Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseknoens lillebror

Featured Replies

Publicerat

Min lilla 9.3a som jag i en egen projekttråd kallat Griseknoen, ska få sällskap av en kniv. Denna kniven blir lika oortodox som bössan. Jag kapade stocken på bössan och har sparat kapbitarna, hela tiden med ett knivskaft i åtanke. Träet är ju bara skivor så det blir mycket mellanlägg. Bössan är röd så självklart blir mellanläggen röd vulcanfiber. Lite älghorn från min första tjur och någon tennbit blir det såklart också. Kanske inte den snyggaste kniven i skåpet, men det blir en kniv som kommer att användas flitigt.

Bladet så? Ett DA-blad i AEB-L med filework.

Bilder kommer ;)

Publicerat

Spännande :)

Publicerat

Kanoners!!!

Har själv funderat på att ringa Sako och höra om jag kan få någon spillbit av min gråa laminerade stock för att göra en matchad kniv :blush:

Så då är det inte denna kniven du skall ha till tävlingen då ;)

Publicerat
  • Författare

Så då är det inte denna kniven du skall ha till tävlingen då ;)

Nope, den blir mer Svensk ^_^

Publicerat

Nope, den blir mer Svensk ^_^

Haha, mer svensk? Måste bli gjord av Ikeas bokhylla Billy då? :P

Publicerat

Haha, mer svensk? Måste bli gjord av Ikeas bokhylla Billy då? :P

:lol:

Publicerat

den kommer ju bli kanoners :D

och Dan´s blad e grymt fina tycker jag. har 2 st på g till mig själv.

hmm . Rödrandig stockkniv ?

Ha det najs

Eas

Publicerat
  • Författare

Bandsåg is tha shit :wub:

Efter det jobbar jag vidare med rasp och fil.

Jag tog av tejpen på bladet bara för att kolla och blir då lättare förtvivlad. Bladet har glidit i tejpen då jag pressade ihop skaftet. Det är en glipa på en mm mellan skaft och blad. Skitirriterande men det är för sent at göra någonting med det nu. :(

Publicerat

Bandsåg is tha shit :wub:

Efter det jobbar jag vidare med rasp och fil.

Jag tog av tejpen på bladet bara för att kolla och blir då lättare förtvivlad. Bladet har glidit i tejpen då jag pressade ihop skaftet. Det är en glipa på en mm mellan skaft och blad. Skitirriterande men det är för sent at göra någonting med det nu. :(

Är det i framkant som bladet har tryckts ut?

Jag har tillverkat en enkel limjig för sticktang eftersom jag har fått skrota två skaft när bladh-vetet har krypit ur några mm... <_<

Kanske det går att fylla med färgad epoxy?

Publicerat
  • Författare

Japp det är precis så. Nu är ju detta skafter verkligen oneofakind, så det är inte aktuellt att skrota det. Bitarna från Griseknoens stock är nu använda.

Detta är dock verkligen tänkt att vara en brukskniv, och funktionen påverkas ju inte av att det är en glipa på en mm.

Skaftformen är lite annorlunda är den jag brukar göra. Dt är ganska kort och nätt men det blir ganska smidigt och trevligt när hela skaftet ryms i handen. Rätt så välproportoneligt också med ett så litet blad. Bladet är 8cm och hela kniven 18cm.

post-2426-0-56672200-1302116830_thumb.jp

post-2426-0-11680200-1302116875_thumb.jp

Publicerat

Den blev ju brutalt snygg! :wub:

Snacka om matchade träbitar, bössan & kniven! ^_^

Publicerat
  • Författare

Den blev ju brutalt snygg! :wub:

Snacka om matchade träbitar, bössan & kniven! ^_^

Tack :wub:

Matchande, javisst, det var ju hela tanken, men slidan kommer att sticka ut lite...................

Någon som har erfarenhet av att jobba med Kydex?

Publicerat

Mycket snyggt Markus :wub:

Alla börjar bli grymt duktiga på detta och du är definitivt inget undantag ^_^

//

Publicerat

En sak är i alla fall säker - den är udda! Precis som du säger a one of a kind. ;):)

Publicerat

Någon som har erfarenhet av att jobba med Kydex?

Seved är en hejjare på Kydex så han kan nog berätta en hel del.

Värm upp med varmluftspistol och sedan är det bara att vika ihop och klämma till paketet ordentligt men jag tror det stelnar ganska snabbt...

