Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3, jack of all trades

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Idag har jag haft en riktig skytteorgie i skogen vilket var extra skönt eftersom det var ett tag sedan jag kunde ta en heldag och bara njuta av kaffe på termos och mycket bly i luften.

Tanken var som jag redan avslöjat att dels få en referens på hur bra R93:an skjuter innan ett eventuellt "miniprojekt" tar vid men också att på ett någorlunda pedagogiskt sätt belysa skillnaden mellan teoretisk precision och lite mer praktisk precision.

Grunden är att jag har tre olika bössor som alla är kamrade för 6.5x55 och allihop skjuter de dagens laddning (140 grains Accubond över en rejäl skvätt N560 i 850 m/s) med en spridning på ca 15mm på 100m.

T3:an som redan avhandlats är utrustad med ett PR 5-25x56 och den mest renodlade långhållsbössan i sällskapet.

R93:an hade för dagen fått låna ett Swarovski AV 6-18x50 som normalt sitter på 22 hornetpipan på K95:an men med blasers sadelmontage var det så klart en smal sak att flytta över siktet till R93:an.

K95:an var utrustad med en Swarovski 3-12x50 men tillsammans med T3:an hade den fördelen av att vara utrustad med dämpare vilket gjorde att den nästan var mer lättskjuten en R93:an utan dämpare (eller i vart fall inte lika tröttsam att skjuta).

Jag bättrade på mina odds genom att sätta upp ett A3papper vid sidan av målen där jag kunde korrigera träffläget eftersom jag egentligen bara var intresserad av att undersöka hur väl jag kan träffa med de olika bössorna. På bilderna ser ni att träffarna är rätt skapligt centrerade på tavlorna vilket beror på att det sitter en hel del kontrollskott på tavlan bredvid som ni inte får se :P

Anledningen till att jag är lite tveksam till att visa resultaten är att de är bättre än vad jag förväntat mig och egentligen inte ett bra mått på min egen förmåga men ibland skall väl en gammal tunnhårig knekt ha lite tur också:blush:

För den första övningen så sköt jag på en luftpistolstavla på 150, 202, 256 och 318m. På varje tavla och avstånd sköt jag fem skott, från början hade jag tänkt mig att skjuta på snusdoselock men dels saknade jag tillräckligt med lock och dessutom är det såklart enklare att träffa flouriserande luftgevärstavlor än svarta plastlock. Däremot kan man konstatera att en snusdosa motsvarar femmans ring på tavlorna.

På denna övningen sköt jag alla bössorna från liggande med en välfylld ryggsäck som stöd under förstocken.

Resultatet för T3:an blev nog ungefär som förväntat och här klarar jag och bössan av att hålla "snusdosan" ut till 318m.

T3test.jpg

Nästa bössa som testades var min gamla trotjänare R-93:an som jag skjutit bra många tusen skott med men som nu fick bekänna färg igen. Här klarade jag "snusdosan" ut till 256m men på 318m så hamnade ett av skotten utanför densamma men jag var ändå mer än nöjd med resultatet.

R93test.jpg

Givetvis är den sista bössan som testades min nya favorit K95:an, att denna inte skulle klara av att prestera som de två övriga var jag på det klara med men faktum är att jag blev klart positivt överraskad över hur väl den hängde med. Givetvis drar denna bössa allra mest "nytta" av att skjutas över ett ordentligt stöd men det är uppenbart att om bara stödet är det rätta så hänger den med rätt skapligt. På 256m klarade den med nöd och näppe av snusdosan men på 318m så gick det inte längre, en del av detta skall nog trots allt tillskrivas den lägre förstoringsgraden på siktet till denna bössan.

k95test.jpg

Summa summarum så var jag mycket nöjd med resultaten men för test nummer två så hade jag planerat ett annat upplägg.

