Publicerat April 8, 201115 yr Maddog, klart att man är intresserad av en jigg. Är det hela paketet du köpt? Lars, det börjar faktiskt komma allt fler tillbehör till T3:orna och egentligen är det ett makalöst mångsidigt system. I och med att det är en lådlängd till alla kalibrar så gäller det bara att skaffa sig några extra slutstycken för att kunna ladda allt från 223 till 338 min mag utan krångel. Visst behöver man byta magasin också men det finns ju en uppsjö av dylika att tillgå från Tikka om man nu inte vill välja ett annat underbeslag som matas med AI magasin av olika modeller. Det går dessutom att byta ut i princip alla plastdelar på Tikkan mot aluminiumalternativ för den som är intresserad. Bland annat saluför den svenske smeden Anders Nilsson med kollega dylika varianter under namnet Alutek Alutek hemsida alternativt finns det en del prylar på t ex Hinterland supplies som Mike var inne på. När det gäller kolvar så har både McMillan och Manners en del modeller som kan fås till T3 men det är nog rätt välkänt vid det här laget. Själv fastnade jag för ett drygt år sedan för en kolv från Robertson composites som varit en väldigt trevlig bekantskap, faktum är att jag håller den i samma klass som Manners kolvarna (vilket innebär ett snäpp ovanför dagens McMillan produktion). Bilden nedan visar min egen bössa (det kan möjligen tilläggas att tobbe som knep andraplatsen på Remmeneskjutningen sköt med en bössa som var väldigt lik min bössa ) Det finns också en del andra intressanta kolvar till T3:orna, stocken på bilden nedan kommer från en firma som heter PSE composites (Hemsida) på Irland och är inte bara riktigt lätt (ca 715 gram för kolven på bilden) utan håller också enligt pålitliga källor väldigt hög kvalite och är extremt styv. Jag skulle kunna tänka mig en lite mer jaktbetonad variant av min egen bössa i tex 284 win eller 280 Imp med denna kolv som grund. För den som är lite mer modernt lagd tillverkar KRG en modulkolv med en del intressanta "features" Hemsida Bilden nedan visar en T3:a i denna kolv och en del övriga modifieringar Så visst sjutton finns det en hel del varianter att tillgå för den som vill ha något annat än det som Tikka erbjuder "rakt över disk". Om man är lite mer traditionell och vill ha en laminatvariant så tillverkar Grodas Rifle stocks kolven nedan 10-4 //Henrik
Publicerat April 8, 201115 yr Författare Som sagt en idé är aldrig fel att förverkliga men varför wsm när du går på en Tikka som sväljer längre patroner? Grejen är den att jag tror på WSM hylsornas utformning avseende maximal precision kontra total förbränning. Ställ en WSM hylsa bredvid en 6XC eller en 6,5x47 så stämmer alla måtten men med den skillnaden att det är en storebror Visst kan jag köra en 7mm rem mag men det ger mig ingen fördel men väl ett knippe nackdelar. Nu finns det ju dessutom magasin som håller AICS standard för WSM patroner så valet känns helrätt. /Mike
Publicerat April 8, 201115 yr Grejen är den att jag tror på WSM hylsornas utformning avseende maximal precision kontra total förbränning. Ställ en WSM hylsa bredvid en 6XC eller en 6,5x47 så stämmer alla måtten men med den skillnaden att det är en storebror Visst kan jag köra en 7mm rem mag men det ger mig ingen fördel men väl ett knippe nackdelar. Nu finns det ju dessutom magasin som håller AICS standard för WSM patroner så valet känns helrätt. /Mike Håller med har snart bara "knubbisar" i alla bössor själv Kände inte till detta med stockar och underbeslag finns massa gosaker tydligen, hur är det rekylklacken i dessa kan man få en i stål?
Publicerat April 8, 201115 yr Henrik, hur ser du på den sporter som Tikka släppt nu? Nu finns ju inte den i den kaliber som Mike valt, men jag tänkte rent generellt ? http://www.tikka.fi/t3models.php?sporter
Publicerat April 8, 201115 yr Intressant projekt. Har en 7WSM IMP rivare som jag tänkte prova nån gång men det får skjutas på framtiden. Inte ens 260:n får nå luft så ingen ide med nåt bygge då. Hur är kultillgången på 270? Har den blivit bättre? Förr fanns det ju knappt helmantel.
