Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sjukt god röra till grillat... Sjukt god (och enkel)

Featured Replies

Publicerat

Var iväg på en årlig tillställning med några polare i lördags och en av matlagarna (som konstigt nog inte var jag) hade gjort en röra som i sin totala enkelhet var skitgod (för att uttrycka sig kort och koncist).

Fräs burkmajs (eller koka färsk och fräs den om du nu vill vara vansinnigt märkvärdig) till du känner dig nöjd. Kör i matberedaren tillsammans med vitlök och sambal oelek i önskad mängd och krydda med salt och peppar. Klarrrrrttttt! Skitsmarrigt och onormalt enkelt. Vill man ha smeten lite mindre trögflytande går det fint att spä med lite majjo. Kan säkert funka med lite Creme fräääschhh också men vi hade majjo och det blev tokigt lyckat.

Till sist satt jag och smetade i mig enbart geggan. Guld!

//Fitzo den Fete

Publicerat

Tack för den. Ska testas. Det stundar ett 40-årskalas i sommar, och då blir det viltgrillbuffe utan dess like. Och då kan denna passa in... :D

/Må

Publicerat

Låter asgott!

Funkar den som dipp tror du?

Ska definitivt testas bara grillsäsongen kommer igång!

Publicerat

Var iväg på en årlig tillställning med några polare i lördags och en av matlagarna (som konstigt nog inte var jag) hade gjort en röra som i sin totala enkelhet var skitgod (för att uttrycka sig kort och koncist).

Aha du tillhör också de som alltid hamnar i köket så fort ordet matlagning nämns. Minns inte den fest jag varit på där jag inte hamnat i köket involverad i matlagningen. Och det är inte så att jag anmäler mig frivilligt eller så.

Röran lätt kanon, måste testas så snart tillfälle ges!

Publicerat
  • Författare

Tack för den. Ska testas. Det stundar ett 40-årskalas i sommar, och då blir det viltgrillbuffe utan dess like. Och då kan denna passa in... :D

/Må

Kommer funka kanon. Om det är du som fyller gubbe ber jag att få gratulera i förskott.

Låter asgott!

Funkar den som dipp tror du?

Ska definitivt testas bara grillsäsongen kommer igång!

Dip lär den definitivt passa till. Tror att det kan vara en höjdare att dippa grön/rotsaker i.

[quote na

me=Wizzie' timestamp='1302541322' post='522271]

Aha du tillhör också de som alltid hamnar i köket så fort ordet matlagning nämns. Minns inte den fest jag varit på där jag inte hamnat i köket involverad i matlagningen. Och det är inte så att jag anmäler mig frivilligt eller så.

Röran lätt kanon, måste testas så snart tillfälle ges!

Jo, det händer alltsom oftast. Jag brukar i och för sig anmäla mig frivilligt ibland. Förutom att det är jävligt kul kan man alltid med gott samvete släppa disk och annat värdo till nån annan :lol:

//F

Publicerat

Jo, det händer alltsom oftast. Jag brukar i och för sig anmäla mig frivilligt ibland. Förutom att det är jävligt kul kan man alltid med gott samvete släppa disk och annat värdo till nån annan :lol:

//F

Vad är det för bullshit, jag vill minnas att du stod här med disken också:ph34r:

Vilket gör att du är välkommen igen, anytime :lol:

btw, röran måste testas.

Publicerat
  • Författare

Vad är det för bullshit, jag vill minnas att du stod här med disken också:ph34r:

Va, gjorde jag? Då måste jag har varit full :D

Vilket gör att du är välkommen igen, anytime :lol:

Spanx a lot. Det gör jag gärna!

btw, röran måste testas.

Si senjår det måste du.

