Publicerat Maj 4, 201114 yr Ha! Nu har även jag lyckas lägga vantarna på en av Seveds EDC:er så nu måste man laborera lite! Tänkte göra ett avsteg i mina normala banor och göra egentillverkad micarta till skalorna på denna! Har grisat ner köksbordet med polyesterplast i flytande form samt hällt en skvätt över en av frugans skor (som hon inte vet än... hehe...) och så får vi se hur det blir! Första laddningen har jag gjort med pappersremsor och den andra skall göras med tyg. Funkar det som jag hade hoppas så kommer jag även att göra micarta i någonting med grövre fibrer för texturens skull! Efter jag har penslat och lagt ihop 25 lager så har jag nu satt paketet i press efter det är invirat i smörpapper. Tror inte jag tjuvkikar i kväll eftersom jag tillsatte något mindre härdare än normalt så jag hade lite att spela med när jag gjorde micartan. (en del polyesterplaster härdar på 10 minuter!) Denna kniven skall ersätta min blåa EnZo är det tänkt och kommer att användas som flåkniv flitigt med tanke på hur bladet är format! Bilder och uppföljning kommer i morgon!
Publicerat Maj 4, 201114 yr Spännande att följa även om jag själv inte skulle använda sådana material...Och med tiden har det blivit allt viktigare varifrån materialen kommer, helst skall jag ha fällt träden själv. Det dröjer nog ett tag innan jag framställer järnet och stålet själv även om jag varit med på en del sådana experiment...
Publicerat Maj 4, 201114 yr Har grisat ner köksbordet med polyesterplast i flytande form samt hällt en skvätt över en av frugans skor (som hon inte vet än... hehe...) och så får vi se hur det blir! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA !!!! MR Poppis kan ju bli ditt nya nick härligt fram med fler bilder. och ett jäkla kul projekt.. hmm man kanske kan få användning av sina gammla arbets brallor ?.. Ps: även jag är numera stolt innehavare av ett Seved Blad . hur jag skall göra med det ......har jag förbaske mig ingen aning om.. MVH Eas
Publicerat Maj 4, 201114 yr Kul med micartan, jag är inne på någonting liknande. Bara man hittar en bra polyester så borde man kunna göra mycket kul med olika armering. Det mesta borde väl funka, gamla handdukar eller något annat tyg.
Publicerat Maj 4, 201114 yr För mig blir det nog extra spännande att följa detta för jag fattar inte ett dugg om vad ni pratasr om...
Publicerat Maj 4, 201114 yr Författare Har varit ute och tjuvkikat nu men det har inte torkat klart så jag låter det vara till i morgon innan jag släpper på plankorna som sitter i skruvstädet. Funkar detta testet kan det nästan bli revolutionerande (fick en rolig idé nämligen) - skiter det sig så får ni ett gott skratt och så blir det nya tag En sak är dock säker. Jag gillar verkligen detta bladet!
Publicerat Maj 4, 201114 yr Sadelgjord, skrynklat bladguld, silverfolie. Det finns många saker att prova. Stilpoäng får man såklart när man jobbar på köksbordet.
Publicerat Maj 5, 201114 yr Författare Micarta experiment - check! Det funkade skitbra, mycket bättre än vad jag hade hoppas på! Baksidan och hela stommen av micartan är vit - riktigt vit. Framsidan är en bit riktigt trevlig valnöt som jag snodde ur en vapenkatalog och lade som sista lager! Nästa gång jag testar med papper så skall jag printa ett mönster helt enkelt! Polyesterplast kan man polera upp riktigt blank och ovanpå valnötsbilden lade jag på lite extra för att skydda skalorna efteråt. Det skall bli kul att se om det funkar i slutändan P.s Denna typen av aktivitet gör man helst utomhus för det luktar ordentligt när man håller på!!!
