Publicerat Mars 25, 201115 yr Hejsan, Jag var inne på sidan jaktfilm.se och skulle kolla runt lite eftersom jag är medlem i deras grupp. Något nytt på webben är aldrig fel! Jag gick då in och kollade på artiklar och fick då läsa den värsta artikel jag läst på länge! Varghatet i Ryssland är ju helt sjukt... Som en liten sammanfattning av artikeln kan jag berätta att de släpade en levande varg som de prejat in mellan en snövall och skotern, bundit fast den med en pinne i munnen för att inte bli biten och sedan släpat ut vargen levande till vägen, och krävde att Jägare skulle skjuta den bundna vargen, vilket han vägrade. Läs gärna artikel som finns här: http://www.jaktfilm.se/articles/ryska-vargen-a-1.html?osCsid=72ae3f95f7bf3c88696b28dda17657aa Vad tycker ni om detta? Jag tycker inte detta är ett dugg acceptabelt! Mvh
Publicerat Mars 25, 201115 yr Om detta nu är som MJ skriver, vilket jag faktiskt inte betvivlar, så är det under all jävla kritik. Det är för mig en gåta hur man kan hata ett djur, oavsett art, som bara gör det den är född till, nämligen att reproducera sig och se till att fylla magen med mat. Att skjuta rovdjur för att de tar tamdjur är helt i sin ordning, men att behandla dem på detta vis, eller som den varg som vart överkörd av skoter, och sen ihjälslagen här i Hälsingland för ett litet tag sen, är helt åt helvete, och tillvägagångssätten förtjänar inget annat än förakt. Det spelar ingen roll hur desperat man känner sig inför rovdjurspolitiken, eller rovdjurstryck, att plåga djur är ett uselt beteende som friska människor håller sig god för att hålla på med, det är bara sjuka jävlar som gör sådant här. Fy fan..
Publicerat Mars 25, 201115 yr Fick höra denna historia på en föreläsning med bland annat Mikael precis innan första licensjakten. Ett sådant här beteende är aldrig aceptabelt men det är tyvär det som är konsekvensen då politiker i städerna skiter fullständigt i folket på landsbygden. Jag fruktar liknande beteenden i Sverige om vi inte får situationen under kontroll, frustration föder hat, hat föder sådant här beteende. Det finns flera liknande historier från ryssland där man plågat vargar till döds. Jag har presenterat denna historia och andra historier för diverse vargjaktsmotsåndare men självklart tror dom inte detta skulle kunna hända i Sverige, här har vi ju koll på vad som händer i byarna. Visst har vi bättre koll än Ryssland men frågan är om vi har tillräckligt bra koll och framförallt spelar det någon roll om vi sätter dit folk om dom börjar bete sig såhär? börjar ett sådant här beteende har väl något gått mycket fel i rovdjurspolitiken?
Publicerat Mars 25, 201115 yr Fick höra denna historia på en föreläsning med bland annat Mikael precis innan första licensjakten. Ett sådant här beteende är aldrig aceptabelt men det är tyvär det som är konsekvensen då politiker i städerna skiter fullständigt i folket på landsbygden. Jag fruktar liknande beteenden i Sverige om vi inte får situationen under kontroll, frustration föder hat, hat föder sådant här beteende. Det finns flera liknande historier från ryssland där man plågat vargar till döds. Jag har presenterat denna historia och andra historier för diverse vargjaktsmotsåndare men självklart tror dom inte detta skulle kunna hända i Sverige, här har vi ju koll på vad som händer i byarna. Visst har vi bättre koll än Ryssland men frågan är om vi har tillräckligt bra koll och framförallt spelar det någon roll om vi sätter dit folk om dom börjar bete sig såhär? börjar ett sådant här beteende har väl något gått mycket fel i rovdjurspolitiken? Visst är det så, desperata människor tar till desperata metoder, sen har vi väl alla olika definitioner på när situationen är desperat. Men att från detta gå till att bedriva rent djurplågeri är en sjuk och föraktfull gärning, och kan aldrig försvaras. Om man nu vill ha bort djuret utan stöd av de lagar och regler som finns, ja men så skjut det då, ett snabbt avslut utan plågor ! Men varför plåga det genom att köra över det med ett fordon, klubba ihjäl det, släpa det efter skoter osv osv ?? Bara tanken på det äcklar mig, och det gör gärningen i Bollnäs och denna historia från Ryssland också..
Publicerat Mars 25, 201115 yr Författare Om detta nu är som MJ skriver, vilket jag faktiskt inte betvivlar, så är det under all jävla kritik. Det är för mig en gåta hur man kan hata ett djur, oavsett art, som bara gör det den är född till, nämligen att reproducera sig och se till att fylla magen med mat. Att skjuta rovdjur för att de tar tamdjur är helt i sin ordning, men att behandla dem på detta vis, eller som den varg som vart överkörd av skoter, och sen ihjälslagen här i Hälsingland för ett litet tag sen, är helt åt helvete, och tillvägagångssätten förtjänar inget annat än förakt. Det spelar ingen roll hur desperat man känner sig inför rovdjurspolitiken, eller rovdjurstryck, att plåga djur är ett uselt beteende som friska människor håller sig god för att hålla på med, det är bara sjuka jävlar som gör sådant här. Fy fan.. Håller helt klart med! Totalt oacceptabelt! Jag vet flera bekanta som säger sig hata vargen, men de enligt min analys verkar hata rovdjurspolitiken istället. Jag håller med det som Teffek skrev, att frustration föder hat, hat föder sådant beteende. Men det är fortfarande inte accepterat. Ryssland borde ställas inför EU om sådan typ av jakt fortsätter att bedrivas. Fick höra denna historia på en föreläsning med bland annat Mikael precis innan första licensjakten. Ett sådant här beteende är aldrig aceptabelt men det är tyvär det som är konsekvensen då politiker i städerna skiter fullständigt i folket på landsbygden. Jag fruktar liknande beteenden i Sverige om vi inte får situationen under kontroll, frustration föder hat, hat föder sådant här beteende. Det finns flera liknande historier från ryssland där man plågat vargar till döds. Jag har presenterat denna historia och andra historier för diverse vargjaktsmotsåndare men självklart tror dom inte detta skulle kunna hända i Sverige, här har vi ju koll på vad som händer i byarna. Visst har vi bättre koll än Ryssland men frågan är om vi har tillräckligt bra koll och framförallt spelar det någon roll om vi sätter dit folk om dom börjar bete sig såhär? börjar ett sådant här beteende har väl något gått mycket fel i rovdjurspolitiken? Självklart tror jag att sådant skulle kunna hända i Sverige, det är nog ingen skillnad på oss och ryssarna. Precis som Hitler så tror jag nog att frustrerat folk tillslut kan börja bedriva djurplågeri, där det i Hitlers fall handlade om ekonomisk kris och gaskammare istället... Borde inte Ryssland ta han om sådant? Kunna använda rovdjurspolitik så ett sätt som kan få jägarna att sluta upp med sånt? Mvh
Publicerat Mars 25, 201115 yr Mrmarlin, jag kan inte annat än hålla med dig, mitt inlägg är inte för att försvara ett sådant här beteende. Men vi måste förstå vad som framkallar sådana här beteende om vi ska hindra att det sker i Sverige. Det finns folk inom jägarkåren redan idag som tycker att sådant här beteende är helt okej, jag hörde under föreläsningen folk som sa "rätt åt dom" då vargen släpades fram på skotern och kommentarer som "vargen är inget djur, den förjänar detta". Sådana kommentarer fick mig att inse hur illa situationen i Sverige redan är.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Mrmarlin, jag kan inte annat än hålla med dig, mitt inlägg är inte för att försvara ett sådant här beteende. Men vi måste förstå vad som framkallar sådana här beteende om vi ska hindra att det sker i Sverige. Det finns folk inom jägarkåren redan idag som tycker att sådant här beteende är helt okej, jag hörde under föreläsningen folk som sa "rätt åt dom" då vargen släpades fram på skotern och kommentarer som "vargen är inget djur, den förjänar detta". Sådana kommentarer fick mig att inse hur illa situationen i Sverige redan är. Ingen fara, jag förstod vad du menade, jag förstärkte det bara genom mitt inlägg. Ja alltså, hur lågt vissa kan sjunka även i det här landet insåg man ju genom det som hände vargen i Bollnäs, och när man läser vissa av kommentarerna på J&J hemsida, så funderar man ju hur fan det är ställt med en del människor.. "Mördarmaskin", "Lustmördare", "Parasit", "Odjur", "Helveteshund" osv, är ju inga ovanliga benämningar på främst vargen i de kommentarerna. Jag menar...va fan ??? Är det vuxna tänkande människor som uttrycker sig på det viset? Skrämmande.. Jag skulle inte tveka en sekund på att dräpa ett rovdjur som ger sig på mina hundar eller nått annat av mina djur, men inte sjutton skulle jag hata djuret i fråga för det, och inte skulle jag plåga det för det, för vari ligger orsaken till att hata det?
Publicerat Mars 25, 201115 yr Helt jävla ******... Jag skulle klappat ner idioten o bundit ihop fanstyget o släpat han efter skotern.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Ingen fara, jag förstod vad du menade, jag förstärkte det bara genom mitt inlägg. Ja alltså, hur lågt vissa kan sjunka även i det här landet insåg man ju genom det som hände vargen i Bollnäs, och när man läser vissa av kommentarerna på J&J hemsida, så funderar man ju hur fan det är ställt med en del människor.. "Mördarmaskin", "Lustmördare", "Parasit", "Odjur", "Helveteshund" osv, är ju inga ovanliga benämningar på främst vargen i de kommentarerna. Jag menar...va fan ??? Är det vuxna tänkande människor som uttrycker sig på det viset? Skrämmande.. Jag skulle inte tveka en sekund på att dräpa ett rovdjur som ger sig på mina hundar eller nått annat av mina djur, men inte sjutton skulle jag hata djuret i fråga för det, och inte skulle jag plåga det för det, för vari ligger orsaken till att hata det? Bra, kände mig lite tveksam bara så ville klargöra för säkerhets skull. Hatet ligger nog mest i frustrationen över dom problem djuret ställer till. Även om jag själv absolut inte är varghatare så har jag då svurit över vargen då jag skrapat ihop resterna av får som dödats av varg. Nu är det ju långt mellan att svära över vargen då man städar upp efter den och göra såhär men jag tror endå att det är där någonstans det börjar och sedan växer det och finns då en omgivning som acepterar det hela (som i ryssland) så det får växa ostört kommer man tillslut till det blinda hat som visas i artikeln. Där tror jag licensjakten gör nytta, varghatarna som tycker detta beteende är rätt kommer vi aldrig att ändra på, däremot deras omgivning. Om det inte finns något förtroende för rovdjurspolitiken i deras omgivning vinner dom såklart stöd i sitt hat vilket aldrig är bra och ökar risken för sådana här handlingar, klart du hellre plågar en varg och din omgivning älskar dig för det än om den hatar dig för det. Litet Tillägg Alex Jag tror inte att Rysslans politiker bryr sig om vargen eller hela situationen ute i skogarna, det är väl en del av problemet. Sedan handlar det här också om byar långt ute i skogen dit det inte finns några vägar, ingen el, inget avlopp. Att besöka dessa byar är för att citera några jag pratat med som gjort det "som att kastas 1000 år bakåt i tiden", staten har inte ens koll på alla som bor därute, ibland inte ens att byarna existerar så det är ju också betydligt svårare att göra något åt saken än vad det är i sverige där det inte finns byar man måste ta helikopter eller hundspann till. Jag tror fortfarande att vi har långt kvar innan situationen är som i ryssland där man i vissa byar kan släpa in en ihopbuntad varg på bygatan och bli hyllad av en folkmassa som spottar och sparkar på vargen, men inte är det omöjligt att det sker även här, det är därför vi måste få till en vettig rovdjurspolitik istället för det käbbel som är nu.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Finner inga ord som är lämliga för att visas på nätet just nu. Har hör talas om det där tidigare vet inte var det var men blev lika förbannan då som nu.Man ska inte hata Vargen utan den politik som förs när det gäller vargjakten.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Hejsan, Jag var inne på sidan jaktfilm.se och skulle kolla runt lite eftersom jag är medlem i deras grupp. Något nytt på webben är aldrig fel! Jag gick då in och kollade på artiklar och fick då läsa den värsta artikel jag läst på länge! Varghatet i Ryssland är ju helt sjukt... Som en liten sammanfattning av artikeln kan jag berätta att de släpade en levande varg som de prejat in mellan en snövall och skotern, bundit fast den med en pinne i munnen för att inte bli biten och sedan släpat ut vargen levande till vägen för att sedan låta Mikael Jägare skjuta den. Läs gärna artikel som finns här: http://www.jaktfilm.se/articles/ryska-vargen-a-1.html?osCsid=72ae3f95f7bf3c88696b28dda17657aa Vad tycker ni om detta? Jag tycker inte detta är ett dugg acceptabelt! Mvh Jag läste den för några år sedan, innan den "huxflux" försvann av "censuriska" skäl. Jag skäms för hur illa människor kan uppföra sig i vår natur. Man får ALDRIG straffa djur för deras naturliga beteende. Varg/rovdjur ska jagas på samma etiska och moraliska sätt som människan gör med gräsätarna.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Det är inte särskilt länge sedan våra förfäder tänkte i liknande banor, Strykninkryddade köttstycken m,m. Det finns ju de som ställer ut tomfat fällor osv fortfarande, så även Svedala har kvar ett ruttet tänk i vissa kretsar, hoppas bara att polisen bland andra kan få bukt med detta, ett sätt är ju att göra riktig jakt på fler djur legitim i större utsträckning, så kanske rovdjuren kan bli accepterade lite lättare.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Vidrigt och för mig helt oacceptabelt! Samtidigt kan inte jag döma människor i en egen situation agerar på ett problem...
