Publicerat Mars 31, 201115 yr Det är till att börja bli petig här på forumet! Bara för att du skrev det där med pinsen,började jag också att titta lite närmre på det du påpekade. Och det stämmer faktiskt,dom sitter inte lika. Själv hade jag velat satt dit dom lika,men jag hade förmodligen gjort lika dant. I stundens hetta hade jag inte tänkt på att det ska vara så förrän dom redan varit ditpressade. När jag sedan synade kniven till sin "spets" såg jag något som ser ut som en skada på eggen på nedre bilden. Jag vill bara tala om att det är faktiskt ingen lek att lägga ut en kniv här längre. Alla duktiga knivmakare som finns här nu, gör det riktigt läskigt att visa upp sitt alster. Det är många erkännt duktiga ögon som synar allt som visas här på forumet. Det här forumet har väl verkligen blommat upp den sista tiden med många nya och gamla knivmakare. Det gör att det blir hög klass på knivarna och många fina alster att vila ögonen på. Det tycker vi om. Kniven är otroligt fin K-E.Bara så att du vet det. Och sist vill jag bara säga att, ett hantverk är inte perfekt,men förbaskat nära. Over And Out Nicke (Lilltysken) Det borde va en skild tråd för oss som är nybörjare för att skilja agnarna från vetet, jag tror inte det är en skada på bladet, K-E skulle inte lägga ner sånt jobb på ett skadat blad tror jag.Ljuset vid fotografering kan ställa till riktiga spratt själv har jag sett mycket underligt på mina knivfoton som inte finns i verkligheten som sprickor fläckar mm.
Publicerat Mars 31, 201115 yr Det är till att börja bli petig här på forumet! Vi bara strävar till att förbättra oss och många av oss kommer bara från "användarna" så vi har inte riktigt koll på linjer, kombinationer, material osv så det är därför vi frågar så mycket MEN, vad är det som gör ett hantverk unikt? Jo, det finns bara EN av just det exemplaret och alla är handgjorda vilket ger sin prägel och är värt 100 gånger mer än 50000 exakt lika unisona kopior! Jag skall använda mina första mosaik pins om en vecka eller så och jag undrade om det var viktigt eller ej... Kniven är brutalt grym och unik och du lär få en stor påse pengar om du skulle få för dig att sälja den!
Publicerat Mars 31, 201115 yr Bra ord från alla o tänkvärda. Tänkte det som ser ut som skada på bladet. Kan vara ett foto fel eller så har man sluntit lite med något verktyg o tro mig det händer. Men jag vet också att Om det är en skada så är det inget som Kalle inte skulle fixa . Aldrig att han skulle skicka iväg en kniv till någon utan att fixa det först o det är inte så svårt att fixa :-) mvh Kimmo
Publicerat Mars 31, 201115 yr Det borde va en skild tråd för oss som är nybörjare för att skilja agnarna från vetet... Just styrkan här är väl att amatörer och proffs kan samlas och titta på varandras knivar samt ge och få tips! Detta forumet består till mer eller mindre av 100% knivbrukare och vi kanske har en massa input på knivmakeriet. När vi sedan börjar testa göra egna knivar med hjälp av proffsen här så får vi sjukt mycket feedback på båda bra och mindre bra saker och det är då man verkligen lär sig! Sedan kan en amatör göra riktigt bra knivar av mycket hög kvalitet, det har vi redan sett prov på här på forumet, men vi kanske inte är lika snabba och får göra om saker ibland Jaktsidan - världens snällaste knivforum? Dessutom kan man här visa upp de mest mysko alster och alltid finns det någon som ser tjusningen i den och hejjar på en! Sedan har jag funderat på det här med proffs och amatör... Tittade på en film med en japansk smed som inte hade gjort annat än just smida knivblad i hela sitt liv. Nu var han en bra bit över 80 år och han tyckte fortfarande inte att han var fullärd Så med det i åtanke kommer jag att vara knivamatör till den dagen jag dör men jag hade i alla fall jävligt kul på vägen!
