Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kompetens hos Länsstyrelsen ?

Featured Replies

Publicerat

Hur fasen står det till med artkunskapen hos LS personal egentligen ?

Ser man inte skillnad på en grävlingstass och en vargtass borde man nog byta jobb..är det inte biologer etc som jobbar med sånt här LS ?? :wacko:

Pinsamt LS, och dom måste ju ha garvat läppen av sig på SVA.. :lol:

http://www.jaktojagare.se/notiser/vargfoster-var-ung-gravling

Publicerat

Har för mig att rovdjurshandläggaren på C-Lst är f.d målare... Om han bytte jobb p.g.a lösningsmedelsskada eller ej vet jag inte! :unsure:

Publicerat
  • Författare

Har för mig att rovdjurshandläggaren på C-Lst är f.d målare... Om han bytte jobb p.g.a lösningsmedelsskada eller ej vet jag inte! :unsure:

Skulle ju kunna förklara ett och annat kanske.. :P

Men man tycker ju att personalen på LS i Gävleborg ska ha vana av att tolka vargspår, och att då spinna igång på ett djur som har FEM tår och tro att det skulle vara ett vargfoster, när vargen har fyra tår, är ju så oproffsigt så man häpnar.. :blink:

Jag sitter i detta nu och kollar på en grävlingstass från en grävling jag sköt i höstas, och jag kan inte med den bästa vilja i världen få det till en tass från en varg eller hund. :P

Fast iofs, våra vargar sägs ju lida av inavel, så det kanske börjar visa sig i form av fler tår nu, precis som Tierpsfolket har sex fingrar på varje hand.. :lol:

Publicerat

:D :D

Skickade man inte in en tjuvskjutet lodjur som visade sig vara en katt, Bollnäs trakten om jag minns rätt!

Publicerat

Skickade man inte in en tjuvskjutet lodjur som visade sig vara en katt, Bollnäs trakten om jag minns rätt!

Det är bara att inse att jägarkåren har en överdriven tro om människans kunskaper om djur.

Det märks väl i alla debatter när kreti och pleti får uttala sig...

Allt är rovdjur nuförtiden och snart får man väl låsa in hundarna här hemma så ingen kommer och skall fota mina Engelska "vargar" :lol:

Publicerat

För tydlighetens skull är det nog bra att skriva lst istället för LS. Åtminstone jag kopplar LS till facklig verksamhet (lokal samorganisation, SAC)....

Länsstyrelsens kompetens blir jag inte klok på. Har mycekt med dem att gröa i jobbet, iofs oftare samhällsavdeleningen snarare än miljöavdelnignen men jag får intrycket av att organisationen är dödande för intellektet. Personalen kanske är superbra innan de börjar, men miljön inne på lst förändrar folk och får dem att göra annorlunda än de skulle gjort innan de blev anställda. Folk med till synes superbra kompetens fattar helt plötsligt vansinniga beslut.

Därtill finns det exempel på när handläggare försökt bra beslut med fått ändra dessa av politiska skäl när de högre (politiska) skikten av lst sagt sitt. Många frågor kring utveckling har politisk toppstyrning.

Lägg på lokal praxis, så får man ett system där två likadana ärenden kan få fundamentalt olika beslut beroende på vilken sida en länsgräns ärendet hamnat.

Publicerat
  • Författare

:D :D

Nej, det var mer i dina trakter, Rörvik Norrtälje.

Fruktansvärt pinsam historia för LS, och märk väl att den som gjorde det begåvade uttalandet om tjuvjakt etc, är samma Hanna Dittrich Söderman som nu håller på med Rialaincidenten..vad månde bliva av det tro ? ;)

http://www.jaktojagare.se/falskt-larm-om-illegal-lojakt

Publicerat

Det är bara att inse att jägarkåren har en överdriven tro om människans kunskaper om djur.

Det märks väl i alla debatter när kreti och pleti får uttala sig...

Allt är rovdjur nuförtiden och snart får man väl låsa in hundarna här hemma så ingen kommer och skall fota mina Engelska "vargar" :lol:

Under pitbull debatten så kom en äldre dam och ryckte upp sin lilla fiffi, skriker åt en tjej, du ska ha din pitbull kopplad, vänder sig om och springer sprintlopp :D tjejen med den irländska settern förstod ingenting ;)

Måste man ha en åsikt om sånt man inte har en aning om?

Fruktansvärt pinsam historia för LS, och märk väl att den som gjorde det begåvade uttalandet om tjuvjakt etc, är samma Hanna Dittrich Söderman som nu håller på med Rialaincidenten..vad månde bliva av det tro ? ;)

Var det där! såg henne på tv hon var ju rent av korkad stackarn, försökte envist prata om att det var två hundar som kommit upp på vägen, fast det var ju vargspår och vittnet hade sett två vargar, vilken platsundersökning när man snackade om 80m, när de körde en rekonstruktion direkt på plats så var det ju väldigt nära.

