Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skulle ni använda?

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Har lite funderingar om hur ni tänker med knivar som har lite mer jobb i sig. Många säger att de skulle inte använda en kniv om de är en kniv med för mycket jobb o en del säger självklart de skulle men de skulle vara försiktigare o mer nogranna med såna objekt. Hur kommer det sig att många köper en dyr fin bössa o använder dem o är nogranna med dem i underhåll osv... men glömmer att ta hand om sin kniv? Visst är det en mora eller dylikt så kanske man inte är så noga men varför kan man inte ha en dyrare kniv o ta lika bra hand om den som den dyrare bössan.? Säger inte att det alltid är så men det förekommer.

Här är en kniv jag gjorde åt en som använder den men skulle ni göra det?Filework i bolstrena o lite scrimshaw. Lite tankar runt ämnet tack om ni har tid.

mvh Kimmo Lilja

no2.jpg

no1.jpg

Publicerat

I min värld finns det två kategorier av knivar. Prydnadsknivar och bruksknivar!

Prydnadsknivarna kan vara lite mer extravaganta och behöver inte ta hänsyn till varken funktion eller användarbarhet (att den t ex går att diska ordentligt efter urtagning etc).

Brukskniven är just en brukskniv och varför får inte de vara vackra och påkostade?

Jag skulle lätt använda den kniven eftersom jag tycker det är synd att göra en skitbra kniv som sedan aldrig används.

Tänk er om alla otroligt fina handgjorda instrument aldrig fick spelas på utan bara billiga kopior fick stå för musiken - fy vad tråkigt det skulle bli!

Publicerat
  • Författare

Bra tankar wizard. Ungefär så tänker jag också. En personlig kniv kan ju vara en bra användare men också fin att se på :-)

Publicerat

Hej.

Har lite funderingar om hur ni tänker med knivar som har lite mer jobb i sig. Många säger att de skulle inte använda en kniv om de är en kniv med för mycket jobb o en del säger självklart de skulle men de skulle vara försiktigare o mer nogranna med såna objekt. Hur kommer det sig att många köper en dyr fin bössa o använder dem o är nogranna med dem i underhåll osv... men glömmer att ta hand om sin kniv? Visst är det en mora eller dylikt så kanske man inte är så noga men varför kan man inte ha en dyrare kniv o ta lika bra hand om den som den dyrare bössan.? Säger inte att det alltid är så men det förekommer.

Här är en kniv jag gjorde åt en som använder den men skulle ni göra det?Filework i bolstrena o lite scrimshaw. Lite tankar runt ämnet tack om ni har tid.

mvh Kimmo Lilja

no2.jpg

no1.jpg

Ett riktigt snyggt arbete!:o:D

Skulle bara ha den till att skära torkat kött med.:rolleyes::lol:;)

Publicerat

Njae,

Till att börja med vill jag inte ha en kniv jag inte vill använda. Då kan någon annan ta hand om den.

Sedan är jag lite tveksam till "file work". Mest för "diskningen. Men också för potentiella rostangrepp. (Givetvis beroende på material)

Sedan vill jag lägga till en väldigt viktig punkt som jag omöjligt kan avgöra på bilden.

Det är risken att tappa kniven ur slidan.

Men i övrigt så är det väl bara kul att ha en riktigt fin kniv. Oftast blir ju de bästa exemplaren bara finare med lite "patina".

// Henrik

Publicerat

Använder alla knivar fina som fula dyra som billiga! Ser själv ingen mening med att ha en kniv på väggen som prydnad.

Är ju roligare om man har en grymt fin kniv att få visa upp den och ha nytta av den. Och för mig så är det naturligt att man tar bättre hand om dyrare/finare saker.

Publicerat
  • Författare

Bra tankar :-)

Kniven sitter med bra passning i slidan så den lossnar inte. Har filt innanför som låser fast skaftet bra:-) Nickelsilver rostar inte som tur är men det blir små håligheter imellan o det kanske inte bra men handsprit är kanon att rengöra med efter användning som många gör.

Mer tankar

mvh Kimmo

Publicerat

Själv skulle jag gärna använda en exklusiv kniv, bruksvärdet är det riktiga värdet och en kniv för fin/dyr för att använda skulle jag aldrig köpa. Det är ju som ni säger inte svårare än att man är rädd om grejerna. Men det förutsätter naturligtvis att den är funktionell och inte bara vacker.

Publicerat

Alla knivar har ju sitt område. Just denna passar bäst framför brasan karvandes små smakbitar ur något rökt tillsammans med en finare maltwisky...Mmmmums :)

/M

Publicerat

Alla knivar har ju sitt område.

Precis.

En riktigt fin kniv ska användas men då kanske inte till att kapa elkablar som jag utan omsvep skulle kunna göra med en morakniv eller dylikt utan kanske mer vid väl valda tillfällen där jag inte demolerar en sevärdhet. ^_^

Publicerat
  • Författare

Ni tänker lite som jag gubbar. :-) Kör på med fler tankar.

Publicerat

Håller med om att knivar kan ha lite olika arbetsområden, dock andvänder jag alla mina knivar

/Jocke

Publicerat

En kniv som man inte kan använda för att man är rädd om den söker man fel och skavanker på, iaf jag. En kniv som är förträfflig att använda blir på något sätt vacker i sin brukspotential. Ett problem med "fina" knivar är att de kan tappa sin lyster då man använt dem en månad. Alltså ska en fin kniv hålla i tiden och enbart byta skrud från ny till använd och för den delen inte förlora skönhet i betraktarens tillika ägarens ögon.