Här ställde jag en rävfigur på 256m och sköt på den med vardera bössan i sitt normala element. Det innebar att T3:an sköts med Atlasstöd och beanbag, R93:an sköts på samma sätt som i övningen innan och K95:an sköts sittande på baken med trebent BogPod och remstöd. Jag sköt först med T3:an eftersom det var lättast att se var jag skulle sätta skotten med Premier kikarens 25 gångers förstoring :P För att få lite bättre statistisk signifikans så sköt jag 10 smällar med varje bössa vid denna övning vilket innebär att den drog ut på tiden en del men vad gör det när man har starkt kaffe i termosen och semester.

Nu tror jag nog att de allra flesta är överens med mig om att dessa rävfigurer måste föreställa en muterad 30 kg räv och att de är alldeles för stora. Jag skulle nog säga att femman motsvarar det önskade träffområdet och att träffar redan i fyrans ring börjar bli lite tveksamma. Nedan ser ni resultatet med T3:an

T3rv.jpg

Näste bössa var som sagt R93:an och här hade jag såklart extra nytta av klisterlapparna som referens. Även här så hade räven levt farligt vid varje skott.

R93rv.jpg

Med K95:an och en sittande skjutställning så resulterade 4 av 10 skott i träffar så ligger på marginalen vilket gör att jag kan bara konstatera att med nuvarande träningsdos så går nog min jaktgräns med K95:an på strax över 200m, det vill säga så långt som jag klarar av att hålla skotten inom snusdosan.

k95rv.jpg

Eftersom jag var själv i skogen i dag så blev det inga bilder på skjutställningar etc, om nu detta skulle vara av intresse för någon fundersam skäl får jag väl be 5 åringen agera fotograf framöver...

Nu är det dags att skjuta ut sig för idag men jag hoppas att detta har gett något...

Henrik

• Svar 81
  • Visningar 27,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Stocken är hos Henrik igen sedan en lång tid, det vilt han fäller och de träffbilder han producerar förefaller adekvat underlag för slutsatsen om att stocken är bra. C 

• Christian N
    Christian N

Henrik- det där ser väldigt, väldigt bra ut, o inte nog med det, känner jag dig rätt så skjuter den säkert som innan, dvs bra eller mycket bra. Til lycke på Dianas stigar. /CHristian

Publicerat

Roligt "test" :)!

Vars är tavlan köpt ifrån?

Publicerat
  • Författare

Tavlorna kommer från Canaxa men brukar finnas att köpa i jakthandeln.

Henrik

Publicerat

Bra skjutit Henrik, som vanligt :)

Riktigt intressant test. Har själv en hel del utvärdering kvar innan jag är nöjd med min "nya" vapengarderob.

Tycker att "snusdoselocksskyttet" är en riktigt bra preferens. Kommer själv att ta efter den. Köpte 2 rävfigurer i kanalplast på Canaxa för ett tag sedan, vilka alltid står på hygget på marken. Övar varje gång jag är uppåt, vilket verkar ge resultat.

Kul att du har lite nya projekt på G. Hänger med på åkturen i text och tanke med spänning :wub:

MVH/Jocke

Publicerat

Fint empiriskt test och det jag redan anade besannades :ph34r:

Att träffa mindre mål på längre avstånd hänger sällan på bössan visst visar detta att bössan spelar roll men betänker man olika stöd och ställning så tycker jag skillnaden mellan bössorna är försumbar.

Jag är imponerad av skyttet!

Publicerat

Otroligt väl skjutet och dokumenterat, du är helt grym Henrik!!!!

En fundering dock har ingen koll på hur stor denna rävfigur är egentligen men såsom tavlan ser ut så skulle jag säga att med rävmeducin dvs V-max i hög hastighet så kan man helt lugnt pilla in en dålig 2:a och räven blir garanterat på plats. Är det nu så att figuren är på tok för stor så blir detta helt fel och jag förmodar att det är precis det du menar..

Hatten av för ett superintresant test!!!

Mvh!