Ej heller att förglömma varg-räven i Galven.. :lol:

http://www.jaktojagare.se/misstankt-kadaver-eftervarg-funnet-i-galvenreviret

Svaret från SVA:

http://www.jaktojagare.se/misstankt-dod-varg-var-en-rodrav

"Grovt jaktbrott"...jo eller hur .. :rolleyes:

För 20år sen hade man väl åtalat Tomas Kvick för ännu ett styckmord!

Publicerat

För 20år sen hade man väl åtalat Tomas Kvick för ännu ett styckmord!

Ja och han hade säkert erkännt också. :rolleyes:

• 2 weeks later...
Publicerat

Denhär tråden var visst inte död... Fick ett mail igår från en känslig kille! :rolleyes:

Peter,

Du skriver:

"Har för mig att rovdjurshandläggaren på C-Lst är f.d målare... Om han bytte jobb p.g.a lösningsmedelsskada eller ej vet jag inte! "

Jag vet inte om det är mig eller Per B. som du menar men vi betackar oss för dylika kommentarer.

Ingen av oss har varit målare....

Vi repsekterar dina åsikter och din syn på rovdjursförvaltningen och önskar att du gjorde det samma...

Både jag och Per såg direkt att det var fråga om en liten grävlingsunge...Den som trodde det var en vargvalp var den som hittade den lilla kroppen och ingen på lst......

Du borde inte använda medias referat av händelser som ditt underlag för kommentarer..

Ta reda på sanningen först och kommentera sedan..

Trevlig helg

Johan M

Nu vet vi direkt från källan att i Uppsala ser man i vart fall skillnad på varg och grävling!

Publicerat
  • Författare

Och varför skickar man i så fall in den till SVA, om man nu såg direkt att det var en grävling..? :rolleyes::lol:

Nja, jag är sunt skeptisk till det uttalandet.. ;)

Publicerat

Och varför skickar man i så fall in den till SVA, om man nu såg direkt att det var en grävling..? :rolleyes::lol:

Kan det ha med nå'n ISO-numrerad kvalitetssäkring att göra? ^_^

Publicerat
  • Författare

Kanske det.. :P

Publicerat

Du borde inte använda medias referat av händelser som ditt underlag för kommentarer..

Ta reda på sanningen först och kommentera sedan..

Ok.. inte diskutera händelser som man läst om i media.

Check!

Man tar sig för pannan :angry:

Mvh!

Publicerat

Nu gissar jag och det kanske man inte ska göra innan man kollat med Lst??!!

Men jag förmodar att man har lite för mycket medel i budgeten att bränna annars riskerar pengarna att frysa inne :P

Mvh!

Publicerat

Det där var lite kul, hon satt i direktsänt debattprogram på tv och ältade tjuvjakt och fick då hon precis var ur sändning ett telefonsamtal där det klargjordes att det var tamkatt och inte lo.. Gissa om hon fick problem! Någon som såg ngn ursäkt? Inte jag iaf.

Mvh!

Publicerat

Det där var lite kul, hon satt i direktsänt debattprogram på tv och ältade tjuvjakt och fick då hon precis var ur sändning ett telefonsamtal där det klargjordes att det var tamkatt och inte lo.. Gissa om hon fick problem! Någon som såg ngn ursäkt? Inte jag iaf.

Mvh!

Men är inte det normen i dag?

De (myndigheter, reportrar osv) kan sitta och vräka ur sig vad som helst utan verifierad information mot oss jägare och när det sedan visar sig att de har tvärfel så får man i bästa fall ett "hoppsan" men inte mer...

Lite som den misstänkte svartslakten här förra månaden som krävdes ett antal telefonsamtal och besök hos myndigheter för att reda ut en puckad reporters framfart... Kom det någon ursäkt? Inte en chans...

Man måste kunna anmäla dessa människor för förtal, tjänstefel eller liknande så de kan bli varnade... Blir så less... <_<

Publicerat

Kompetensen hos Herr Johan M. diskuteras väl alltid i markerna, har personligen inte haft "nöjet" att träffa honom, men om tiondelen av det som sägs är sant så borde han inte bli upprörd av Quarnhill´s uttalande -_-

Raggarö

• 9 months later...
Publicerat

Denhär tråden var visst inte död... Fick ett mail igår från en känslig kille! :rolleyes:

Peter,

Du skriver:

"Har för mig att rovdjurshandläggaren på C-Lst är f.d målare... Om han bytte jobb p.g.a lösningsmedelsskada eller ej vet jag inte! "

Jag vet inte om det är mig eller Per B. som du menar men vi betackar oss för dylika kommentarer.

Ingen av oss har varit målare....

Johan M

Nu vet vi direkt från källan att i Uppsala ser man i vart fall skillnad på varg och grävling!

Måste lyfta denna tråd med anledning av att i veckan så fick Hr Månsson lite kvalitetstid på P4-Uppland, han hade valts av redaktionen till "veckans upplandsprofil"...

Har man gjort galet så måste man pudla och kräla lite i stoftet... Jag hade ju fel hantverkare, det var ju inte målare han hade varit utan snickare! Självklart ställer detta det hela i helt annat ljus...

Publicerat
  • Författare
:D