Publicerat April 28, 201114 yr Hej, jag tänkte be om lite synpunkter och erfarenheter av belysta riktmedel i ett kikarsikte. Det jag undrar över är: Vad är det för fördel med belysta riktmedel? Hur mycket längre "jakttid" blir det i början eller slutet på ett pass, som man kan avfyra korrekta skott mot vilt? Är belysta riktmedel i kikarsikte värda de extra kronor som man får betala gentemot "vanliga" kikarsikten? Tack på förhand. "Jägare i södern"
Publicerat April 28, 201114 yr Jag har iofs ingen jätteerfarenhet av belysta riktmedel men bland de jag provat så upplever jag att de flesta är överskattade, i många fall har de faktiskt bländande effekt vilket ju är tvärt emot intentionen. Jag investerar alltså hellre mina pengar i optisk och mekanisk kvalitet. Kikar du på min lista över vapen nedan så ser du att det bara är NF kikaren som är belyst. Den använder jag iofs ganska mycket men jag har hittills aldrig haft anledning att slå på belysningen, ens på natten.... Jag misstänker att du kommer att få fler liknande svar med tillägget att belysta riktmedel framför allt är bra på kikare i lite högre prisklasser, tillverkade i något tysktalande land.
Publicerat April 28, 201114 yr Bra belysning är inte bländande, på min varipoint är den tom självreglerande för att inte blända, det sitter en liten photostat ?! inne i tuben som känner av ingående ljus. NF må vara belyst men det är ett jänkesikte och de har aldrig förstått varför det skall vara belyst rm, eller jo men då är det för att fungera tillsammans med NV utrustning inte som en ensamstående funktion. Skillnaden mellan belyst och icke är inte så enkel eller klar som kan tros, med rätt rm, dvs nr 1 kan man skjuta väl långt in i mörkret med god effekt, dvs samma som utan belysning, med bra bakgrund, dvs ljus och i månsken behövs inte heller belysningen för bra skott. Det jag upplever som skillnaden är att man ibland i skymning behöver lite hjälp och då med kulplacering, inte att träffa djuret, då är det oerhört bra med belyst rm. Sen har jag tagit skott med främst min tidigare Zeiss med rm 43 som jag absolut inte hade kunnat göra om jag inte haft belysningen, så i det avseendet är hjälpen digital, dvs 1 eller 0 och inte en fråga om X antal minuter ytterligare på pass även om det säkert kan kvantifieras på också. /Christian
Publicerat April 28, 201114 yr Hur mycket längre "jakttid" blir det i början eller slutet på ett pass, som man kan avfyra korrekta skott mot vilt? Som Christian skriver så blir inte tiden "längre" som man kan avlossa ett skott utan istället att du kan lossa ett välriktat skott mot en riktigt mörk bakgrund med dåliga kontur/kontrast egenskaper. För egen del äger jag inget belyst sikte och ser inte anledning till att göra det,skjuter mina grisar,rävar m,m på såväl barmark som snötäckt. Är det så mörkt att jag inte ser mer än en mörk skugga så lossar jag inget skott,belyst eller obelyst. /Mike
Publicerat April 28, 201114 yr Är det inte så att många faktiskt tror att "belyst riktmedel" betyder upplyst eller "bildförstärkare light"? Jag är själv i färd med att skaffa ett nytt kikarsikte av modell premium men har aldrig gillat rödpunkt och gissar på att belyst kikarsikte ger mig samma effekt. Tittar på NF och Swarovski för tillfället i prisklassen upp till kanske 25000. Men är man korkad som tittar på icke belysta riktmedel om man tänker på andrahandsmarknaden den dagen man vill sälja den?
Publicerat April 28, 201114 yr Viktigt att poängtera är att ett belyst riktmedel inte på något sätt ersätter/kompenserar andra egenskaper hos kikarsiktet, såsom optisk kvalitet. Men i övrigt tycker jag som Christian. Vi som sett "ljuset" i Varipoint... /Må
Publicerat April 28, 201114 yr Jag löste mitt lilla behov av belysning på åteln med hjälp av en hemmapulad åtelbelysning a la 250:- Har en Zeiss V 2.5-10x50 med riktmedel 4.
Publicerat April 28, 201114 yr Men är man korkad som tittar på icke belysta riktmedel om man tänker på andrahandsmarknaden den dagen man vill sälja den? Om du inte nyttjar andrahandsmarknaden från början... /Må
Publicerat April 28, 201114 yr Vill man kunna sitta längre eller i tätare mörker så ska man nog främst investera i själva optiken. Fördelen som jag upplever med belyst RM är att man får en kontrast mot målet. Ickebelysta RM är svarta vilket även målet brukar vara i dåliga ljusförhållande, det gör att det lätt flyter ihop. Jag har också en varipoint, den är som sagts självjusterande men jag brukar ändå skruva ner den lite extra. Det är inte direkt frågan om bländning men jag tycker att pricken stör om den är för skarp. Edit: Inser att jag framstår som efterbliven men det dök upp lite "jobb" så det blev en viss fördröjning i min postning och då var ju varenda forumräv framme ur sin håla och skrev.
