Publicerat April 11, 201115 yr Att få så kallade knall och fall effekt med båge är också fullt möjligt. Fast det blir ju utan knall och bara fall. Pilen har dock som vanligt en imponerande effekt då den penetrerar svartbjörnen snett bakifrån och letar sig ut genom dess huvud. En bågjägarekollega från Norge har filmat sin jakt.
Publicerat April 11, 201115 yr Ett lite längre klipp, dock är det på slutet av filmen som han gör ett ganska sjukt skott med båge.
Publicerat April 12, 201115 yr Författare Ett lite längre klipp, dock är det på slutet av filmen som han gör ett ganska sjukt skott med båge. Skottet mot svartbjörnen i början av filmen var ju klockrent. Men jag blir en aning fundersam på huvudskottet mot grizzlybjörnen. Vi har i alla tider tjatat på alla kurser om hur viktigt det är för en jägare att alltid sikta på hjärta/lungor. Skott mot huvud ska alltid undvikas p.g.a den stora risken för skadskjutning. Det gäller inte bara båge utan alla skjutvapen. Pilen träffar ju rätt denna gång och fäller bjässen. Men risken för en skadskjutning med tråkiga följder var alltför stor. För mig personligen hade ett huvudskott inte varit ett alternativ i detta läge. Björnen hade ju bredsidan till mot skytten. Nu ska man inte fördöma och moralisera. Men lite oansvarigt kan jag tycka att det var! Men vi vet ju sen tidigare att etiken i jakten skiljer sig stort mellan svenska och amerikanska jägare. Därmed inte sagt vem som har rätt! Det vi kan vara eniga om är att en jaktbåge inte är någon leksak!
Publicerat April 12, 201115 yr JS- är det din bedömning/slutledning att skottet på svartbjörnen först gick genom lunga, lever eller hjärta? Dvs var det ett bra skott utöver att det hade exit i hjärnan på björnen? /Christian
Publicerat April 12, 201115 yr ett bra skott tyckte jag det var. sen att det blev hs var ju en bonus. grizzlyfilmen kan jag inte se just nu. men det låter som att jag får instämma med js.
Publicerat April 12, 201115 yr Självklart inget man skasikta på att göra, och visst var det tur att det gick som det skulle.
Publicerat April 12, 201115 yr Författare JS- är det din bedömning/slutledning att skottet på svartbjörnen först gick genom lunga, lever eller hjärta? Dvs var det ett bra skott utöver att det hade exit i hjärnan på björnen? /Christian Är det första svartbjörnsfilmen du menar? I den första filmen är skottet precis enligt skolboken. Som jag kan bedömma så har han träffat lungorna snett bakifrån och i det läget som björnen sitter i så blir utgången i huvudet. Hjärtat har pilen inte träffat då den sitter lägre ner på en björn. Men överdelen av lungorna har pilen träffat. Pilen tränger alltså igenom halva björnen inklusive skallbenet på sin väg ut. Den sitter ju ner och har överkroppen/huvudet vridet lågt åt vänster. Det är ju ingen nackdel att pilen tar hjärnan på vägen ut. Snarare en fördel. Då blir djuret kvar på plats. Men det primära är ju att träffa cirkulationssystemet i första hand.
Publicerat April 12, 201115 yr Författare Jag kontaktade han som sköt svartbjörnen och fick följande svar på min fråga om vilka organ som pilen träffade i första svartbjörns videon: pilen traf høgt i en lungen og siden gjekk den ned gjennom halsen og knuste nakke og kraniet bein. Buen var en hoyt 80 pound 600 hundre gr. alu pil. den kappet alt på sin vei. det var merkelig opplevelse som satte meg litt ut da jeg ventet på flukten. har skutt en15 dyr med bue og hadde en lignende opplevelse med en blessbukk i sør-afrika.. mitt neste prosjekt er namibia i høst med langbue og forhåpenlig vis en oryx jegerhilsen hans
Publicerat April 12, 201115 yr JS- exakt, jag skrev ju svartbjörnen i min fråga, tack för dina klara och goda svar, jag tror att för min utbildning och för sakens främjades skull så behövs det lite mer utvecklande svar när det gäller bågjakts utförande, har försökt att förkorvra mig lite men det är svårt i mer än ett avseende. bra tråd. /Christian
Publicerat April 12, 201115 yr Författare JS- exakt, jag skrev ju svartbjörnen i min fråga, tack för dina klara och goda svar, jag tror att för min utbildning och för sakens främjades skull så behövs det lite mer utvecklande svar när det gäller bågjakts utförande, har försökt att förkorvra mig lite men det är svårt i mer än ett avseende. bra tråd. /Christian Jo, misstänkte att det var den första svartbjörnen du menade. I film 2 var det ju också en svartbjörn som fälldes först!
