Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LÄS DETTA OM JAKT FRÅN BIL

Featured Replies

Publicerat

Jag kollade ju upp detta med att jaga från bil och fick ok från Länstyrelsen. Ringde sen Polisen för att lösa hur vi ska meddela polisen de dagar vi kommer att jaga från bil. Polismästaren (förövrigt en hygglig prick) bad att få återkomma.

Efter ett par timmar ringde han mig och sa att vi bara skulle ringa växeln och meddela, sen gick vi igenom lagen tillsammans. helt plötsligt sa han - vänta och sen läste han nån paragraf som ganska nyligen tillkommit som sa att jakt från bil inte fick ske då man jagade vilda fåglar.

Jag ringde tillbaka till Länstyrelsen och han var minst sagt tacksam att jag dubbelkollat saken för han hade totalt missat den paragrafen.

Med andra ord ni som jagar från bil, kolla lagen, dubbelkolla och kolla igen. se till att ni har papper på jakt från bil och att ni har klart med alla berörda (Länstyrelse, polis, kommun mm) så ni inte blir ett prejudikat.

Publicerat

Vad är detta för läskigheter du kommer dragande med??

Vart hittade du detta?

Funderar på om det inte kan skilja på jakt och avlivning eller något sådant..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

2. Den som jagar för att förebygga skada av vilt får använda ett motordrivet fordon vid jakt som bedrivs på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet.

3. Motordrivna fordon får användas vid jakt i vilthägn efter den art som hägnet är avsett för.

Första stycket 2 och 3 gäller inte vid jakt som avser vilda fåglar, björn, varg, järv, lo, utter, mård, iller, bäver, skogshare, sälar, valar, fladdermöss eller som avser annat vilt som i bilagan till artskyddsförordningen (1998:179) har markerats med N, n eller F. Förordning (2001:451).

För övrigt tycker jag att det är skrämmande dels att lagarna är så svårtolkade och att inte ens Länstyrelsen, kommuner, polis eller naturvårdsverket riktigt kan ge klara besked i frågor rörande skyddsjakt.

Man vill ju inte bli ett prejudikat och riskera sina licenser för att man tolkat någonting fel.

Publicerat

Det ska till mycket om Du får jaga från bil el. 4.-hjuling. Skyddsjakt bl. a. men då ska det stå i anansökan också.

Jag hade en kompis som blev förlamad från midjan och nedåt i en MC-olycka, men han sökte tillstånd och fick det beviljat att få jaga från bil och fyrhjuling stillastående. Vak- och pÿrchjakt. Detta var i Eksjö polisdistrikt.