Publicerat Juli 24, 200619 yr Jag har tidigare använt min pump MOSBBERGER 835 ULTI-MAG 12x89 ;D Men den har fåt stå till baka till föremån för drillingen :D16/16-11,15x65 R Express Då jag har haft rådjur betandes på avstånd melan 35-70m :-[
Publicerat Juli 24, 200619 yr Har en gammal Merkel 8 samt en Tikka 12/222 med hane. Lite omoderna men funkar finfint för mig =)
Publicerat Juli 25, 200619 yr När jag använder hagelbössan jagar jag sjöfågel, och då med min Franchi halvautomat i cal 12. För rådjursjakt osv. använder jag kombin. Jag har även en svs men den använder jag sällan. Mvh MA
Publicerat Juli 25, 200619 yr Har en hagelbock i cal 12. Som endast plockas fram till 1 veckas ripjakt per år och lite lerduve skytte.
Publicerat Juli 25, 200619 yr Har lite på omväxling nu på G när det gäller hagelvapnen, köpt en Beretta 687 modell V till finjakten och vad det nu blir. Håller på att lära mej skjuta med bössan och fixa till kolven så den passar. Är inte helt hemma än men det kan nog bli bra.. Sen har jag en Benelli Centro och en Fabarm Gamma (halvautomat och bock) och båda ska väck är det tänkt. Ska byta ut dem mot en Benelli Comfort med syntet stock så fort jag får pris på nya bössan..Har aldrig trängre borrning i någon av bössorna än halv choke förövrigt... Mvh! Ok uppdatering! 687:an verkar funka rätt ok med orginalkolven, har taggat ned ambitionerna att fixa kolven något. Tror dock det behövs så jag får nog tänka om där dessvärre. Det som tar emot är att man inte gärna sätter raspen i kolvträt, det är högpolerat med ngn specialolja och den är rätt snygg, går det att få den lika snygg efter ett ingrepp med rasp? Benellin är såld, nya ägaren ringde idag och berättade att han fått licensen. Ska göra den ren och skicka den så fort pengarna landat på kontot. Haft en Benelli Comfort hemma nu i en månad ca och jag måste nog inse, dessvärre, att jag är liiite Mr Mauser skadad :- :'( :- ;D Skruvat i och använt både tre kvarts borrning och full choke och jag måste nog säga att jag vid några tillfälllen haft rätt goda resultat med dessa borrningar. Morgonen med fullchoke var iofs ingen höjdare, har så svårt att skjuta då man inte får stå vettigt utan då låg man smetad utmed marken och försökte pilla ned fågeln från liggande/sittande ställning och det gick inget bra. Likaså de fåglar man fick in på under 15 meter, skitknepigt. Klöv en mås i tu faktiskt och det är väl inte så lyckat. Däremot, då man fick stå bra och trutarna seglade in på långa håll så gick det skitbra! Lyckades tom få den luttrade Ripjägaren att utbrista WOW! då jag plockade ned en riktigt riktigt hög trut! Där kände jag att full trångborrning kom helt till sin rätt.. Sen en morgon under uven med trekvarts borrning, där gick allt ännu bättre faktiskt! Där fick man stå upp hela tiden och då kändes det faktiskt som om man tog allt.. Så nu får trekvart tuben sitta i ett tag.. Mvh!
Publicerat Juli 25, 200619 yr Haft en Benelli Comfort hemma nu i en månad ca och jag måste nog inse, dessvärre, att jag är liiite Mr Mauser skadad :- :'( :- ;D Se där ;D en till i de för evigt förtappades skara /Micke
Publicerat Juli 25, 200619 yr Sorry Micke ;D ;D ;D Gjorde storrengörning på Centron nu som ska skickas i morgon eller nåt. Inventerade choke innehavet och insåg att det satt en halvtub i Comforten.. Det var alltså den som satt i den sista morgonen då precis allt trillade ;D Testade iofs inte då någon riktig långhållstrut.. Skit samma, ska iaf fortsätta testa.. dock knepigt att skruva i full trångborrning i ny bössa och ställa sig och förvänta sig att det ska vara lätt att pilla ned kajor och skrattmås på under 15 meters håll.. Några av dem hade man lika gärna kunnat dra på med slugg.. Någon som har stenkoll på slutstyckets invändiga uppbyggnad här när det gäller Benelli? Rivit slutstycket på den gamla för första gången och det var läskigt, fick man alla prylar på plats igen månde? ;D Mvh!
Publicerat Augusti 3, 200619 yr Jagar mest med en browning ultra 12, kört med skeet chokerna nu i ett par år räcker gått och väl till åt mig på jakt. Har en whinchester 101 featherweight med fast borrning cyl och 1/4, ett riktigt bra flyktskyttevapen och är inte så tungt. Hade som första vapen en berretta s55, ett bra vapen men gav bort den. Nu när man skjuter Browning blir det nog aldrig mer en berretta ;D
Publicerat Augusti 4, 200619 yr Kombin kal 7x57r /12 används till 98 % funkar i alla lägen 8) ( även när grisen sticker fram trynet ). Denna kanske inte få räknas med här !!! Som ren spridare används en Berretta 686 ( står tyvär mest i skåpet och samlar damm ) Kal 12. Har faktiskt testat att jaga med en annan kombi jag har med kal 22 magnum / 20 .. Möjligtvis att man får korta ner avståndet något med denna kaliber, men nog f_n funkar den också bra så kaliber 12 / 20 tja skulle nog hålla något mer på 12 men men ............