Publicerat Mars 25, 201115 yr Författare Helt jävla ******... Jag skulle klappat ner idioten o bundit ihop fanstyget o släpat han efter skotern. 1+ Bra, kände mig lite tveksam bara så ville klargöra för säkerhets skull. Hatet ligger nog mest i frustrationen över dom problem djuret ställer till. Även om jag själv absolut inte är varghatare så har jag då svurit över vargen då jag skrapat ihop resterna av får som dödats av varg. Nu är det ju långt mellan att svära över vargen då man städar upp efter den och göra såhär men jag tror endå att det är där någonstans det börjar och sedan växer det och finns då en omgivning som acepterar det hela (som i ryssland) så det får växa ostört kommer man tillslut till det blinda hat som visas i artikeln. Där tror jag licensjakten gör nytta, varghatarna som tycker detta beteende är rätt kommer vi aldrig att ändra på, däremot deras omgivning. Om det inte finns något förtroende för rovdjurspolitiken i deras omgivning vinner dom såklart stöd i sitt hat vilket aldrig är bra och ökar risken för sådana här handlingar, klart du hellre plågar en varg och din omgivning älskar dig för det än om den hatar dig för det. Litet Tillägg Alex Jag tror inte att Rysslans politiker bryr sig om vargen eller hela situationen ute i skogarna, det är väl en del av problemet. Sedan handlar det här också om byar långt ute i skogen dit det inte finns några vägar, ingen el, inget avlopp. Att besöka dessa byar är för att citera några jag pratat med som gjort det "som att kastas 1000 år bakåt i tiden", staten har inte ens koll på alla som bor därute, ibland inte ens att byarna existerar så det är ju också betydligt svårare att göra något åt saken än vad det är i sverige där det inte finns byar man måste ta helikopter eller hundspann till. Jag tror fortfarande att vi har långt kvar innan situationen är som i ryssland där man i vissa byar kan släpa in en ihopbuntad varg på bygatan och bli hyllad av en folkmassa som spottar och sparkar på vargen, men inte är det omöjligt att det sker även här, det är därför vi måste få till en vettig rovdjurspolitik istället för det käbbel som är nu. Har inte mycket kunskap om landet Ryssland. Men det du säger låter helt rätt i mina öron. Väldigt synd är det i alla fall. Om staten har så lite koll finns det ju ingen chans att sätta stopp för detta djurplågeri. En vettig rovsdjurspolitik låter helt strålande. Jag tror själv att acceptansen skulle öka om denna förbättrades. Jag är själv lite rädd för vargen då den i två dagar sprang runt utanför husknuten här i Östergötland. Vill inte släppa ut hunden som vi brukar på morgonen och sedan få höra ett ylande... Men som sagt, det är nog inte vargen det är fel på utan politiken rörande vargen. Tror också att ersättningen för dödat boskap borde höjas då den idag knappt täcker ett djur... Jakt handlar för mig om ETIK med stora bokstäver. Det är den första byggstenen man får lära sig i jägarskolan. All jakt ska bedrivas på ett sådant sätt som minimerar djurets lidande. Jag läste den för några år sedan, innan den "huxflux" försvann av "censuriska" skäl. Jag skäms för hur illa människor kan uppföra sig i vår natur. Man får ALDRIG straffa djur för deras naturliga beteende. Varg/rovdjur ska jagas på samma etiska och moraliska sätt som människan gör med gräsätarna. 1+
Publicerat Mars 26, 201115 yr Det är inte särskilt länge sedan våra förfäder tänkte i liknande banor, Strykninkryddade köttstycken m,m. Det finns ju de som ställer ut tomfat fällor osv fortfarande, så även Svedala har kvar ett ruttet tänk i vissa kretsar, hoppas bara att polisen bland andra kan få bukt med detta, ett sätt är ju att göra riktig jakt på fler djur legitim i större utsträckning, så kanske rovdjuren kan bli accepterade lite lättare. Här måste ju jägarna bli lite självsanerande också. Vi är ute i skogarna mycket, vi får ofta se och höra mycket mer än andra om dessa saker och det måste vi vidarebefodra till polisen så att dom kan göra sin del. Vidrigt och för mig helt oacceptabelt! Samtidigt kan inte jag döma människor i en egen situation agerar på ett problem... Fast man kan ju agera på ett problem på andra sätt än att plåga djuren. Att plåga djuren löser inte problemet. Tjuvjakt är en sak i en desperat situation men djurplågeri är en helt annan.