Publicerat April 22, 201115 yr Sven-Erik Alhem Som är rovdjursansvarig hos djurskyddet har utalat sig om poliser och jakt., Skriver Svensk jakt. Vad tycker ni om detta "förslag"? http://www.dagensjakt.se/ut/12918/
Publicerat April 22, 201115 yr Det var väll inte så genomtänkt. Dom har väll rätt att göra va dom vill med sin civiltid som alla andra? Och en polis med stake och arbetsmoral gör inte skillnad på människor i sin närhet kontra okända personer när det gäller brott....hoppas man iallafall. intressant läsning
Publicerat April 22, 201115 yr Alhem är en mediakåt stolle Däremot så skall inte poliser drälla omkring i skogen på fritiden och larva sig som APU gör. Raggarö
Publicerat April 22, 201115 yr Att dom inte ska ingå i jaktlag är ju lite löjligt, det är nog mest Alhems åsikter om jakt som lyser igenom tror jag snarare än någon faktiskt vettig tanke bakom det hela. Däremot ska ju poliser inte utreda sina jaktkamrater eller andra vänner tycker jag, men det gäller oavsett vilket brott som utreds och vilka fritidssysselsättningar dom har. Det enda jag har lite svårt för då det kommer till polisers fritid är om dom engagerar sig politiskt.
Publicerat April 22, 201115 yr Jag har läst detta och även sett hans framträdande i senaste avsnittet av "Debatt" och kan bara konstatera att det är något väldigt stort som fattas karln innanför pannbenet. Helvete vad galen han verkar vara. Skrämmande. //F
Publicerat April 22, 201115 yr Alhem är en mediakåt stolle Däremot så skall inte poliser drälla omkring i skogen på fritiden och larva sig som APU gör. Raggarö Alhem fattas något, var det inte han som låg bakom Kvicks åtal? ett perfektions arbete. Poliser är också människor, känner flera som även jagar, det APU sysslar med bör nog granskas, viftar nån av dessa med tjänsteleg på sin fritid i skogen så kommer åklagaren och PAN få jobba!
Publicerat April 22, 201115 yr Oavsett yrke måste kan kunna hålla isär arbete och fritid. De som inte klarar det är oftast de som antingen är rejält osäker i sin yrkesroll eller är totalt socialt inkompetent. Hade en kompis förut som var polis och när han blev det så var han väldigt tydlig med att när vi umgicks så var han samma person som vanligt och kunde festa lika vilt som oss men på jobbet var han sin yrkesroll och stoppade han någon av oss för någon förteelse i tjänst så agerade han enligt sitt jobb. Helt sund inställning och det var aldrig några problem. Att man skall vara olämplig som jägare bara för att man är polis är totalt korkat! Det finns faktiskt poliser som kan skjuta!!!
Publicerat April 22, 201115 yr haha! Den där du.. han har inte bara en skruv lös..... hur blir det med poliser som spelar golf eller fotboll då?
Publicerat April 23, 201115 yr Det enda jag har lite svårt för då det kommer till polisers fritid är om dom engagerar sig politiskt. (mitt första) +1
Publicerat April 23, 201115 yr Alhem fattas något, var det inte han som låg bakom Kvicks åtal? ett perfektions arbete. Poliser är också människor, känner flera som även jagar, det APU sysslar med bör nog granskas, viftar nån av dessa med tjänsteleg på sin fritid i skogen så kommer åklagaren och PAN få jobba! Visst var Christer van der Qvast också inblandad i åtalen mot Quick?
