Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny handkikare eller en avståndsmätare?

Ny handkikare eller en avståndsmätare? 17 röster

1. 1.

• Handkikare
      35%
      6
    • Avståndsmätare
      64%
      11

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Hejsan.

Jag tänkte att jag skulle dra igång en vild omröstining här på forumet 

Jo det är så att jag har en "gammal" handkikare, den är cirka 4år gammal.

och av märket ZENITH 8x40 FREE FOCUS...

Men tänkte nu uppdatera mig på något sett.

Då är frågan.

Ska jag behålla den gammla kikaren och köpa en avståndsmätare (lite med tanke på hjortjakt i skottland i höst)

Eller ska jag köpa en ny handkikare av lite bättre kvalitet?

Bättre kvalitet för min plånbok ska kanske tilläggas (bushnell och sånna märken med andra ord inte Swarovski för 12'000)

Vad tycker ni?

MVH/Jocke

Publicerat

Jag hade nog valt en handkikare. Sen så beror det väl på ditt kikarsikte, är det av bra kvalitet så hade nog avståndsmätarn blivet nr1.

Vad kommer du att använda för kaliber?

Torsbohandels har många kikare i olika prisklasser  http://www.torsbohandels.com/

Sen så vet jag inte vilken kvalitet en avståndsmätare håller i prisklassen 2-4000 kr

Som sagt min lista hade blivet nr 1 ett bra kikarsikte 2  Bra kikare  3  Avståndsmätare

Publicerat
Jag hade nog valt en handkikare. Sen så beror det väl på ditt kikarsikte, är det av bra kvalitet så hade nog avståndsmätarn blivet nr1.

Vad kommer du att använda för kaliber?

Torsbohandels har många kikare i olika prisklasser  http://www.torsbohandels.com/

Sen så vet jag inte vilken kvalitet en avståndsmätare håller i prisklassen 2-4000 kr

Som sagt min lista hade blivet nr 1 ett bra kikarsikte 2  Bra kikare  3  Avståndsmätare

Kikarsikte är lugnt ;)

2 Zeiss oxch ett Swarovski får väll betracktas som kvalitet? ;)

Kalibrn som ska andvändas? menar du i skottland?

Du skriver att "nummer 2" är en bra kikare. och det har jag ju inte  :-

Zenithen ser du knappt igenom i dagsljus ;)

Jo så illa är det inte. men jag provade den rejält på bockjakten i höstas och det va då inte mycket att skryta med! Framåt de "mörkare timmarna" så såg du ingenting igenom den  :- >:(

Jag känner det själv som att en "smidig" handkikare i 8x42 eller 8x40 eller 10x42 eller liknande är nästan tvunget i behov.  ::)

Men en Avståndsmätare skulle alla jägare som jagar över öppen terräng ha och öppen terräng är ju bara förnamnet på de ställen där jag jagar  ::)

Avstånden kan med lätthet springa mot 200+ och om man då missbedömmer det för att vara 130meter eller nått så blir det inte bra  :-

MVH/Jocke

Publicerat

Har du användning av avståndsmätaren vid din jakt hemma? Det är väl inte många som har avstånd eller skjuter på mer 200m

Så jag hade  nog sattsat slantarna på en riktigt bra kikare, känns annars lite väl att sattsa pengar på avståndsmätaren för ett jakttillfälle, sammtidigt som du säger att du behöver en bättre kikare.

Helia kikare finns och sen så vet jag inte hur leupold är, men kan ju inte vara helt kass.

Publicerat
Men en Avståndsmätare skulle alla jägare som jagar över öppen terräng ha och öppen terräng är ju bara förnamnet på de ställen där jag jagar  ::)

Avstånden kan med lätthet springa mot 200+ och om man då missbedömmer det för att vara 130meter eller nått så blir det inte bra  :-

MVH/Jocke

Precis.

Min röst faller på en avståndsmätare,liksom dig rifle så kan jag få riktigt långa håll som emellanåt kan vara lite svårbedömda,tänk dig en morgon med dis,dimma så att alla referenspunter suddas ut i bakgrunden.Vad har man då för nytta av en handkikare förutom att konstatera att det är en bock?

Jag bär oftast med mig en handkikare på bockjakten mest för att det är enklare att titta på djur genom den än genom kikarsiktet,men jag skulle gärna byta bort den mot en avståndsmätare .

/Micke

Publicerat
Precis.

Min röst faller på en avståndsmätare,liksom dig rifle så kan jag få riktigt långa håll som emellanåt kan vara lite svårbedömda,tänk dig en morgon med dis,dimma så att alla referenspunter suddas ut i bakgrunden.Vad har man då för nytta av en handkikare förutom att konstatera att det är en bock?

Jag bär oftast med mig en handkikare på bockjakten mest för att det är enklare att titta på djur genom den än genom kikarsiktet,men jag skulle gärna byta bort den mot en avståndsmätare .

/Micke

Jag andae att du skulle "nappa" på denna diskution Micke ;)

Ja vi har mycket stora mossar på ena marken och på den andra mycket åkrar, men det är bara ett pass bland åkrarna som det kan bli fråga om långa håll som bör bedömmas.

Men hur är det då att betrakta ett djur igenom en avståndmätare?

Bedömma bock eller smaldjur osv.

Har du användning av avståndsmätaren vid din jakt hemma? Det är väl inte många som har avstånd eller skjuter på mer 200m

Så jag hade  nog sattsat slantarna på en riktigt bra kikare, känns annars lite väl att sattsa pengar på avståndsmätaren för ett jakttillfälle, sammtidigt som du säger att du behöver en bättre kikare.

Helia kikare finns och sen så vet jag inte hur leupold är, men kan ju inte vara helt kass.

Är inte typ Helias handkikare fett dyra?  :-

Kollade lite på en Bushnell handkikare för runt 2-3000kronor och tyckte att den prislappen var mer lagom för min plånbok. går välll inte att få en 8x40 Helia för dom pengarna?

MVH/Jocke

Publicerat
Jag andae att du skulle "nappa" på denna diskution Micke ;)

Men hur är det då att betrakta ett djur igenom en avståndmätare?

Bedömma bock eller smaldjur osv.

MVH/Jocke

Du känner mig ;D

De avståndsmätare jag kollat genom har inte haft någon större förstoring, visst går det att se skillnad på kapital bock och smaldjur men en liten spets...vete fan.

Men har du kommit så långt att du tittar på ett rådjur genom avståndsmätaren så är det snabbt gjort att byta till bössan och där har ju du riktigt bra optik.

Min handkikare kommer mest till användning från bilen under sommaren när jag åker en sväng för att kolla vad och var det rör sig på markerna.

/Micke

Publicerat
Du känner mig ;D

De avståndsmätare jag kollat genom har inte haft någon större förstoring, visst går det att se skillnad på kapital bock och smaldjur men en liten spets...vete fan.

Men har du kommit så långt att du tittar på ett rådjur genom avståndsmätaren så är det snabbt gjort att byta till bössan och där har ju du riktigt bra optik.

Min handkikare kommer mest till användning från bilen under sommaren när jag åker en sväng för att kolla vad och var det rör sig på markerna.

/Micke

Jadu! vid det här laget så känner jag dig ;) efter alla diskutioner som vi har deltagit i så  :P

Så det går inte att bestämma något så direkt i en avståndsmätare eller?

Kollade på "Höglandsfeber" från Huntersvideo tror jag dom heter  ::)

Och där hade dom ju bara handkikare och "sprang" runt med.

Så till hösten när man ska till Skottland. ska man ha en god hankikare eller en avståndsmätare där då? någon som varit i skottland och kanske kan säga vad som var mest efterlängtat i eran situvation?

Just för Svensk jakt så tror jag nästan det går på ett ut om man ska välja en avståndsmätare eller en God Handkikare. (det var ju därför jag började denna omröstningen)

MVH/Jocke

Publicerat

Helt klart handkikare, hur svårt är det att avståndbedöma med hjälp av kikarsiktet om du nu lär dig detta..en handkikare har du dessutom mer nytta av än en avståndmätare då denna har ett mycket begränsat användningsområde....

Publicerat
Helt klart handkikare, hur svårt är det att avståndbedöma med hjälp av kikarsiktet om du nu lär dig detta..en handkikare har du dessutom mer nytta av än en avståndmätare då denna har ett mycket begränsat användningsområde....

Följdfråga till dig Linus !  :D

Vilket märke?

Prislappen får ligga mellan 2-3000kronor.

MVH/Jocke

Publicerat

borde inte Burris ha dugliga kikare? dem är nog inte så jättevärst dyra har jag för mig...

Publicerat

Jag skulle kolla runt lite på blocket.se och tradera mfl efter begagnade kikare, säljs en hel del militärkikare Svarowski, Hensoldt(Zeiss) mfl för en bra peng.

Publicerat
hur svårt är det att avståndbedöma med hjälp av kikarsiktet om du nu lär dig detta..

Vilket förutsätter att djuret står helt stilla med perfekt bredsida mot vapnet,annars blir det uppskattade avståndet helt fel,vidare så är det inte helt lätt att i dimma se var kroppen börjar och slutar.

Att med kikarsiktet göra felbedömmningar upp mot 50-60 m är inte alls svårt,speciellt på långa håll.

/Micke

Publicerat

Tjena!

Min röst föll utan tvekan på Avståndsmätaren...man behöver inte en handkikare...inte då till själva jakten, då har du ju en kikare på bössan...jag använder endast handkikaren till våren/sommarens "rekning" när man ska se hur många rådjur som finns kvar osv...då kan det se lite underligt ut om man springer runt med bössan och kikar på viltet ::)

En avståndsmätare är värd sin vikt i guld, iaf i mina ögon...dom är ju dessutom små och smidiga så dom rymms med lätthet i fickan. och så bidrar dom, till skillnad mot kikaren till ett säkrare skott...dvs vet du på vilket håll djuret står på så kommer inte den där osäkerheten (- "hmmm ska jag hålla upp?...eller ner???") fram och du kan ta ett lungt skott.

Mvh Fredde

Publicerat
Tjena!

Min röst föll utan tvekan på Avståndsmätaren...man behöver inte en handkikare...inte då till själva jakten, då har du ju en kikare på bössan...jag använder endast handkikaren till våren/sommarens "rekning" när man ska se hur många rådjur som finns kvar osv...då kan det se lite underligt ut om man springer runt med bössan och kikar på viltet ::)

En avståndsmätare är värd sin vikt i guld, iaf i mina ögon...dom är ju dessutom små och smidiga så dom rymms med lätthet i fickan. och så bidrar dom, till skillnad mot kikaren till ett säkrare skott...dvs vet du på vilket håll djuret står på så kommer inte den där osäkerheten (- "hmmm ska jag hålla upp?...eller ner???") fram och du kan ta ett lungt skott.

Mvh Fredde

Värkar som att ni är många som tycker avståndsmätaren ;)

Ja då får det nog bli en sådan först!

Jävligt bra att ha när man tänker efter!

borde inte Burris ha dugliga kikare? dem är nog inte så jättevärst dyra har jag för mig...

Jadå det har dom nog med all säkerhet. Och dyra är dom inte heller.

Så det kanske blir en sådan efter avståndmätaren.

Fast jag är fortfarande kluven!  :-

Vet inte riktigt ännu hur jag ska göra  :-X

Så fortsätt rösta och motivera!

MVH/Jocke

Publicerat
Följdfråga till dig Linus !  :D

Vilket märke?

Prislappen får ligga mellan 2-3000kronor.

MVH/Jocke

skall ge dig ett gott råd vänta och handla tills hösten istället då du hinner få ihop mer pengar eller kolla begagnat som någon sa, vissa jaktaffärer brukar också ha äldre modeller av kvalitets kikare till vettiga pengar,utställnings osv

http://www.blocket.se/vi/7325137.htm?ca=23_3_s

Publicerat

Hej skulle bara säga att jag har en Helia "Loden Green" 8*42. UNDERBAR att titta i, kan verkligen rekomenderas även till vak idåligt ljus. Är lite sugen på bushnells Yardage Pro avståndsmätare, mest prisvärd..??

MVH

Publicerat

skulle jag stå i valet och kvalet speciellt med en kvalittetsglugg på bössan så skulle jag utom alla tvivel köpa en avståndsmätare...det medför säkra skott, samt att det tar bort känslan när man sitter o vaktar vid en åker eller nåt"kan det vara 200m dit, eller e det mer,ne kasnke under", kan säga att jag brukar få en helvets ångest när det gäller avstånd. säg att det är 4x förstoring på avståndsmätaren så att du inte ser om det är en spets eller en get..bara att kolla genom gluggen på  bössan,för det måste du ändå göra om du ska skjuta.

Publicerat

Jag slår ett slag för avståndsmätaren jag med, har själv en Leica LRF 800 och optiken på den är riktigt bra och förstoringen är 7 ggr. Däremot har jag kollat i en del avståndsmätare av andra fabrikat där optiken håller leksakskvalité.

Försök Låna hem en Leica och se vad du tycker, du kanske klarar dig med den. Men när mörkret faller då ser man inte så vidare bra i den för objektivdiametern är ju inte speciellt stor men så länge ljuset är hyfsat och man kan hålla den still så klarar man sig ganska långt.

Fredrik

Publicerat

Avståndsmätare, om du inte jagar på ett sätt som kräver ett stort mått av kikarspaning.

Se till att din avståndsmätare har lysande siffror som syns i dåligt ljus - rekommenderar Leica som jag har själv.

Publicerat
Avståndsmätare, om du inte jagar på ett sätt som kräver ett stort mått av kikarspaning.

Se till att din avståndsmätare har lysande siffror som syns i dåligt ljus - rekommenderar Leica som jag har själv.

Okej..Tackar!

Vilka säljer Leica billigt då?

MVH/Jocke

Publicerat
RTFM :-)

Okej!

Hemsida?

MVH/Jocke