Publicerat April 12, 201115 yr Tror inte killen siktade i pannan på grizzlyn. Han skakade väll så in i he.... av att titta på en som just upptäckt sin frukost att det bara råkade ta där. Grym tur. Men, vad vet man ? Det står ju ovanför filmsnutten att det är en klassisk grizzlyjakt. Kanske är så de brukar göra...
Publicerat April 12, 201115 yr Författare Tror inte killen siktade i pannan på grizzlyn. Han skakade väll så in i he.... av att titta på en som just upptäckt sin frukost att det bara råkade ta där. Grym tur. Men, vad vet man ? Det står ju ovanför filmsnutten att det är en klassisk grizzlyjakt. Kanske är så de brukar göra... Jag misstänker att denna film har några år på nacken och vem vet, kanske han siktade i lungorna och klantade till släppet av pilen och träffade i huvudet på björnen. Klantigt gjort isåfall. Om det var med vilja så har han vissa brister i sin utbildning.
Publicerat April 13, 201115 yr KaNSKE han siktade mot pannan för att björnen upptäckt han också och vågade inte skjuta den i sidan ifall den skulle attackera han? skulle han skjutit mot lungorna kanske flyktsträckan hade använts som ett ilsket försvarande. knepigt. men tur hade han.
Publicerat April 13, 201115 yr Han som jagar heter Tim wells och håller i ett bågjakts program som heter relentless pursuit. Skälet till att den kallas "klassisk" är för att det här är en gammal film och just det där skottet har varit med i introt till serien. Därför tror jag de slängde upp hela klippet från 94 eller när det var och kallar den klassik grizzly hunt. Jag har kollat på en del avsnitt från hans serie på tuben (sök relentless pursuit många bra filmer) Och han är en himla säker skytt, jag tror han siktade på huvudet i det här fallet, och han hade tur att det tog som de skulle.
Publicerat April 13, 201115 yr Då är det kanska coolt ! Om han verkligen siktade på huvudet och sedan träffde där. Jag har skjutit flera smygälgar i huvudet med bössa men de har stått still och jag har legat med bra stöd. Det ger verkligen bra effekt men jag tror inte jag gjort det med båge. Inte på en grizzlybjörn. Inte ens med stöd....
Publicerat April 14, 201115 yr Då är det kanska coolt ! Om han verkligen siktade på huvudet och sedan träffde där. Jag har skjutit flera smygälgar i huvudet med bössa men de har stått still och jag har legat med bra stöd. Det ger verkligen bra effekt men jag tror inte jag gjort det med båge. Inte på en grizzlybjörn. Inte ens med stöd.... ojsan hoppsan! Var får jag tag i en sån!?
Publicerat April 14, 201115 yr Författare ojsan hoppsan! Var får jag tag i en sån!? Men vad ska du med en sån till? Inte kommer du skjuta bättre med ett sånt här stöd. Snarare är den väl bara ivägen och jävlas när du ska till att skjuta. Kan förstå de som har problem med smärta i axeln eller nåt annat. Men en frisk bågskytt behöver inte dessa grejer. Då kan man ju ta ett gevär med benstöd istället om man darrar så förbannat!
Publicerat April 14, 201115 yr Visst är den lite kul ! Såg den i en gammal Cabelas-katalog. "Det är en Knight&Hale -Stedy Ready och den hjälper dig att hålla bågen stadigare i fullt drag under längte perioder !!! Den ställbara armen stöder i magen och ger dig "rock-solid aiming support" och flippar undan när den inte belastas. Den ger dig också bättre preccision eftersom du helt kan slappna av i bågarmen. Den är teleskopisk mellan 18 och 41 tum så den borde passa alla." (slut på citatet) Googlade den och den tillverkas och säljs fortfarande. Kul pryl som måste vara i vägen något jävulskt. Tänk bara om man glömmer bort den och den "flippar undan" precis som du tar en kopp the, äter en smörgås, pinkar eller bara petar näsan. Måste kunna ge obehagliga skador och stäckningar.... Och, tänk om den flippar precis i släppet ! Vilket jävla trassel det skulle kunna bli Kanske finns marknad för en som stöttar i knän och rygg för de bågskyttar som börjar komma till åren och ev samtidigt drabbas av björnfrossa...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.