Publicerat April 21, 201115 yr Som en hyllning till Zack O'Yeahs fenomenala deckare Tandooriälgen lagar jag just nu älgtandoori. Återkommer med recept och bilder senare.
Publicerat April 21, 201115 yr Som en hyllning till Zack O'Yeahs fenomenala deckare Tandooriälgen lagar jag just nu älgtandoori. Återkommer med recept och bilder senare. Ser fram emot det! Yoghurtmarinerad? Jag har 25 kg Tandoori-krydda, någon som är intresserad?
Publicerat April 21, 201115 yr Bring it on!!! Har ätit så mycket Indiskt i mina dar och nog har jag gjort både det ena och det andra på vilt men älgtandori har jag banne mig aldrig gjort! Hade en tandoriugn i trädgården förut men den gav upp till slut... (så går det när man lämnar en lerugn ute året om... )
Publicerat April 21, 201115 yr Har ingen tandooriugn, men detta har inspirerat mig... blir nog yoghurtmarinerad tandoorikryddad rådjurssadel på grillen i morgon! Och 25 kg tandoorikrydda (importerad från Liecester , Wizard (så det är "proper stuff")) är sant! (Har Vindaloo, Madras Hot/Mild, Biryani också)
Publicerat April 21, 201115 yr Har ingen tandooriugn, men detta har inspirerat mig... blir nog yoghurtmarinerad tandoorikryddad rådjurssadel på grillen i morgon! Och 25 kg tandoorikrydda (importerad från Liecester , Wizard (så det är "proper stuff")) är sant! (Har Vindaloo, Madras Hot/Mild, Biryani också) Frågan är bara -"Varför tar man hem 25 kg kryddor?" Jag gör mina egna kryddblandningar när jag gör kryddstark mat men det beror oftast på att jag inte har någon färdig blandning hemma...
Publicerat April 21, 201115 yr Frågan är bara -"Varför tar man hem 25 kg kryddor?" Jag gör mina egna kryddblandningar när jag gör kryddstark mat men det beror oftast på att jag inte har någon färdig blandning hemma... Man tar inte hem 25kg, snarare 250kg... En pall! Men 25kg tandoori!
Publicerat April 21, 201115 yr Författare Jag marinerade älgköttet i en blandning som jag körde i mixern. Blandningen bestod av: Yoghurt, en massa vitlök, färsk ingefära, ett par chilifrukter, olja, rätt mycket garam masala, lite koreander, en massa gurkmeja, lite salt saften från 1/2 citron kanske något mer som jag inte kommer på just nu, t.ex. eventuellt ett stänk spiskummin (min favorit) Grillades givetvis ute, med locket på för att få lite ugnskänsla. till detta serverades ris, en svampcurry och en linsröra Klart mycket bättre än det som serverades på Tandooriälgen, i boken med samma namn som ju inspirerade mig.