Publicerat April 28, 201114 yr Jag har två sikten med belysning. Ett Zeiss 1,5-6x42 med riktmedel 60 (nästan kommer inte ihåg vad det heter men det var årsmodellen innan så "pinnen" uppåt saknas) och här använder jag rödpunkten vid drev jakt på dagtid oftast men även som en förstärkning av kontrasten vid vakjakt. Jag har provat Aimpoint men det fungerade aldrig för mig men när jag fick tag i Zeissen med de kompletterande strecken i korset så blev det perfekt för mig. Den andra är en 2,5-10 med riktmedel 69 och samma här. Verkligen älskar det lilla röda korset som glimmar mot bogen på en räv i skymningen. Eftersom prick och kors i detta riktmedlet ligger i olika bildplan kan manirritera sig på att man kan få pricken och korset att röra sig ifrån varandra om man tittar lite snett i siktet men under praktisk jakt har jag aldrig märkt detta. Även på denna används framförallt rödpunkten vid rörlig jakt dagtid. Som en extra förstärkning för öga-hjärna att hitta rätt direkt. Som Christian påtalade är just den automatiska ljussensorfunktion ett stort plus eftersom man aldrig blir bländad om man slår på den på natten.
Publicerat April 28, 201114 yr Om du inte nyttjar andrahandsmarknaden från början... /Må Denna gången vill jag ha ett nytt sikte. Jag tillhör den lilla gruppen som extremt sällan avyttrar något när jag har hittat ett fungerande koncept. Skall jag köpa ett nytt sikte så vill jag ha en sikte som jag klarar mig med resten av livet. Har idag ett Nickel 8x56 #1 som jag är sjukt nöjd med men ibland vill jag ha variabel förstoring på gluggen. Jagar en hel del i gryning/skymning men tror inte jag skulle använda belyst riktmedel eftersom jag aldrig skulle skjuta mot en mörk siluett om det har blivit så mörkt... Skall testa ett belyst någon gång så får man se vad som händer!
Publicerat April 28, 201114 yr En sak som jag tycker kommit lite i skymundan är att det finns fördelar att använda belyst riktmedel på dagen. Själv upplever jag att det är en fördel med den belysta punkten vid snabbskytte (drev?) på dagen. Jag känner mig säkrare när jag lägger an på ett löpande vilt och kan fokusera på djuret och omgivningen bättre och använder punkten som som ett hagelriktmedel d v s det finns där men jag behöver inte titta på det. Ett obelyst riktmedel vill jag gärna titta på när jag skjuter och då tappar jag lite fokus på viltet och omgivningen. När det gäller kväll/nattjakt så är en bra belysning aldrig ett hinder men ett bra hjälpmedel för ett säkrare/snabbare skytte. Däremot är det bara vid ett mindre antal tillfälle som jag fått avstå från skott för jag förr i tiden inte hade belyst riktmedel.
Publicerat April 28, 201114 yr En sak som jag tycker kommit lite i skymundan är att det finns fördelar att använda belyst riktmedel på dagen. Själv upplever jag att det är en fördel med den belysta punkten vid snabbskytte (drev?) på dagen. Jag känner mig säkrare när jag lägger an på ett löpande vilt och kan fokusera på djuret och omgivningen bättre och använder punkten som som ett hagelriktmedel d v s det finns där men jag behöver inte titta på det. Ett obelyst riktmedel vill jag gärna titta på när jag skjuter och då tappar jag lite fokus på viltet och omgivningen. När det gäller kväll/nattjakt så är en bra belysning aldrig ett hinder men ett bra hjälpmedel för ett säkrare/snabbare skytte. Däremot är det bara vid ett mindre antal tillfälle som jag fått avstå från skott för jag förr i tiden inte hade belyst riktmedel. Det du nämner om likheten med hagelriktmedel nämndes faktiskt i instruktionsboken till min Schmidt&Bender Zenith. Först tänkte jag att det bara var ett grundlöst säljargument men när jag testade på skjutbanan så var jag bra mycket snabbare på målet när jag hade belysning på än när den var av. Att man sedan kan vara säker på vart korset ligger under dåliga ljusförhållanden är ingen dålig bonus. Mer ljus åt folket!! (Jag såg att Zeiss Duralyt kommit med dagbelysning så nu är inte priset nån ursäkt längre) //Mekus
