Publicerat Maj 12, 201114 yr Om jag tolkar och räknar rätt så enligt denna artikel så kan vargbeståndet i Värmland vara på 120 djur i dagsläget? Det baserar jag på: "Vargstammen har mer än fördubblats i länet på ett år. 2009 hade Värmland fem vargföryngringar enligt länsstyrelsens inventeringar. Som mest fanns det cirka 60 vargar i länets revir under vintern 2009-2010." Om så är fallet har vi ju ett tillgång på varg som vid överstiger de 210 som riksdagen satt som mål. Klart man varit medveten om att det troligen varit fler redan innan, men så många ? Artikeln om vargbeståndet.
Publicerat Maj 12, 201114 yr Jo, det är nog minst dubbelt så många som riksdagsbeslutet just nu, kanske fler. Men så börjar de ju flytta runt också. Inom en mycket snar framtid har vi nog vargrevir här nere i Småland...
Publicerat Maj 12, 201114 yr Dom har en aning om antalet vargar som finns i länet/landet , inte officiellt i alla fall. Skulle inte sätta en 10a på att det inte finns flera. Det var väl förra året som dom hittade ett "nytt" revir hux flux utanför Malung. Nej Värmland och Dalarna har själva minst hela riksdagsmålet på 210 vargar.
Publicerat Maj 12, 201114 yr Så är det säkerligen! Jag har fått lite info från "insidan" av SNV-klubben och de uppskattar antalet i varje län, men när de ska summera hamnar de ändå alltid i närheten av 210 + moms. Konstig matte, för biologlinjen på min tid hade ganska mycket av den varan Åtminstone statistik... Som sagt "dyker det upp" någon slumpvarg här och där som ingen haft en aning om förrän de står utanför ICA och nosar på mellanmål (hunden).