Publicerat Maj 5, 201114 yr Fy, det där är en bild på en Blaser stock, det ger minus poäng, utöver det så är det ett otroligt trevligt tilltag, bra jobbat. /Christian
Publicerat Maj 5, 201114 yr Författare Fy, det där är en bild på en Blaser stock, det ger minus poäng, utöver det så är det ett otroligt trevligt tilltag, bra jobbat. /Christian Jo men jag ville inte klippa i mina kataloger från Browning Skulle experimentet gå åt pipan så kändes R8 katalogen inte lika värdefull! Men det var en snygg bit valnöt och det skall bli kul att såga ut skalorna ur denna och se hur det blir. Jag kommer att göra en svag fasning på kanterna och då kommer det att bli en helt vit ram som liksom ramar in kniven lite... (det var tanken i alla fall)
Publicerat Maj 5, 201114 yr Ser jätte häftigt ut, vart hade du investerat i polyestern? Och la du sista lagren med pensel? Eller hade du någon typ av form? Grymt Mvh: strid
Publicerat Maj 5, 201114 yr Författare Ser jätte häftigt ut, vart hade du investerat i polyestern? Och la du sista lagren med pensel? Eller hade du någon typ av form? Grymt Mvh: strid Polyesterplasten är det man använder när man gör glasfiberarmeringar och det är en snandardprodukt på många färgaffärer. Jag köpte en burk på 1 liter + härdare för under 200 kr. Det viktigaste är att man har helt plana ytor att jobba med så jag tog två hyvlade plankor som press. Smörpapper på en planka och sedan är det bara att bygga upp lager för lager och man penslar enklast på varje lager. När man har byggt upp den tjockleken man vill ha så viker man ihop smörpappret till ett paket (så det inte rinner överallt) och sedan lägger man på den andra plankar och drar ihop hela paketet med tvingar eller liknande. Sen är det bara att vänta i 12-24 timmar beroende på hur mycket härdare man blandade i polyesterplasten och sen är det klart. Smörpappret använder man eftersom den inte fastnar. Jag skall testa att gjuta med denna plasten också men då är det viktigt att man inte får några luftbubblor och det är inte helt enkelt när man blandar i härdaren... Denna polyesterplasten har en svag grön ton men det finns andra typer av flytande akryl som är helt klara och de är nog mer lämpade för gjutning.
Publicerat Maj 5, 201114 yr Jag jobbar ju i en färghandel så något som fungerar borde jag kunna trolla fram för att gjuta så kanske den måste stå öppen länge och eventuellt vibrationer eller under tryck? Jag tänkte jag skulle testa att lägga in ett foto och sen bygga upp lager för lager man kanske i en "ram" så att ja kan lägga på sista lagren tjockt utan att det rinner. Du har inte koll på vilket märke du körde? Edit" hittade på av märket international får båtar, ca. 200 spänn för 100 ml härdare och 750 ml bas, kanske kan fungera
Publicerat Maj 5, 201114 yr Författare Jag jobbar ju i en färghandel så något som fungerar borde jag kunna trolla fram för att gjuta så kanske den måste stå öppen länge och eventuellt vibrationer eller under tryck? Jag tänkte jag skulle testa att lägga in ett foto och sen bygga upp lager för lager man kanske i en "ram" så att ja kan lägga på sista lagren tjockt utan att det rinner. Du har inte koll på vilket märke du körde? Edit" hittade på av märket international får båtar, ca. 200 spänn för 100 ml härdare och 750 ml bas, kanske kan fungera Jag har gjort precis så innan men med gjutplast. Det blev riktigt bra! Ett tunt lager i botten, på med fotot och sedan gjuter man resten ovanpå och låter det härda. Nordfarbo var fabrikatet som jag använde nu.
Publicerat Maj 5, 201114 yr Författare Fail... Troligen satte jag paketet under lite väl mycket tryck eller så penetrerade inte polyesterplasten det yttersta lagret ordentligt. När jag hade sågat ur skalorna så slipade jag till dem på bänkslipen och då släppte en liten bit av valnötsbilden från lagret under. Mindre tryck nästa gång och så skall man nog spänna lite försiktigare. Nästa försök blir med textil!
Publicerat Maj 5, 201114 yr Ska bli kul att se den färdiga kniven. Jag måste ta mej samman och göra micarta snart, fn jag har tänkt på det länge nu. Seved
Publicerat Maj 5, 201114 yr kan det här funka ska vara glasklar http://www.slojddetaljer.se/Product.aspx?productid=2884
Publicerat Maj 6, 201114 yr Författare kan det här funka ska vara glasklar http://www.slojddetaljer.se/Product.aspx?productid=2884 Precis den har jag provat att göra ingjutningar med. Knivskalor skulle inte vara något problem med den!
Publicerat Maj 6, 201114 yr Prova blått vanligt jeanstyg, det har jag sett exempel på och det blev riktigt snyggt! Fast jag vet inte om det fungerar med polyester som bas... Mvh / Karl-Erik
Publicerat Maj 6, 201114 yr Det här medlet http://www.slojddeta...?productid=2884 blir det sten hårt o glasklart? Skulle vara häftigt att prova till olika grejer isåfall. Någon som vet?
Publicerat Maj 6, 201114 yr Författare Det här medlet http://www.slojddeta...?productid=2884 blir det sten hårt o glasklart? Skulle vara häftigt att prova till olika grejer isåfall. Någon som vet? Det blir stenhårt och glasklart. (och kan bearbetas och poleras) Det är precis det som man använder för att gjuta in prylar i... (alla har väl sett sjöhästarna från 60-talet som var ingjutna i plast... ) Jag provade att gjuta in fågelfjädrar i sådan plast och det gick utmärkt.