Testa med en liten bit först så får du kläm på det hela ^_^

Publicerat

Kydex förklarat

Publicerat
  • Författare

Jo jag har sett en del klipp på tuben, det sägs imycket lite om hur lång tid man på sig att forma eller exakt hur länge man måste värma den. Men med tanke på att det bara är en tunn skiva så svalnar den sannoligt rätt fort.

Jag får väl prova mig fram.

Publicerat

Jag har gjort några i kydex och det svalnar fort alltså det ska i press direkt och det är färdigt värmt när det är mjukt och slatrigt men värm inte för nära för det smälter till fort om man är oförsiktigt och värm biten med jämna rörelser och sväng flera gånger, ha allt färdigt förberett med pressen. Lycka till!

Publicerat

Om möjligt så använd inte varmluftpistol använd kokande hett vatten,

enligt mig ger det bättre effekt, lite lättare att hålla materialet lagomt varmt och man kan arbeta mer fortlöpande på arbetsstycket.

/Christian

Publicerat

Jag tycker kniven blev riktigt lyckad! Grattis till det. Kul ídé med matchande. Hade gärna gjort en på samma tema. Där är ju lite trä över i mitten på kolven som bara är där helt i onödan! Kanske med ett håltagningsborr..... :unsure:

Publicerat
  • Författare

Nu har jag testat en remsa Kydex. Kokande vatten var ett bra tips tyckte jag, men det bli inte tillräckligt mjukt och svalnar toksnabbt, det går kanske men blir svårt att få en riktigt bra form på det inte blir tillräckligt varmt för att bli elastiskt, bara böjbart. Nästa försök i ugnen 160 grader, det tog bara några minuters facebookande :blush: , så var det bränt. Lösningen torde således ligga någonstans mellan 100 och 160 grader. Om jag bara är lite vaken när jag lägger in kydexen i ugnen så kan jag nog ha den på i alla fall 130-140 grader.

JAg borde dock fixa en sådan snajsig liten press som de har på tubfilmsnuttarna. Det borde funka med ljuddämpmattor från feltema, de ska ju tåla 130 grader och finns 30 mm tjocka. DEt är i alla fall värt att testa då de är lättilgängliga och bara kostar 60 spänn.

Fortsättning följer.

Publicerat
  • Författare

Jahapp

Nu har jag gjort ett första trevande försök att jobba i Kydex. Inte helt lätt, jag behöver nog öva lite på detta. Nu finns i alla fall en mycket funktionell slida till kniven. Om den pajar eller visar sig opraktisk på något sätt så har jag läder i verkstaden, bara att göra en traditionell slida, denna är väl att betrakta som det motsatta ;) Upphängningen har jag löst genom att göra två parallella slitsar på baksidan och pressat ut så att bältet går genom. DEn sitter mycket stadigt men ganska högt upp på höften. Framtiden får utvisa om detta var en smart lösning eller inte. Det är mycket lätt att ta kniven och sätta tillbaks den med en hand i alla fall.

post-2426-0-25961400-1302448790_thumb.jp

post-2426-0-76289900-1302448836_thumb.jp

post-2426-0-71849000-1302448883_thumb.jp

post-2426-0-88713700-1302449041_thumb.jp

Publicerat

Jahapp

Nu har jag gjort ett första trevande försök att jobba i Kydex. Inte helt lätt, jag behöver nog öva lite på detta. Nu finns i alla fall en mycket funktionell slida till kniven. Om den pajar eller visar sig opraktisk på något sätt så har jag läder i verkstaden, bara att göra en traditionell slida, denna är väl att betrakta som det motsatta ;) Upphängningen har jag löst genom att göra två paralella slitsar på baksidan och pressat ut så att bältet går genom. DEn sitter mycket stadigt men ganska högt upp på höften. Framtiden får utvisa om detta var en smart lösning eller inte. Det är mycket lätt att ta kniven och sätta tillbaks den med en hand i alla fall.

Härlig kombo!!!

Och du fick med den oranga färgen också! :wub:

Har inte provat med kydex själv eftersom det inte faller mig i smaken med de knivar jag gör nu eller har i åtanke men det kanske kommer?...

Publicerat
  • Författare

Tack ska du ha Wiz :wub:

Smak och smak...... Det rätta är ju helt klart en klassisk läderslida till denna kniv, men jag tycker det är väldigt kul att testa olika material och tekniker.