Publicerat April 6, 201115 yr Hallojs go vänner !! tänkte att vi kanske kunde ha en knivtävling lite senare i år . kanske mot jul med jultema. ja jag vet att vår första tävling inte är klar ännu.... men jag for i väg med tanken.. reglerna då är just scrapheap alltså det du hittar i din skrothög bakom garaget eller under.. eller var du tänkas kan ha bra o ha mög till ingen igentligen nytta. o då gälls ju inte oohh titta vad jag hittade . mm en bit stabbad mammut tand med passande beslag.. knivbladet skall helst göras själv, men då alla inte har tillgång till en smedja så kan man köpa ett blad också (gärna av våra lokala forumsmeder ) skaftmatrial som inte är tillåtna (för utom blad) är de grejer du tex hittar på nordells o dylika affärer. Och mina go vänner det är en Team tävling alltså vi skall leta upp en lämplig kamrat ( gärna från forat) o komponera ihopa ett bidrag. det för att vi inte bara skall ses över tangenterna utan IRL med. Vad tycker ni om mina stolliga ideer ? MVH Eas
Publicerat April 6, 201115 yr Hallojs go vänner !! tänkte att vi kanske kunde ha en knivtävling lite senare i år . kanske mot jul med jultema. ja jag vet att vår första tävling inte är klar ännu.... men jag for i väg med tanken.. reglerna då är just scrapheap alltså det du hittar i din skrothög bakom garaget eller under.. eller var du tänkas kan ha bra o ha mög till ingen igentligen nytta. o då gälls ju inte oohh titta vad jag hittade . mm en bit stabbad mammut tand med passande beslag.. knivbladet skall helst göras själv, men då alla inte har tillgång till en smedja så kan man köpa ett blad också (gärna av våra lokala forumsmeder ) skaftmatrial som inte är tillåtna (för utom blad) är de grejer du tex hittar på nordells o dylika affärer. Och mina go vänner det är en Team tävling alltså vi skall leta upp en lämplig kamrat ( gärna från forat) o komponera ihopa ett bidrag. det för att vi inte bara skall ses över tangenterna utan IRL med. Vad tycker ni om mina stolliga ideer ? MVH Eas Jag är på! Jag kan köra med dig Eas eftersom vi ändå träffas och knivas ibland Järnskrot, here we come!
Publicerat April 6, 201115 yr Jag är på! Jag kan köra med dig Eas eftersom vi ändå träffas och knivas ibland Järnskrot, here we come! fuck, du tog min polare! såå jag är inte med längre
Publicerat April 6, 201115 yr En idé bara. Jag gör inga knivar o kommer nog aldrig att göre det heller..... Varför inte utgå från ett o samma blad allihop, skrota ex en helt vanlig Mora kniv för 20 spänn o bygg på. Alla får samma förutsättningar. Bara en tanke lägger mig inte på något vis i detta //
Publicerat April 6, 201115 yr En idé bara. Jag gör inga knivar o kommer nog aldrig att göre det heller..... Varför inte utgå från ett o samma blad allihop, skrota ex en helt vanlig Mora kniv för 20 spänn o bygg på. Alla får samma förutsättningar. Bara en tanke lägger mig inte på något vis i detta // Kul idé, bra initiativ.
Publicerat April 6, 201115 yr Varför inte utgå från ett o samma blad allihop, skrota ex en helt vanlig Mora kniv för 20 spänn o bygg på. Alla får samma förutsättningar. ...eller varför inte en fil?
Publicerat April 7, 201115 yr Kul Ide, utgångs bladet borde vara samma för alla, Mora kniv (billig variant) är bra alternativ det har alla möjlighet att få tag i och då är alla på samma start nivå.
Publicerat April 7, 201115 yr När man tänker på vilken tid och energi som läggs ner på en kniv tycker jag nog att det är lite synd att utgå från billigast möjliga Mora kniv. Varför inte gå upp åtminstone till ett laminerat blad eller Mora 2000? Det är visserligen inte troligt att jag får ihop något jag vill ställa upp med. Men om jag lägger ner tid på en kniv så inte katten vill jag göra det med ett blad jag vet att jag inte vill använda sedan ändå... Hur är förresten 2000 bladen? Något att ha? MVH // Henrik
Publicerat April 7, 201115 yr När man tänker på vilken tid och energi som läggs ner på en kniv tycker jag nog att det är lite synd att utgå från billigast möjliga Mora kniv. Varför inte gå upp åtminstone till ett laminerat blad eller Mora 2000? Det är visserligen inte troligt att jag får ihop något jag vill ställa upp med. Men om jag lägger ner tid på en kniv så inte katten vill jag göra det med ett blad jag vet att jag inte vill använda sedan ändå... Hur är förresten 2000 bladen? Något att ha? MVH // Henrik Mora 2000 bladen är i mitt tycke ett riktigt bra knivblad och jag har haft några genom årens lopp.