Publicerat Mars 31, 201115 yr Författare Hejsan! Kul med diskussion och det har väckts många funderingar från er input i den här tråden. Först vill jag tacka för alla svar, det uppskattas med feedback. Tänkte försöka svara på frågor och spinna vidare på en del funderingar. Först detta nmed mosaicpinsen. I det här fallet tror jag att det kan vara väldigt svårt att skapa en rät linje mellan 2st i mönstret fyrkantiga pins då allt runtomkring är böjt och innehåller diverse kurvor. Det skulle nog bryta sig i ögat, en oharmonisk "osynlig" rät linje mellan 2 pins då ögat inte har en rät referens. Att istället följa ryggen gör att pinsen tiltar iallafall, och i det fallet är det än värre att få dom räta vid limmningen. I mitt fall är inte skalorna färdigformade när jag limmar, utan jag har bara grova riktlinjer inritade på skalorna för att se var jag har marginalerna någonstans. Samtidigt gör jag pinsen exakt så tjocka som totala tjockleken av "paketet" för att fritt kunna välja var limtvingarna skall placeras utan att behöva bli styrd av utstickande pins. Om jag inte har något att ta i, kan jag inte heller justera linjen i efterhand. MEN tanken är att man kan ju också välja symmetriska i mönstret runda pins, som det faktiskt inte spelar någon roll hur de vrids. Jag brukar välja de runda, men nu var det kris på pins i sverige, och det enda jag fick tag på hade fyrkantigt mönster. MEN IGEN, jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att göra mönster symmetriskt mellan pinsen! Sedan vad gäller bladet, när jag la upp bilderna såg jag deformationen på bilden och rusade naturligtvis upp med andan i halsen, livrädd att jag sabbat något utan att märkt det. Naturligtvis var det lungt, inget fel på bladet det är bara ljuset och en reflex i bilden som ställer till det. Men det är många som påtalat det, så jag får nog lägga ut nya bilder så inte mina inkorgar fylls av oroliga spekulanter Vidare proffs och amatörer frågan, jag håller med Wizard om det där med japanska smeder som aldrig blir fullärda. Det är ju faktiskt så att alla befinner sig på sin nmivå men vägen dit är inte liktydig för alla. Alla har sina tips och trix, använt sig av olika metoder för att uppnå liknande resultat och det finns ALLTID saker att finna hos andra som man själv kan använda sig av för att antingen förenkla för sig själv, eller bara fungera som utmaning i strävan after förnyelse eller andra aspekter. Så jag tycker absolut att alla passar tillsammans, det är i det stora som utveckling och gemenskap frodas, och även kan mynna ut i andra bra saker som att man faktiskt kan få lite pushning att våga visa sina alster. Det är ju faktiskt Du som skapat något som skall vara nöjd, inte betraktaren. För om du hela tiden gör som andra vill, finner du inte dig själv lika lätt. Bara mina 5 öre. Jag tror jag fick med allt nu, och som sagt det skulle vara kul att träffas IRL. Kanske det kan mynna ut i knivbyggarträffar på en mer regelbunden basis, jag misstänker att många av oss bor mellan Halmstad, Varberg, Kungsbacka samt inåt landet och det är ju faktiskt inte så långt om man hittar något i mitten Kanske kursverksamhet eller bara samlas och slöjda och passa på att byta erfarenheter?! Ja vem vet var det kan sluta! Det märkliga i detta är att kniven redan har spekulanter, innan jag lagt ut den. Så jag står i valet och kvalet att antingen låta den gå nu, och bygga en ny Dolphin till Nääs, eller behålla den och låta den agera "bordsstoppare" för mönstret är verkligen speciellt. Denna i kombination med en Shark "Green Forrest" samt en Orcas "Red Dawn" kan man av bara namnen att döma, få en bild om vad de övriga i knivserien kommer att ha för färger i skalorna Mvh / Karl-Erik