Publicerat

Klart intressant test! :rolleyes:

Resultatet är väl ungefär det förväntade, enligt min högst personliga uppfattning. Jag har inte provat K95:an på avstånd över 100 meter, men jag hade på känn att 200 meter är på tok för långt på räv för mig, och den känslan lever kvar åtminstone tills jag får tag på en 222-pipa till bössan. Marcus har f.ö. samma rävfigur som vi skjutit på och visst har den räven utfodrats med anabola :D;)

Tack för ett mycket trevligt och givande reportage ^_^

Publicerat

Grymmingbra skjutet och det får en att inse att vi vanliga malajer inte ska bli överlyckliga över att lyckas träffa en pappälg då och då :blush:

Ang den moddade R93'an ovan så kan den knappast va alltför hemlig då det finns "byggbilder" i en blasertråd på grannkanalen :rolleyes: Den blev frän hur som helst :)

Publicerat

den känslan lever kvar åtminstone tills jag får tag på en 222-pipa till bössan.

Ligger ju en 5,6x52R pipa på RS. 8000kr eller bud känns väll ok?

Ska jag ha en Kipplauf så blir det antingen i ovan kaliber eller 5,6x50R

Mvh/Joacim

Publicerat

Grymt skjutet!

Publicerat

Ang den moddade R93'an ovan så kan den knappast va alltför hemlig då det finns "byggbilder" i en blasertråd på grannkanalen :rolleyes: Den blev frän hur som helst :)

Bohman- inte retas då, länka över, det är ju underbart att göra.

Min tro var att stora delar av projektet inte hade gjorts offentligt, att för att inte vredga blaser gudarna.

/Christian

Publicerat

Bohman- inte retas då, länka över, det är ju underbart att göra.

Min tro var att stora delar av projektet inte hade gjorts offentligt, att för att inte vredga blaser gudarna.

/Christian

Här kan man läsa lite om den stocken ;)

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=68295&p=1334457#p1334457

Klart trevligt bygge med lite tänk utanför lådan det gillar jag :wub:

Publicerat

Instämmer i lovorden. Med tanke på att det är 90 skott dokumenterade, och ett okänt antal kontrollskott dessutom, så är det också ett bevis på god förmåga att behålla fokus...

Jag ska använda detta som referens när jag behöver argument för att köra och övningsskjuta. Faktum är att ett annat citat från Bernard L Montgomery är på sin plats:

"All I have to say to that is that if I am slightly mad, there are a large number of people i could name who are raving lunatics"

:lol:

Publicerat
  • Författare

Hippen,

jag var tvungen att gå ut och mäta diametern på "2:an" och den är faktiskt 18 cm vilket enligt min erfarenhet är större än vad många årsrävar är från buk till rygglinje. För att få lite marginal brukar jag säga att träffområdet på en räv är 10 cm i diameter (detta kan så klart diskuteras).

BoB,

för din information kan det meddelas att jag loggade 114 skott igår vilket är minst dubbelt så mycket som jag brukar skjuta vid en träningssession.

Henrik

Publicerat

Anledningen till att jag är lite tveksam till att visa resultaten är att de är bättre än vad jag förväntat mig och egentligen inte ett bra mått på min egen förmåga men ibland skall väl en gammal tunnhårig knekt ha lite tur också:blush:

Det får man tycka är en rejäl portion tur då, som varar i runda slängar 100 skott, hehe.... Men din ödmjukhet hedrar dig!

Publicerat

Det får man tycka är en rejäl portion tur då, som varar i runda slängar 100 skott, hehe.... Men din ödmjukhet hedrar dig!

Om killen inte tog en trisslott påväg hem så tror jag vi kan utgå att det snarare handlar om skicklighet än tur :wub::lol:

Mvh!

Publicerat

Klart intressant test! :rolleyes:

Resultatet är väl ungefär det förväntade, enligt min högst personliga uppfattning. Jag har inte provat K95:an på avstånd över 100 meter, men jag hade på känn att 200 meter är på tok för långt på räv för mig, och den känslan lever kvar åtminstone tills jag får tag på en 222-pipa till bössan. Marcus har f.ö. samma rävfigur som vi skjutit på och visst har den räven utfodrats med anabola :D;)

Tack för ett mycket trevligt och givande reportage ^_^

den räven är groteskt stor. inte änns min 13kg räv jag sköt va så stor så visst är den figuren lite fel ( måntro att de är för att stärka självförtroendet hos mindre bra skyttar som en själv? :rolleyes: ).

skallen är lagom stort mål och rolig dessutom B)

väl skriver Henrik och som vanligt grymt bra skjutet!

