Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pilhylla för jakt

Featured Replies

Publicerat

Vilken typ av pilhylla för jakt föredrar ni som skjutit ett tag? Länka gärna till en sida med bild så en novis som jag förstår vad ni pratar om :)

Själv har jag en Octane Hostage som följde med bågen jag köpte... bra eller dålig?

stillshot.jpg

Publicerat

Jag tycker ripcord är den bästa (enligt mig)för ca 1000 lappen

finns säket bättre men säket dyrare också

annars funkar den du har bra...

mvh Peter

Publicerat

Octane hostage är helt okej. Inget snöre som vid fallhylla tex = mindre som ev kan krångla. Pilen ligger ju kvar i "skjutposition" hela tiden, likaså för Ripcord. Nackdelen med borsthyllor är att dom slits fortare vid mängdträning än tex fallhyllor, gaffelhyllor. det är min erfarenhet iaf. Men du skrev Pilhylla för jakt och inte mängdträning=)

Publicerat

whiskerhyllorna eller ripcord. föredrar själv whisker just nu. du kan hålla bågen hur som helst och skjuta bra ändå: )

lätt att tuna också.

inte känslig för torque. inget som märks iallafall.

mvh

Publicerat
  • Författare

Jag tycker ripcord är den bästa (enligt mig)för ca 1000 lappen

finns säket bättre men säket dyrare också

annars funkar den du har bra...

mvh Peter

Är det Ripcord - Code Red du menar då?

ripcord_10.jpg

Vad är det som gör att du anser den vara bäst då?

Publicerat

Kolla G5. En skön hylla med mycket få detaljer som kan gå sönder. Helt tyst ! Klockren och enkel istalation om du söker på Youtube. Ok, du kan inte stå på huvudet och skjuta men pilen har aldrig ramlat av för mig. Den är dessutom billig. Köp den från USA. De glömmer alltid momsen på så små paket. Jag betalade 380 kr med frakt för en svart hylla. Säg det bara inte högt för så många tycker att man bara skall handla av lokala handlare. :D En vanesak.

http://www.g5outdoors.com/#sec_expertII

Publicerat

whiskerhyllorna eller ripcord. föredrar själv whisker just nu. du kan hålla bågen hur som helst och skjuta bra ändå: )

lätt att tuna också.

inte känslig för torque. inget som märks iallafall.

mvh

Alla fasta hyllor är känsliga för torque, kan vara att du inte gjort det bara, nej du kan inte

hålla bågen hur som helst och skjuta bra :)

Publicerat

ripcord_10.jpg

Jag sköt tidigare med whisker biscuit hyllor och sköt riktigt bra med dom. Bytte dock till ripcord av två orsaker.

Dels ville jag ha en hylla som passar olika pilstorlekar. Whiskerhyllan har ju tre olika hålstorlekar beroende på din piltjocklek.

Jag har gjort i ordning tunga aluminiumpilar för bäverjakt och vill kunna använda samma båge som till mina tunnare kolfiberpilar.

Sen är en fallhylla lite snällare mot fenorna. Whiskerhyllan sliter en aning på fenorna och du får ibland limma om fenorna.

Om du inte är konstant i ditt skytte så kanske inte din hand hamnar på samma ställe i handtaget varje gång och det orsakar en liten vridning eller att du lägger in tryck i handtaget som whiskerhyllan kan känna av.

Hur det än är så sitter ju pilen fast längre i whiskerhyllan. På en fallhylla flyger den fritt så fort pilen lämnat strängen.

Publicerat
  • Författare

Fallhyllor är att föredra, minskar risken för bow hand torque

Och "bow hand torque" är typ som "greppkänslighet" på ren svenska?