Publicerat April 8, 201115 yr Författare Hur är kultillgången på 270? Har den blivit bättre? Förr fanns det ju knappt helmantel. Berger har shyssta kulor med som vanligt bra BC,sedan finns även en 135grains SMK. Jaktkulor finns i alla möjliga sorter och vikter. Norma gör jaktmatch i kalibern. /Mike
Publicerat April 8, 201115 yr Kör på en Grodas kolv Mike, jag tycker personligen de ser gryma ut och har funderingar på en sådan själv till något roligt. Väntar på pris från en lev till dom. //
Publicerat April 8, 201115 yr Har du kollat med Sunes Jakt&fritid han hade betydligt bättre pris och snabbar leverans då jag kollade Då kan Stenros rikta upp den och skicka med en extra Krieger samtidigt
Publicerat April 9, 201115 yr Henrik, hur ser du på den sporter som Tikka släppt nu? Nu finns ju inte den i den kaliber som Mike valt, men jag tänkte rent generellt ? http://www.tikka.fi/...els.php?sporter Hej Janne, jag har inte sett den i levande livet så det är lite tricky att uttala sig allt för tvärsäkert men jag tror att den precis som den gamla sportern blir en ruskigt vass älgbane bössa. Den borde även funka skapligt för liggande skytte även om den bakre delen av kolven inte är riktigt anpassad för att skjutas med baksäck. Att mekanismen funkar riktigt bra både precisionsmässigt och är smidig att repetera vet vi ju. Henrik
Publicerat April 9, 201115 yr Jaa du Mike... Har du blivit så klen att du inte orkar vrida på vreden nu? 270 WSM är inget dumt val alls, antar att du har provskjutit kalibern innan du bestämt dig? Själv fick jag en jävulsk huvudvärk efter ett tiotal skott i bänk men det kan ha berott på flera faktorer. Är lite nyfiken, du skrev att Stenroos hade en jigg för lådan vilket isof betyder att det är nån form av spår i pipan för nyckeln. Eller har tryckfelsnisse varit framme igen? Ett helt klart fräckt sätt att bygga pipbytessystem på är sk "interrupted threading" eller bajonettfattning om man så vill. Lite meckigare men görbart om man har rätt utrustning. Dock sitter man inte i sån tidspress att det egentligen finns nån ekonomisk försvarbarhet i att genomföra proceduren. Du kanske redan skrev det men hur lång blir pipskrället? Kör hårt! /Bobby
Publicerat April 9, 201115 yr Författare Jaa du Mike... Har du blivit så klen att du inte orkar vrida på vreden nu? Du kanske redan skrev det men hur lång blir pipskrället? Kör hårt! /Bobby Att klicka är överskattat! man får ju bara broskbildning i lederna av allt vridande! Pipan är 60cm,kommer förses med dämp och en rätt tung kolv. Är fullständigt övertygad om att den blir fullt hanterbar. den 270WSM jag provsköt odämpad hade jaktprofil på pipan och lättviktskolv,tyckte inte den var så mycket värre än en 30-06. Ska ta lite bilder på pipbytessystemet vid tillfälle,att förklara sådana däringa tekniska lösningar är inte riktigt min grej. Vet dock att den ska funka riktigt bra! /Mike
Publicerat April 9, 201115 yr Jaa du Mike... Har du blivit så klen att du inte orkar vrida på vreden nu? 270 WSM är inget dumt val alls, antar att du har provskjutit kalibern innan du bestämt dig? Själv fick jag en jävulsk huvudvärk efter ett tiotal skott i bänk men det kan ha berott på flera faktorer. Är lite nyfiken, du skrev att Stenroos hade en jigg för lådan vilket isof betyder att det är nån form av spår i pipan för nyckeln. Eller har tryckfelsnisse varit framme igen? Ett helt klart fräckt sätt att bygga pipbytessystem på är sk "interrupted threading" eller bajonettfattning om man så vill. Lite meckigare men görbart om man har rätt utrustning. Dock sitter man inte i sån tidspress att det egentligen finns nån ekonomisk försvarbarhet i att genomföra proceduren. Du kanske redan skrev det men hur lång blir pipskrället? Kör hårt! /Bobby det brukar vara pipan som hålls fast och så drar man lådan med nyckeln som när man drar lös en vanlig pipa inte svårare än så.
