. Faktum är att den hade bättre skär än min mora slöjdkniv. Ska dock stroppa upp båda och göra en jämförelse när min kniv är skaftad. Eggen vekar vara helt opåverkad efter två timmars täljning.

Publicerat

Kul att se att hemmahärdningen funkar bra för dig!

Mina första härdningar är väl lite sådär ojämna men de sista bladen jag gjorde är hur bra som helst, även de rostfria!

Skall få dem testade av Seved någon gång för att se vad man har lyckas med för hårdhet vs. vad man tror att man har :blush:

Publicerat
  • Författare

Denna ligger nog på en bra bit över 62, 64 kanske eller högre att döma av känslan när man slipar den. Men om man hanterar det med varsam hand och stroppa ofta så har man en skrämmande vass kniv. :)

Publicerat
  • Författare

Så. Nu har jag bestämt mig för handtaget. Det blir hemmastabbad björkviril, pluggar av valnöt, och mellanlägg av körsbär.

IMG_0563.jpg

Publicerat

Den ser ju grymt vass ut,väntar ivrigt att få se den färdig.

Publicerat
  • Författare

En pill bit från egenstabben.

IMG_0568.jpg

Riktade bitar.

IMG_0570.jpg

Valnötsslipdam till epoxyn

IMG_0571.jpg

IMG_0572.jpg

Planade bitar i 60, 80, 100

IMG_0574.jpg

Jag hittade på lite valnötsfanér. Så nu blir det valnöt i både mellanlägg och pluggar. :D

IMG_0575.jpg

Min smarta epoxy pasta för sömlösa skarvar.

IMG_0576.jpg

Bitarna i press.

Publicerat
  • Författare

En sliten tumme. Plåstret täcker över ett snitt jag fick när jag skulle motera kniven för borning utan att tejpa eggen. Väldigt korkat.

IMG_0579.jpg

En test bit. Björkviril med valnötsplugg. :D Tror det blir bra detta.

IMG_0586.jpg

Publicerat

Jag är imponerad och nyfiken, bra gjort!

Publicerat

Oj så kul att följa dina projekt,bra jobbat.

http://jeknives.blogspot.com/

Publicerat
  • Författare

IMG_0587.jpg

IMG_0588.jpg

Passformen på pluggarna är otroligt bra. Jag får använda en tving för att dra ur dom :)

Jag vet inte om man får förorda produkter här (tar bort dom om det behövs). Här är i alla fall två märken av slippapper som håller minst dubbelt så hög klass som det bästa man kan köpa på byggvaruhusen.

IMG_0589.jpg

För att behålla symetrin gör jag en liten slipjig av två stickor.

IMG_0590.jpg

Jag filar med metallfil grovlek 2 tills det är plant. Sen 80,100,120,240,320,400,600,1200,2000 papper. Enligt min uppfattning spar man tid på att hoppa små steg.

IMG_0591.jpg

Publicerat
  • Författare

Polerat med för- och efterpoleringskrita eller vad man skall kalla det. Jag har upptäckt att det är lite lurigt att få tag på bra polermedel för en lekman. Den röda kritan färgar något men det kan jag leva med. Jag använder craftomat från optimera som är billigt. Det är dock långt ifrån sista ordet vad det gäller kvalité den färgar lite och känns inte 100% homogen.

IMG_0592.jpg

IMG_0594.jpg

Innan jag satte i pluggarna fick jag dra över dom med 400 papper. Jag ville helt enkelt inte riskera att dom skulle kärva när jag väl satt igång limningen.

IMG_0596.jpg

IMG_0597.jpg

Publicerat
  • Författare

Tackar för de fina kommentarerna. :) Nu är det bara det roligaste kvar. :D

Publicerat
  • Författare

Nu är kniven ute ur pressen. Allt ser ut att ha gått bra. Jag fick använda salubrin i brist på sprit att torka bort epoxyspillet på bladet med och det verkar ha fungerat. :)

Sedan har jag grov täljt bort ca 50% av överskottsmaterialet. Materialet är lite speciellt att tälja i. Det går att hyvla nästan hur tunna skivor som helst men om men täljer mot fibrerna så är det ganska skört. Jag fick använda min frus täljkniv på grund av att vi hade gäster i rummet där mina grejer ligger så det är möjligt att materialet är mer samarbetsvilligt med en bättre kniv.

IMG_0599.jpg

Tyvärr kommer jag inte kunna köra på mer nu efter som vi har gester. :blush: