Publicerat Juni 14, 201213 yr Ett gäng rökta makrillar trillade ur röken i går kväll Det är inte äckligt någonstans
Publicerat December 26, 20178 yr På 2011-05-16 at 09:12 Milner sa: Rökte torsdag förra veckan Köttet hade legat i saltlag sedan måndagen Det som röktes.. 2st Benfri fläskkarré 1st Urbenat Rådjurslår 1st Fransyska 1st Benfri fläskkotlettrad 1st Fläskfilé En bädd av briketter i botten och flis av Al på Det ryker i grillen Varför då? Jo Tänder briketter som flyttas och läggs ovanpå brikettbädden i röken. Då blir det så här... Ovanpå bädden en skål med Alspån. Köttet inlagt och dörren ska stängas. Har monterat en röktermometer från Clas Ohlsson. Köptes för ca ett år sedan och blev inte monterad förrän till denna rökomgång. Kostnad då 99skr Dörren är stängd och rökningen börjar Den färdiga fläskfilén. Rökt till ca 72c Ca 2 timmar. Rökte den för Birgers chark i Lerum. De är snälla och förser mig med nät Hoppas de blev nöjda Röktemperatur. Termometern visade sig fungera riktigt bra På 2011-05-16 at 09:14 Milner sa: Det färdiga resultatet.. Närmast en fläskkarré och den benfria kotlettraden. Rådjursstek Fransyska och en till fläskkarré Eftersom det fanns värme i skåpet så lade vi på skivor av fläskkarré till middag kryddade med grillkrydda. Rör om lite i rökskålen och släng på lite spån på glöden.. Stäng dörren........ Färdiga skivor.. Smakade helt ok.. Rökte på detta ett par chorizokorvar samt en frusen skinkstek som inte legat i lag.. "Blev lite torr" Visade sig vara helt ok invändigt. Blev även lite bacon. Finns tyvärr inga bilder på det Tog stickprov på köttbitarna då och då o kollade temperaturen på dom. I början på min rökkarriär hade jag termometrar i köttet hela tiden, men de fixar röken dåligt. Delade köttbitarna på mitten och frös in ena halvan. Andra halvan skivades i tunna skivor till smörgåspålägg som också lades i frys. Mycket mat blev det Det tar ett tag att lära sig reglera temperaturen i skåpet. Blev klart lättare med monterad röktermometer Hoppas detta inlägg är till hjälp och inspiration. Vet inte vad skåpet kostar nu,men när jag köpte det så vart det ca 990skr. Känner mig nöjd med det så det behöver inte kosta tusenlappar att börja röka Rökspånet köper jag i 150 liters säckar hos en firma i Kungsbacka för 150skr som jag tyvärr inte minns namnet på Mvh Lennart Lyfter en fruktansvärt gammal tråd.. Men någon som vet vart man kan gräva fram bilderna som Milner lagt in i ffa första inlägget? Fick en sån här rökmaskin igår och sökte på google, andra träffen var jaktsidan Hyggligt risig koll på detta men nyfiken!