Publicerat April 9, 201115 yr Lådnyckel och pipblock är inte speciellt svårt att fixa själv har jag mest kört med 75as skiftnyckel och rörskruvstäd det funkar perfekt men är väl inte den snitsigaste lösningen Ska göra en lådnyckel i vecka och kan posta en bild på den här som barrel vise får rörstädet duga ett tag till. Vet inte om jag uppfattat fel men tror inte Stenros har alla mått för att göra en pipbytare standard lås varierar friskt i låsmått och båda mina Tikka lås är planade rejält i framkant då dessa har väldigt liten anliggningsyta original.
Publicerat April 9, 201115 yr liten dum fråga från sidan om, kollade lite på reglerna för remmene hur klarar sig dom här supervapen dmax? som jag förstår det så är 6.5x55 med dl fält max som får annvändas? eller motsvarande
Publicerat April 9, 201115 yr Författare liten dum fråga från sidan om, kollade lite på reglerna för remmene hur klarar sig dom här supervapen dmax? som jag förstår det så är 6.5x55 med dl fält max som får annvändas? eller motsvarande hade jag faktiskt inte funderat på då få kalibrar slår 6,5x55. D-max(distansmax) på Remmene var på samtliga stationer 5300m. När jag räknar på det på JBM ballistics motor så får jag 5248m med min tänkta kula i mitt tänkta v0. Min länk /Mike
Publicerat April 10, 201115 yr Hej Janne, jag har inte sett den i levande livet så det är lite tricky att uttala sig allt för tvärsäkert men jag tror att den precis som den gamla sportern blir en ruskigt vass älgbane bössa. Den borde även funka skapligt för liggande skytte även om den bakre delen av kolven inte är riktigt anpassad för att skjutas med baksäck. Att mekanismen funkar riktigt bra både precisionsmässigt och är smidig att repetera vet vi ju. Henrik Ok, tack för svar.
Publicerat April 10, 201115 yr Tjo, Vad tror ni om livslängden på pipan för 270wsm? Inge kul om man bränner slut efter 1000pilar bara. Enligt diverse amerikanska siter så verkar 300wsm ha längre livslängd än 270n. Jag ligger i byggtankar också, dock är jag vänsterskytt så jag vet inte om utbudet är lika stort på kolvfronten för tikkor då...
Publicerat April 10, 201115 yr Tjo, Vad tror ni om livslängden på pipan för 270wsm? Inge kul om man bränner slut efter 1000pilar bara. Enligt diverse amerikanska siter så verkar 300wsm ha längre livslängd än 270n. Jag ligger i byggtankar också, dock är jag vänsterskytt så jag vet inte om utbudet är lika stort på kolvfronten för tikkor då... Viro-Den normala uppskattningen på livstiden av en 270 WSM pipa ligger runt 8-900 skott, nej det är inte så mycket, men en 270 WSM är inte en pang man skjuter mycket med, som jaktvapen skulle den räcka årtionden för normala jägare, dvs runt 80 skott om året. ur so Bulkskytte och nötande på vallen får ske med andra vapen som är mer lämpade, ie det finns ett underliggande krav på att ha minst en rigg till som fungerar på lite håll. Mike, mr extreme, Pertan mfl och jag pangade igår tillsammans, noterbart och helt korrekt var det att 6 XC gav halva utslaget för fel i vind mot våra 155 grains 308:a pilar, det är uppenbart att även om vi alla hade läst vinden rätt i sekunden innan i vindkantringen som uppstod, som inte gick att se på grund av banans utseende så vann XC:n helt utan motstycke. I korthet ibland är BC och fart oerhört utslagsgivande, vi sköt i 1-6 m/s från kl 11 till 2 igår, otroligt utmanande och fin vind. -Just det, stock, alla Mcmillan o Manners stockar går att få i vänster modeller, det är inga som helst bekymmer, snarare tvärtom, ibland ligger det vänster stockar på deras rullor, dvs sådana som inte är utlösta som går att få direkt. Du har en stor tur som startar ditt projekt nu. /Christian
Publicerat April 10, 201115 yr Tänkte att jag skulle komplettera tråden med en bild på en Mcmillan A-5 stock till T3 så är de flesta märken representerade i tråden. @Lars När det gäller badgers rekylklack och Mcmillan stockar så borde det gå att helt enkelt fräsa ur den som kommer i Mcmillans stockar (till T3) och fräsa in ett helt nytt fack för rekylklacken istället för att passa in mekanismen i en R700 stock. Borde bli aningen mindre arbete, alternativt att beställa stocken från Mcmillan utan klacken från början så slipper man det momentet helt utan behöver enbart passa in den nya rekylklacken.