Publicerat April 7, 201115 yr Skrotidén gillar jag skarpt. Teamidén gillar jag inte lika mycket, är lite för mycket ensamvarg för att det skall passa mig.
Publicerat April 8, 201115 yr Författare Hehehe så kul att många nappade på den här skrot ideen. fick även nått annat tokigt i huvudet o det är ha tävlingen i 2 klasser. nämligen kategori snygg kniv och kategori ful kniv. snygg knivs kategorin behöver väll knappast någon förklaring men det skall bli en snygg kniv av det hela. ( men ändå av skrot) ful knivs kategorin är ju som sagt en ful kniv.. känner ni till ratbikes ? nåja dom e fula som stryk aldrig tvättade o påhängda en massa skräp som får vilken skrotnisse som hällst att dreggla. men det skall ju fortfarande se ut som en kniv. bara lite av mina tokiga tankar.. kom med mer bra förslag då reglerna är bara i skrot högen än så länge MVH Eas
Publicerat April 8, 201115 yr Gillar tanken! Det gör att jag kanske kan vara med också. Har en liten idé som har malt ett tag...
Publicerat Maj 18, 201114 yr Sparkar lite liv i denna tråden och iden! Ratbike varianten är inget för mig men någon annan variant på återbrukstemat kunde vara kul!
Publicerat Maj 18, 201114 yr Sparkar lite liv i denna tråden och iden! Ratbike varianten är inget för mig men någon annan variant på återbrukstemat kunde vara kul! Det är på G... Håll ut några dagar till så dyker det snart upp mer info
Publicerat Maj 18, 201114 yr Det är på G... Håll ut några dagar till så dyker det snart upp mer info Gott! Skickar med det att tillåtna utgångsmaterial (både vad gäller blad och skaftmtrl) bör ges en ordentlig gnuggning innan de spikas för enkelhetens skull. //K9
Publicerat Maj 18, 201114 yr Mora 2000 är en i mina ögon lysande donatorkniv! Bygg på den - det kanske blir knivmakarnas Remington 700 som man kan pimpa precis hur man vill! Allvarligt talat, jag tror att vi skapar en trend här :-)))
Publicerat Maj 19, 201114 yr Mora 2000 är en i mina ögon lysande donatorkniv! Bygg på den - det kanske blir knivmakarnas Remington 700 som man kan pimpa precis hur man vill! Allvarligt talat, jag tror att vi skapar en trend här :-))) hmm, skulle hellre ta 15 cm av en gammal uttjänt lie som jag hittat i ladugården... Måste bara kontrollera att det finns kvar lite eggstål i den.
Publicerat Maj 19, 201114 yr Författare Allvarligt talat, jag tror att vi skapar en trend här :-))) Skojar du ? tror det är många Ludvika besökare som e här inne o snor fin fina ideer detta forum e bra på många områden o i dom flesta fall bäst . en scrapheap tävling är bland de bättre. se fram imot hur reglerna sätts upp så att man kan braska loss i sin ideverkstad i huvet.. fy fan för o städa där inne bara MVH Eas
Publicerat Maj 19, 201114 yr Jag har just fått tillgång till en skrothög. Jag tycker det ska vara ganska öppna regler.
Publicerat Maj 19, 201114 yr Som sagt, det kommer snart mer detaljer... Jag har inte mindre än tre stycken tävlingar planerade framöver så don't you worry liksom! Priserna för förra tävlingen packas i morgon och hamnar på lådan så snart jag kommer förbi posten. Dock har jag en fråga: Är anonymiteten något ni vill fortsätta med framöver? Det är en hel del merjobb - som jag är beredd att göra, men jag bara vill veta nu när vi börjar bli lite varmare i kläderna (sen tänker jag inte posta bidragen till nästa tävling från mitt egna konto nästa gång om det fortfarande skall vara anonymt... Några trodde att jag hade gjort 5 knivar ) Hur som haver, tävlingen startar under nästa vecka!!! Reglerna postas i separat tråd precis som förra gången! -Tungur Knivur
Publicerat Maj 19, 201114 yr Jag tycker att det var vettigt att hålla de anonymt under tävlingen då bedömer man kniven just utifrån det man ser /Jocke
Publicerat Maj 20, 201114 yr Författare för min del spelar det ingen roll om man vet eller inte vet vem som gjort mästerverket. men visst man kanske bygger upp en större förväntning på de olika alsterna om man vet vem som gjort vad. muhahahaha nu e de en ny tävling på gång fan va najs MVH Eas
Publicerat Maj 20, 201114 yr Hej. Låter kul detta. Nu ska vi se om jag fattat detta rätt :-) Kniven ska vara gjort av lite vad man vill som finns i trädgården , uthuset osv.. En lite åt skrot kniv men ändå användbar kniv :-) En kniv som Eas kallar lite för Rat bike. Kan man använda ett gammalt mora blad man har liggandes här o där? Hmm.. Det här blir intressant. En kniv humor :-) En kategori i bedömmningen skulle kunna vara humor. /Kimmo Lilja