Publicerat

ripcord_10.jpg

stämmer den röde hadde tidigare den svarta (den gammal) men sålde den med bågen så det blev en ny röda

fördelen med den röda att den är tystare och dom påstår att den sliter mindre drag snöre men det får vi se

annars är det priset och att den hittils har funkat även när det är kallt och med helix Vanes

men alla har ju sin favorit

Publicerat

Kolla G5. En skön hylla med mycket få detaljer som kan gå sönder. Helt tyst ! Klockren och enkel istalation om du söker på Youtube. Ok, du kan inte stå på huvudet och skjuta men pilen har aldrig ramlat av för mig. Den är dessutom billig. Köp den från USA. De glömmer alltid momsen på så små paket. Jag betalade 380 kr med frakt för en svart hylla. Säg det bara inte högt för så många tycker att man bara skall handla av lokala handlare. :D En vanesak.

http://www.g5outdoors.com/#sec_expertII

he he

bra vana eller hur

klart ska du inte handla av din lokal handlare(de ska helst gå i konkurs alla på en gång-de är ju bara ute efter pengar eller hur))

ska vi slå vad att din USA köpta G5 hyllan har glapp i sidled(EXPERT II-pratar jag om )

komm gärna med svaret men testa först

sen ska du fråga G5 hur man fixar det

och då säger de -ta kontakt med din lokal handlare för att han har grejer för det och fick instruktion

och i ditt fall kostar det för att du måste ta kontakt med mig eller byta till en annan hylla

eller får du svar från USA butiken att det är så på alla men det spelar ingen roll för precision

sen börjar den slita ytan på ena sidan och du ser små svarta märke på fenor-varför?

faller den förtidigt eller försent?

varför blir båge svarare att hålla i lettoffen?

sen ska du göra papper test och resultatet blir katastrof(va fan- jag träffar ju bra på 25m ändå eller hur)

sen märker du att dina pilar droppar förfort efter ca 30m och spridningen är stor

hur ska jag ha nockläge-beror vilken camsystem du har och vilken spine på pilar-fråga butiken i USA

de vet säkert när nocken ska vara i t.o.m minus läge och varför

då kommer du att fatta att det är inte så enkelt med fallhylla som många tror

(men det är ju enkelt -visar de på youtube-tror du i alla fall)

då får du fråga din USA butik om råd för att vi handlare som kan fixa sånt har gått i konkurs

men jag kanske kan inte så mycket om fallhylla för att jag använder de bara i sista 15 år

på den tiden var det mina egna bygge för att på marknaden fanns bara en enda variant att köpa, med magnet-Barnet hylla från Labo

på den tiden fanns bara en kille som hade nästan likadan som min hylla koplat till nädre lemm -Ulf från Bowpro butiken

men han har ju gått i konkurs-tyvär tycker jag men inte du

jag vet en del negativa saker om den hyllan och darför säljer jag bara PRO modellen

den har jag själv testat och vet allt om

du kommer snart på det själv vilka problem är det

det tar bara lite tid

när du inte får ihop det med den hyllan visar du din andra nya hyllan köpt igen efter recensioner från Cabelas(för resten vilka är det som skriver de???)

hade du frågat mig då hade jag inte rekomenderat den idag som före två års sen(det är darför jag finns som handlare)

visst är G5 bra men alla deras grejer är inte de bästa

ta inte kritiken så hård och personligt-den är inte riktat direkt mot dig utan till alla som tänker bara ekonomisk

(du är kanske ändå nöjd med hyllan -beror på hur högt ställer du ribban när det gäller din bågskytte)

jag tycker att det är fel att folk talar emot handlare för att vi gör verkligen allt för att ta hand i alla fall om nybörjare och de andra bågjägare som tycker att det är kul att kunna komma till min butik och verkstad och skjuta,testa och se och prova nya grejer

jag har några killar som varje dag ringer och klagar på massa saker bara för att de handlar själva på Blocket och i USA och får inte ihop grejer att fungera

det är darför vi handlare finns-att ta hand om de och hjälpa till så mycket det går och det får jag inte ett skit betald för

varje dag går åt 2-4 timmar på telefon med bågskytte snack utan att man får en krona för det

men jag är nöjd ändå om jag får killen på rätt väg och plockar ur honom Rambo

oftast börjar snacket så att killen köpte båge på blocket och på vägen hem skjuter han en pil i toaleten på parkeringen(för att testa)

(trots att han fick råd från erfaren skytt att inte leka med båge)

sen fattar han inte hur pilen kunde försvinna i toaleten osv

dagen efter skjuter han genom tv i högtalare när kompisen ska ta kort på honom-Facebook-du vet

sen börjar han handla från USA för att han såg på jaktsnacket(eller annan sajt) att det är biligare

och då börjar en annan historia

det finns farligt folk ute med båge i handen och det är såna vi handlare måste ta hand om innan det blir försent

det räcker att en idiot skjuter på rådjur,älg eller katt som springer ut på vägen och läger sig framför en bil eller på grannens tomt

då faller ner allt vi har byggt upp i alla år för att få bågjakten tillåten

då kan vi bara fortsätta visa vara hyllor här på forumet i 100 år och vara avandskjuka på danskar och finländare för att de jagar

det är ingen som kräver att du handlar hoss oss men att uppmuntra folk att handla själva från USA kan verkligen ställa till problem

många handlar åt helvete fel och trots det att pilbåge är licensfri den är ändå livsfarligt vapen

det är en sak om de gammla erfarna bågjägare handlar där men helt annat om en nybörjare gör det

och glömm inte -får vi bågjakten-då kan vi bara tacka just vara gammla handlare och bågjägare för det ,inte USA butiker

jag har respekt för de och är tacksam i alla fall trots att jag själv var inte nöjd varje gång när jag handlade hoss de

de har ju gjort så mycket de kunde för att vi ska kunna få börja jaga med båge i den här landet och det ska man vara tacksam för

mvh

gardhemsarchery

Publicerat
  • Författare

Som total novis på det här med bågskytte lär jag knappas märka någon skillnad på fallhylla eller fast hylla men det är helt klart kul att se vad expertisen tycker så kom gärna med fler förslag och synpunkter på hyllorna ni använder eller har erfarenhet av.

Vart jag handlar mina prylar är en sak som enbart jag själv behöver fundera över... vissa saker handlar jag begagnade, vissa saker av handlare i Sverige och andra saker i andra länder och det är sällan priset som avgör vart jag handlar så den där diskussionen kanske ni kan skapa en separat tråd för :)

Publicerat

Och "bow hand torque" är typ som "greppkänslighet" på ren svenska?

Jo, dvs så länge pilen har kontakt med bågen finns det en riskt att man påverkar pilen

om man greppar bågen istället för att hålla den i "öppen hand" dvs i tumvecket

Publicerat

ja kanske whisker påverkar pilen. men det är så lite så att jag inte märker det.

jag har haft whisker på ett par bågar och inte märkt skillnad på träffarna även om jag legat på rygg och skjutit med bågen helt vågrät. :)

skulle aldrig testa det på jakt dock.

sen så kan inte whiskern jämföras med andra fasta trampolinhyllor heller tycker jag, då motståndet i stråna är så otroligt litet.

finns flera filmer i slow motion där det syns bra.

så KÄNSLIGT med whisker är det INTE. MEN kan ju inte jämföras med fallhylla, såklart.

För mig är det den tryggaste och enklaste hyllan. Ripcorden på en trygg andraplats. :)

mvh

Publicerat

Enligt mig finns det bara en som är tyst nog och tål att fastna i grenar och sånt.

Trophy taker FC fallhylla, på ripcorden och många andra sitter det bara en lite plastbit över som gör att pilen inte ramlar ut.

Har varit med om att den böjts och dyligt.

Trophy takern är klädd i gummi runt om allt vilket gör att den inte låter om pilen slår emot i pilhyllan.

Sen har det hänt att ripcorden inte är tillräckligt snabb då man skjuter med t.ex. FOBS. OMEN och APA´s snabbaste bågar kan göra att Dem slår i innan den ramlat ner ordenkligt. Vet att Mamre hade problem med det när vi var i SA, har för mig att han byte till en Trophy taker som jag hade med som extra i bagaget.

Mvh

Publicerat

Enligt mig finns det bara en som är tyst nog och tål att fastna i grenar och sånt.

Trophy taker FC fallhylla, på ripcorden och många andra sitter det bara en lite plastbit över som gör att pilen inte ramlar ut.

Har varit med om att den böjts och dyligt.

Trophy takern är klädd i gummi runt om allt vilket gör att den inte låter om pilen slår emot i pilhyllan.

Sen har det hänt att ripcorden inte är tillräckligt snabb då man skjuter med t.ex. FOBS. OMEN och APA´s snabbaste bågar kan göra att Dem slår i innan den ramlat ner ordenkligt. Vet att Mamre hade problem med det när vi var i SA, har för mig att han byte till en Trophy taker som jag hade med som extra i bagaget.

Mvh

Det första jag gjorde med min Ripcord var att kasta den lilla plastpinnen åt helsicke! Den var bara ivägen och gjorde ingen som helst nytta! Det är ju inte direkt meningen att man ska slå frivolter medan man drar bågen. Har jagat med många olika hyllor och upplever inte att man skulle tappa pilen som något problem. Jag vet inte riktigt vad folk pysslar med när de ska till att tappa pilen från hyllan under drag

Om du upplever ripcordhyllan för långsam så har du förmodligen missat att trimma in snöret ordentligt som ska sitta i kabeln. Direkt när du börjar krypa framåt med strängen så ska hyllan börja röra sig. Annars är det inte rätt intrimmat.

Jag har provskjutit min med fobs och inga problem. Men Fobs kommer jag inte att använda. Inte för att dom inte skulle funka. Men dom är ju så fula. Ser ut som något du plockat ur ett kinderägg! Eller som små hjul till en leksaksbil! :lol:

Hade en kille här idag som jag hjälpte lite med att montera en QAD hylla på en PSE. Vi var tvungna att såga av en del av den hyllan. Jag fimpade överdelen med bågfil där just denna pinne finns som ska förhindra att pilen ramlar av. Det gick inte att montera den rakt på denna PSE utan att överdelen tog i kabelstången. Så väck med den och sen ut o skjuta. Funkade utan problem.

Han tyckte det kändes lite konstigt att sätta bågfilen i en sprillans ny hylla. Men annars hade man inte kunnat montera den i våg. Bifogar en bild som visar var vi kapade den jämns med överdelen.post-1478-0-93849900-1303407267_thumb.jp

Slutresultatet blev bra och han var glad över hjälpen han fick.

Publicerat

he he

bra vana eller hur

klart ska du inte handla av din lokal handlare(de ska helst gå i konkurs alla på en gång-de är ju bara ute efter pengar eller hur))

ska vi slå vad att din USA köpta G5 hyllan har glapp i sidled(EXPERT II-pratar jag om )

komm gärna med svaret men testa först

sen ska du fråga G5 hur man fixar det

och då säger de -ta kontakt med din lokal handlare för att han har grejer för det och fick instruktion

och i ditt fall kostar det för att du måste ta kontakt med mig eller byta till en annan hylla

eller får du svar från USA butiken att det är så på alla men det spelar ingen roll för precision

sen börjar den slita ytan på ena sidan och du ser små svarta märke på fenor-varför?

faller den förtidigt eller försent?

varför blir båge svarare att hålla i lettoffen?

sen ska du göra papper test och resultatet blir katastrof(va fan- jag träffar ju bra på 25m ändå eller hur)

sen märker du att dina pilar droppar förfort efter ca 30m och spridningen är stor

hur ska jag ha nockläge-beror vilken camsystem du har och vilken spine på pilar-fråga butiken i USA

de vet säkert när nocken ska vara i t.o.m minus läge och varför

då kommer du att fatta att det är inte så enkelt med fallhylla som många tror

(men det är ju enkelt -visar de på youtube-tror du i alla fall)

då får du fråga din USA butik om råd för att vi handlare som kan fixa sånt har gått i konkurs

men jag kanske kan inte så mycket om fallhylla för att jag använder de bara i sista 15 år

på den tiden var det mina egna bygge för att på marknaden fanns bara en enda variant att köpa, med magnet-Barnet hylla från Labo

på den tiden fanns bara en kille som hade nästan likadan som min hylla koplat till nädre lemm -Ulf från Bowpro butiken

men han har ju gått i konkurs-tyvär tycker jag men inte du

jag vet en del negativa saker om den hyllan och darför säljer jag bara PRO modellen

den har jag själv testat och vet allt om

du kommer snart på det själv vilka problem är det

det tar bara lite tid

när du inte får ihop det med den hyllan visar du din andra nya hyllan köpt igen efter recensioner från Cabelas(för resten vilka är det som skriver de???)

hade du frågat mig då hade jag inte rekomenderat den idag som före två års sen(det är darför jag finns som handlare)

visst är G5 bra men alla deras grejer är inte de bästa

ta inte kritiken så hård och personligt-den är inte riktat direkt mot dig utan till alla som tänker bara ekonomisk

(du är kanske ändå nöjd med hyllan -beror på hur högt ställer du ribban när det gäller din bågskytte)

jag tycker att det är fel att folk talar emot handlare för att vi gör verkligen allt för att ta hand i alla fall om nybörjare och de andra bågjägare som tycker att det är kul att kunna komma till min butik och verkstad och skjuta,testa och se och prova nya grejer

jag har några killar som varje dag ringer och klagar på massa saker bara för att de handlar själva på Blocket och i USA och får inte ihop grejer att fungera

det är darför vi handlare finns-att ta hand om de och hjälpa till så mycket det går och det får jag inte ett skit betald för

varje dag går åt 2-4 timmar på telefon med bågskytte snack utan att man får en krona för det

men jag är nöjd ändå om jag får killen på rätt väg och plockar ur honom Rambo

oftast börjar snacket så att killen köpte båge på blocket och på vägen hem skjuter han en pil i toaleten på parkeringen(för att testa)

(trots att han fick råd från erfaren skytt att inte leka med båge)

sen fattar han inte hur pilen kunde försvinna i toaleten osv

dagen efter skjuter han genom tv i högtalare när kompisen ska ta kort på honom-Facebook-du vet

sen börjar han handla från USA för att han såg på jaktsnacket(eller annan sajt) att det är biligare

och då börjar en annan historia

det finns farligt folk ute med båge i handen och det är såna vi handlare måste ta hand om innan det blir försent

det räcker att en idiot skjuter på rådjur,älg eller katt som springer ut på vägen och läger sig framför en bil eller på grannens tomt

då faller ner allt vi har byggt upp i alla år för att få bågjakten tillåten

då kan vi bara fortsätta visa vara hyllor här på forumet i 100 år och vara avandskjuka på danskar och finländare för att de jagar

det är ingen som kräver att du handlar hoss oss men att uppmuntra folk att handla själva från USA kan verkligen ställa till problem

många handlar åt helvete fel och trots det att pilbåge är licensfri den är ändå livsfarligt vapen

det är en sak om de gammla erfarna bågjägare handlar där men helt annat om en nybörjare gör det

och glömm inte -får vi bågjakten-då kan vi bara tacka just vara gammla handlare och bågjägare för det ,inte USA butiker

jag har respekt för de och är tacksam i alla fall trots att jag själv var inte nöjd varje gång när jag handlade hoss de

de har ju gjort så mycket de kunde för att vi ska kunna få börja jaga med båge i den här landet och det ska man vara tacksam för

mvh

gardhemsarchery

Jag har både Expert 1 och 2 och tycker att de fungerar utmärkt. Mina pilar slår inte i bågen och hylan har inte börjat glappa vad jag märkt (ca 2000 pilar). Kanske bara har hat tur i min montering, papperstest, läppstiftprovet och med ett kanonexemplar :D Jag vet att det här är ett känsligt ämne. Jag vet också att jag nekas hjälp hos alla handlare (nästan) i Sverige även om jag vill betala för hjälpen om jag köper grejorna utomlands. Det står ju ofta på hemsidorna.... Jag kan ta att jag får lite skit för just det. Men, så gör jag även med skidor, cyklar, klätterprylar, optik, bössor osv. Kan jag köpa mina grejor till halva priset i USA, Tyskland, Frankrike eller England så har jag sedan ganska många tusen kvar till andra kulgrejor. Gansak värdigfullt för en liten lågavlönad sjuksyster med för många intressen. Det som ändå är rätt ok med att inte få hjälp är det nya pedagoskia sättet att skaffa sig kunskap- problembaserad inlärning. Hur som helst utnyttjar jag min rätt som EU-medborgare att fritt handla över gränserna trotts att jag inte röstade för skiten :D och trotts att det heller inte ger några dagisplatser i Ås där jag bor (som en dagispappa tyckte som säljer motorcyklar (dock inte helsvenska motorcyklar :D )). Det är ok att får skit för just det här. Det kan jag ta. Undrar bara hur det är om man köper "svenska" bågar, bilar, cyklar och liknande begagnat. Har man förbrukat "hjälprätten" då också ? Sedan kanske man kan likna farliga folk med amerikanska bågar där ute med farliga folk på tyskimporterade motorcyklar också. Lovar att de efter en månad på IVA kostar samhället mer än en Rambo :P Kanske man skall förbjuda tyskimporterade motorcyklar eftersom de måste vara farligare än svensksålda.....

Publicerat

Jag har både Expert 1 och 2 och tycker att de fungerar utmärkt. Mina pilar slår inte i bågen och hylan har inte börjat glappa vad jag märkt (ca 2000 pilar). Kanske bara har hat tur i min montering, papperstest, läppstiftprovet och med ett kanonexemplar :D Jag vet att det här är ett känsligt ämne. Jag vet också att jag nekas hjälp hos alla handlare (nästan) i Sverige även om jag vill betala för hjälpen om jag köper grejorna utomlands. Det står ju ofta på hemsidorna.... Jag kan ta att jag får lite skit för just det. Men, så gör jag även med skidor, cyklar, klätterprylar, optik, bössor osv. Kan jag köpa mina grejor till halva priset i USA, Tyskland, Frankrike eller England så har jag sedan ganska många tusen kvar till andra kulgrejor. Gansak värdigfullt för en liten lågavlönad sjuksyster med för många intressen. Det som ändå är rätt ok med att inte få hjälp är det nya pedagoskia sättet att skaffa sig kunskap- problembaserad inlärning. Hur som helst utnyttjar jag min rätt som EU-medborgare att fritt handla över gränserna trotts att jag inte röstade för skiten :D och trotts att det heller inte ger några dagisplatser i Ås där jag bor (som en dagispappa tyckte som säljer motorcyklar (dock inte helsvenska motorcyklar :D )). Det är ok att får skit för just det här. Det kan jag ta. Undrar bara hur det är om man köper "svenska" bågar, bilar, cyklar och liknande begagnat. Har man förbrukat "hjälprätten" då också ? Sedan kanske man kan likna farliga folk med amerikanska bågar där ute med farliga folk på tyskimporterade motorcyklar också. Lovar att de efter en månad på IVA kostar samhället mer än en Rambo :P Kanske man skall förbjuda tyskimporterade motorcyklar eftersom de måste vara farligare än svensksålda.....

om du absolut MÅ krangle, så bör du bruke riktige argumenter...

farlige bågägare och farlige motorcykelägare er vel ikke helt en sammenligning, bl.a. för at bågen utan motor er ikke licensbelagt. bågen med motor er "lisensbelagt". eller du kan jo kjöre utan körkort. men sist jeg sjekket var det straffbart.

man SKAL gå gjennom et kurs for å bruke noe så farlig som en motorcykel.

for den saks skyld så er det ingen her som har sagt at det er bågen som er farlig.

det er personen som har den i hånda som er potensielt farlig...

om du kan jobben din så bör du vite at det ikke er motorcykelen som er farlig heller.

det er personen som kör den. eller hur??

om jeg ikke har misforstått, så angriper ikke G5 deg direkte. kjöp utstyret ditt hvor du vil.

men å anbefale alle (også amatörer som ikke vet nok) å kjöpe våpen i utlandet er nödvendighvis ikke lurt.

det er en smule skillnad på ski og et våpen. er du ikke enig?

eller en cyckel og et våpen?

en annen ting vi må huske er at vi som elsker denne hobby og vil bruke båge som et jakt våpen, "lever på en tynn tråd"

å få dette akseptert som en jaktform er like rundt hjörnet og vi må trå varsomt og ansvarlig.

en liten fel fra en fel person, så er allt arbeide som er gjort her i Sverige bortkastet.

vi har et ansvar på å videreföre seriösitet og kunnskap videre på en korrekt måte.

om du er bare litt seriös på dette med bågskytte/jakt, så må du da vel väre enig i det???

Publicerat

hej Johan

meningen var inte att du får skit

utan att du slänger inte skit på handlare hur som helst

klart har du rätt att handla vart du vill

det är ingeting att diskutera om

det att dina hyllor glappar inte i sidled tror jag inte på och kommer aldrig att tro

var så snäll och lägg filmen fram när du gör pappers test

sen ska jag vara snäll och ta kontakt med dig så du får en del bra tips

en av de är varför ska du byta till G5 Pro modellen (köp gärna från USA)

vicen är att den är en av bättre fallhyllor jag har provat

och tro mig -jag testar de riktigt hård

de är en av få som inte slår i siktfönster när de åker när=ingen ljud alls

extrem lätt justering och absolut ingen krångel med de

de är riktigt förlåtande

samt går de att skjuta liggande om du vill

men -man måste veta hur ska de ställas in

Expert I (enklaste som finns)var min favorit men det tar lite extra krafter att dra upp samt faller de en aning förtidigt

PRO är helt suverent när det gäller justeringar

minna pilar flyger flakare med PRO en alla andra fallhyllor jag har provat

använder en pinne upp till 35m

skillnaden är 12cm mellan 15m och 35m

det tycker jag är godkänd

med de andra får jag upp till ca 15-20cm

allt hänger på det hur du har nocklägge och när faller hyllan

det är en känslig ämne att prata om fallhylla

finns absolut ingen givet recept utan det hänger på vilken båge du skjuter(kabelsläde eller rollergard), pilar, och framförallt stränghöjd

hög stränghöjd=lätt justering och tvärtom

darför är det svårt att recomendera en fallhylla till en nybörjare(man måste kunna en hel del innan)

det bästa är att börja med Borste hyllan oavsätt hur den slits

det som är bra med de är att en nybörjare blir tvungen att focusera på sin teknik(hur han håller i båge osv) för att kunna skjuta bra

den kräver en bra teknik för att kunna träffa bra med

sen kan man gå över till fallhylla när man har någorlunda bra skjutteknik

mitt råd för alla nybörjare är

RIKTIGT ETHAFOAM TAVLA-innan du väljer vilken båge ska du köpa

(ingen sånt hemmabyggeskit med strumpor,string och gammal barnkläder)

60# båge- finns faktist riktigt bra för ca 5000

borste hylla

biligaste pilar(ej Hobex)

enpinns sikte på 25m

enkel avtryckare

(max pris för paket 5-6000)

skjut som fan i ett till två år och focusera endast på din teknik och skit i alla andra grejer som folk skriver om

sen efter två år kan man börja snacka om fallhylla och dyrare utrusnnig

MEN -du kommer inte att skjuta bättre en innan-

det enda är att du får skruva som fan och byta grejer hela tiden

det vet jag 100% för att jag skjuter parralelt en Quest Primal(DYRT BÅGE MED DYRT UTRUSSNIG-PRO hylla,Viktory pilar)med en Quest Hammer-encam (Allt är SKIT biligt-borste hylla,Easton excel pilar)

OCH RESULTATET ÄR EXAKT SAMMA ,precis som förre 15års sen med min gammla Mathews och ACC pilar

ENKELT SOM MÖJLIGT+BRA TEKNIK=BRA JAKT RESULTAT

Publicerat

Hur mycket pengar kan det egentligen handla om...?

:rolleyes:

Utan att känna marknaden för bågskytte i Sverige och som en total nybörjare så gissar jag ändå att vi kanske bara har ett fåtal seriösa handlare vilka har utvecklat sin verksamhet igenom att under decennier varit die hard entusiaster och sedan så sakta låtit sitt brinnande intresse evolvera fram någon typ av affärsverksamhet.

De har under årtionden samlat en enorm erfarenhet och kunskap som nu snabbt och lätt kommer oss kunder till gagn så att vi slipper köpa och göra de misstag som dessa herrar redan själva har gjort.

Hur ska man kunna värdesätta deras insatser överhuvudtaget?

Själv bryr jag mig inte om ifall jag kan tjäna några hundralappar hit eller dit. Igenom att gynna den typen av handlare med mina affärer så sponsrar jag även hobbyn/skytteformen till gagn även för de som kommer efter mig och som jag vill ska kunna mötas av en lika seriös och kunnig handlare på hemmaplan, precis som jag har haft den goda förmånen att göra.

Börjar vi däremot skära genvägar bara för vår egen personliga vinning så sparar vi lite pengar själva men samtidigt så gör vi hobbyn en stor otjänst eftersom vi därmed indirekt motarbetar dessa ambassadörer för hobbyn som vi egentligen så väldigt väl behöver, inte minst för att klara återrekryteringen av nya skyttekamrater i en tid så så många andra intressen konkurrerar och pockar på allas tid och pengar.

Konsensus är därför, som jag ser det, att i dessa tider med marginalisering av både jakt och skytte så är det än viktigare att med lätt hjärta kunna göra en ekonomiskt uppoffring till gagn för vår hobby. Ett sådant sätt kan vara att stödja sin lokala handlare eller, som jag gjorde, gå med i Bågjägarförbundet trots att jag sannolikt aldrig kommer att rikta mitt vapen mot ett levande djur inom överskådlig framtid. Man går alltså med, inte för att man själv har ett behov, utan för att andra skyttekamrater kanske har det och då kan den insats som man själv gör vara oerhört viktig.

Dags att tänka lite längre än den egna plånboken med andra ord - det tror jag att vi alla har råd med.

Publicerat
  • Författare

Vart folket köper sina prylar är fortfarande ganska oviktigt för trådens ämne eftersom frågan var vilken typ av pilhylla för jakt ni som skjutit ett tag föredrar.

Publicerat

Vart folket köper sina prylar är fortfarande ganska oviktigt för trådens ämne eftersom frågan var vilken typ av pilhylla för jakt ni som skjutit ett tag föredrar.

ripcord code red

enkel å montere, enkel å justere, helt tyst og cool ;) .

Publicerat

Jag har använt G5 hyllan och tyckte den funkar utmärkt, enkel att justera och väldigt tyst.

Jag böt mest för att jag behövde en fallhylla som pilen ligger kvar i utan att jag behöver

hålla fingret på pilen hela tiden då jag smygjagar, vid torn/pass skytte är detta inte ett problem.

Så man ska titta till vilken jaktform man utövar mest antar jag.

När det gäller alla kommentarer om var och av vem man handlar föreslår jag en ny tråd för detta

det blir svårt för folk som söker bland trådar efter ett visst ämnesområde att behöva mata sig

igenom ovidkommande saker, då ovan kommentarer igentligen inte bara gäller hyllor.