Publicerat April 10, 201115 yr det brukar vara pipan som hålls fast och så drar man lådan med nyckeln som när man drar lös en vanlig pipa inte svårare än så. Jo det var precis det jag hade i baktanken.
Publicerat April 10, 201115 yr Tänkte att jag skulle komplettera tråden med en bild på en Mcmillan A-5 stock till T3 så är de flesta märken representerade i tråden. @Lars När det gäller badgers rekylklack och Mcmillan stockar så borde det gå att helt enkelt fräsa ur den som kommer i Mcmillans stockar (till T3) och fräsa in ett helt nytt fack för rekylklacken istället för att passa in mekanismen i en R700 stock. Borde bli aningen mindre arbete, alternativt att beställa stocken från Mcmillan utan klacken från början så slipper man det momentet helt utan behöver enbart passa in den nya rekylklacken. Helt klart smartare med en stock för T3 blir det en väldigt enkel operation och jag tror den lösningen skulle fungera bra. Ska lugna mig med att spamma med idéer i tråden och kolla vad som redan finns istället Stilig Tikka du att stoppa ned en 6,5x55 T3 varmint i en A-5 är en enkel och bra väg till en mycket god långhållsbössa!
Publicerat April 12, 201115 yr Författare Har bollat magasinsfrågan med en kompis idag och har troligen beslutat mig för att inte välja underbeslag för AICSmag standard. Om jag gör det så målar jag in mig i ett hörn och kan bara pipa om till andra wsm patroner. Om jag kör med underbeslag som tar Tikkas orginalmag så är valmöjligheterna för andra kalibrar mycket större till mitt pipbytessystem. Går att bygga om Tikkas wsm magasin med en förlängning så dom tar fyra patroner. Sparar flera tusen kr på detta. /Mike
Publicerat Maj 12, 201114 yr Författare Uppdatering med problem Bössan är nu hemma-check,kolv beställd-check,kikarsikte-ehhhh. Efter att ha väntat in en Sightron 8x32 mil/mil som var tänkt att sitta på denna så har jag fått beskedet att fel grejor levererats till sverige, när det kan tänkas klaras upp kan ingen svara på. Okej,hjärnan går på högvarv-vad göra. Funderar på att istället montera min swarre 6-24 med TDS riktmedel,skjuter jag in den mitt i på200m med centrumkorset så stämmer de övriga strecken med 300-400-500 och 600m Men vänta! då är jag likt förbannat en kikare kort till min 260 rem som är klar om drygt en vecka Alltså måste jag stödköpa ett st sikte pronto! Eftersom jag är TDS fantast(närmast religös sådan) så sökte jag med ljus och lykta efter en sådan swarre,helst en 4-16 vilket skulle blivit perfekt på min lite smidigare allround hunter 260. Swarovski har ju därmot av någon löjlig princip slutat tillverka det riktmedlet och istället har dom en egenutvecklad TDS kopia (BRX) som inte kommer i närheten av orginalet. Någon annan aktör med ett fungerande-snabbt-smidigt ballistiskt riktmedel finns ej rätt märkligt i dessa upplysta tider. Igår inköptes istället en Trijicon 5-20x50 som jag tänkte skulle få bo på 260:n. Det är nu kluvenheten kommer in i bilden Swarre 6-24 TDS gör sig egentligen perfekt på den då riktmedlet harmonierar mycket bättre med den kalibern än med 270WSM,strecken stämmer perfekt mellan 100-500m. Att jag nu får en belyst punkt vare sig jag vill eller inte på Trijicon är kanske faktiskt något som jag kan nyttja om den kikaren sitter på 260:n ,270WSM kommer inte användas till nattjakt. 260:ns primära användningsområde är på avstånd upp till 300m vilket talar för 6-24 TDS. Trijiconen är å andra sidan kortare och smidigare än Swarre 6-24 vilket harmonierar bättre på 260 som är byggt att bli ett smidigt jaktvapen,270WSM kommer bli lång och tung.... jag har det inte lätt just nu /Mike