• 2 weeks later...
Publicerat

Grymt bra och inspirerande tråd!

Blir själv lite sugen på att skaffa mig en T3 i .338WM och sätta den i en liknande stock :)

Publicerat

fasen va trevlig!

kanske får bli en tikka iaf till höstens/vinterns planerade projekt.

vart hittar man goa kolva till Tikka någon som har koll på några bra tillverkare förutm KKC

Publicerat

Manners,

McMillan,

Robertson,

O så Edi på vad de nu heter kolven som Henrik har,

utöver det har Pete Lincoln på Roedale lovat att komma med Chassi,

det finns ett par Chassi-lösningar av andra tillverkare

osv.

Google is your friend.

/Christian

Publicerat

Google is your friend.

/Christian

Christian is our friend. :D

/Må

Publicerat

Could be,

I am cheap to, just offer a hunt or two.

/Christian

• 2 weeks later...
Publicerat

Henrik

Då jag själv funderar på att köpa en tikka T3 super varmint i 6,5x55 i en liknande lätt stock som du så undrar jag lite hur mycket du lyckades banta vikten på geväret genom att byta från orginalkolven till PSE kolven. :)

Just nu så ser min fantasibössa ut så här

Tikka T3 super varmint 6,5x55 ?kg

PSE Kolv 0,7kg

Spuhrfäste 0,25kg

March 3-24x42 0.65kg

Totalvikt 1,6kg + ?kg

Hade varit intressant att veta hur mycket man skulle kunna banta en sådan här jakt/långhållspang :D

mvh

Scratch

Publicerat
  • Författare

Henrik

Då jag själv funderar på att köpa en tikka T3 super varmint i 6,5x55 i en liknande lätt stock som du så undrar jag lite hur mycket du lyckades banta vikten på geväret genom att byta från orginalkolven till PSE kolven. :)

Just nu så ser min fantasibössa ut så här

Tikka T3 super varmint 6,5x55 ?kg

PSE Kolv 0,7kg

Spuhrfäste 0,25kg

March 3-24x42 0.65kg

Totalvikt 1,6kg + ?kg

Hade varit intressant att veta hur mycket man skulle kunna banta en sådan här jakt/långhållspang :D

mvh

Scratch

Scrath,

jag utgick från en "vanlig" T3 varmint och inte en super varmint. Min originalkolv väger ca 950 gram vilket innebär att jag tjänar ca 250 gram på att byta till den PSE kolv som jag valde. Om du istället utgår från en supervarmint är väl den kolven med sitt ställbara kindstöd förmodligen något tyngre varför du "tjänar" lite mer i vikt om du byter ut den kolven.

Henrik

Publicerat

Scrath,

jag utgick från en "vanlig" T3 varmint och inte en super varmint. Min originalkolv väger ca 950 gram vilket innebär att jag tjänar ca 250 gram på att byta till den PSE kolv som jag valde. Om du istället utgår från en supervarmint är väl den kolven med sitt ställbara kindstöd förmodligen något tyngre varför du "tjänar" lite mer i vikt om du byter ut den kolven.

Henrik

Tack så mycket för infon! Precis det jag behövde :)

Det verkar som om en vanlig varmint väger in på 3,6kg och en super varmint 3,7kg, men slutresultatet blir väl ungefär detsamma om inte picatinnyn som sitter på super varminten väger fläsk vill säga. 4,25kg får jag bössan till att väga innan ljuddämpare och benstöd.

Tåls att tänka på det här, men just nu känns det extremt lockande. Du får hojta till om du skall sälja din ;)

mvh

Scratch