Publicerat April 23, 201115 yr Jag såg honom i Debatt och efter att ha läst detta undrar man om mannen har alla skorna i stället?? Det här håller jag inte med om. Då begår den polisen en rad andra tjänstefel om man är den typen av människa. Vi har poliser i vårt jaktlag i småland. jag personligen tycker det är mycket mycket positivt. Jag har snarare känslan att det hämmar eventuella nuvarande oexisterande jaktbrott ty "polis är närvarande", ingen vill sätta dem i den jobbiga sitsen att ta upp kompisars dumheter i jobbet, samt de bidrar till ordning och reda! Jag kontrar Alhem med att det är ett bra inslag och alla borde ha en polis i sitt jaktlag! Alhem tänker fel, satsa på preventiva metoder istället för att vara så "politisk" och bara agera efter saker händer för att få publicitet och synas. är det måhända lite demens som smyger sig på? Kalle
Publicerat April 23, 201115 yr Jag såg honom i Debatt och efter att ha läst detta undrar man om mannen har alla skorna i stället?? Det här håller jag inte med om. Då begår den polisen en rad andra tjänstefel om man är den typen av människa. Vi har poliser i vårt jaktlag i småland. jag personligen tycker det är mycket mycket positivt. Jag har snarare känslan att det hämmar eventuella nuvarande oexisterande jaktbrott ty "polis är närvarande", ingen vill sätta dem i den jobbiga sitsen att ta upp kompisars dumheter i jobbet, samt de bidrar till ordning och reda! Jag kontrar Alhem med att det är ett bra inslag och alla borde ha en polis i sitt jaktlag! Alhem tänker fel, satsa på preventiva metoder istället för att vara så "politisk" och bara agera efter saker händer för att få publicitet och synas. är det måhända lite demens som smyger sig på? Kalle Samma här, vi har två poliser i vårat jaktlag, och det har aldrig varit några problem, och inte har det förekommit några fulskjutningar heller, sen om det är pga polisernas medverkan, eller att folk har den jaktetiska moral som man skall ha, är ju en annan sak, jag är övertygad om det sistnämnda. Karln är en fjant helt enkelt, och en mediakåt fjant dessutom..
Publicerat April 23, 201115 yr Det finns ju rötägg även inom polisen och det finns sånna rötägg som jagar också. Jag brukar tala om "lagen om medeltal" och en viss procent av befolkningen är kriminell oavsett vilken ställning man har i samhället. Merparten av befolkningen är dock hederliga och gör rätt för sig och det gäller ju då även om man ser till lagen om medeltal när man kikar på poliskåren. Grannmarken till min förra jaktmark hade en aktiv polis med i jaktlaget. Rådjursjakt med stötande hund stod på agendan och i ett hastigt ögonblick får ovan nämnda polis ett enormt stort rådjur på 15 meter och skickar av en hagelsvärm som träffar djuret perfekt och djuret faller i skottet. Redan i skottögonblicket inser polisen att det är någonting som inte stämmer med rådjuret och vid okulär besiktning ser han att det är en dovhind han har fällt. Han kontaktar jaktledaren via radio för att sen ringa till polisen och där anmäla sitt jaktbrott. Helt rätt och riktigt gjort givetvis... men hur många rent procentuellt sett skulle ha anmält sig själva? Nu blev det aldrig något åtal och turerna kring det kan jag inte men det fanns ju aldrig något uppsåt och dov hade aldrig funnits på marken tidigare och jag misstänker att åklagarsidan insåg att fel kan begås även bland jägare. Sen kan jag ju tycka att om en polis är en rabiat jaktmotståndare så bör denne inte åka på ärenden i tjänsten som har med jakt att göra ifall han eller hon inte kan skilja hjärta från hjärna. Alla mobila enheter borde utbildas i eftersök av trafikskadat vilt rent teoretiskt och där genomgå samma utbildning som ingår inför det teoretiska provet i jägarexamen. Det tar en knapp vecka för en normalt bildad människa att läsa den teorin som krävs. Polisen är ju oftast den som kommer bland den första till platsen vid en trafik eller jaktolycka.
Publicerat April 23, 201115 yr Alhem målar ju ut hela jägarkåren som tjuvskyttar med sina idéer Skrämmande att denna dåre har haft en höjdarposition inom svenska rättsväsendet.