Publicerat

Ett ännu enklare tips som oxå är sjukt gott är lite turkisk/grekisk youghrt, feta ost, mixa ihop med svart peppar i önskad mängd. Klart! :D Får den stå i kylen en stund blir den tjockare och kan även användas som pålägg på bröd! :D Gott till allt grillat, även fisk faktiskt! :D

Publicerat

Ett ännu enklare tips som oxå är sjukt gott är lite turkisk/grekisk youghrt, feta ost, mixa ihop med svart peppar i önskad mängd. Klart! :D Får den stå i kylen en stund blir den tjockare och kan även användas som pålägg på bröd! :D Gott till allt grillat, även fisk faktiskt! :D

jag har en annan variant på denna. ett pkt feta, burk philadelfia ost´, en halv finhackad rödlök, en skvätt bra olivolja samt lite salt och peppar efter smak....

mosa och blanda med gaffel- et voila!!!

funkar till allt, speciellt till ganska sött mörkt bröd!

Publicerat

Tack för receptet!!

Mkt gott....

Dock va min vitlök av en med riktigt bett i så 2 klyftor till en burk majs + lite creme fraiche blev lite väl mycket :P

Men kände att majo hade passat bättre i den röran.

/Nicke

Publicerat

ska testas.

Publicerat

Skall ha lite folk hemma på påskafton. Känns som att den här röran måste provas.

Men jag har "gående bord" så jag får se vad det provas till. Troligen små grillspett md lamm...

Publicerat

För en annan som är lite lat i köket så kan man göra en fin blandning som följer:

Creme Fraische 2,5 dl

Sweet thai efter smak

salt o peppar efter smak

Citronsaft efter smak

Smaskens B)

Publicerat

Fräs burkmajs (eller koka färsk och fräs den om du nu vill vara vansinnigt märkvärdig) till du känner dig nöjd. Kör i matberedaren tillsammans med vitlök och sambal oelek i önskad mängd och krydda med salt och peppar. Klarrrrrttttt! Skitsmarrigt och onormalt enkelt. Vill man ha smeten lite mindre trögflytande går det fint att spä med lite majjo. Kan säkert funka med lite Creme fräääschhh också men vi hade majjo och det blev tokigt lyckat.

Till sist satt jag och smetade i mig enbart geggan. Guld!

//Fitzo den Fete

Det var riktigt länge sedan jag gjorde dipsåser/grillsåser av majspuré och hade faktiskt glömt bort konceptet!

TACK för påminnelsen!

Publicerat
  • Författare

Det var riktigt länge sedan jag gjorde dipsåser/grillsåser av majspuré och hade faktiskt glömt bort konceptet!

TACK för påminnelsen!

Ingen orsak.

Jag vet dessutom att en viss forumprofil serverade denna häromdagen men lyckades överdosera med Sambal. Han var lätt orolig för bränn i myntinkastet dagen efter :lol:

//F

Publicerat

Ingen orsak.

Jag vet dessutom att en viss forumprofil serverade denna häromdagen men lyckades överdosera med Sambal. Han var lätt orolig för bränn i myntinkastet dagen efter :lol:

//F

:lol:

Jag åt upp en hel skål med sambal och någon oidentifierad vit kall sås på ett kebabställe i Brighton på fyllan en gång för en herrans massa år sedan...

Vad gör man inte när fyllehungern sätter in! :P

Publicerat
  • Författare

:lol:

Jag åt upp en hel skål med sambal och någon oidentifierad vit kall sås på ett kebabställe i Brighton på fyllan en gång för en herrans massa år sedan...

Vad gör man inte när fyllehungern sätter in! :P

Aj aj aj aj aj aj... :lol:

//F

Publicerat

Nu är röran testad. GOTT!

Tack för tipset :D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu är röran testad. GOTT!

Tack för tipset :D

Härligt. Kul att det smakade bra.

Jag gjorde den själv för ett tag sen men jag tog i alldeles för hårt med vitlöken. Blev inte riktigt bra.

Man ska nog vara lite varsam med både sambal och vitlök och smaka av flera gånger hellre än lita på magkänslan. Den kan uppenbarligen vara fel ibland :lol:

//F