Publicerat April 28, 201114 yr En sak som jag tycker kommit lite i skymundan är att det finns fördelar att använda belyst riktmedel på dagen. Själv upplever jag att det är en fördel med den belysta punkten vid snabbskytte (drev?) på dagen. Jag känner mig säkrare när jag lägger an på ett löpande vilt och kan fokusera på djuret och omgivningen bättre och använder punkten som som ett hagelriktmedel d v s det finns där men jag behöver inte titta på det. Ett obelyst riktmedel vill jag gärna titta på när jag skjuter och då tappar jag lite fokus på viltet och omgivningen. +1
Publicerat April 28, 201114 yr För det ändamålet som RW nämner, dvs drevjakt, så är riktmedel 0 helt underbart. Bara en röd punkt, inget annat tjafs i vägen
Publicerat April 28, 201114 yr För det ändamålet som RW nämner, dvs drevjakt, så är riktmedel 0 helt underbart. Bara en röd punkt, inget annat tjafs i vägen Fetplus ett på det. /Christian
Publicerat April 28, 201114 yr S&B Zenith Flash-Dot har redan varit uppe som förslag , och jag kan bara instämma. S
Publicerat April 28, 201114 yr S&B Zenith Flash-Dot har redan varit uppe som förslag , och jag kan bara instämma. S Jag kan inte nog berömma riktmedel FD7 på ovan nämnda kikare, som 4:an med skittunt kors, tänder man belysningen så lyser bara en liten prick i mitten. Perfekt! //Mekus
Publicerat April 29, 201114 yr Författare Stort Tack! Till alla Er som tagit tid att svara på mina funderingar. Jag har mycket tänkvärda synpunkter och erfarenheter att överväga innan jag fattar beslut.
Publicerat April 29, 201114 yr Min åsikt med belysning i kikarsikten är att har man en gång haft det känns det som att det är ett steg tillbaka att investera i ett utan...
Publicerat Maj 3, 201114 yr Jag har en belyst Leupold VX-III 3,5-10X50 (duplex) på min 338:a..Tycker att belysningen på detta sikte är riktigt bra, går att ställa så lågt att det knappt är skönjbart och därmed långt ifrån bländande. Sedan är väl iofs den optiska kvalitén i övrigt inte i klass med de stora europeiska drakarna. Som jämförelse kan sägas att jag också har en fast Karl Kaps 6X36 med riktmedel 11 på 6,5:an som bocksikte som är riktigt vass trots sitt lilla format..
Publicerat Maj 3, 201114 yr Jag skjuter relativt mycket i mörker och många gånger så skulle det inte funka utan belyst riktmedel.. saknar du belysning och måste hålla på och dra ut korset vid sidan och medla in det i målet och strula.. det leder bara till massa skadeskjutningar i onödan... jag har sett att sedan huvudelen av alla vakjägare här hemma skaffat belyst riktmedel så har skadeskjutningarna minskat.. du behöver inte koncentrera dig så mycket på var riktmedlet är vare sig det är mörkt eller dagsljus..du kan ha full focus på målet . Jag använder mig av ett Trijicon 2,5-10x56 som har en helt bländfri belysning utan batterier.. som dessutom är mycket belystkikare för pengarna.. Alternativet är belysningstillstånd med rörlig belysning.. men varför begränsa sig..
Publicerat Maj 3, 201114 yr Är klar vän av beslysta riktmedel vid drevjakt i dagsljus och vid åteljakt. Jag har kvar en imponerande ljusstark fast 8x56 som ena kikaren på kombin, men jag väljer den inte längre till vak. Minns någon gång när det drog ut på tiden och jag satt och förde kikaren fram och tillbaka respektive upp och ned för att se var de de grova stolparna fanns utanför griskroppen... idag kör jag belyst och kan koncentrera mig på att enbart kolla hur djuret står och att det är rent bakom.
Publicerat Maj 3, 201114 yr Jag ställer mig i ledet belysning är bra. Men med tillägget att det är bättre med ett bra icke belyst sikte än ett dåligt belyst. För först måste man se sitt mål och sen måste man kunna placera skottet. Jag har fått avstått skott i natten pga att jag inte sett vart i djuret mitt kors sitter. Nu slipper jag detta, och risken att bländas av zeiss fint justerbara ljusstyrka är noll.
Publicerat Juni 9, 201213 yr Lånar denna gamla tråd lite granna Jag sitter och tittar på ett vak/långhållssikte och har fastnat för en ca 50/56mm stort insläpp som är belyst. Innebär belysningen att man klarar sig hyffsat på drevjakt även med ett sådant stort klumpigt sikte eller är det helt enkelt för stort? Dvs kan man ta snabba rörliga skott ala aimpoint med en monsterglugg om man har bra belysning på den?