Publicerat Augusti 11, 200619 yr Har 2 Beretta en mod 626 och en halvauto 301 + browning425, Beretta 626 svs använder ja mest är enkeltryck på den pistolkolv ejektor funkar fint mvh affe
Publicerat Augusti 28, 200619 yr En Valmet kal.12,får nog stå för det mesta,håller sen på o bråkar med en bernadelli kal.20,vi är inte riktigt kompisar än.......
Publicerat Augusti 29, 200619 yr Denna säsong blir det en J.P Sauer & Sohn sbs kal 12 som följer med på ripfjället
Publicerat Augusti 29, 200619 yr Efter mycket testande och bytande så har jag (nog) hittat bössan som ska följa mig genom livet, en Beretta UL. /Peter
Publicerat Augusti 29, 200619 yr Har en Baikal 327STE för tillfället. Fick den efter jägarexamen för 15 år sen, men funderar starkt på att byta. Har mest använt den vid lerduvejakt. Halv och trekvarts borrning. Ejektorerna har jag kopplat ur. Skulle vilja provskjuta en pump för att känna känslan, men har inte haft tillfälle till det än.
Publicerat September 8, 200619 yr Har lite på omväxling nu på G när det gäller hagelvapnen, köpt en Beretta 687 modell V till finjakten och vad det nu blir. Håller på att lära mej skjuta med bössan och fixa till kolven så den passar. Är inte helt hemma än men det kan nog bli bra.. Sen har jag en Benelli Centro och en Fabarm Gamma (halvautomat och bock) och båda ska väck är det tänkt. Ska byta ut dem mot en Benelli Comfort med syntet stock så fort jag får pris på nya bössan.. Jaha visade sig vara lite lite för svårt att skiljas från gamla bocken. Den är en utmärkt träskbössa nu mera, använder den på all efterapportering där slitaget via saltvatten är påtagligt. Comforten är rejält invigd, stortrivs med den! Håller på att samla mod till att börja slipa kolvkammen på nya bocken, det är inte många mm som ska väck men det tar emot.. Mvh!
Publicerat September 9, 200619 yr Uppdaterar lite Min garderob nu och känner mig mycket nöjd 1. Hagelgevär, pump Remington 870 police Magnum med en 66 tums ventlierad pipa (skjuter som en gud med denna) 2. Tikka modell 65 i 6,5x55 i mkt fint skick, skitkikare Tasco 3-9*40 i tikkas låga fästen (rådjur, räv,toppfågel mm) 3. Anchutz 1515-1516 tror ja den heter, deluxe? (nyaste modellen) jaja 22 Magnum i alla fall, stålfästen och en Leupold VXI 3-9*40 till allt smått (Skjuter som en gud denna med) Som de känns nu behöver jag inget mer men man vet ju aldrig ;D
Publicerat September 9, 200619 yr Tikka T3 Batteau 30-06 Bernadelli sbs .20 HDF 22mag. På ingående Remington VLS .308 W.+ en studsare i "Afrikakaliber" när lämpligt objekt hittas...
Publicerat December 5, 200619 yr Så fort den är hemkommen så en enklskottare, Winchester 370 i kaliber .410. Har en 12:a också. Men då man skall välja så är det .410 som används...
Publicerat December 6, 200619 yr Jag böt nyss in 12an mot en Beretta 687 i cal 20. Snacka om att gå imot strömmen, men har man begär så har man. ;D
Publicerat December 23, 200619 yr Har använt kaliber 20 Browning superposed (ja, egentligen en japan 425) en tid nu, dess före en nästan oskjutbar Merkel 8 i samma kaliber. Före dessa kaliber 12 av olika typ. Nu är jag på väg att byta tillbaks till kaliber 12. Irrationellt och omotiverat att välja en sådan märklig kaliber, jag vet. Dock står det fördelar att skaffa: lättare att köpa min övningsammunition, mina lätta önskeladdningar och alternativhagel om det skulle tarvas. På den öppna licensen står förutom kaliber 12 även "Beretta". Hoppas bara jag inte ramlar på något annat när jag under (januari?) ämnar mig ner till stora-affären för att realiser vansinnigheterna. Just nu betyder Beretta en 471 sida vid sida med snyggt kolvträ. Väl framme kan det bli en 682:a av äldre modell. Hmmm...
Publicerat December 23, 200619 yr Jag kör med en Browning 425 nordic 12, haft den i lite över ett år nu och jag gillar den väldigt mycket. Jagar allt från ripa,tjäder till lerduvor med den. Före denne så jagade med min fars gamla sbs, 16 så klart! 8) Och skulle gärna skaffa en 16 eller 20 sbs nån gång, hade vart fint till ripa.
Publicerat December 29, 200619 yr jag kör med min nyköpta benelli super m1 kal:12 kombin 20 kal fast det endast en hagelpipa jag kör med 6or till fågel, 1,2,3,4 or till päls jakten i 20gan us 4,5 samme
Publicerat December 29, 200619 yr i gömslet eller på pass en browning bps stalker pump kal 12 kommer aldrig att sälja den bössan den har allt. när jag går mycket tar jag min gamla sauer&sohn kal 12.