Skitsvårt! det kräver viss form av koppling till antingen en tidspunkt, utseende eller den som gjort den.

låter det rimlig? :blush:

Publicerat

Efter att jag tillverkat några knivar i min ungdom, några blev riktigt bra o en hade jag länge.. i svartek o bladet va nått sånt däringa i många lager så det blev randigt...

Glömt va de hette.. :blush:

Men de andra o även den i svartek har försvunnit i skogen....

En i en sjö under ett eftersök på gris o den i svartek satte jag nog i en gran där jag sköt en bock o saknade inte kniven på nån månad o jag kunde inte hitta den när jag va i den planteringen nästa gång.

Jag skulle hur som använda kniven i tråden o förmodligen bli av med den nån gång i framtiden...

Men jag skulle inte själv lägga pengen som den förmodligen kostar.

Kör numera med billig mora...

Men skulle jag mot förmodan få ett dylligt mästerverk så skulle den användas det kan jag lova. ^_^

Publicerat

Håller med många här, en kniv skall användas men i sitt område.

dvs jag köper eller gör inte mig en kniv för att tusing eller 2 för att ha den o öppna färgburkar med.

o visst kan jag tänka mig o ha en kniv enbart för att ha som prydnad men då är det just en prydnads kniv. . som o ha en porslins gubbe eller nått.

sen e de upp till var o en o göra som dom vill, men om jag gör en kniv till någon o den inte blir använd så känner jag mig nog lite ledsen för det o tror det är fel på kniven.

bara mina tankar

Eas

Publicerat

Mycket klokt skrivs.

Jag skulle helt klart använda en "finare" kniv för säg 2000:- i skogen MEN jag skulle alltid se till att ha en extra kniv med mig för benskärande o annat.

Jag skulle inte köpa en dyr fin kniv bara för att ha den hemma på hyllan. Du går det lika bra med en tavla på en dylik.

Samma med att köpa ett dyrare vapen, ska jag inte använda det så behöver jag inte häller ha det.

Sen ska vi nog inte blanda in rena investeringsobjekt, det är lixom en annan kategori av pryl.

//

Publicerat
  • Författare

:-)

För mig så vill jag gärna ha en finare kniv i skogen men jag skulle ta hand om den också:-)

Tror att det finns två kategorier av köpare. De som samlar o vill ha dem som prydnad eller som investering o den som använder. Inte igentligen konstigare än dem som samlar på tex: frimärken.

Samlar själv på vissa modeller av Randall knivar som jag inte kommer att använda utan ha som samling bara. Något som mina ungar ska få efter mig o de kan sälja dem om de vill o använda pengarna till annat om de vill. Man kan säga att de är en investering för mig till framtiden även om jag tycker det är roligt att se på dem också. :-)

mvh Kimmo lilja

Publicerat

Knivar skall användas. inte sammla damm på nån vägg. (förutsatt att dom används rätt)

Publicerat

Förr hade jag två kategorier knivar de som hängde på väggen och de som användes... men sen sålde jag bort allt som var prydnad och som inte dög till att använda... Nu mer är det bara knivar som ska användas som kommer in i mitt hem och då spelar det ingen roll om kniven är fin och dyr den ska användas sen kan man ju vara rädd om vissa och bara använda till vissa saker så som karva torr kött eller skära en korvbit och vet man att man ska öppna färgburkar eller sånt så kan man leta reda på nån gammal mora som det inte gör något om man förstör:D

Publicerat

Knivar ska andvändas har två på gång som ska ha en liten personlig prägel så dom ska inte hänga på en väg dom ska med i skogen occh användas det en kniv är till för. Med andra ord kärleksfullt. :wub:

Eller hur Kimmo. :D

Lasse

Publicerat

Jag är en stolt ägare av en Kimmo Lilja-kniv och den hänger på väggen... Jag ska väl ha något vackert där också? :unsure: Jo, den har använts, men inte i skogen - jag är ju ingen jägare så varför ta med den ut i skogen då? Men den har använts lite i hushållet. :)

För mig är det ett konstverk jag har köpt och ett vackert sådant. Och jag visar gärna upp den för de som vill se den. ^_^

Publicerat

Jag tycker att knivar är till för att användas och för mig är funktionaliteten en del för att det ska vara en vacker kniv.

Däremot så väljer jag också den gamla kvaddade morakniven när det gäller att skära rockwoll och skrapa rost.

Publicerat

Personligen så gillar jag då mina knivar används. De ska inte hänga på väggen om det nu inte är en mer konstkniv. Men det är få sånna knivar jag gjort.

Brorsan fick en i 30års present som finns i min tråd (knivar man minns) och den är rätt stor, har mosaikdamaskblad med spindlar etc. etc. Den åkte direkt på bältet. Roligast på älgjakten är de stora ögonen på snålgubbarna som smyger runt med "moraschveden" ;)

I princip alla som tycker knivarna är för dyra säger att de är "rädda för att tappa den" så därför vill dom inte ha en... Det är sällan nån som verkligen tappat en kniv då man frågar....

Publicerat

Fyller man fileworket i bolstrena med något efter kniven satts ihop? Det ser ut att kunna hysa många sorters smuts. Källa till invändig rost?

Publicerat

Är kniven bra skall den användas oavsett utseende och pris.

Själv brukar jag ha två knivar av lite olika längd + buksprätt i bältet när jag är ute och jagar. Eftersom jag har en uppsättning knivar på varje jaktbyxpar så behövs det totalt 6 knivar och tre buksprättar till min garderob. Också en fällkniv eller två i reserv i väskan.

Så som svar på frågan i trådens rubrik. Ja jag skulle använda den. Kändes den bra skulle jag använda den ganska mycket.