Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Falkenering

Featured Replies

Publicerat

Jag blev nyligen uppmärksammad på att falkenering (jakt med dresserade falkar) har tagits upp av UNESCO som ett immateriellt kulturarv och skall skyddas. Nu tillhör inte Sverige de länder som räknas upp, de flesta är arabländer men även frankrike ingår. Däremot har sverige nylien anslutit sig till unescos konvention om immateriellt kulturarv.

hur som helst. Detta fick mig att komma ihåg att jag hade lite texter liggande i datorn, texter som handlar om just falkjakt i sverige för länge sedan. Dessa har jag nu lagt upp på min blogg:

03402-BIG.jpg

http://lipoptena.blogspot.com/search/label/falkjakt

Publicerat

Är sedan barnsben fascinerad av rovfåglar och självklart då av falkinering och annan jakt med rovfåglar.

Såg filmen Feather cocaine som gick förra veckan på SVT och kan varmt rekomenedera den!!! Enkelt sammanfattat så kan man säga att fascinationen delas av en hel del männsikor världen över.... Å alla har inte direkt rent mjöl i påsen!!!

Finns säkert på SVT play!

//Jonas

Publicerat

Jag har sett klipp på You tube där de använder örnar att slå på coyote eller Vildhundar av något slag.

Det såg inte helt ok ut i min mening :ph34r:

Publicerat

Falkenering.. jo det va ett stort intresse när jag var mycket, mycket mindre...

En ide och ett intresse o massa lånade böcker o fällbygge senare så blev jag Falkenerare.....

De är sant.. dock va det ingen falk men en ung duvhök som jag fångade och "tämjde"

Den kunde sitta på lungt på handen o kom flygade till handen när jag höll upp den egenhändigt sydda skinnhandsken med en bit kött i.

Fast det va ju i en voljär.....

Hade oxå sytt huva och fixar remmar till fötterna.

Men jag insåg att det inte va korrekt så jag släppte den fri.

Såg henne flera gånger efteråt så det hela gick nog vägen för den vackra fågeln.

Det hela utspelade sig för mer än 30 år sen så jag är rätt säker på att det är preskibierat nu.

Det va korkat o dumt men det va en väldigt häftig upplevelse.

Publicerat

Kanske inte ok numera, men som du säger!

Häftigt att ha varit med om..

Publicerat

finns nåt klipp från Mongoliet på youtube, golden eagle hunting wolf, tror jag det heter.... boskapsherdar som släpper örnar på varg. kansle skule vara nåt här i sverige, en tam örn som hänger i luften ovanför hunden som skydd mot varg och lodjur :wub:

Publicerat

finns nåt klipp från Mongoliet på youtube, golden eagle hunting wolf, tror jag det heter.... boskapsherdar som släpper örnar på varg. kansle skule vara nåt här i sverige, en tam örn som hänger i luften ovanför hunden som skydd mot varg och lodjur :wub:

^_^