Publicerat Mars 31, 201115 yr Mycket bra skrivet Kalle. Det är inte lätt med möstret i pinsena. Själv tycker jag det passar bra när det inte pekar åt exact samma håll . Det är ju detta som gör ett hant verk unikt :-) Vad bra att det inte var en skada på bladet, misstänkte att det är fotona som fövränger. O hade det varit det så vet jag att du Kalle hade fixat det lätt. Du har ju hållit på ett bra tag nu så dylika saker är ju inget problem att fixa Ha de gött Kalle o mer fina kniv bilder på knivar du gör . mvh Kimmo
Publicerat Mars 31, 201115 yr Hejsan Kalle ! den blev ju sketanssnygg jag som är en sucker för trä som har liv i sig gillar denna skarpt. riktigt najs mina 5 öre om pinnsen är att det är bra att dom inte är i liv (lod) för då låter man mönstret i trädet komma fram o bestämma o det är ju det man vill. nu när dom är så kallat ett kvarts varv ifrån varandra blir dom i ögat oregelbundna och blir bara dekoration. om dom sitter i linje så bestämmer pinnsen vad som är rakt (lod) på kniven o har man då fått dom det minsta lilla snett så kommer man att reta ihjäl sig på de samt man ser inte det fina mönstret i träet. nog om det. men en knivpysselträff är ju en gammal gammal tradition här på forumet som inte har gått av stapeln än men att träffas o visa,byta,snacka,grilla,tippsa,brottas,dricka öl,informera och bara umgås är ju inte fel. får man gissa på en svart knivslida med sömmen fram kanske ? ha det bäst Eas
Publicerat April 3, 201115 yr Författare Tack för alla kommentarer! Här kommer kniven med sin slida. Mvh / Karl-Erik
Publicerat April 3, 201115 yr Satan i gatan vilken slira du matchade kniven med!!! Stående ovationer från min sida i alla fall Har du använt blå narvsvärta eller någon form av bets? Hur som haver matchar färgen perfekt!
Publicerat April 3, 201115 yr Jag är mållös... Kommer inte på något att säga alls... så jävla vettlöst vackert!! Kom visst på något att säga ändå... I'm in löööv!
Publicerat April 3, 201115 yr Instämmer. Hur ser baksidan ut. Sen får du göra lite byggtrådar för man blir ju nyfiken.
Publicerat April 3, 201115 yr Håller med alla andra som redan uttalat sig...helt otroligt! Gillar hur du gjorde säkringen
Publicerat April 4, 201115 yr En stilla undran infinner sig...Vad får jag betala för den ? Om den är till salu vill säga ? /M
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Tack för responsen! Färgen på slidan har satt sig ordentligt, blev riktigt bra om jag får säga det själv Angående byggtrådar, jag tänker idag faktiskt uppdatera min knivblog med en massa projekt jag inte hunnit lägga upp, och där finns bland annat en beskrivning på hur jag gör en liknande slida, fast med sidorna hela vägen upp i detalj. Jag hoppas jag får ork att fixa det, har varit hemma och vabbat med sjuka barn flera dagar, och det är inte för utan att man känner sig lite krasslig själv. Till salu och pris ja, jag har planer på att ta med den till Nääs, och där blir den naturligtvis till salu. Jag har haft tankar på att eventuellt sälja den innan för att skrapa ihop lite resepengar då flera intressenter hört av sig, men jag tror den iallafall får följa med till Nääs. Priset har jag inte spikat 100 ännu, "standard" modellerna av dessa bushie knivar brukar gå för mellan 1600-1800 med vanliga skalor och helt släta slidor utan dekoration. Denna och de övriga 2 jag skall ta med (1 Shark och en Orcas) kommer att hamna över 2000, men under 2300 tror jag Mvh / Karl-Erik
Publicerat Maj 7, 201114 yr riktigt hållt tummarna att denna inte vart såld i nääs och se vikken tur kommer bli en fin kniv serie Kalle Tack